Sidan 1 av 3 1 2 3 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 166

Ämne: tipsa och prata om noise/liknande

  1. #1
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage

    tipsa och prata om noise/liknande

    borttagen rörig inledning. Kort sagt: jag gillar att göra oljud/noise men har inte hittat så mycket jag trivs med att lyssna på. Vill ha tips!

    Tänker främst att det skulle vara frågan om tips om andra artister och inte 99ors noise, så det kan bli lite liv i diskussionen. Inget fel på pepp och egen musik-forumet men skulle vilja ha en del där man kan säga att man inte fattar något alls eller att det låter skit. Typ.


    Jag tycker Pauline Oliveros A little noise in the system är helt magiskt bra. Har ingen länk till den tyvärr men den finns att köpa på amazon i alla fall. Kanske finns på spotify för de som sysslar med sånt?

    (apropå det, jag har inte spotify och tycker det är lite trist när folk länkar till musik där. Bättre med ställen som inte kräver inloggning...)


    AAAAH kaffet rör i min hjärna. Här kommer jag och kräver tips utan inlogg och ger ett som man måste köpa. Men det är sjukt bra. Ville mest inte öppna med ett helt "tomt" inlägg.

    Hursomhelst finns det väl folk här som sitter på tips om bra noise?

  2. #2
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    http://mutant-sounds.blogspot.com/

    Sprang på den länken häromdagen av en slump.. Inte själv hunnit kolla och vet inte o det är noise heller.. Men det verkar vara downloads av LP och CD rariteter... Får den inte ligga här av någon anledning så tar vi bort den..

  3. #3
    GOAB
    GOAB är inte uppkopplad
    GOABs avatar
    Veteran
    Det här kvalar väl snarare in under "liknande" då det är mestadels fritt från brus-/distmattor men Hecker - Acid In The Style of David Tudor är en lysande liten skiva fylld med digital pina.

    http://boomkat.com/cds/172484-hecker...of-david-tudor

    Tipset vittnar väl om min egen dragning till något öppnare ljudbilder. Ser fram emot att få bra tips dock!

    Tumme upp på Oliveros! Har inte lyssnat på just den.

  4. #4
    enhalvkokt
    enhalvkokt är inte uppkopplad
    enhalvkokts avatar
    Veteran
    Ättestupa, som du säkerligen hört, är ett hett tips. Deras musik innehåller visserligen ganska mycket black metal-influenser men även mycket noise element. http://www.youtube.com/watch?v=5WvjXq2e9E4 Är bara ett exempel.

    Mycket bra noise kommer från sverige. Altar Of Flies är också ett tips, om än kanske ganska självklart! Andra tips är Händer Som Vårdar, Amph, Blodvite och Pestdemon.

  5. #5
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Gah. Hmm. Vad heter de där norrmännen som skakade om mimer för ett par år sedan? Lyssnar inte på sådant hemmavid, men på Norberg så går det helt klart hem!

  6. #6
    nordbeck
    nordbeck är inte uppkopplad
    nordbecks avatar
    Veteran
    METEK

    han har släppt mycket på nätet
    min favorit på noise-scenen tror jag (dock en scen jag kan väldigt lite om)

  7. #7
    erko
    erko är uppkopplad nu
    erkos avatar
    Veteran
    Du kanske redan känner till bolaget Segerhuva. Massa bra noise där. Finns ett eget Segerhuva-forum där det finns folk med mycket mer kunskap i ämnet än jag: http://segerhuva.egetforum.se/valkom...rumet-t26.html

  8. #8
    emp
    emp är inte uppkopplad
    emps avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Gah. Hmm. Vad heter de där norrmännen som skakade om mimer för ett par år sedan? Lyssnar inte på sådant hemmavid, men på Norberg så går det helt klart hem!
    Ryfylke! Dom spelade på Fylkingen under min tid i produktionsgruppen också. Väldigt bra. Vet inte om det spelar tillsammans fortfarande men har hört Stian solo ett par ggr. Också bra.

  9. #9
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Just ja, Ryfylke! Det var en fysisk upplevelse av rang, mycket bra.

  10. #10
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av enhalvkokt Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ättestupa, som du säkerligen hört, är ett hett tips. Deras musik innehåller visserligen ganska mycket black metal-influenser men även mycket noise element. http://www.youtube.com/watch?v=5WvjXq2e9E4 Är bara ett exempel.Mycket bra noise kommer från sverige. Altar Of Flies är också ett tips, om än kanske ganska självklart! Andra tips är Händer Som Vårdar, Amph, Blodvite och Pestdemon.
    Här kan jag bara hålla med. Finns massvis med bra svenska akter och Segerhuva är en bra källa för nya musiktips inom noise. Altar of Flies är kanon, själv gillar jag även svenska Sewer Election som bland annat släppt på Segerhuva.

  11. #11
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Sewer Elections hemsida http://sewerelection.se/

  12. #12
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Ah, nej jag har ingen koll alls. Hade bara hört talas om ryfylke men aldrig tagit tag i att lyssna på dem. Ska bocka av lite här. Tack!

    Någon som har ryfylkes hemsida? Har de en?

    Gillar Tim Hecker men jag vet inte om han hör hemma här?

  13. #13
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Lyssnade på Pauline och det lät mer digitalt än mycket av det som nämnts ovan. Ryoji Ikedas digitala landskap kanske skulle locka? Om Hecker är intressant borde du även kolla in bolaget Touch.

    Men oavsett så är det många intressanta artister som nämnts tidigare.

  14. #14
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Pauline Oliveros? Det är väl en vägg Moog modular om jag inte minns fel?

    Ikeda är bra! Har mest hört pip-och-klick-grejer av honom på skiva. Fast den här har jag lyssnat på ett par gånger:


    https://youtu.be/wUYpLrTqzb8

    (känner inte igen den alls nu)

    Dror Feiler gillar jag också. Har den skivan som finns på hans hemsida, Return of the Real. Massact II <3 http://www.artnotcrime.net/music/TA0...Massact-II.mp3

  15. #15
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Vågar man bli medlem på ett till forum?? Och vad ska jag heta, man kan väl inte heta oljud på ett noiseforum? :-/

  16. #16
    enhalvkokt
    enhalvkokt är inte uppkopplad
    enhalvkokts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Här kan jag bara hålla med. Finns massvis med bra svenska akter och Segerhuva är en bra källa för nya musiktips inom noise. Altar of Flies är kanon, själv gillar jag även svenska Sewer Election som bland annat släppt på Segerhuva.
    Verkligen. Håller fullt ut med om Sewer Election. Värt att kolla upp Release The Bats, Utmarken (som tyvärr inte finns längre) och folket runt det. Ett väldigt intressant bolag från Dannmark som heter Posh Isolation kan också vara värt att kika lite närmare på. Mycket bra grejer som kommer därifrån.

  17. #17
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    ojojoj. Mycket att lyssna på. Är en halvtimme in i en liveinspelning av ryfylke just nu – mycket bra. Ska kika vidare senare.

    (registrerade nu. Heter oljud där med. Får se om jag blir kvar något, men man kan ju hålla koll på spelningar i alla fall)

  18. #18
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Jag vet inte om de kvalar in på dina önskemål men både Black Fog och Vinyl terror and horror gör underbart oljud enligt min mening

  19. #19
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Vinyl T&H såg jag på Norberg, de var bra!

    METEK är bra hittills, men MYSPACE!!! HATA!!!

  20. #20
    313
    313 är inte uppkopplad
    313s avatar
    Senior
    Lasse Marhaug

  21. #21
    313
    313 är inte uppkopplad
    313s avatar
    Senior
    Henrik Rylander

  22. #22
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    noterat.

    Glad att jag startade den här tråden!

  23. #23
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    annars är jag väldigt svag för perkursivt oljud, eller hur det nu stavas.

    Jag har dock svårt att hitta vad jag syftar på. Vete fasen var/vad jag har hört men det finns där i skallen hur det ska låta. Rytmiskt knaster bröt och distat klångande.
    Jag får väl göra musiken själv om inte annat...

  24. #24
    framtiden
    framtiden är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lyssnade på Pauline och det lät mer digitalt än mycket av det som nämnts ovan. Ryoji Ikedas digitala landskap kanske skulle locka? Om Hecker är intressant borde du även kolla in bolaget Touch.

    Men oavsett så är det många intressanta artister som nämnts tidigare.
    Skulle också nämna Ryoji, för jävla bra! Min favorit som inte är tokmangel.
    Appropå det så får det väl bli jag som tar tag i den biten:

    Merzbow är ett måste. Legend.
    Black Dice är nog 00-tals bandet som flest personer tycker är viktigast för genren. Perfekt om du konstant vill bli överraskad av vad du lyssnar på.
    Wolf Eyes är för jävla bra. Riktigt jävla argt och alltid sjukt bra.
    Yellow Swans har sjukt bra ljudmattor, närmar sig nästan lite låtstuk ibland men på ett riktigt jävla snyggt sätt. Tänk filmmusik gjort med 90% feedback ljud.
    Burning Star Core har en platta som heter "Challenger" som är riktigt, riktigt bra. Organiskt men ändå bitvis rätt skramligt.

  25. #25
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av 313 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lasse Marhaug
    Här kan även nämnas Jazzkammer/Jazkamer där Marhaug ingår. Kolla Lasses hemsida http://www.lassemarhaug.no för mer info om hans olika projekt och hans bolag Pica Disc som släpper sjuka utgåvor av legendariska akter som Incapacitants.

  26. #26
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Ättestupa var inte vad jag var ute efter så jag stängde av. Kanske ger dem en chans till sen ändå. Lyckades tuba mig fram till Shora istället. Aldrig hört förut. Mycket bra! Allt sitter precis där det ska, känner jag.

    Inte noise dock.

    https://youtu.be/qEb6Yz_r-CU

  27. #27
    emp
    emp är inte uppkopplad
    emps avatar
    Veteran
    Frågan är ju vad noise är. Tim Hecker som nämndes är väl för snäll för stolkastarna och satanistnoisarna (dom har jag väldigt svårt för, det blir liksom lite.. larvigt). Men den här gamla klassikern av Pita är både harmonisk och brutal samtidigt. Sånt gillar jag.
    (Det börjar vid ca 1:40, men lyssna från början för bästa upplevelse).

    https://youtu.be/RN3dGyijzZM

  28. #28
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Haha, stolkastare!

  29. #29
    emp
    emp är inte uppkopplad
    emps avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Haha, stolkastare!
    Jag har (på riktigt) varit på en Fylkingen-konsert där artisterna kastade stolar på publiken...

  30. #30
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    ?

    Nej, men seriöst, det är ju inte okej. Då får man rycka ut sladden, tända lyset och så vidare. Vad hände?

  31. #31
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Halvvägs in i Pita nu. Lite tveksam, jag tycker liksom att det stökiga inte är så intressant att lyssna på utan mest blir jobbigt och att det skulle funka som en vanlig låt. Å andra sidan kanske det är youtubekompressionen som spökar? Här låter det rätt förjävligt faktiskt.

  32. #32
    emp
    emp är inte uppkopplad
    emps avatar
    Veteran
    Några amerikaner som försökte dölja det faktum att de inte var så bra på att noisa rent musikaliskt med att noisa loss mer rumsligt.

  33. #33
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Töntar. Ringde ni politiet?

  34. #34
    emp
    emp är inte uppkopplad
    emps avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Halvvägs in i Pita nu. Lite tveksam, jag tycker liksom att det stökiga inte är så intressant att lyssna på utan mest blir jobbigt och att det skulle funka som en vanlig låt. Å andra sidan kanske det är youtubekompressionen som spökar? Här låter det rätt förjävligt faktiskt.
    Jag vet inte. Jag har den på skiva. Vill du att jag ska A/B-testa?

  35. #35
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Självklart!!

  36. #36
    emp
    emp är inte uppkopplad
    emps avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Töntar. Ringde ni politiet?
    Inte vad jag vet. Men de borde polisanmälts både för musiken och det allmänfarliga beteendet.

  37. #37
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Vilka var det?

  38. #38
    GOAB
    GOAB är inte uppkopplad
    GOABs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Gillar Tim Hecker men jag vet inte om han hör hemma här?
    Nej, men Florian Hecker! Tims grejer är ju förvisso väldigt massiva ljudväggar men klart ambienta. Var nu gränserna går... Tror dock att även Florian kan vara något annat än den här tråden handlar om. Mer mikrodigitalskrap. Nu nämnde någon visserligen Ryoji Ikeda, lite mer samma ballpark som honom i hans mer glitchiga stunder.

  39. #39
    slakker
    slakker är inte uppkopplad
    slakkers avatar
    Senior
    Incapacitants är mina absoluta noisefavoriter, As Loud As Possible och Assets Without Liability är definitiva kanonplattor i genret.

    Annars om man gillar mer experimentella grejer så är många av Aubes (tema)plattor mycket bra, Wired Trap, Metal de Metal, Cardiac Strain, Howling Agression, Magnetostriction, 108, Blood Brain Barrier är några favoriter.

  40. #40
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av emp Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Frågan är ju vad noise är. Tim Hecker som nämndes är väl för snäll för stolkastarna och satanistnoisarna (dom har jag väldigt svårt för, det blir liksom lite.. larvigt). Men den här gamla klassikern av Pita är både harmonisk och brutal samtidigt. Sånt gillar jag.
    (Det börjar vid ca 1:40, men lyssna från början för bästa upplevelse).

    https://youtu.be/RN3dGyijzZM
    Shit va bra! har du fler tips på liknande?

  41. #41
    dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran
    Jääävligt bra, man bli glad av sån musik!

    Precis när jag spelade detta gick Tommi Keränen förbi utanför mitt kontor och berättade att han håller på att remixa lite Pita!
    Eller, jag tror det var det han sa, jag spelade ganska högt!
    Tommis industriella mangel finns här (han beskriver själv sin stil som "messy", inte industrial http://soundcloud.com/tommi-keranen
    De nyare spåren alltså, den första är en gammal inspelning från ett band han haade som bara spelade en gång!

    Är sunn o))) för droneigt? Det kan vara jävligt fysiskt och massivt!
    Senast redigerat av dar303 den 2011-12-19 klockan 11:46.

  42. #42
    Rotwang
    Rotwang är inte uppkopplad

    Senior
    Hmmm...
    Kanske inte noise, men "rötter i rock och noise" säger man ju om MoHa!

    Trummor, gitarr och SuperCollider - en käftsmäll som heter duga. Jag log varvet runt när de körde på Geiger härom året.

    Riktigt bra. Som fan.
    Electronicans svar på Meshuggah!

  43. #43
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Låter intressant! Tar dem ikväll. Länk?

  44. #44
    Rotwang
    Rotwang är inte uppkopplad

    Senior
    http://www.n-collective.com/files/moha2.html

    Själv har jag bara plattan "Raus Aus Stavanger".

  45. #45
    sm0hm
    sm0hm är inte uppkopplad

    Veteran
    Yasunao Tone (ex. Musica Iconologos, Mp3 deviation)
    Florian Hecker (ex. Sun Pandämonium, Palimpsest)
    Mark Fell (ex. UL8)
    Marcus Schmickler (ex. Palace of Marvels)
    Toshimaru Nakamura (ex. No-input mixing board vol. 1 & 2)

    Bland de första som kommer till huvudet.

    Ryoji Ikeda är en absolut favorit, älskar Dataplex och Test Pattern.

  46. #46
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    omg fet ljusshow MoHa hade!

  47. #47
    dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran
    Jag såg test pattern på sónar i barcelona för två år sedan, en ljum sommarkväll i en park med den katalanska skumpan flödande! Ah...the noise memory!

  48. #48
    emp
    emp är inte uppkopplad
    emps avatar
    Veteran
    Ni tycker att ikeda är noise alltså.. Jag har nog alltid tänkt på noise som en genre där det används icke-periodiskt sväng både på det ljudmässiga och strukturella planet. Kan jag ha haft fel hela tiden? Vad skönt det vore.
    Senast redigerat av emp den 2011-12-19 klockan 18:10. Anledning: grammatik...

  49. #49
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Jag tycker inte Ikeda är noise... Du har nog haft rätt tyvärr!

  50. #50
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Men... kan det vara... "musik" då? Eller är det musik?

    *host* Förlåt. Åter till noisen!

  51. #51
    sm0hm
    sm0hm är inte uppkopplad

    Veteran
    Tycker inte heller att Ikeda är noise...

  52. #52
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Jag har lite svårt för dendär gränsdragningen faktiskt.
    Jag kan tycka att noise och drones hör ihop rätt mycket. och om man sätter ihop dem på rätt sätt så kan det bli helt andra genres av det, som dark ambient eller rent av EBM.

    Fast jag kanske är ute och cyklar och tolkar saker på mitt eget lilla vis här?

  53. #53
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Nej, Ikeda är inte direkt noise, men jag föreslog honom med tanke på att oljud inte verkade så sugen på den harsh/wall-noise som föreslogs.

    Förresten, oljud, kolla in Marhaugs YouTube-kanal, där kan du nog hitta en del intressanta saker, http://www.youtube.com/user/idiotoslo

  54. #54

  55. #55
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Den där whitehousevideon har jag sett, vet inte, gillar inte gapandet så mycket...

    Men alltså, jag gillar väggar när jag gör dem. Om nu det här är väggnoise:

    http://soundcloud.com/maxwainwright/missed-you

    Oliveros har ju lite väggpartier i sin också. Tycker mest att många väggnoisegrejer jag hör låter lite okänsliga och detaljfattiga. Det är väl väggeffekten som är prioriterad kanske?

  56. #56
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Oj jävlar vad detdär lät.
    Inte min sorts noise. Men det slog lock för öronen när man zappade framåt i dendär :o

  57. #57
    SteffeE
    SteffeE är inte uppkopplad
    SteffeEs avatar
    Veteran
    Jag har fastnat för engelska Iron Fist Of The Sun och plattan "Behavioural decline". Den snubben har verkligen hittat något. Svenska IRM är bra också.

  58. #58
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Ber om ursäkt för lock! Fast såhär i juletider kan det vara bra att rensa emellanåt.

  59. #59
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage

  60. #60
    sunflower
    sunflower är inte uppkopplad
    sunflowers avatar
    Veteran
    liten playlist jag fyller på med saker åt noise-hållet (och sånt jag finner någorlunda relaterat) när jag hitar något.

    http://open.spotify.com/user/sunflow...bTZZpiBf9UEi2R

Liknande ämnen

  1. Prata lite FMR RNC
    Av rotkiv i forum Effekter
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-03-27, 23:57
  2. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-04-24, 11:11
  3. Tipsa mig om bra ljudkort.
    Av syked i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2005-04-08, 00:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •