Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 61 till 86 av 86

Ämne: Ny Mac mini - 2018-10-30

depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Vi får vänta till iFixit gör en Mac mini 2018 teardown

drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kockpit Visa inlägg
    Men fasen, man kommer långt på den billigaste, för 10k.
    Jag har ju 2012 med 2-kärning i5 med 8GB RAM idag, funkar bra, klart att krävande VST med låg latency inte funkar toppen, men fasen igen, höj buffert och gå över till hårdvara
    Det trista är att konsumenterna från gammel-HD på 500GB-1TB som normalstorlek, numera nöjer sig med 128GB, hänvisas till moln och annat.
    Min 2012 i7 4-core 16 gb, 512 ssd funkar mer än prima till musik. Dock så av någon anledning så hänger den inte alls med i webbläsarna längre IMO. Facebook segar ner den total. Speciellt Chat'en.

SSD diskarna är troligen fastlödda på PCB precis som på övriga nya Macbooks.

kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    Dock så av någon anledning så hänger den inte alls med i webbläsarna längre IMO. Facebook segar ner den total. Speciellt Chat'en.
    Anar ugglor av Apple, för jag upplever exakt samma sak, sedan någon vecka nu. Allt annat funkar som vanligt, oavsett om jag har 5 eller 50Mbit-anslutning, men att slösurfa funkar inte alls bra, tar lång tid att ladda sidor.

hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad

Vintage
    PCI-E, går väl att byta, eller?
    Tyvärr - bra info här:

https://appleinsider.com/articles/18...orage-and-more

Frans M
    Frans M är inte uppkopplad

Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    Min 2012 i7 4-core 16 gb, 512 ssd funkar mer än prima till musik. Dock så av någon anledning så hänger den inte alls med i webbläsarna längre IMO. Facebook segar ner den total. Speciellt Chat'en.

SSD diskarna är troligen fastlödda på PCB precis som på övriga nya Macbooks.
    Jag köpte nyss en begagnad 2011 i5 2,5Ghz med 8 gb RAM för 2000 spänn. Bytte till en snabb SSD och är överraskad hur bra det flyter på med Live, Aalto, VCV Rack osv.

Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    Jaha. Både cpu och ssd fastlödade.
    Ja det förståss. Annars skulle ju folk kunna köpa den minsta och uppgradera själv för halva priset. Eller byta ut dem när de går sönder istället för att köpa en hel ny dator.

Jag fascineras av att dendär sidan försöker argumentera för att det ska vara något positivt.
    Synd. Annars hade man kanske övervägt ett äpple i datorparken.

unsigned
    unsigned är inte uppkopplad

Inte så pratsam än
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    Jaha. Både cpu och ssd fastlödade.
    Ja det förståss. Annars skulle ju folk kunna köpa den minsta och uppgradera själv för halva priset. Eller byta ut dem när de går sönder istället för att köpa en hel ny dator.

Jag fascineras av att dendär sidan försöker argumentera för att det ska vara något positivt.
    Synd. Annars hade man kanske övervägt ett äpple i datorparken.
    Det är nog inte enbart för att folk skall klämma till med största modellen. En stor del är nog för att spara utrymme samt tillförlitlighet, med betoning på utrymme. Men visst, jag skulle hellre sett en modell där det går att byta ut grejer i som kanske var någon centimeter högre som kompromiss.

El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

Veteran
    Anar ugglor av Apple, för jag upplever exakt samma sak, sedan någon vecka nu. Allt annat funkar som vanligt, oavsett om jag har 5 eller 50Mbit-anslutning, men att slösurfa funkar inte alls bra, tar lång tid att ladda sidor.
    Kanske beror på att Apple har gjort der svårare för företag som säljer användarinfo att spåra Apple användare. Går att gå runt men bäst är nog att kolla upp vilka sidor man surfar till och undvika såna som spionerar i stor skala på användare.

hasse_fx

Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    ...och på 99musikmaner vända allt till negativt

Jo, givet vore det trevligare med utbytbar SSD - men även argumenten "för" en fastmonterad SSD håller. Om det var ren snikenhet så vore ju även RAM fastlött. Vad som sedan blir avgörande för ett go/no go är upp till var och en.

Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Om jag minns rätt från Luis Rossman's YT-kanal (hittar inte klippet just nu) så har äpplet tagit bort pinout'en för att kunna läsa ut informationen från fastlödda SSD om resten av moderkortet är kaputt.
    Finns säkert någon anledning men lite surt att inte kunna läsa ut info'n från disken ö.h.t.

Rätt dåligt oavsett vilken tillverkare som gör det att inte kunna byta/plocka ut hårddisken.
    Resten av argumenten väger inte upp det.

janost
    janost är inte uppkopplad
    janosts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Haplo Visa inlägg
    Om jag minns rätt från Luis Rossman's YT-kanal (hittar inte klippet just nu) så har äpplet tagit bort pinout'en för att kunna läsa ut informationen från fastlödda SSD om resten av moderkortet är kaputt.
    Finns säkert någon anledning men lite surt att inte kunna läsa ut info'n från disken ö.h.t.

Rätt dåligt oavsett vilken tillverkare som gör det att inte kunna byta/plocka ut hårddisken.
    Den har väl ett T2 security chip?
    Det betyder att informationen på SSD är krypterad.

Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av unsigned Visa inlägg
    Det är nog inte enbart för att folk skall klämma till med största modellen. En stor del är nog för att spara utrymme samt tillförlitlighet, med betoning på utrymme. Men visst, jag skulle hellre sett en modell där det går att byta ut grejer i som kanske var någon centimeter högre som kompromiss.
    Fast en m-sata sockel är ju inte tjockare än disken och cpu sockeln är inte många mm den heller.
    Och på imacen har de inte lödat fast dem...

sebsongs
    sebsongs är inte uppkopplad
    sebsongss avatar
    Senior
    Jag upplever samma på en nästan ny toppspecad macbook pro.
    Det har inget med prestanda att göra! Det har med kakor att göra. Testa nästa gång det går segt att surfa in på samma sida i privat surfläge. Då hoppar sidan igång direkt! Safari matchar mot din historik när du surfar och ibland tar det tid. Har inte orkat undersöka en lösning men detta fenomen går att läsa om på många ställen.

El Toro

Veteran
    De som tar säkerhet på allvar tycker nog att det väger upp det.

El Toro

Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sebsongs Visa inlägg
    Jag upplever samma på en nästan ny toppspecad macbook pro.
    Det har inget med prestanda att göra! Det har med kakor att göra. Testa nästa gång det går segt att surfa in på samma sida i privat surfläge. Då hoppar sidan igång direkt! Safari matchar mot din historik när du surfar och ibland tar det tid. Har inte orkat undersöka en lösning men detta fenomen går att läsa om på många ställen.
    Är inte Safaris fel utan beror mest på spionerande sidor och servrar man surfar till som mjölkar ens dator på info och därmed slöar ned surfandet. Helt sanslöst hur mycket mestadels värdelös info vissa mjölkar.

Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    De som tar säkerhet på allvar tycker nog att det väger upp det.
    Det finns fler sätt att kryptera disken.
    Som alltid så får man göra en bedömning med vad man pysslar med, ex. militär, polis etc.
    Som privatperson skulle jag föredra att kunna läsa ur datat om moderkortet pajkar ur.

sebsongs
    sebsongs är inte uppkopplad
    sebsongss avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    Är inte Safaris fel utan beror mest på spionerande sidor och servrar man surfar till som mjölkar ens dator på info och därmed slöar ned surfandet. Helt sanslöst hur mycket mestadels värdelös info vissa mjölkar.
    Aha! Det visste jag inte! Har inte så bra koll på webbens olika mekaniker nu för tiden. Irriterande är det i alla fall.

Mera on topic:
    Nya mac minin kommer helt klart att konkurrera med Mac Pro i studiovärlden, vad jag tror. En ny mac mini i ett Sonnet xMac mini Server rackchassi (om Sonnet uppdaterar, vilket de lär göra) med PCI-expansion är ju klockrent och konkurrerar i pris med dagens Mac Pro. Om Sonnet hinner uppdatera till nästa år blir det nog en sådan rigg i studion på jobbet, för att ersätta en Mac Pro från 2011. (Det är smått fantastiskt att vår gamla Mac Pro 5.1 rullar på obekymrat efter 7 år av konstant drift!)

El Toro

Veteran
    Det finns fler sätt att kryptera disken.
    Som alltid så får man göra en bedömning med vad man pysslar med, ex. militär, polis etc.
    Som privatperson skulle jag föredra att kunna läsa ur datat om moderkortet pajkar ur.
    Handlar inte bara om kryptering utan även om att göra datorn mindre stöldbegärlig.

Gaston
    Gaston är inte uppkopplad
    Gastons avatar
    Apple räknar med att innehållet på hårddisken finns speglat till någon molntjänst som de äger.
    Då går det lätt och enkelt att återställa i en ny maskin. Och de tjänar ännu mer pengar...

Dalleponken
    Dalleponken är inte uppkopplad
    Dalleponkens avatar
    Veteran
    Alldeles för dyr, känns som en onödig produkt. Man kunde bygga en lite billigare Mac Pro istället.

Veteran
    Up to three displays:
    Two displays with 4096-by-2304 resolution at 60Hz connected via Thunderbolt 3 plus one display with 4096-by-2160 resolution at 60Hz connected via HDMI 2.0
    Mmm, inte så dumt. Satt just och klurade på om det gick att köra tre skärmar.

hasse_fx

Vintage
    OK, efter att ha studerat många olika alternativ har jag kommit fram till att det med all sannolikhet blir en av dessa när behovet uppstår, antagligen under 2019. Max processor och OK storlek på SSD. Ev. trycker jag in 32 MB själv om det behövs, annars 16 MB.

Baserat på:

För mig förblir den uppdaterade mac minin det mest prisvärda alternativet helt enkelt. Det blir som att kliva in i en 4-5 gånger större och kapablare studio jämfört med idag, med minsta möjliga strul på vägen, för hur jag jobbar, vad jag vill göra och vad jag investerat i. Det mest värdefulla, det dyraste medlet jag har är tid! Den vill jag använda till att skapa musik - inte till att meka, konfigurera, hacka, underhålla, koppla, löda eller putsa. Sådant må vara kvalitetstid för en del, men inte för mig.

Upprepar "Bild på min hemmastudio" för sakens skull Kommer sannolikt förbli så!

avart
    avart är inte uppkopplad

Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    Det mest värdefulla, det dyraste medlet jag har är tid!
    Ja, samma här - och eftersom jag måste sälja min tid för att kunna köpa vissa verktyg och ju mer verktygen kostar desto mindre tid har jag att använda dem på - så kommer jag fundera några vändor till vid nästa teknikinköp. Ju mindre nåt kostar desto mer tid har jag att använda mina saker på.

tommyc
    tommyc är inte uppkopplad
    tommycs avatar
    Veteran
    Jag står lite och väger mellan att fortsätta med någon form av Mac eller bygga en PC. Min Macbook Pro 2011 har haft det ökända överhettningsproblemet två omgångar nu och jag har tvingats lobotomera bort AMD GPU:n för att överhuvudtaget kunna starta den. Den är ju gammal nu och det är dags att hitta en uppgradering. Men att uppdaterat till motsvarande Macbook Pro nu känns helt uteslutet faktiskt, pga priserna. Jag tycker det sved ordentligt när jag köpte den förra för ca 16 000kr och nu räcker inte 20 000kr för att få en vettig variant. Jag hade hoppats på en hyffsat billig Mac Mini som ett alternativ men en vettig konfiguration (för mig) går loss på minst 18 000kr.

Jag har kollat på vad det skulle kosta att bygga en mindre PC med i5 (six core), 16Gb internminne, 512Gb SSD etc och det skulle hamna på ca 9000kr. Då skulle den kunna vara extremt tyst, även när man lastar den, och mer framtidssäker då man kan byta saker som går sönder eller uppgradera något eller köpa till något expansionskort. En windows-laptop känns som ett riktigt bingo, det kan funka bra eller vara en ren mardröm och där har man ju begränsade möjligheter att göra något åt problem som har med kompatibilitet med någon viss USB-kontroller eller vad det nu kan vara som orsakar problem. En annan variant skulle vara att köpa en begagnad Mac Mini men det känns tveksamt med tanke på hur gamla de är, de som har vettig prestanda.

När det gäller själva operativsystemet så är jag lite kluven också. Jag har tidigare enbart kört Windows men under de senaste 7 åren alltså kört OSX både hemma och på jobbet. Ändå känner jag mig mer hemma i Windows och irriterar mig på småsaker i OSX när det kommer till fönsterhantering och Finder etc. När det gäller stabiliteten som DAW tycker jag dock OSX har en edge, det strular väldigt lite med ljudkort osv, vilket förstås är värt en hel del. Men det har ju hänt en del på Windowssidan också, med bättre realtidsegenskaper osv.

Just nu lutar det åt att bygga en Windows-burk ändå, det känns som det långsiktigt mer ekonomiska alternativet.

mooneh
    mooneh är inte uppkopplad

Citat Ursprungligen postat av tommyc Visa inlägg
    Jag står lite och väger mellan att fortsätta med någon form av Mac eller bygga en PC. Min Macbook Pro 2011 har haft det ökända överhettningsproblemet två omgångar nu och jag har tvingats lobotomera bort AMD GPU:n för att överhuvudtaget kunna starta den. Den är ju gammal nu och det är dags att hitta en uppgradering. Men att uppdaterat till motsvarande Macbook Pro nu känns helt uteslutet faktiskt, pga priserna. Jag tycker det sved ordentligt när jag köpte den förra för ca 16 000kr och nu räcker inte 20 000kr för att få en vettig variant. Jag hade hoppats på en hyffsat billig Mac Mini som ett alternativ men en vettig konfiguration (för mig) går loss på minst 18 000kr.

Jag har kollat på vad det skulle kosta att bygga en mindre PC med i5 (six core), 16Gb internminne, 512Gb SSD etc och det skulle hamna på ca 9000kr. Då skulle den kunna vara extremt tyst, även när man lastar den, och mer framtidssäker då man kan byta saker som går sönder eller uppgradera något eller köpa till något expansionskort. En windows-laptop känns som ett riktigt bingo, det kan funka bra eller vara en ren mardröm och där har man ju begränsade möjligheter att göra något åt problem som har med kompatibilitet med någon viss USB-kontroller eller vad det nu kan vara som orsakar problem. En annan variant skulle vara att köpa en begagnad Mac Mini men det känns tveksamt med tanke på hur gamla de är, de som har vettig prestanda.

När det gäller själva operativsystemet så är jag lite kluven också. Jag har tidigare enbart kört Windows men under de senaste 7 åren alltså kört OSX både hemma och på jobbet. Ändå känner jag mig mer hemma i Windows och irriterar mig på småsaker i OSX när det kommer till fönsterhantering och Finder etc. När det gäller stabiliteten som DAW tycker jag dock OSX har en edge, det strular väldigt lite med ljudkort osv, vilket förstås är värt en hel del. Men det har ju hänt en del på Windowssidan också, med bättre realtidsegenskaper osv.

Just nu lutar det åt att bygga en Windows-burk ändå, det känns som det långsiktigt mer ekonomiska alternativet.
    Jag håller med i allt det du skriver här. Förutom att för mig var det aldrig tvekan att bygga pc, men det har jag alltid gjort när jag skaffat ny.

Mixtur
    Mixtur är inte uppkopplad

Inte så pratsam än
    Teardown av Mac mini https://youtu.be/0sCRbbouT90
    Det verkar vara möjligt, men knöligt, att byta minne

Liknande ämnen

1. Mac mini
    Av axeman i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2005-05-24, 21:23

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen