Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Shure Auxpander, send, return och annat meck

  1. #1
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator

    Shure Auxpander, send, return och annat meck

    Jag tar gärna emot input inför partiell omriggning av effektracken i studio Sting.

    Idag:
    24-kanalig mixer
    insert på samtliga kanaler i form av externa optokompressorer
    två pre-fader send
    fyra post-fader send (valbara 3-4/5-6 per kanal)
    åtta returer

    Det som hänt:
    Inköp av två Shure auxpanders

    Imorgon - scenario:
    En auxpander på kanal 1-8 (där jag normalt mixar trummor)
    En auxpander på kanal 17-24 (där jag normalt mixar sång)
    Utgångarna från auxpandern till patchbay
    Insert på auxpandern till optokompressorerna

    Resultat:
    Fett med fler auxar att koppla till effekter och leva jävel med. Detta gör jag mest med trummor och sång (som jag upplever det iaf). Syntkanalerna 9-16 tenderar att klara sig bättre med de auxar som redan finns i bordet.

    Funderingar:
    Finns det bättre lösningar för auxpanderkopplingen? Är det nå'n vits att hänga dessa på sendkanalerna och subgrupperna? Att använda dem som submixer går bort, det har jag redan strukit. Att jag högg dem handlar om att ha fler auxkanaler för att lägga mer effekter samtidigt och kunna köra stereoeffekter utan att kanalerna går åt som smör i solsken.

    All input mottages tacksamt, speciellt mycket om ni själva använder auxpanders.

    p.s. Har någon en svart Shureratt med blått indexstreck på så får man gärna PMa.

  2. #2
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Uppdaterar lite och berättar att jag testkört en kanalkombo idag och det blev ju svinfett!

    Jag tog en trummiskanal, patchade in en ClapTrap som fick stå på autotrig och plockade in den i mixern. Inserten fick gå till en kanal på en auxpander och inserten där gick vidare till optokompressorn (som satt på mixerns insert tidigare). Två avuxpanderutgångar fick gå till patchbayen och vidare till effekter som gick tillbaka till mixern. Det kalla digitalklappet matades nu genom både optokompressor, stereoresonator och filterbank och då hade jag ändå mixerns vanliga auxar lediga till reverb, delay och annat jox samt tre stereoutgångar till auxpandern att gå bananas med. More is more!!!

    Nu återstår väl bara ångesten att mixerkanalerna lär ta slut.

    p.s. Har någon en svart Shureratt med blått indexstreck på så får man gärna PMa.

  3. #3
    mooneh
    mooneh är inte uppkopplad

    Senior
    Vet inte riktigt hur du kopplat men jag hade alla inserts och sends från auxpanderna kopplade till patchbay. Sedan kabel mellan mixerns insert och auxpander input. I 16 X 8 Matrix konfigurationen som är på sidan 15 i manualen. Jag ville också ha fler auxar till min mixer men jag har ingen mixer kvar längre därav försäljningen.

  4. #4
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    16 x 8, 8 auxar från 16 kanaler alltså? Får jag gissa att du hade 16-kanalig mixer?

    Jag tänker åtminstone inledningsvis köra 8 x 8 x 2 så att de agerar som två fristående auxpanders. Jag föreställer mig att jag har mer nytta av det. Men det går ju att ändra förstås.

  5. #5
    mooneh
    mooneh är inte uppkopplad

    Senior
    Ja precis jag hade bara 16 kanaler. Jo det blir säkert bättre om du kör så, du har ju både mer kanaler och mer auxar än vad min mixer hade.

  6. #6
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Jag vill bara uppdatera och säga att igång mixade jag loss a la megaspaghetti i patchbayen och är supernöjd. Tack igen mooneh för sjyssta burkar till kalaspris - det här känns som min grej!

  7. #7
    mooneh
    mooneh är inte uppkopplad

    Senior
    Perfekt kul att du gillar dem. Ja de är verkligen underskattade.

Liknande ämnen

  1. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2018-09-27, 14:03
  2. Liten mixer med 4 send/return
    Av Keiowas i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-12-07, 15:27
  3. Effekt send och return på mixerbord
    Av AndreL i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-05-09, 19:09
  4. Send+Return+Fan+Moster
    Av bmeeks i forum Ableton
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-11-17, 13:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •