Resultat 1 till 24 av 24

Ämne: Upphovsrättsångest - frågor utan svar

  1. #1
    tzw
    tzw är inte uppkopplad
    tzws avatar
    Börjar bli varm i kläderna

    Upphovsrättsångest - frågor utan svar

    Åh, jag har hittat ett par sekunders monolog ur en film som passar så fint som intro till en ny låt. Hackat upp lite, lagt på eko mm. Bara för att sedan drabbas av upphovsrättsångest. Så nu sitter jag här och letar i olika public domain-arkiv efter något alternativ. Och hittar förstås inget som känns lika bra. Fattar att man inte ska sno, men samtidigt känns det lite fånigt. Ingen kommer att bry sig om min låt och ringde verkligen Front 242 George Lucas innan de spelade in Geography? Hängde Laibach med Jean-Luc Godard när de gjorde Kapital? Samplar Skinny Puppy bara public domain-filmer? Varför är jag bara punk på låtsas?

  2. #2
    Hjorten
    Hjorten är uppkopplad nu
    Hjortens avatar
    Administrator
    Lagligt sett är det ju inte okej, men jag inbillar mig att många upphovsrättsinnehavare inte bryr sig så länge låten inte blir någon megahit. Sen beror det väl också på hur pass ny/känd filmen är.

  3. #3
    Infra
    Infra är inte uppkopplad
    Infras avatar
    Veteran
    Ja kan tycka att det beror på vad det är för ngt, men om låten förväntas blir kommersiellt gångbar...så är det nog läge att cleara samplingen med ansvarig (filmens) utgivare

  4. #4
    tzw
    tzw är inte uppkopplad
    tzws avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Hehe mina låtar blir inga megahits. Filmen är 53 år gammal och jag tror inte just den här monologen är direkt igenkännbar. Men filmen finns utgiven på bluray så någon har ju rättigheterna. Lutar väl åt den tråkiga lösningen att byta ut eller ta bort samplingen.

  5. #5
    trapezoid
    trapezoid är inte uppkopplad

    Senior
    Äh, så länge du inte släpper på majorbolag så kör!

  6. #6
    Infra
    Infra är inte uppkopplad
    Infras avatar
    Veteran
    Isf fall... just go for it! Ja tror inte det är något problem.

    Citat Ursprungligen postat av tzw Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hehe mina låtar blir inga megahits. Filmen är 53 år gammal och jag tror inte just den här monologen är direkt igenkännbar. Men filmen finns utgiven på bluray så någon har ju rättigheterna. Lutar väl åt den tråkiga lösningen att byta ut eller ta bort samplingen.
    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av trapezoid Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Äh, så länge du inte släpper på majorbolag så kör!
    Ja exakt!

  7. #7
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Tror som de övriga här att det är lugnt om det inte är en stor release som kommer bli uppmärksammad.

    Men det finns ju inga garantier.

    Problemet med att sampla från just film är att det ofta är svårt att cleara rättigheterna om man vill göra rätt för sig. Det är ju flera som sitter på kakan, filmbolaget, skådisarna som säger replikerna, manusförfattarna mm, mm. Plus att filmbolagen har rejäla muskler om de vill jävlas.

    Tror som sagt att risken är minimal, men personligen skulle jag ändå vara jävligt försiktig med just Hollywood-film.

  8. #8
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Skinny Puppy, Cabaret Voltaire med flera är ju ganska stora och verkar inte ha jätteproblem med det här, vad jag vet. Fast jag vet inget.

    Men det viktigaste av allt: Vad är det för film?!

  9. #9
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Det tog en bra bit in på 90talet innan detta med sampling i musik blev uppmärksammat av filmbolag mm. Innan dess seglade det mesta under radarn.

    Sista albumet med tydliga filmsamplingar som jag lade märke till var Front Line Assemblys "Millenium" från 1994 som är ganska pepprad med klipp från Falling Down. Den plattan var ju förhållandevis välkänd för att vara i crossover-genren.

    Tror det är farligt att tänka att man själv klarar sig för att några 25-30 år gamla plattor passerat under radarn tidigare. Det är också helt andra spridningar idag med internet och möjligheter att leta rätt på källor som inte fanns när dessa plattor släpptes.

    Tror snarare att det är relevant att fråga sig hur många o-clearade samplingar från kommersiella hollywoodfilmer man hör i Skinny Puppys och FLAs nyproducerade alster idag?

    Återigen, jag tror att trådskaparen kan göra detta utan problem så länge inte verket blir viralt, men jag personligen hade nog valt något annat samplingsmaterial.

  10. #10
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Ska du måste själv är det lugnt. Men anlitar du ngt företag för att mastra så kan DE behöva cleara samplingen iom att vissa mastringsföretag har ngt automatiserat system för att checka det de mastrar

  11. #11
    tzw
    tzw är inte uppkopplad
    tzws avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av hairofthedog Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skinny Puppy, Cabaret Voltaire med flera är ju ganska stora och verkar inte ha jätteproblem med det här, vad jag vet. Fast jag vet inget.
    Nej, det är ju just det - man förutsätter att ingen frågat om lov, men i verkligheten kanske någon stackare på skivbolaget fått jobba för att cleara allt.

    Citat Ursprungligen postat av hairofthedog Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men det viktigaste av allt: Vad är det för film?!
    Alphaville.

  12. #12
    tzw
    tzw är inte uppkopplad
    tzws avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det tog en bra bit in på 90talet innan detta med sampling i musik blev uppmärksammat av filmbolag mm. Innan dess seglade det mesta under radarn.

    Sista albumet med tydliga filmsamplingar som jag lade märke till var Front Line Assemblys "Millenium" från 1994 som är ganska pepprad med klipp från Falling Down. Den plattan var ju förhållandevis välkänd för att vara i crossover-genren.

    Tror det är farligt att tänka att man själv klarar sig för att några 25-30 år gamla plattor passerat under radarn tidigare. Det är också helt andra spridningar idag med internet och möjligheter att leta rätt på källor som inte fanns när dessa plattor släpptes.

    Tror snarare att det är relevant att fråga sig hur många o-clearade samplingar från kommersiella hollywoodfilmer man hör i Skinny Puppys och FLAs nyproducerade alster idag?

    Återigen, jag tror att trådskaparen kan göra detta utan problem så länge inte verket blir viralt, men jag personligen hade nog valt något annat samplingsmaterial.
    Det är sant att det inte är lika vanligt med cut-ups idag, fast jag har nog mer tänkt att det handlar om ett mode som gått ur tiden. Fast en del band som verkar i den gamla skolan, som t.ex. Dead When I Found Her och No Sleep by the Machine kör ju med mycket filmsamplingar.

    Nå, jag ska försöka fixa ett alternativt intro :-)

  13. #13
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tzw Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Alphaville.
    Ah, men då är det här ett fall för Lemmy Caution.

    Öhöhöh...

  14. #14
    tzw
    tzw är inte uppkopplad
    tzws avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Hehe!

  15. #15
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tror snarare att det är relevant att fråga sig hur många o-clearade samplingar från kommersiella hollywoodfilmer man hör i Skinny Puppys och FLAs nyproducerade alster idag?
    Detta ^^^^

  16. #16
    tzw
    tzw är inte uppkopplad
    tzws avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Idag har jag "återskapat" samplingen mha andra ljud och fransk talsyntes, vilket även gjorde att jag kunde byta ut hela citatet till ett eget. Ganska kul faktiskt. Återstår bara att sova på saken och se imorgon om det fortfarande håller...
    Senast redigerat av tzw den 2018-11-02 klockan 18:53.

  17. #17
    superdigital
    superdigital är inte uppkopplad
    superdigitals avatar
    Senior
    Ser fram emot att höra resultatet!

  18. #18
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Jag gjorde en ambient-låt fullständigt baserat på och inspirerat av ett Star Trek Enterprise-avsnitt för några år sen. Den är en personlig hyllning till det avsnittet, och är full av tydliga samplade repliker. Konstnärligt är jag väldigt nöjd med resultatet, och har ingen ångest för saken. Den ligger på SC och har inte blivit antastad trots en hel del lyssningar. Jag har dessutom svårt att tro att Brennon/Braga skulle ogilla den

    Men jag skulle såklart aldrig få för mig att "sälja" låten. Då blir det ju en annan sak.

  19. #19
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tzw Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Idag har jag "återskapat" samplingen mha andra ljud och fransk talsyntes, vilket även gjorde att jag kunde byta ut hela citatet till ett eget. Ganska kul faktiskt. Återstår bara att sova på saken och se imorgon om det fortfarande håller...
    Tänkte just säga det. Kan du inet bara spela in monologen själv på nytt? (Särskilt om du ändå processar/trixar sönder den...)

  20. #20
    tzw
    tzw är inte uppkopplad
    tzws avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Kom på att jag skulle återrapportera!

    Här är klippet jag ville använda: https://youtu.be/OJVXS0_pdDY?t=45 (10 sekunder)

    Och så här blev resultatet: https://www.youtube.com/watch?v=sll0...wSFdUX&index=1

  21. #21
    superdigital
    superdigital är inte uppkopplad
    superdigitals avatar
    Senior
    Blev ju bra! Blir det vinyl igen?

  22. #22
    AlexKex
    AlexKex är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Kul, fint att du fixade det själv
    Oj nu måste jag se filmen

  23. #23
    tzw
    tzw är inte uppkopplad
    tzws avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av superdigital Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Blev ju bra! Blir det vinyl igen?
    Gärna ;-) Men det blir en limited CD-singel till att börja med.

  24. #24
    resonator
    resonator är inte uppkopplad
    resonators avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tror snarare att det är relevant att fråga sig hur många o-clearade samplingar från kommersiella hollywoodfilmer man hör i Skinny Puppys och FLAs nyproducerade alster idag?.
    Samplandet som dessa grupper gör idag (eller har gjort i modern tid så att säga) är i princip obefintligt jämfört med 80-90-talet. Jag har knappt hört en enda film/tv/talsampling på SPs senaste fyra album. Annat var det på superalbumet The Process från 1996, vilket också blir senare än Millennium men det är detaljer. (Uppfattade ingen ironi eller satir i ditt inlägg ovan.)

Liknande ämnen

  1. Frågor och svar rörande Samplern Yamaha A5000
    Av pumahane999 i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2017-05-22, 18:09
  2. octatrack frågor som behöver snabba svar
    Av mgrunditz i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2016-08-23, 09:05
  3. Frågor & svar med RJD2!
    Av rotkiv i forum Allmänt om musik
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-01-22, 16:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •