Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Börja med kretsdesign, utbilda sig?

SEKVENS
    SEKVENS är inte uppkopplad

Senior

Börja med kretsdesign, utbilda sig?

Hej!
    Jag skulle nog säga att jag är en person som lutar mer åt det konstnärliga hållet än det tekniska. De kunskaperna jag har om elektronik kommer främst från att jag reparerat prylar här hemma. Har länge haft idéer i form av instrument, eller verktyg som jag skulle vilja förverkliga. Tänker främst subtraktiv syntes och effekter. Analoga kretsar. Kan läsa kretsscheman och har väl grundläggande kunskaper om el men vet verkligen inte i vilken ände jag skulle börja för att konstruera något från scratch.

Jag gick ut gymnasiet för några år sedan och det börjar bli dags att läsa vidare. En estetisk utbildning skulle nog lämna mig i en liknande situation som nu där jag har olika ströjobb, vilken är ytterligare anledning till att jag funderar på att läsa något åt detta hållet som kanske hade gett jobb(?).

Vad har ni för erfarenhet? Högskoleutbildningar? Enstaka kurser? Eller enbart litteratur? Alla tips mottages tacksamt.

Mvh SEKVENS

moelodin
    moelodin är inte uppkopplad
    moelodins avatar
    Senior
    Lärling hos någon etablerad? Vet att det var någon konstruktör som sökte för ett tag sedan.

anonanon
    anonanon är inte uppkopplad

Börjar bli varm i kläderna
    Sitter i precis samma situation som dig, precis samma, typ, lite läskigt tänkt göra en precis likadan tråd, enda skillnaden är bara att jag är mer lagd åt de "hårdare ämnena" och inte de konstnärliga.

Jag har spanat på någon form av ingenjörsutbildning för att kunna ha en backup plan som jag kan falla tillbaka åt, estetisk utbildning är inget jag själv varit intresserad åt då jag inte vill "flumma runt" resten av livet med ströjobb som jag har nu, vill ha en säker stabil inkomst att falla tillbaks på, men det är också såklart möjligt inom de estetiska ämnena.

Du skulle kanske kunna prata med en studievägledare eller dylikt och visa upp en portfolio typ och berätta om dina mål etc.

Sen vore kurser kanske ett bra alternativ, det finns väldigt duktiga kretsutvecklare som tagit sig dit på helt egen hand endast m.h.a litteratur och internet.

Nils100
    Nils100 är inte uppkopplad
    Nils100s avatar
    Senior
    Högskoleingenjör? Tre år kan du avvara, och du får garanterat jobb.

Att jobba kreativt vid sidan av ett ”vanligt” arbete är inte dumt. Själv arbetar jag som systemutvecklare och behöver inte bli stressad av att försöka tjäna pengar på min konst. För övrigt är arbetet som utvecklare - i mitt fall - minst lika kreativt och tillfredsställande som att arbeta med konst. De samverkar bra!

Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Pluggade på Y-linjen något år i Linköping och läste sedan 120p fysik i Sth med inriktning på elektronik. Ska dock säga att mina kunskaper kommer nästan uteslutande från att jag arbetat med elektronik flera år (learning by doing) och att jag haft elektronik som störtsa intresse (ännu mer learning by ännu mer doing).
    Ska ju också säga att en gammal kollega menade på att "en lat ingenjör är en god ingenjör" och med det menade han att man stjäl och kopierar så mycket kan för att spara tid och pengar.
    Alltså börja plocka projekt som intresserar dig från goda källor och försök successivt förstå funktionen hos de stulna kretsarna oc gör justeringar som du förväntar dig fungera.

bing
    bing är inte uppkopplad

Senior
    Haha! "En lat ingenjör är en bra ingenjör" är ju mitt mantra! Applicerbart på många fler sätt än att själa och kopiera dock. ;-)

Jag skulle också rekommendera mjukvaru-spåret. Det är svårt att bygga nåt nuförtiden utan att det involverar någon form av mjukvara ändå. Och som sagt, det är kreativt det med.
    Själv är jag civ.ing. E, men jobbar med systemutveckling. Och bygger lite elektronik på fritiden. Man ska akta sig för att förstöra en bra hobby genom att jobba heltid med det också...

synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    +1 på Soundbrigade.
    Finns tyvärr så vitt jag vet inga utbildningar som ger dig det du vill ha rakt av utan det är learning by doing som gäller, lärling, trainee... Elektronikutbildningarna (3-5år) ger dig en massa teori men knappt någon elCAD-kurs eller praktiskt tillämpad elektronik vilket är lite märkligt.

Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Jag kan tillägga att jag i slutet av 90-talet skulle praktisera på ett elektronikföretag i kommunen för att senare få jobb där och erbjöds för att fräscha upp mina kunskaper, kurser i el-CAD, programmering av inbyggda system och något till. Det var mera hands on helt anpassat efter arbetsgivarens behov.

jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    fjomp
    Annars kan man göra som zthee. Börja bygga modular från kretskort utan att riktigt veta vad som är vad, designa paneler, klona diverse saker (Arp 2600, Syncussion SY-1, Buchla-100 samt säkert en hel del till som ingen känner till), bli bra på det på vägen och sedan jobba med det ett par år.

segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    +1 på JGB.
    Skulle också säga att det bästa är nog bara att börja göra det och börja enkelt för att bygga på efterhand. Jag började reparera för cirka 8 år sen och nu håller jag på med mitt första PCB som är en mycket enkel oscillator med lite smått och gott på för att kunna använda till workshops för barn och ungdomar. Keep it simple, och bygg ut efterhand.
    Jag testade att ta en onlinekurs i elektronik, men fastnade på att jag inte hade tillräckligt med matte (gymnasie naturvetenskap), men man BEHÖVER inte lära sig all teori och kunna räkna på allt för att kunna göra något.

Det finns väldigt mycket specifika resurser på FB, forum etc men jag har aldrig sett någon utbildning i ämnet. Inte så förvånande iofs med tanke på hur nischat det är. Köp ett breadboard (kopplingsdäck), om du inte redan har det, och sätt igång och bygg det enklaste du kan hitta. Försök förstå hur det funkar och gå vidare. Ställ frågor. Experimentera. Iterera.

Paul på Dinsync kunde ingenting för 10 år sedan, och nu har han gjort sin egen synt - det går!

SEKVENS
    SEKVENS är inte uppkopplad

Senior
    Tack för väldigt bra svar!

zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    Annars kan man göra som zthee.
    Håller med! Jag menar det funkade ju bra för mig.

Det bästa är att analysera grejer som redan är gjorda och sen försöka härma. Något jag önskar jag lärt mig tidigare är LTSpice. Hade folk som sa att jag borde men jag tycket alltid det kändes för svårt. Men så tog jag klivet en dag och det är helt sjukt vad det har underlättat! Jag simulerar i princip allt jag gör nu för tiden. Det är så sjukt lätt. Rita, testa, ändra värden, pilla runt.

Sen vad det gäller kretsanalys, börja med att fråga dig själv vad kretsen egentligen gör. Oftast så gör den ju något löjligt enkelt i botten. Ta en oscillator t.ex. Vad gör den egentligen? Den laddar upp och laddar ur en kondensator. That's it. Sen tillkommer det massa grejer runtomkring, för man måste t.ex. styra det hela, eller så är det någon bias ström någonstans som behövs för att det ska lira. etc. Är man lite analytisk och ritar upp saker och ting samt beskriver det för sig så blir det mesta rätt lätt att förstå. Allt är ju rätt logiskt och det är väldigt lite hokuspokus.

Vissa saker behöver man ju räkna på, men oftast finns formeln i databladet på prylen man juckar runt med. Så in med värden och sen pilla runt.

Men det här gäller ju om man ska pilla med analoga grejer. Ska man köra in/ut från arduino/uC etc. så är det lite lättare tycker jag (så länge man inte håller på med höghastighetskort för då blir det impedans, emc och skit).

Kör på!

jaxne
    jaxne är inte uppkopplad

Citat Ursprungligen postat av synthboy Visa inlägg
    Elektronikutbildningarna (3-5år) ger dig en massa teori men knappt någon elCAD-kurs eller praktiskt tillämpad elektronik vilket är lite märkligt.
    Det skiljer en del mellan olika utbildningar. Jag har tidigare pluggat Elektronikdesign på Linköpings universitet, campus Norrköping, och där var det en hel del praktiska moment. Några värdefulla kunskaper jag har där ifrån är bland annat mikroprocessorprogrammering och CAD av kretskort. Men mycket teori blir det ju också på en femårig utbildning.
    Även om det idag är mest programmering av elektronik så finns det mycket jobb inom elektronikkonstruktion i Sverige ändå. Det måste ju fortfarande vara någon som designar kretskortet med den processor som sedan ska programmeras.
    Har man en okej grund inom elektronik så är felsökning ett arbete jag kan rekommendera för att lära sig mer. Man måste ju ha grundläggande kunskaper i elektronik och kunna utläsa kopplingsscheman och gärna kunna tyda CAD till mönsterkort. Men förståelsen för hur olika komponenter beter sig och vad som händer när något inte fungerar är lärorikt. Framförallt felsökning inom elektroniktillverkningsindustrin där kan man jämföra ett ickefungerande med ett fungerande kretskort kan man snabbt stärka elektronikkunskaperna.

Vill man lära sig grunderna utan att gå någon lång utbildning så finns ju jättemycket möjligheter idag med allt som finns gratis på nätet. Bara man har intresset så är det lätt att lära sig mycket utan att plugga och bara man sedan kan påvisa att man har mycket kunskaper så finns möjligheter till jobb också.
    Vill man lära mycket på egen hand så rekommenderar jag att skaffa en Arduino eller liknande och kopiera andras projekt till en början för att få bättre förståelse om man sedan försöker modifiera dessa. Då kan man få kunskaper inom både programmering och elektronik och få en bra förståelse för samspelet.
    Jag kan även rekommendera Youtube-kanalen GreatScott! som visar många fantastiska projekt och som har mycket klipp som förklarar många grundläggande saker. Intressant kanal oavsett nivå man ligger på.
    https://www.youtube.com/channel/UC6m...kWQVEHPsEdflzQ

Liknande ämnen

1. Svar: 17
    Senaste inlägg: 2016-12-03, 20:58
  2. Börja med Eurocrack?
    Av sickanovic i forum Modularer & sånt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2016-02-12, 14:44
  3. Utbilda mig lite om trummaskiner.
    Av Desecrated i forum Slagverk
    Svar: 95
    Senaste inlägg: 2012-03-27, 00:03