Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Att frilansa internationellt

  1. #1
    Den Lata Geckon
    Den Lata Geckon är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna

    Att frilansa internationellt

    Har alltid pysslat med musik och ljud främst som en fritidshobby utan att ha aktivt försökt jobba professionellt med det (får kalla fötter så fort jag ser hur mycket möda man måste lägga ner på att nätverka och etablera sig). Men nu har jag kultiverat ett sånt starkt rykte att fler och fler seriösa aktörer börjar komma till mig med erbjudanden om arbete. Då måste jag ju även ta hänsyn till grejer som att prissätta mina tjänster, skatteregler och allt kring det, och det känns verkligen som jag tar mig vatten över huvudet. Och att jag dessutom inte känner någon här i Sverige som frilansar åt internationella klienter gör ju såklart att jag känner mig ännu mer vilsen och förvirrad när jag inte har någon att vända mig till för råd. Så jag undrar om det finns några här med erfarenhet som kan ge mig lite vägledning.

    Börjar bli klar med mitt första stora kommersiella kontrakt nu. Jag tror mitt första misstag där var att när vi kom överrens om priset så använde jag internationella (läs: amerikanska) referenser till hur mycket man bör ta betalt för sitt material, vilket givetvis inte inte tog hänsyn till att man bor i Sverige och därmed blir utsatt för hög moms och sociala avgifter. Blev mycket strul med vad som gällde momsmässigt i det här fallet då det i normala fall skulle ha varit momsbelagt från klientens håll enligt Skatteverket, men eftersom företaget var så litet att de saknade VAT nummer så blev det moms på fakturan istället.
    Känns som att jag står inför ett stort konundrum i den här frågan då man bör kompensera i prissättningen i proportion till skatterna i Sverige för att få en vettig summa efter skatt. Men nu är det ju så att man konkurrerar på en internationell jobbmarknad så jag känner mig väldigt osäker på hur man ska kunna hitta en balans där?

    Eftersom jag inte driver egen firma så fakturerar jag genom ett egenanställningsföretag. Det funkar ju för att ta betalt för själva materialet man säljer. Men nu är det ju även så att jag ska få royalties från soundtrackförsäljning också och där har jag ingen aning hur betalningen ska kunna skötas.

  2. #2
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    I det här fallet skulle jag nästan be uppdragsgivaren lägga till pengarna för momsen i arvodet, även om det är sent påtänkt.

    Tycker nog att du borde starta eget också.

Liknande ämnen

  1. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2017-07-21, 19:38
  2. Svar: 13
    Senaste inlägg: 2017-07-10, 17:14
  3. Att hitta tillbaka till glädjen med att skapa
    Av Odd Bob i forum Komposition & textförfattande
    Svar: 74
    Senaste inlägg: 2014-08-25, 17:28
  4. Att få en Speak & Spell att säga det man vill
    Av hasparigus pink i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-12-14, 18:32
  5. Hjälp med att få en Dark Energy att låta Tangerine Dream
    Av SteffeE i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-06-24, 14:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •