Resultat 1 till 46 av 46

Ämne: Du hade fel!

  1. #1
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran

    Du hade fel!

    Vill minnas att jag läst från flera användare här (för några år sedan), att en nyproducerad analogsynt skulle bli alldeles för dyr och därför fanns det ingen mening med att nytillverka.
    Säger bara not so deep mind

    Kryp till korset! Citera dig själv, när du hade fel i dina spådomar om framtidens musik och/eller musikutrustning.
    CV/gate är ute.
    MIDI kommer dö.
    USB 1.1 är den sista standarden som behövs.
    640kB RAM räcker.
    Det går inte att göra musik på PC.
    Behringer suger.

    Själv har jag aldrig haft fel.

    Typ.

  2. #2
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Handlar inte om att ha fel då utan mer att förutsättningarna för billiga analogsyntar har förändrats. Genom att svårfunna och dyra kretsar nu har börjat produceras igen till relativt låga priser och Uli/Kinesiska staten har insett att det går att dra in många sköna dollar med hjälp av kinesisk valuta massproduktion och slavlöner.

  3. #3
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    ”Behringer kanske inte är så dumt ändå”

  4. #4
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Handlar inte om att ha fel då utan mer att förutsättningarna för billiga analogsyntar har förändrats. Genom att svårfunna och dyra kretsar nu har börjat produceras igen till relativt låga priser och Uli/Kinesiska staten har insett att det går att dra in många sköna dollar med hjälp av kinesisk valuta massproduktion och slavlöner.
    Det var ändå fel.

    Jag ska förklara för dig:

    En bil är svart.
    "Bilen är vit" säger El Toro - El Toro har fel, överens?
    Bilen lackas om till vit.
    "Bilen är vit" säger El Toro - Nu har El Toro rätt, men hade fortfarande fel innan.

  5. #5
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ”Behringer kanske inte är så dumt ändå”
    Den var knepig :-)

    Du hade fel, för att Behringer är sämre än "inte så dumt"?
    Eller bättre än "inte så dumt"?

  6. #6
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av kockpit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den var knepig :-)

    Du hade fel, för att Behringer är sämre än "inte så dumt"?
    Eller bättre än "inte så dumt"?
    Jag hade lite Behringer när jag var tonåring och samtliga produkter gick sönder. För tio år sedan köpte jag en mixer för att ha live och den gick sönder. Min bandmedlem köpte en likadan och den gick sönder.

  7. #7
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Jag trodde aldrig cv/gate skulle ses som normalt på nyproducerade syntar. Där hade jag fel.

  8. #8
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Jag trodde att OSC eller annat mer tidsenligt protokoll med högre upplösning skulle ersätta MIDI. Jag hade tvärfel.

  9. #9
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag hade lite Behringer när jag var tonåring och samtliga produkter gick sönder. För tio år sedan köpte jag en mixer för att ha live och den gick sönder. Min bandmedlem köpte en likadan och den gick sönder.
    Ja, B verkar ha varit lite skakiga, jag har kvar en MX1602A och MX2642, en XLR glappar på 1602 (trots att dessa så gott som aldrig använts), annars bara lite oxid i oanvända switchar, haft dem i cirka 20 år nu. Dock stått hemma hela tiden.
    Minns att polaren köpte en mindre B-mixer för 15 år sedan, brusade massor kommer jag ihåg.

  10. #10
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Har köpt behringer stormembransmick som var bra för sin tid, lilla desktop-preampen med rör, som lät bra. Behringers digitalbord dx3216 var bättre än Yamaha 01v, men sedan överhettade nätaggregatet och bordet rasade två gånger tills garanti och reparationen rasade igen. Trodde inte på att dom skulle skapa en bra kopia av minimoog, men så fel jag hade . Tror Behringers skulle klara av att göra en bra Prophet 5 rev2 för 14 tusen, om dom ville.
    Trodde inte att Arturia skulle klara av att bygga bra analogsyntar, med sin bakgrund som mjukvaruföretag. Jag hade fel igen !

  11. #11
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Jag trodde i början på 2000-talet att datorn skulle ta över helt och att analogsyntar skulle bli en nischprodukt som små tillverkare skulle göra i små upplagor. Jag tänkte att det kommer bli svårt att göra en hel analog utan minnen för under 8000:- samt att VA skulle ta över marknaden helt när det gäller analog feel.

    När Alesis Andromeda kom tänkte jag att det var någon som blivit galen och att den verkade cool men att det var sista rycket innan analogdöden.

    Jag stod på Jam i slutet av 90-talet och tänkte att SP-1200 reissue för 19 000:- verkade vara en extremt begränsad produkt som knappast skulle kunna gå att sälja om 5 år.

  12. #12
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Då jag började ge mig in på MIDI och datorer och hade under flera år kört en MMT8 och interna sequensern på Ensoniqa ESQ1 och VFX.
    Det där med dator och musik... Näh, det är som att mecka med en Schweizisk armekniv

  13. #13
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av kockpit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det var ändå fel.

    Jag ska förklara för dig:

    En bil är svart.
    "Bilen är vit" säger El Toro - El Toro har fel, överens?
    Bilen lackas om till vit.
    "Bilen är vit" säger El Toro - Nu har El Toro rätt, men hade fortfarande fel innan.
    Det är DU som har FEL eftersom det inte fanns någon svart bil att måla om från början.

  14. #14
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    iPad/smartphones är framtidens instrument med sitt taktila UI.... eller inte... jag har aldrig annat än lekt ett tag med alla appar jag skaffat.

  15. #15
    diaper
    diaper är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är DU som har FEL eftersom det inte fanns någon svart bil att måla om från början.
    det där fattar jag faktiskt inte. kan du utveckla?

  16. #16

    Redaktör
    Jag är definitivt en av dem som trott att analogpolys inte skulle få den renässans de fått, men samtidigt tror jag att 99musiks medlemmar inte nödvändigtvis är ett representativt snitt av marknaden. (Thomanns topplista för syntförsäljning har Yamaha MODX7 på plats 3, vilket är en synt som i princip aldrig nämns på 99musik, tex…)

    Det skulle också vara intressant att se faktiska försäljningssiffror för Deepmind och Behringers andra syntar – jag misstänker att Deepmind sålt rätt bra, men att det inte är kioskvältaren vissa såg framför sig innan den släpptes ("en modern Juno för en struntsumma – alla kommer köpa en!" var bilden vissa hade, vad jag kunde se).

    Åldersfördelningen på de som köper analogt skulle också vara intressant – det finns gott om exempel där det som varit dyra samlarobjekt blivit skrot för att generationen som brydde sig om specifika produkter har dött. Elorglar, pianon och dragspel är ju inte längre några massmarknadsprodukter, så jag tror att begagnatpriserna där har dykt generellt.

    Rena analogpolys från andra tillverkare (utom Korg) är fortfarande dyra nischprodukter, skulle jag också hävda. Men där ändras ju också förutsättningarna utifrån vad som händer med priserna på vintagemodellerna – de skenande priserna på klassiska budgetpolys bidrar ju till att nya polys som OB-6, Prophet och liknande framstår som mer rimliga att köpa.

  17. #17

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av SteelberryWorker Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    iPad/smartphones är framtidens instrument med sitt taktila UI.... eller inte... jag har aldrig annat än lekt ett tag med alla appar jag skaffat.
    En förutsägelse jag är beredd att göra är att surfplattor är något som kommer bli mycket större för musikproduktion framöver, och mobiltelefoner (i mindre grad).

    Men jag tror att vi idag är ungefär där den första generationen plugins var (alltså motsvarande Cubase VST) – det börjar finnas en infrastruktur, och entusiaster kan göra hela produktioner med enbart surfplatta, men det är klumpigare och mer begränsat än att använda en dator eller en hårdvarurigg.

    Däremot tror jag inte att det kommer ta över helt, snarare att det blir ytterligare en plattform vid sidan av dator eller hårdvara, dito kombinationer däremellan.

  18. #18
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    (dragspel är oftast svindyrt)

  19. #19
    sawtooth
    sawtooth är inte uppkopplad
    sawtooths avatar
    Veteran
    På 80-talet trodde jag att vi skulle ha implantat i hjärnan som skapade de ljud och toner vi tänkte på vid det här laget.

    Jag hade fel.

  20. #20
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av sawtooth Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    På 80-talet trodde jag att vi skulle ha implantat i hjärnan som skapade de ljud och toner vi tänkte på vid det här laget.
    Det har jag redan! Men utan något implantat - ren mjukvara!

  21. #21
    sawtooth
    sawtooth är inte uppkopplad
    sawtooths avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det har jag redan! Men utan något implantat - ren mjukvara!
    Wow! Hur funkar det?

  22. #22
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Kan inte minnas att jag haft fel någon gång.

  23. #23
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Real Parakeet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan inte minnas att jag haft fel någon gång.
    Jo, det kan bli för mycket orchestra hit.

  24. #24
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det har jag redan! Men utan något implantat - ren mjukvara!
    måste fråga i så fall! drabbas du också av bluescreen reboot, som Windows gör?

  25. #25
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av sawtooth Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Wow! Hur funkar det?
    Mängder av musik i huvudet att njuta av! Tyvärr är gränssnittet mot den fysiska världen sämre... Kanske behövs det där implantatet ändå!

    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    måste fråga i så fall! drabbas du också av bluescreen reboot, som Windows gör?
    Nej nej.... Däremot Guru Meditiation

  26. #26
    lasselus avatar
    Redaktör
    Jag trodde att jag hade fel en gång...men det visade sig vara ett misstag...

  27. #27
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av HAL-9000 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag trodde att jag hade fel en gång...men det visade sig vara ett misstag...

  28. #28
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Jag har alltid fel.

    Säger min fru iaf.

  29. #29
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Q
    Citat Ursprungligen postat av janost Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har alltid fel.

    Säger min fru iaf.
    Svara att det har hon 100% rätt i, se om hon försvinner i ett moln av logiskt sammanbrott?

  30. #30
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Jag vet inte om jag uttalat mig om det, men jag trodde ärligt talat aldrig att kretsar som CEM 3340 skulle återupptas i produktion igen - och dessutom från flera tillverkare! Varje gång det har kommit på tal så har det dessutom påpekats att halvledarfabriker som kan producera integrerade kretsar av dessa tidiga generationer inte längre finns, och det är inte lönsamt att uppgradera konstruktionerna till producerbara varianter.

    Jag trodde hellre aldrig att analogpolys skulle komma i produktion igen, istället trodde jag att VA-tekniken skulle utvecklas och förfinas till den grad att det skulle vara totalt ointressant att nytillverka analogsyntar.

    Och modularintresset är en konstant källa till förvåning, med tanke på att tillverkarna en efter en fick lägga ner eller sadla om på sin tid.

  31. #31
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo, det kan bli för mycket orchestra hit.
    Nu hade i alla fall du fel.

  32. #32
    Jag trodde vi skulle bo var för sig i rymden och kommunicera kunskap med varandra över tv-skärmar vid det här läget. Istället bor vi i kollektiv i cyberrymden och rättar varandra över fick-tv-skärmar.

  33. #33
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Jag tror den här tråden hör hemma i något annat subforum.

    Men kan ha fel?

  34. #34
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Q

    Svara att det har hon 100% rätt i, se om hon försvinner i ett moln av logiskt sammanbrott?
    Man överbevisar inte min fru.
    Då kan man få byta stenläggning på gården, ny kyl och frys och bygga om köket.
    Allt på samma vecka.

    Då har jag hellre fel.

  35. #35
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    Jag trodde att Twitter och Facebook skulle låta det sanna ordet spridas snabbare över jorden så att krig skulle bli omöjliga när alla ser vad motståndarens barn äter till frukost etc.

    Där hade jag fel kan man säga.

  36. #36
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rwq Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag trodde att Twitter och Facebook skulle låta det sanna ordet spridas snabbare över jorden så att krig skulle bli omöjliga när alla ser vad motståndarens barn äter till frukost etc.

    Där hade jag fel kan man säga.
    Ja, du var nog inte ensam där

  37. #37

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    (dragspel är oftast svindyrt)
    Ja, det finns dyra dragspel, men jag tror inte det är några vidare samlarobjekt/investeringar annat än för en väldigt liten skara – det är inte direkt så att kända artisters dragspel eller specifika modeller av dragspels som användes på specifika låtar är något som folk jagar efter.

    Så jag skulle tro att den främsta anledningen till att dragpsel är dyra (relativt sett) är för att det är en liten marknad och att de är mekaniskt komplicerade, så de tar tid att tillverka, vilket drar upp priset, inte för att de är eftertraktade samlarobjekt.

  38. #38

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av tobbiew Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag trodde att OSC eller annat mer tidsenligt protokoll med högre upplösning skulle ersätta MIDI. Jag hade tvärfel.
    Beror kanske på hur man ser det – MIDIs hastighetsbegränsningar har i praktiken försvunnit med USB-midi och liknande, och för automatisering så har pluginformat tagit över där man inte är begränsad till 128 steg.

    Men visst, man skulle ju önska sig något bättre än MIDI i dagsläget. (Dock så är kompatibiliteten ett stort plus.)

  39. #39
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Beror kanske på hur man ser det – MIDIs hastighetsbegränsningar har i praktiken försvunnit med USB-midi och liknande, och för automatisering så har pluginformat tagit över där man inte är begränsad till 128 steg.
    Protokollet i sig är ju inte ändrat och jag har svårt att tro att det är någon skillnad bara.för att transportmedlet är snabbare i praktiken? Fördelen med usb är ju att att du kan göra annat som att dumpa samplingar och ljud mycket snabbare men det går ju sällan över midi protokollet, förutom i Blofeld där information förs över som midi/sysex över usb och det är segt. Jag tänkte dock inte i första hand på snabbhet utan på upplösning.
    Vad menar du med pluginformat? De hårdvarusyntar jag har bygger på 128 steg i alla fall.
    Kompabilitet är ett stort plus såklart men det kan man ju fixa med converters i en övergångsperiod. Önsketänkande

  40. #40

    Redaktör
    Att MIDI skickas snabbare, att datorer klarar av att skicka mycket MIDI samtidigt och att syntar inte storknar när de får typ ett ackord skickade till sig löser rätt mycket av tajmingproblemen som gammel-MIDI hade. Det fanns ju tex hustips från Atari-tiden om att lägga trummor på kanal 10 för att den skickades först, och lägga tajmingkänsliga spår på låga kanaler, för att få bra tajming. Idag behöver man inte bry sig om det.

    (Sen gissar jag att de som gjorde stora arr i hårdvara, som filmmusik och liknande symfoniska produktioner, idag har flyttat till mjukvara istället och löst problemet den vägen.)

    Samma sak internt i ljudprogram – även om säg Logic eller Cubase använder MIDI som internt format för plugins så har man inte samma problem med att spela upp ackord som fysisk MIDI, eftersom det internt i datorn i princip tar 0 sekunder att överföra. Delvis genom att man fuskar och sätter tidsstämplar/buffrar noterna, men det är fortfarande samma grundformat.

    Det jag tänkte på när det gäller precision är tex Audio Units och sånt som Lives inbyggda enheter – där har du fler steg än 128, så där är MIDI i viss bemärkelse redan ersatt, och mellan program är OSC relativt vanligt numera (men långt ifrån en standard).

  41. #41
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Ok, då hänger jag med Jag tänker dock på nutid och de begränsningar midi protokollet har i hårdvara och dess begränsade upplösning. Har för mig att Modal-syntarna har OSC-stöd?

  42. #42

    Redaktör
    Ja, det är ju inte så att MIDI ersatts utan det är fortfarande standardprotokollet för väldigt många saker. Men på vissa områden skulle jag hävda att det ersatts eller muterats, så problemet är mest att det inte finns en enda ny standard utan massa olika lösningar beroende på tillverkare, kontext osv.

  43. #43
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Citat Ursprungligen postat av dannes Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har lite svårt att bena ut logiken här, är det janost eller jgb som ska lägga sten, och hos vem ska stenen läggas? ��
    Hos mig, om jag överbevisar min fru.
    Och det blir mitt jobb.

  44. #44
    bmeeks
    bmeeks är inte uppkopplad
    bmeekss avatar
    Veteran
    Att Korg MS-20 mini inte skulle göra en impact på originalens pris i längden, utan snarare efter tid gått agera som ett incitament att skaffa "the real thing" och därmed höja priserna på originalen. Sen återkommer jag gärna och säger att jag hade fel i att jag hade fel om några år :x

  45. #45
    Igen? På riktigt?
    Ok.

  46. #46
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    (Thomanns topplista för syntförsäljning har Yamaha MODX7 på plats 3, vilket är en synt som i princip aldrig nämns på 99musik, tex…)


    Åh ja, det finns en tråd.

    https://www.99musik.se/showthread.ph...i-Montage-MODX

Liknande ämnen

  1. fel polaritet in i laptop, vad kan gå fel?
    Av miaz i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2015-05-22, 13:33
  2. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-09-04, 15:52
  3. Svar: 40
    Senaste inlägg: 2010-08-28, 02:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •