Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Notskrivning - vad belastas, processor eller RAM

Berraboy
    Berraboy är inte uppkopplad

Börjar bli varm i kläderna

Notskrivning - vad belastas, processor eller RAM

Jag undrar över vad som belastas när jag skriver noter för hel orkester i ett notskrivningsprogram, och därmed har många instrument som jag skriver för samtidigt? Vid uppspelning t.ex. går det ju långsammare med en gammal dator, det hackar osv. Är det då processorn eller är det RAM-minnet som är för dåligt?

Anledningen till frågan är att jag vid sidan av min Macbook Pro ska tänker köpa en Macbook Air som jag tänker mig använda notskrivningsprogram på vid resor osv. De datorerna som släpptes idag har ju inga problem att fungera med notskrivningsprogram idag, men jag tänker på i framtiden. Jag vill kunna ha datorn i många år och vill att det skall fungera för det här ändamålet.

Det jag kan göra är att köpa till 16 GB RAM mot 8 GB som ingår. Om det i framtiden underlättar för datorn att spela upp många instrument samtidigt skulle det vara värt det. Om jag också behöver en bättre processor är det ju meningslöst.

Tack på förhand!

Red: Använder Finale nu men skall inom kort byta till Dorico. Systemkraven på Dorico är enligt följande:

64-bit Windows 10, Mac OS X 10.11 El Capitan or later. Intel or AMD dual core CPU. 8 GB RAM recommended (4 GB minimum). 12 GB free storage space (SSD recommended). Display resolution of 1,920 x 1,280 or greater recommended (1,366 x 768 minimum). OS- compatible audio hardware (ASIO-compatible audio hardware recommended).

PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Berraboy Visa inlägg
    Vid uppspelning t.ex. går det ju långsammare med en gammal dator, det hackar osv. Är det då processorn eller är det RAM-minnet som är för dåligt?
    Njäe rimligen inte. Mer troligt:

1. Hur bra programvaran är skriven.

och

2. Hur ljudkortet är inställt med buffer settings. Öka bufferten så kommer datorn jobba bättre och inte hacka.

Beror så klart även lite på vad du använder idag. Men vi har blivit väldigt fartblinda; 8 GB ram är även det hiskeligt mkt jämfört med några år bakåt. Har du kört Mac länge? Tänk på att PowerBook G4 var ett monster när den kom. Den hade då en hårddisk på 10 GB. Som perspektiv alltså. ;-)

rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    måste vara samma som valfritt program som skall dra runt ett stort orkesterbibliotek tänker jag, säger som PF, höj buffertstorleken till skyarna och njut!

hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad

Vintage
    Hanteta notskriften är inget problem. Lyssna gör man ju i Finale gärna med Garritan, som är en hyfsat kraftfull sample player. Human Touch-funktionen drar lite extra kraft, men som sagt ovan, med en rejäl playback buffer så torde en modern MacBook Air klara det mesta.

Är dock inte så insatt i Garittan eftersom jag använder Finale mest för utskrifter av noter och för samarbeten, men sällan för att skriva i.

Berraboy

Tack alla för svar!

Jag använder just nu Finale 2014 med Garittan. Det är inga problem på min gamla Macbook Pro, 2,4 GHz Intel core 2 duo med 4 GB 1067 MHz DDR3. Dock var det lite problem vid uppspelning på datorn jag hade innan det vid stora orkesterverk då många instrument skulle spelas upp samtidigt. Det är anledningen till min fråga =)

Dorico görs av skaparna av Sibelius och skall enligt flera kollegor till mig vara framtiden bland notskrivningsprogram. Då jag i många år har stört mig på en del funktioner i Finale är det med stor förväntan jag byter.

Nya Macbook Air motsvarar ju precis systemkraven vad gäller processor och RAM-minne. OM det kommer stora uppdateringar i framtiden vad gäller ljudbibliotek t.ex. kommer processorn och RAM-minnet att räcka till tror ni? Gör det någon skillnad i att uppgradera till 16 RAM?

PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Kolla om aktuell modell låter dig uppgradera ram själv, då är det billigare än att köpa en fabriksmonterad uppdatering.

Kräver snart framtida versioner av program kraftfullare dator så är det bara att köra vidare på den version du är på då.

Mer minne känns bättre men nej, du märker ingen uppenbar skillnad.

Tänk på att Air är lite begränsad, den vinner på att vara ljudlös och smidig men en stationär burk är bättre att jobba vid för stora arbeten.

Berraboy

Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    Kolla om aktuell modell låter dig uppgradera ram själv, då är det billigare än att köpa en fabriksmonterad uppdatering.

Kräver snart framtida versioner av program kraftfullare dator så är det bara att köra vidare på den version du är på då.

Mer minne känns bättre men nej, du märker ingen uppenbar skillnad.

Tänk på att Air är lite begränsad, den vinner på att vara ljudlös och smidig men en stationär burk är bättre att jobba vid för stora arbeten.

Tack för svar! =)

janost
    janost är inte uppkopplad
    janosts avatar
    Veteran
    Det går inte att säga om hackandet beror på RAM eller CPU.
    Det beror på vad programmet kräver.

Om CPUn är för slö så kommer det att hacka.

Om minnet är för litet så kommer operativet att spendera tid på att skyffla data mellan minne och disk och det hackar.

PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Gör det visst. Orkar snart inte delge fakta här mer. Zzz.

janost
    janosts avatar
    Veteran
    Gör det visst. Orkar snart inte delge fakta här mer. Zzz.
    Nu får du ge dig.

Hans notskrivande kräver inte särskilt mycket.
    Däremot om han ska spela upp det.

Och det har inget med notskrivande att göra.
    Notskrivandet hackar inte.

janost
    janosts avatar
    Veteran
    Svaret är att det är alltid bättre med mera RAM än kraftigare CPU.
    Du tar en större hit om den måste använda disk som virtuellt minne.

Redaktör
    Det finns ingen CPU/diskmätare i Finale/Garritan/Dorico?

Min gissning är att det är processorn som är flaskhalsen, eftersom en SSD (som jag gissar att du har i din MBP och är det enda som finns i Apples bärbara numera) bör vara snabb nog att strömma i princip obegränsat med röster ifall det är en välfungerande samplespelare, och av samma skäl behöver det inte vara särskilt minneskrävande.

Apple har kört med 8GB som standard i sina proffsmodeller under ganska lång tid, vilket är aningen snålt, men samtidigt inte nödvändigtvis ett problem om man inte kör virtuella maskiner eller liknande.

Som PF är inne på är en modern processor snabb nog att klara av det mesta, men samtidigt så är det inga större problem att strössla med effekter, många röster och liknande för att få även en snabb dator att gå på knäna, så det beror nog lite på vilken användning man tänker sig.

Beroende på vad du tänkt dig för ljudbibliotek så kan det vara mer motiverat att skaffa en större disk – Macbook Air har 128GB disk i minsta versionen, och stora samplingsbibliotek äter glatt upp mer än så, men det beror ju lite på vad du använder idag.

Ska det bara vara en dator du har vid sidan för resor och sånt så tror jag minsta nya Macbook Air utan något extra räcker långt – oavsett modell så kommer den vara betydligt snabbare än din Core 2 Duo, om jag kikar på benchmarks (har inte kommit för senaste modellen, men 2017 års Air är snabbare än Core 2 Duo och den senaste har snabbare processor).

N.B. att jag varken använder notskrivningsprogram eller stora orkesterbibliotek, så det här är mer allmänt utifrån prestanda på datorer för ljudproduktion.

Berraboy

Njäe rimligen inte. Mer troligt:

1. Hur bra programvaran är skriven.

och

2. Hur ljudkortet är inställt med buffer settings. Öka bufferten så kommer datorn jobba bättre och inte hacka.

Beror så klart även lite på vad du använder idag. Men vi har blivit väldigt fartblinda; 8 GB ram är även det hiskeligt mkt jämfört med några år bakåt. Har du kört Mac länge? Tänk på att PowerBook G4 var ett monster när den kom. Den hade då en hårddisk på 10 GB. Som perspektiv alltså. ;-)

Om jag ändrar buffert settings, kommer ljudet att vara sämre då? Tappar man något på att göra inställningen?

Har haft Mac i 13-14 år. Hade en vit modell tidigare, ingen aning om vad det var... Högblank vit, betydligt tjockare än dagens MacBooks. Har nu en Macbook Pro 13" från 2010(?) med 4 GB Ram, 2,4Ghz Intel Core 2 Duo, 250 GB.

Berraboy

Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    Det finns ingen CPU/diskmätare i Finale/Garritan/Dorico?

Min gissning är att det är processorn som är flaskhalsen, eftersom en SSD (som jag gissar att du har i din MBP och är det enda som finns i Apples bärbara numera) bör vara snabb nog att strömma i princip obegränsat med röster ifall det är en välfungerande samplespelare, och av samma skäl behöver det inte vara särskilt minneskrävande.

Apple har kört med 8GB som standard i sina proffsmodeller under ganska lång tid, vilket är aningen snålt, men samtidigt inte nödvändigtvis ett problem om man inte kör virtuella maskiner eller liknande.

Som PF är inne på är en modern processor snabb nog att klara av det mesta, men samtidigt så är det inga större problem att strössla med effekter, många röster och liknande för att få även en snabb dator att gå på knäna, så det beror nog lite på vilken användning man tänker sig.

Beroende på vad du tänkt dig för ljudbibliotek så kan det vara mer motiverat att skaffa en större disk – Macbook Air har 128GB disk i minsta versionen, och stora samplingsbibliotek äter glatt upp mer än så, men det beror ju lite på vad du använder idag.

Ska det bara vara en dator du har vid sidan för resor och sånt så tror jag minsta nya Macbook Air utan något extra räcker långt – oavsett modell så kommer den vara betydligt snabbare än din Core 2 Duo, om jag kikar på benchmarks (har inte kommit för senaste modellen, men 2017 års Air är snabbare än Core 2 Duo och den senaste har snabbare processor).

N.B. att jag varken använder notskrivningsprogram eller stora orkesterbibliotek, så det här är mer allmänt utifrån prestanda på datorer för ljudproduktion.

Jag har inga problem idag, men hårddisken är inte SSD, det kommer det såklart dock vara på både den MacBook Air och den MacBook Pro jag kommer att köpa. Det jag undrar över är mer vilka problem man kan förvänta sig vid exempelvis för dålig processor/för lite RAM.

Jag har tänkt att skaffa Keyscape vars systemkrav är: SYSTEM REQUIREMENTS FOR ALL USERS

• 2.4 GHz Intel dual core processor or higher (i7 recommended)
    • 8GB RAM minimum
    • Solid State Drive recommended
    • 80 GB of free hard drive space (30 GB for lite install)

Mac Users:

• OS X 10.10 Yosemite or higher
    • AU, VST 2.4 or AAX-capable host software
    • 64-bit host

Efter många timmar i telefon med Apples personal fick jag en jämförelse: De sa att den nya Macbook Airs processor (1,6 Ghz) motsvarar tvåkärniga MacBook Pro 2,3 Ghz processor. De rekommenderade att uppgradera till 16 RAM och 256 GB lagring.

Jag kommer mestadels att använda akustiskt flygelljud från keyscape utan blandning av ljud eller användande av en massa effekter.

Tankar om ovanstående?

Redaktör
    Om jag ändrar buffert settings, kommer ljudet att vara sämre då? Tappar man något på att göra inställningen?
    Bufferstorleken påverkar inte ljudet i sig, utan förenklat:

- Hög/stor buffert: lägre processorbelastning, långsammare respons (också känt som latency)
    - Låg/liten buffert: högre processorbelastning, snabbare respons

Ställer du tex bufferten på 5ms så tar det 5ms från att du spelar på ett klaviatur innan du hör ljudet, och inspelning får 5+5 = 10ms fördröjning (eftersom det är buffer både in och ut) om man realtidslyssnar.

Om du istället sätter bufferten på 500ms så tar det 0,5s från att du trycker på en tangent innan du hör resultatet, vilket är opraktiskt länge. Å andra sidan blir processorbelastningen mycket lägre och om man i första hand jobbar genom att skriva noter eller redan inspelade spår kan det fungera ändå.

Oftast är det enklast att ställa bufferstorleken utifrån hur hög latency man kan leva med, och sedan sänka om man märker att man har processorkraft över. Någonstans runt 5-15ms är minimum för att man inte ska märka av det när man spelar i realtid. (Och tex en fysisk flygel har ett par ms latency från att man trycker på en tangent, strängen slås an och man hör resultatet: http://www.speech.kth.se/music/5_lec...t/measure.html.)

Sen har vissa program hyss för sig, som jag fattar det har tex Logic lägre buffer för instrument på spåret man har valt så att man kan spela på det i realtid, även om resten av spåren har en större buffert. Åtminstone var det så för ett antal år sedan.

Berraboy

Bufferstorleken påverkar inte ljudet i sig, utan förenklat:

- Hög/stor buffert: lägre processorbelastning, långsammare respons (också känt som latency)
    - Låg/liten buffert: högre processorbelastning, snabbare respons

Ställer du tex bufferten på 5ms så tar det 5ms från att du spelar på ett klaviatur innan du hör ljudet, och inspelning får 5+5 = 10ms fördröjning (eftersom det är buffer både in och ut) om man realtidslyssnar.

Om du istället sätter bufferten på 500ms så tar det 0,5s från att du trycker på en tangent innan du hör resultatet, vilket är opraktiskt länge. Å andra sidan blir processorbelastningen mycket lägre och om man i första hand jobbar genom att skriva noter eller redan inspelade spår kan det fungera ändå.

Oftast är det enklast att ställa bufferstorleken utifrån hur hög latency man kan leva med, och sedan sänka om man märker att man har processorkraft över. Någonstans runt 5-15ms är minimum för att man inte ska märka av det när man spelar i realtid. (Och tex en fysisk flygel har ett par ms latency från att man trycker på en tangent, strängen slås an och man hör resultatet: http://www.speech.kth.se/music/5_lec...t/measure.html.)

Sen har vissa program hyss för sig, som jag fattar det har tex Logic lägre buffer för instrument på spåret man har valt så att man kan spela på det i realtid, även om resten av spåren har en större buffert. Åtminstone var det så för ett antal år sedan.

Tack för bra och nyttigt svar!

1. Om jag har lagt trummor och ska spela in bas med midi eller med akustisk bas (gör det någon skillnad i latency?), kommer alltså allt jag spelar på pianot spelas in 10 ms senare mot hur jag egentligen spelar?

2. Har jag latency i mitt Nord Stage, och isf hur mycket? Eller beror det mer på hur det är inkopplat?

3. Det du skriver om Logic, vad gör det?

4. Jag har ställt frågan tidigare men skulle bli glad av ett svar ifrån dig också, om du orkar=) Först lite bakgrund.

Jag ska köra keyscape med nedanstående systemkrav:

SYSTEM REQUIREMENTS FOR ALL USERS
    • 2.4 GHz Intel dual core processor or higher (i7 recommended)
    • 8GB RAM minimum
    • Solid State Drive recommended
    • 80 GB of free hard drive space (30 GB for lite install)

Mac Users:
    • OS X 10.10 Yosemite or higher
    • AU, VST 2.4 or AAX-capable host software
    • 64-bit host

Jag önskar ett stage piano som beter sig som och låter som ett akustiskt piano/flygel så långt som bara är möjligt. Jag tycker ljuden i keyscape är bra och jag håller på att prova ut något som känns bra att spela på (har ett Nord Stage av äldre modell just nu).
    Jag ska införskaffa en MacBook Pro enligt följande:

2,9 GHz sexkärnig åttonde generationen Intel Core i9‑processor, Turbo Boost upp till 4,8 GHz
    32 GB 2400 MHz ddr4-minne
    512 GB ssd-lagring eller 1 TB ssd-lagring?

Tanken är också att införskaffa en MacBook Air för surf, resor och lättare jobb i form av notskrivning på tåg osv. för att slippa släpa 15-tummaren. Efter många timmars samtal med Apples "expertis" har jag fått förklarat att processorn i den nya MacBook Air (1.6 Ghz, tvåkärnig åttonde generationen Intel) motsvarar processorn i MacBook Pro (2.3 Ghz sjunde generationen Intel Core 2 kärnig i5) i kapacitet. Det gör att jag funderar över möjligheten att kanske kunna köra Keyscape även på MacBook Air och slippa slita och släpa på 15" vid livespelningar och bara använda den för inspelning.

Nu till frågan.

Kommer det att fungera väl, utan latency och utan krångel? Vad tror du? Systemkraven är ju, med vad apples egna experter säger, väldigt nära uppfyllda (0.1 Ghz ifrån på processorn då 1,6 Ghz-processorn i Mba ska motsvara den i 13" Mbp). Om jag ökar på lagringsstorleken till det dubbla samt dubblar RAM till 16GB, kommer det att göra att Keyscape fungerar bättre?

5. Ponera att Keyscape kommer att fungera som det ska på MacBook Air, kommer det ändå fungera ännu bättre på den kraftigare datorn och vad är det i sådana fall man märker fungerar bättre? Ljudet? Latencyn? Inga krascher?

6. Roland UA 1610 Studio Capture, Focusrite Clarett 8 Pre X Thunderbolt Audio Interface, Presonus Quantum eller Antelope Discrete 8 Basic. Vilket av dessa ljudinterface tror du återger ett så bra ljud (transparent, cleant, opåverkat?) som möjligt? Kan man säga något om latency mellan de olika ljudinterfacen?

7. Jag behöver också ett mindre ljudinterface för att använda keyscape. Funderar på Zoom TAC-2R. Vad tror du om det?

Såååå många frågor, jag vet! Tack på förhand!
    Senast redigerat av machinepop den 2018-11-08 klockan 09:17. Anledning: städade dubbelcitat

Redaktör
    1. Om jag har lagt trummor och ska spela in bas med midi eller med akustisk bas (gör det någon skillnad i latency?), kommer alltså allt jag spelar på pianot spelas in 10 ms senare mot hur jag egentligen spelar?
    Nej, ljudprogrammet justerar inspelningen så att saker hamnar rätt, men du hör resultatet senare. Så med hög latency kan det bli svårt att spela rätt, eftersom du hör ljudet med en viss fördröjning.

Jag tror det är enklast att bara testa att först ställa ljudkortet på säg 5 eller 10ms, spela en mjukvarusynt, sedan ställa upp latency till säg 250 eller 500ms och testa att spela. Då kommer skillnaden bli rätt uppenbar. (Överkurs är att sedan skruva ner latency gradvis och se hur det känns.)

2. Har jag latency i mitt Nord Stage, och isf hur mycket? Eller beror det mer på hur det är inkopplat?
    Ja, det är ett digitalt instrument så det har latency. Men om du inte tänkt på det så är det så låg latency att det inte är något att bekymra sig över.

3. Det du skriver om Logic, vad gör det?
    Det är ett sätt för Logic att hålla processorförbrukningen låg (genom att låta en ha en stor buffert), men ändå behålla instrument spelbara, om än bara ett åt gången.

Kommer det att fungera väl, utan latency och utan krångel? Vad tror du? Systemkraven är ju, med vad apples egna experter säger, väldigt nära uppfyllda (0.1 Ghz ifrån på processorn då 1,6 Ghz-processorn i Mba ska motsvara den i 13" Mbp). Om jag ökar på lagringsstorleken till det dubbla samt dubblar RAM till 16GB, kommer det att göra att Keyscape fungerar bättre?
    Jag tror det kommer fungera bra. Keyscape är samplingsbaserat, så jag tror flaskhalsen kommer vara diskhastighet, eventuellt RAM och inte processor. Men det är en snabb SSD i båda datorerna du nämner, så om du inte tänker köra stora arr eller gigantiska lager med spår så tror jag båda kommer klara det med råge.

Så jag tror inte det är nödvändigt att köpa i9 och 32GB RAM bara för du ska vara på den säkra sidan – du får en snabbare och mer framtidssäker dator, men det kostar också betydligt mer.

Däremot tror jag minst 512GB SSD är ett bra val – Keyscape tar upp 80GB, och flerkanaliga mickinspelningar tar snabbt upp mycket plats, så det blir snabbt rätt trångt på disken med 256GB.

Ett förslag är att gå förbi en musikaffär som har Keyscape och testa på någon av deras datorer och se hur det fungerar där – jag tror det är det mest realistiska sättet att testa.

5. Ponera att Keyscape kommer att fungera som det ska på MacBook Air, kommer det ändå fungera ännu bättre på den kraftigare datorn och vad är det i sådana fall man märker fungerar bättre? Ljudet? Latencyn? Inga krascher?
    Fler samtidiga röster, fler ljud samtidigt, möjlighet att ha lägre latency, mer effekter, i första hand. Jag tror SSD:n är snabbare i MBP också, så där går det förmodligen snabbare att byta ljud, men där tror jag det handlar om 10-20%. (Dvs om det tar 10s att ladda ett ljudbibliotek på den ena tar det 8-9s på den andra.)

Där finns också ett praktiskt tak i att det förmodligen är egalt för dig om du tex med Airen klarar 300 röster samtidigt och 750 med MBP, om du ändå bara tänkt spela ett instrument i taget.

Berraboy

Nej, ljudprogrammet justerar inspelningen så att saker hamnar rätt, men du hör resultatet senare. Så med hög latency kan det bli svårt att spela rätt, eftersom du hör ljudet med en viss fördröjning.

Jag tror det är enklast att bara testa att först ställa ljudkortet på säg 5 eller 10ms, spela en mjukvarusynt, sedan ställa upp latency till säg 250 eller 500ms och testa att spela. Då kommer skillnaden bli rätt uppenbar. (Överkurs är att sedan skruva ner latency gradvis och se hur det känns.)

Ja, det är ett digitalt instrument så det har latency. Men om du inte tänkt på det så är det så låg latency att det inte är något att bekymra sig över.

Det är ett sätt för Logic att hålla processorförbrukningen låg (genom att låta en ha en stor buffert), men ändå behålla instrument spelbara, om än bara ett åt gången.

Jag tror det kommer fungera bra. Keyscape är samplingsbaserat, så jag tror flaskhalsen kommer vara diskhastighet, eventuellt RAM och inte processor. Men det är en snabb SSD i båda datorerna du nämner, så om du inte tänker köra stora arr eller gigantiska lager med spår så tror jag båda kommer klara det med råge.

Så jag tror inte det är nödvändigt att köpa i9 och 32GB RAM bara för du ska vara på den säkra sidan – du får en snabbare och mer framtidssäker dator, men det kostar också betydligt mer.

Däremot tror jag minst 512GB SSD är ett bra val – Keyscape tar upp 80GB, och flerkanaliga mickinspelningar tar snabbt upp mycket plats, så det blir snabbt rätt trångt på disken med 256GB.

Ett förslag är att gå förbi en musikaffär som har Keyscape och testa på någon av deras datorer och se hur det fungerar där – jag tror det är det mest realistiska sättet att testa.

Fler samtidiga röster, fler ljud samtidigt, möjlighet att ha lägre latency, mer effekter, i första hand. Jag tror SSD:n är snabbare i MBP också, så där går det förmodligen snabbare att byta ljud, men där tror jag det handlar om 10-20%. (Dvs om det tar 10s att ladda ett ljudbibliotek på den ena tar det 8-9s på den andra.)

Där finns också ett praktiskt tak i att det förmodligen är egalt för dig om du tex med Airen klarar 300 röster samtidigt och 750 med MBP, om du ändå bara tänkt spela ett instrument i taget.

Helt fantastiskt, att du tar dig tid att svara! Tusen tack!

Latencyn vid spel på Nordet har jag upplevt ibland men inte förstått vad det varit. Nu begriper jag vad och varför!

Jag har fått en musikaffär att installera det på en av sina datorer, och jag har suttit där några timmar Jag ska ta mig ner och kolla vad de har för dator, för där fungerade det klanderfritt och jag tror inte de hade någon värsting till maskin.
    Vad tror du om 512 GB eller 1TB? Hur långt kommer man med 512? Vad gäller Macbook Air så är det begränsat till 256GB

Siffrorna, 300 kontra 750 röster... Är de tagna ur luften eller vet/tror du att det är däromkring det ligger? Jag har som sagt endast tänkt använda ett ljud och i 98% av fallen akustiskt piano.

Återigen, tusen tack!!

Redaktör
    Jag har fått en musikaffär att installera det på en av sina datorer, och jag har suttit där några timmar Jag ska ta mig ner och kolla vad de har för dator, för där fungerade det klanderfritt och jag tror inte de hade någon värsting till maskin.
    Nej, det är ju grejen – datorer idag är såpass snabba att även rätt tunga paket fungerar bra även på mindre modeller.

Vad tror du om 512 GB eller 1TB? Hur långt kommer man med 512? Vad gäller Macbook Air så är det begränsat till 256GB
    Det beror mest på hur många andra ljudbibliotek du vill installera och hur mycket inspelningar du vill ha på datorn samtidigt.

Macos tar cirka 13 GB, Keyscape 77 GB (30 i lättversionen), Logic 6 GB för grundinstallation, 63GB för hela ljudbiblioteket. Så det handlar om mellan 50 och 150GB. Om du bara ska använda Airen för Keyscape så är 128 eller 256GB gott om plats.

1 GB = 130 minuter inspelning 1 kanal 44.1kHz 24 bit. Men spelar du in flera kanaler så blir det snabbt rätt mycket utrymme som krävs: 2 timmar och 8 kanaler 24bit landar på runt 7GB, tex.

Siffrorna, 300 kontra 750 röster... Är de tagna ur luften eller vet/tror du att det är däromkring det ligger? Jag har som sagt endast tänkt använda ett ljud och i 98% av fallen akustiskt piano.
    Det är tagit ur luften för att illustrera att det inte spelar så stor roll hur många röster när man är över antalet man behöver samtidigt. Jag hade lika gärna kunnat säga 3000 röster.

Berraboy

Nej, det är ju grejen – datorer idag är såpass snabba att även rätt tunga paket fungerar bra även på mindre modeller.

Det beror mest på hur många andra ljudbibliotek du vill installera och hur mycket inspelningar du vill ha på datorn samtidigt.

Macos tar cirka 13 GB, Keyscape 77 GB (30 i lättversionen), Logic 6 GB för grundinstallation, 63GB för hela ljudbiblioteket. Så det handlar om mellan 50 och 150GB. Om du bara ska använda Airen för Keyscape så är 128 eller 256GB gott om plats.

1 GB = 130 minuter inspelning 1 kanal 44.1kHz 24 bit. Men spelar du in flera kanaler så blir det snabbt rätt mycket utrymme som krävs: 2 timmar och 8 kanaler 24bit landar på runt 7GB, tex.

Det är tagit ur luften för att illustrera att det inte spelar så stor roll hur många röster när man är över antalet man behöver samtidigt. Jag hade lika gärna kunnat säga 3000 röster.
    Tack!

Liknande ämnen

1. Svar: 11
    Senaste inlägg: 2014-10-27, 21:30
  2. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-08-30, 01:40
  3. Processor och RAM med Logic
    Av hasparigus pink i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-05-22, 18:52
  4. Ram minne eller processor kraft?
    Av Dx200 i forum Datorer & kringutrustning