Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Bassträngsbryderi

  1. #1
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran

    Bassträngsbryderi

    Jag köpte en Jazzbas för ett par år sen och det satt flatwounds på den. Vet inte vilket fabrikat. De lät jäkligt bra, feta men med väldigt bra "punch" i anslaget.

    Dock så har jag redan en annan bas med flatwounds, så jag bytte till roundwounds, Ernie Ball Hybrid Slinky. Jag gillade aldrig riktigt dem. Trots att de förstås hade mycket mer klarhet, så saknade de punch och det var dåligt med botten.

    Så nu slängde jag på D'Addario Half Rounds. Jag tycker väl inte de är jätteroliga överlag, men framförallt så är det stor skillnad på både klangen och sustainen mellan E-strängen och övriga strängar. Den är tydligt dovare och har klart kortare sustain. Vi snackar inte om en skillnad man måste lyssna efter för att höra, utan det är väldigt påtagligt.

    Så fråga ett är: Är det nån som har erfarenhet av D'Addario Half Rounds? Brukar det skilja mycket mellan E-strängen och övriga? Eller har jag till slut råkat ut för det jag trodde var en internetmyt, att man kan råka få fabriksnya strängar som är "döda"?

    Fråga två: Tips på andra strängar, som ger mer klarhet och diskant än traditionella flats, utan att för den skull tappa all botten och punch i anslaget? (Om jag ska kompromissa med något, så är det diskanten.)

    Normal tjocklek är det som gäller, dvs 105 på E-strängen. Kan väl tänka mig både något fetare eller något tunnare, om ljudet vinner på det.

  2. #2
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Jag kör gärna med RotoSound eller LaBella och rullar av på tonkontrollen, jag körde flats ett tag men tycker ett set inkörda flottiga får samma sound men man behöver inte spela så jävla hårt som med flats.

    Brukar välja rostfria numera, lite tydligare ton tror jag och nickel känns giftigare...

  3. #3
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Är det inte bara en inslitningsfråga? Det verkar inte vara ett allmänt problem så det kan ju vara en sne-sats du fått. Men jag skulle nog ösa på dem nån timme och se om det händer nåt.

    (Jag gillar inte nya strängar alls längre faktiskt. Klarheten är fin, men bedräglig eftersom den försvinner fort. Men det är då som strängarna blir bra polare med varandra och låter som ett. Innan kan det ju vara lite hursomhelst.)

  4. #4
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Problemet är alltså inte att E-strängen är för bright, tvärtom så känns den som en väl inspelad flat. Väldigt kort sustain på den också. Det är iofs möjligt att övriga strängar snabbt tappar brightness och sustain också, men i så fall kommer setet att låta som ganska dova flats. På beskrivningen hade jag väntat mig att de skulle ligga åtminstone halvvägs åt roundwound-hållet.

  5. #5
    Hultberg
    Hultberg är inte uppkopplad
    Hultbergs avatar
    Senior
    Vet inte hur det är med half rounds, men med flats är det viktigt att bocka strängen 90 grader vid lagom längd innan man klipper av överflödet. Klipper man först är risken större att lindningen släpper från kärnan.
    Har sabbat en e-sträng på det viset själv.

    Angående flats så rekommenderar jag D'Addario chromes, ganska brighta för att vara flats men fortfarande med mycket thump.

  6. #6
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Jo, jag är medveten om detta med att lindingen kan släppa, men jag hade inte ens klippt överflödet när jag noterade problemet. Jag kan inte heller se att lindningen släppt.

    Tackar för flatstipset! Fast det var alltså tips på roundwounds jag var ute efter.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •