Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Multi-moduler? Vad finns, och vad är bra egentligen?

defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Börjar bli varm i kläderna

Multi-moduler? Vad finns, och vad är bra egentligen?

Letar runt i modulträsket och försöker maximera funktion samtidigt som jag minimerar HP, och funderar lite på vilka moduler som är bra att ha om man vill göra mycket på få HP? Quad+ moduler gillar jag (adsr, eg, lfo osv) men har inga ännu.
    Har beställt en Disting men den är lite extrem, så det räcker med en sådan. Annars skulle jag gärna ha en digital modul som kan göra mycket. Gillar t.ex. Xaoc Zadar, både snygg och flexibel. Maths är ju också ett bra exempel fast utan menydyk. Ett tredje är Stages som kan fungera som både sequencer, multi-adsr/eg/lfo och så vidare.

Vad finns det mer för moduler som klarar mycket på hyfsat liten yta? Alla förslag är välkomna, analog som digital.

Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Plaits är verkligen otroligt prisvärd och har mycket funktioner per HP och krona. Mycket för att den har ett internt envelope och kan göra mycket ljud utan några externa grejer.

Vissa moduler är väldigt kraftfulla men konvoluterade, som Disting, men jag tycker det kan vara värt mödan att lära sig sådana moduler.

Jag har en Monome Teletype och den är otroligt kraftfull och väl värd pengarna i min mening. Kan göra nästan vad som helst men tröskeln är hög och inlärningskurvan är lång. Maths och Stages är ju också såna där moduler som gör allt och lite till, precis som du säger.

Doepfer A-143-1 Complex Envelope Generator är riktigt prisvärd och intressant tycker jag. Den är dock ganska stor. Lätt att lära sig och kan göra väldigt mycket.

vurt
    vurt är inte uppkopplad
    vurts avatar
    Veteran
    Batumi..? LFO, Clock Divider, Trigger/rytmmodul. Pam's New Workout är också bra, fast föredrar Batumi om jag måste välja.

Ornament and Crime är ju given. Speciellt med Hemisphere.

Gillar även Kinks från MI.

defalut
    defaluts avatar
    Hmm, får nog satsa på max en mer komplex modul i taget, vill ju göra musik och inte bara sitta i skolbänken. Det hade nog blivit fallet om jag hade skaffat en Teletype som det låter.

Plaits har jag, men har bara hunnit nafsa på ytan verkar det som. Gillar verkligen hur den låter, är sugen på att fortsätta på det spåret med en Elements.
    Xaoc är hyperintressant i allmänhet (kanske för att de är så snygga imo ), visste inte Batumi kunde så mycket.. Intressant!
    Muxlicer verkar ju grym också, snacka om schweizisk armékniv.

Har kollat runt lite på O&C, det är bara DIY väl? Hittar ingen direkt förklaring på vad den gör, åtminstone. Lite av varje? Däremot när jag letade info om den dök namnet "OmniMod" upp på muff, och den verkar ju spontant vara rätt trevlig också. Ska titta närmare på bägge helt klart.

Mycket bra tips, tack för det!

vurt
    vurt är inte uppkopplad
    vurts avatar
    Veteran
    För O&C Kolla in

https://github.com/Chysn/O_C-HemisphereSuite/wiki (höger sida är alla algoritmer, typ 60 st. Igår kom bl.a VectorLFO..)

Du kan ha 2 av dessa algoritmer igång samtidigt så på så vis är den rätt mycket kraftfullare än Disting på vissa saker.

DIY men går alltid att hitta, har sett åtminstone 2 till salu här senaste mån eller så + på vend. Finns även nån på forumet som bygger dom har jag för mig.

defalut
    defaluts avatar
    Fler är bättre!
    Hittade en annan burk som också är ganska flexibel, OWL Modular av Rebel Technology. Verkar rätt kul också även om den kanske diffar mot min original frågeställning. Men jag gillar att den kan laddas med algoritmer efter tycke och smak, och det kommer nya (open source så gratis) hela tiden.
    Finns så mycket bra, svårigheten är att välja. Jäkla tur internet finns åtminstone, annars hade man handlat moduler på Expert som förr i tiden när man köpte stereo.

wws
    wws är inte uppkopplad
    wwss avatar
    Just Friends är en kompetent allt-i-allo-modul. Men den ska tydligen till och med vara ännu bättre om du parar ihop den med en Teletype (som jag tror att jag aldrig skulle kunna förstå mig på).
    ER-301 brukar nämnas vid dessa diskussioner, men den finns aldrig tillgänglig.
    Furthrrrr generator och Grand terminal från Endorphin.es är två moduler som jag gasar hårt på just nu.

slirak
    slirak är inte uppkopplad

Veteran
    Maths har ju lillebrorsan Function. Function har sin motsvarighet i Pittsburgh Envelope och Doepfer A-171-2 och säkert fler (de bygger alla på en Serge-modul). De tre är alltså alla som en halv Maths minus logikfunktionen, men fortfarande grymt flexibla och kompetenta, på betydligt färre HP. Jag har fyra Pgh Envelope och när ibland fantasier om att sätta ihop en kompakt modular som bara består av typ åtta stycken, möjligen med en VCA att komplettera med, men annars kan de ju typ göra allt själva: VCO, EG, LFO, slew, envelope follower, t.o.m. filter.

sisältää
    sisältää är inte uppkopplad
    sisältääs avatar
    Veteran
    MI Warps med Parasites. Många udda ljudmanglare i en liten modul.

greppan
    greppan är inte uppkopplad

Kan bara stämma in angående Warps med Parasites och Just Friends. Två av mina favoriter. Jag är också ett fan av MI Streams. Den är väl lite stel/trist kanske pga inte så mycket cv-styrning men den har många nyttiga funktioner.

defalut
    defaluts avatar
    Warps verkar kul på många sätt, enkel att använda och mångsysslare. Är lite av ett fan av mutable så det lutar åt den.
    Just Friends var ny, ska kolla upp den!
    Annars hade jag hoppats på att få tag i omnimod men mer realistiskt är att jag går vägen via ornament och så har jag snart disting, så får jag utvärdera vad som saknas när jag använt de ett tag. Funktion har jag varit sugen på, känns mer lockande än maths faktiskt även om den fortfarande är på banan.
    Tråkigt när många moduler är svåra att få tag i, men tur kanske. Har lätt att tok-beställa så att ta ett djupt andetag och tänka genom behovet först är bra.
    Tack för alla tips! Har mer bra förslag än vad jag hade hoppats på.

Edit - har fått tag i en Ornament & Crime, som av en slump så dök en upp på vend och är redan postad. Är verkligen peppad på den nu när jag läst på lite mer, precis vad jag behöver.
    Senast redigerat av defalut den 2018-11-04 klockan 21:20.

Liknande ämnen

1. Audiointerface med fyra bra mic-preamps. Vad finns därute?
    Av rydan i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2018-09-02, 18:05
  2. Hur många moduler finns det egentligen?
    Av palsen i forum Modularer & sånt
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2018-04-04, 13:55
  3. Svar: 62
    Senaste inlägg: 2016-12-01, 14:41
  4. B-stock.... Hur dassigt är det? och vad egentligen menas?
    Av freddp i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 50
    Senaste inlägg: 2016-10-24, 12:11
  5. Vad är det för bra med Reason egentligen?
    Av Imported Johannes i forum Propellerheads
    Svar: 189
    Senaste inlägg: 2006-02-10, 12:44

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •