Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Filmrepliker i låtar

Albedo
    Albedo är uppkopplad nu
    Albedos avatar
    Veteran

Filmrepliker i låtar

Jag lyssnade på LPn Mekano Christmas Party från 1985 igår, har inte hört den på länge, och reagerade på hur populärt det var med filmrepliker i flera av låtarna på det albumet.
    Samplern hade kommit ner till åtkomliga priser vid den här tiden, och alla ville sampla coola grejer, och coola filmer med coola repliker i låtarna lät ju modernt och coolt. Och så slapp man sjunga också.

Jag själv gjorde det inte så ofta men föll i fällan en gång och gjorde den här låten. Och vad kunde vara coolare än Blade Runner?

https://soundcloud.com/synthee/therefore-i-am

Disclaimer: Jag äger inte upphovsrätten till replikerna i låten och jag har heller inte frågat om lov att använda dom.

Hur var det med er andra, körde ni också filmrepliker i låtarna andra halvan av 80?

machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Andra halvan av 80-talet?! Då lyssnade jag bara, vi måste in i mitten på 90-talet innan jag skapade själv, men ja, absolut. De flesta av mina första Tolkienbaserade alster hade samplingar från Bakshis tecknade film, SRs radioteater etc. Underbart nostalgiskt att höra från kassett idag. När jag dammade av "Följ mig" (som är från '95), spelade in på nytt och släppte nu fick jag själv väsa in Gollumfraserna då jag inte ville trampa på SRs rättigheter till inspelningen av radioteatern som jag hejdlöst stulit ifrån när det begav sig.

Albedo
    Albedo är uppkopplad nu
    Albedos avatar
    Veteran
    Ja, du har rätt, det var nog nittiotal på min låt också när jag tänker efter.
    Dom där banden som var med på Mekanos skiva låg nog lite i framkant när det gällde att köpa dyra samplers och komma med på LP skiva.

Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Gary Numan hade rejält med samplingar från Bladerunner på "The Fury"-plattan från 1985.

Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Moderator
    Djäkligt fin låt, Albedo. Snyggt med de "böjliga" baserna med glide, det gör att det blr väldigt levande. Gillade låten och ambiancen mycket. Man får ju även härliga vibbar av en av världens bästa filmer.

Citat Ursprungligen postat av Albedo Visa inlägg
    Hur var det med er andra, körde ni också filmrepliker i låtarna andra halvan av 80?
    Guilty as charged här med. Jag köpte min S950 hösten -89 och det första jag gjorde var det här. Sample galore deluxe från the Predator. Allt som man dittills bara drömt om att göra kunde man helt plötsligt göra. Ett helt nytt ljudlandskap öppnade sig: inte bara med röster, men trummor, körer, sång - ja allt!

Enda andra gången jag känt känslan om att uppleva något riktigt revolutionärt var när jag provade Photoshop för första gången 90 eller 91. Det var som om någon dragit undan marken för mig. Fritt fall. Allt var helt plötsligt möjligt.

https://soundcloud.com/lackan110f/blackgold

Trummor, bas och sampleljud är S950, resten ESQ1 och Teisco. inspelat på en Fostex 160 4-ch bandspelare.
    Senast redigerat av Lackan den 2018-11-01 klockan 23:32.

enhalvkokt
    enhalvkokt är uppkopplad nu
    enhalvkokts avatar
    Veteran
    Säljer du skivan?

Hugo Hasslo
    Hugo Hasslo är inte uppkopplad
    Hugo Hasslos avatar
    Senior
    Frontline Assembly var ganska flitiga med att lägga in filmrepliker som för att höja/sätta stämning. Själv minns jag att jag samplade en lång bit från plutonen (hette den så på svenska?) som gjorde en av mina mediokra octamed låtar något mindre medioker.

Albedo
    Albedo är uppkopplad nu
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    Gary Numan hade rejält med samplingar från Bladerunner på "The Fury"-plattan från 1985.
    Okej, ska lyssna på den.

Albedo
    Albedo är uppkopplad nu
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    Djäkligt fin låt, Albedo. Snyggt med de "böjliga" baserna med glide, det gör att det blr väldigt levande. Gillade låten och ambiancen mycket. Man får ju även härliga vibbar av en av världens bästa filmer.
    Tack, roligt att höra Lackan

Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    Guilty as charged här med. Jag köpte min S950 hösten -89 och det första jag gjorde var det här. Sample galore deluxe från the Predator. Allt som man dittills bara drömt om att göra kunde man helt plötsligt göra. Ett helt nytt ljudlandskap öppnade sig: inte bara med röster, men trummor, körer, sång - ja allt!

Enda andra gången jag känt känslan om att uppleva något riktigt revolutionärt var när jag provade Photoshop för första gången 90 eller 91. Det var som om någon dragit undan marken för mig. Fritt fall. Allt var helt plötsligt möjligt.

Trummor, bas och sampleljud är S950, resten ESQ1 och Teisco. inspelat på en Fostex 160 4-ch bandspelare.
    Riktigt bra synthpoplåt du fått till där med härliga Depeche vibbar i sången!

Albedo
    Albedo är uppkopplad nu
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Hugo Hasslo Visa inlägg
    Frontline Assembly var ganska flitiga med att lägga in filmrepliker som för att höja/sätta stämning. Själv minns jag att jag samplade en lång bit från plutonen (hette den så på svenska?) som gjorde en av mina mediokra octamed låtar något mindre medioker.
    Ja, det var väl den största fördelen med att lägga in filmrepliker, det lät proffsigare, speciellt när man inte var så duktig på att sjunga själv.

Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Jag samplade vattenkokaren i "Hardware" i en av mina cyberpunklåtar och använde som nedräkning ... Three ... Two ... One ... Boil!

Tror knappast att jag var ensam om den idén

NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Front 242s hela platta Geography är full med samplingar från filmen THX1138

Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad

Redaktör
    Jag samplade allt jag kunde hitta på 90-talet. Jag och en polare byggde en hela skiva på i princip filmsamplingar och en trummaskin. Haha. Det händer att jag fortfarande samplar. Inte så mycket från filmer dock. Mer nyhetsreportage, polisradio, osv.

Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Albedo Visa inlägg
    Okej, ska lyssna på den.
    Det var ett tag sedan jag lyssnade på den själv så jag kollade upp den på YouTube. Man behöver inte höra många hundradels sekunder på första låten för att höra var samplingen kommer ifrån

sallad
    sallad är inte uppkopplad
    sallads avatar
    Senior
    Vilka har samplat från Full Metal Jacket?

Ministry...

Jugendtanz
    Jugendtanz är inte uppkopplad

Inte så pratsam än
    Front 242 - Im Rhythmus bleiben (Das Boot Alles was drin ist!)
    Frontline Assembly (minns inte vilken låt) You are not american från Falling Down
    Clock DVA - Voice recognition test (2010, imponerande att de kunde komma undan med det

https://youtu.be/nXgboDb9ucE?t=64
    https://www.youtube.com/watch?v=O2e5Dd4NNCY

Liknande ämnen

1. Låtar om kärlek = Låtar om sex
    Av PeterM i forum Allmänt om musik
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2017-05-24, 02:14
  2. Gamla låtar!!
    Av Cytex i forum Allmänt om musik
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-05-26, 16:19
  3. Låtar om Blod alt. Blod i låtar
    Av Filip i forum Skivor & artister
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-04-29, 00:56
  4. Låtar som har inspirerats av andra låtar.
    Av PF i forum Skivor & artister
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2005-11-21, 18:35

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •