Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Hur mycket film får man citera egentligen?

Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator

Hur mycket film får man citera egentligen?

Har funderat på detta ett tag - hur mycket film får man använda egentligen? Jag följer en artist på tuben - Benjamin Lazzarus - som gör skitsköna spår - men hans videos är ofta scener ur "riktigt" film. Frågan är - hur mycket film får man citera egentligen innan man hamnar utanför upphovsrättens råmärken?

Eller är det fritt fram så länge han inte tar betalt? Det finns ju förvisso tonvis med filmklipp på tuben.

Ett exempel som utdrag ur Star Trek - vars filmbolag brukar vara fullständigt rabiata vad gäller reproduktion etc.

https://youtu.be//Oyhd_l3lgDE

machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Som jag fattat det: ingen

Sedan har det möjligen mindre betydelse då hela historien går förlorad i klippen och det inte drar in pengar. Ett mindre mått av promotion för filmerna är det ju också.

Hjorten
    Hjorten är inte uppkopplad
    Hjortens avatar
    Administrator
    Sen har USA fair use vilket tillåter viss användning av upphovsrättsskyddat material.

Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Uj, verkar vara i överkant på denna snubbe, skumt att det verkar fungera.

Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Har hört någon gräns på 30s men vad som brukar hända är att företagets bottar markerar klippet och demonitize’ar klippet hos youtube.

Så ev. reklamintäkter går till företaget, detta abuse’as också av företagen.
    Det är en soppa helt enkelt.

Albedo
    Albedo är uppkopplad nu
    Albedos avatar
    Veteran
    När det gäller Youtube så kanske han kommer undan med det genom att upphovsrättsägaren godkänner det, om eventuella intäkter går till denne och inte till Lazzarus.
    När jag gjorde skämtfilm med Sjunde inseglet och la upp på youtube fick jag sån information automatiskt.

Redaktör
    Det beror lite på.

Den undre gränsen är 0 sekunder – det finns ingen undre gräns för hur kort något är innan det blir skyddat, oavsett om vi pratar om film eller musik.

Den övre gränsen är hur långt som helst – citaträtten i Sverige och "fair use" i USA har inget tak, så hypotetiskt kan man ta ett helt verk och återanvända. Pär Thörn har till exempel gett ut boken "Röda rummet (alfabetisk)" som är Strindbergs Röda rummet, men med alla ord i bokstavsordning. (Nu är Röda rummet inte längre upphovsrättsskyddat, men man kunde ju tänka sig liknande grepp på andra verk.)

Den praktiska gränsen är hur mycket eller hur lite som tillåts innan Youtubes copyrightalgoritmer slår till, om man inte vill att andra ska tjäna reklampengar på ens låt.

Den kommersiella gränsen är vanligen 0 sekunder om man vill ge ut saker kommersiellt, mer om man är beredd att lösa licensieringen eller tror att rättighetsinnehavarna inte kommer upptäcka eller orka bry sig om det.

Den moraliska gränsen är upp till en själv.

Hjorten
    Hjorten är inte uppkopplad
    Hjortens avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    Den praktiska gränsen är hur mycket eller hur lite som tillåts innan Youtubes copyrightalgoritmer slår till, om man inte vill att andra ska tjäna reklampengar på ens låt.
    Ett litet sidospår på det här är att deras algoritm är mer eller mindre känd för att reagera felaktigt och vara allmänt jobbigt att strida mot felaktiga nedslag.

Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Ja den verkar i dagsläget likna tidiga content filters.
    Typ där 'slutsats' filtrerades bort för det fanns ju 'sluts' med i ordet.
    Helt sant, jobbade på en amerikansk firma som ställde in filtret lite väl hårt och inte tog hänsyn till andra språk

Följer några game-relaterade kanaler och de som har tillräckligt många följare får betalt via patreon istället för YT.
    Går inte att prata om nazister, kvinnliga hjältar (heroine) o.s.v utan att det blir knas

Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av Haplo Visa inlägg
    Ja den verkar i dagsläget likna tidiga content filters.
    Typ där 'slutsats' filtrerades bort för det fanns ju 'sluts' med i ordet.
    Helt sant, jobbade på en amerikansk firma som ställde in filtret lite väl hårt och inte tog hänsyn till andra språk
    Scunthorpe problem

Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Hehe, hade faktiskt inte hört talas om den men det är ju lite humor

Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Veteran
    Jag har en låt på SC sen flera år, som är baserad på och en inspirerad hyllning till ett specifikt StarTrek Enterprise-avsnitt, full med tydliga samplingar. Ingen har bråkat om det.

(Nästan identiskt med vad jag sade i en annan tråd inser jag, och upprepar mig )

https://soundcloud.com/mikaelmix/the-great-plume-of-agasoria

(StarTrek Enterprise är för övrigt BÄST! Yep, I said it. )

Liknande ämnen

1. Hur mycket får man en shruthi med vilket filter som helst för idag?
    Av jazzdoktorn i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2015-09-22, 15:24
  2. x0xbox, hur mycket får man betala för en hel och duktig?
    Av jazzdoktorn i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 50
    Senaste inlägg: 2014-01-01, 12:21
  3. Itunes...vad får man egentligen?
    Av charliecrash i forum Övrig mjukvara
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-09-12, 00:22
  4. Hur mycket betyder gitarren egentligen i ert liv??
    Av robbie i forum Stränginstrument
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-09-10, 17:14

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •