Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: ARP Odyssey

  1. #1
    synthetic
    synthetic är inte uppkopplad
    synthetics avatar
    Veteran

    ARP Odyssey

    Blivit erbjuden en orginal ARP orangea modellen, sägs vara genomgången. Vad är lämpligt pris och något speciellt man skall kolla upp när man testar den?

  2. #2
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Jag har ägt en 2823 (Hallowen) och två Avatarer som är 100% samma som en 2823 i syntdelen så jag tror jag kan dessa hyggligt bra...

    Men det är inte så mycket att kunna egentligen, förutom samma issues som på alla vintage syntar i övrigt:

    1) Finns topp "C" tangenten? Denna är helt omöjlig att få tag på, och ofta en av de tangenterna som är knäckta. Ofta säljs dessa med "Easy to buy from ebay" vilket är en stor lögn. En 2823 med knäckt top-C är värd 50% i min bok.

    2) Potar / faders - är de tröga eller hoppiga? Eller funkar de perfekt? Switchar funkar som de ska? Detta är nummer ett by far. Det mekaniska. Detta är alla Ody's svaga punkt.
    Tröga eller sticky faders är livsfarligt på en Ody, för även om man rengör dessa kan det innebära att en tidigare ägare dragit sönder fadern då den var fastklistrad. Och då är de körda für immer.

    3) Keyboardet - dubbeltrigg eller spelar bra? Återigen, det mekaniska. Dubbeltriggande keyboards kan vara svåra att få 100% rätt.

    4) Det elektroniska - en Ody är bygd för att klara ett atomkrig, så alla elektroniska/komponentproblem är 100% enklare att hantera än de fysiskt mekaniska problemen här ovan.

    Ody består av 100% standardkomponenter och är oerhört pedagogiskt upplagd. Den perfekta synten för en noob DIY servicemech.

    Så alla svåra problem med en Ody märker du inom 5 minuter när du testar den.

  3. #3
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av synthetic Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad är lämpligt pris
    Sorry, glömde svara:

    Jag sålde min mint 2823 för 19 för några år sedan, men det var innan clonewars. Och det beror ju dessutom lite på hur den ser ut, skick osv.

    De har ju absolut tagit lite stryk av de nyproducerade så min mycket grova gissning är

    Fin near mint : ca 17k, kanske mer ...

    Sliten men funkar : 13k

    Ras : 9-10k

    Där någonstans hade jag gett iaf ...

  4. #4
    synthetic
    synthetic är inte uppkopplad
    synthetics avatar
    Veteran
    Tack för gedigen info.
    Har för mig han sa nått om switcharna, typ vittrat lite.
    Och att den skall ha 2600 filtret (?? )

  5. #5
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Ja, den har 4075-filtret. Vilket är identiskt med 4072 som sitter i 2600 Halloween, men inte samma som 4012 som sitter i de grå 2600.

    Detta filter var ju ARP’s egen design eftersom 4012 var för nära Moog. Det låter fint imo.

  6. #6
    synthetic
    synthetic är inte uppkopplad
    synthetics avatar
    Veteran
    Varit och provspelat den ikväll. Fattas en del hattar, lite tröga portar men annars i jättefint yttre skick. Inkl pedaler som jag glömde spana in och ett case i trä. Den är rätt besvärlig att begripa och göra ljud på. Halvsvårt att få bägge osc I synk men härlig detune. Jag lyckades inte göra filtersvep med LFO. Inte värsta feta baskagge jag hört...
    En sak som förbryllar är portamentot, vid lång tid så hamnar slut tune snett mellan osc.
    Svårt att kolla om allt funkar då den har uppsjö av switchar som gör massa skumma saker. Första gången jag hört så stor skillnad på vitt och rosa brus (hmm var kanske inte rosa men annat brus iaf).
    Blev inte jätte impad men han ville få ett skambud så det fick han, men gick upp en 500 så det blir avhämtning imorgon.

  7. #7
    mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran
    Spännande! Den måste jag få testa

  8. #8
    synthetic
    synthetic är inte uppkopplad
    synthetics avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mad.gibbon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Spännande! Den måste jag få testa
    Jajamän, ofc

  9. #9
    synthetic
    synthetic är inte uppkopplad
    synthetics avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mad.gibbon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Spännande! Den måste jag få testa
    Ehh, du har ju urmodern, 2600!!

  10. #10
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Jag tror den är rätt OK på din beskrivning. Kanske dåligt kalibrerad, men det går ju att lösa.

    Så länge det inte är hoppiga faders eller switchar som funkar 1 gång av 5 så är den nog ett OK köp.

    Hur såg lädersidorna ut?

  11. #11
    mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av synthetic Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ehh, du har ju urmodern, 2600!!
    Vi får jämföra!

  12. #12
    synthetic
    synthetic är inte uppkopplad
    synthetics avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tror den är rätt OK på din beskrivning. Kanske dåligt kalibrerad, men det går ju att lösa.

    Så länge det inte är hoppiga faders eller switchar som funkar 1 gång av 5 så är den nog ett OK köp.

    Hur såg lädersidorna ut?
    Hmm, kan inte minnas läder, var nog bortplockade då...

  13. #13
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Grattis! Kul synth men lite svår att få grepp om i början, många switchar som ska stå rätt för att det ska bli som man tänkt.

  14. #14
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Håller med Lackan - kalibrering löser nog mycket.

    Citat Ursprungligen postat av synthetic Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hmm, kan inte minnas läder, var nog bortplockade då...
    Man tänker oftast inte på att det är läder. Men kolla igen.

Liknande ämnen

  1. Vostok mot Arp Oddyssey mk3?
    Av subunit i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2011-02-28, 17:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •