Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 1 2 3
Resultat 121 till 172 av 172

Ämne: Ny Mac mini - 2018-10-30

janost
    janost är uppkopplad nu
    janosts avatar
    Veteran
    Och SAS är serial SCSI, SCSI som alla äpplen hade förrut, kommer du ihåg?

Inte SATA.

Haplo
    Haplo är uppkopplad nu
    Haplos avatar
    Veteran
    Det finns SSD i servrar, SAN o.s.v. sen rätt mångs år tillbaka.
    Klart det skiljer sig mellan lägre kvalite och bättre.
    Visst finns det skojare som inte sätter i bra grejer.
    Å andra sidan så kan du kolla på klipp 1 ovan att en Genius Bar inte heller är så bra.

janost
    janost är uppkopplad nu
    janosts avatar
    Veteran
    Jag förstår inte riktigt varför du argumenterar för en Linux burk där inget är open-source och inga delar är utbytbara?

Äppel märket?

Det är lite Audi med en stor plastkåpa över motorn och det enda du kan göra är att fylla på spolarvätska?
    Senast redigerat av janost den 2018-11-15 klockan 00:39.

El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Haplo Visa inlägg
    Å andra sidan så kan du kolla på klipp 1 ovan att en Genius Bar inte heller är så bra.
    Klart de är bra. De var ju bara flax att det var ett så enkelt fel. Kan till och med ha varit riggat av TV kanalen Sen säger ju killen i Apple store att eftersom datorn är fuktskadad så gör de ingen delreparation utan de byter bara ut hela modrkortet vilket garanterar längre livslängd.

janost
    janost är uppkopplad nu
    janosts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    Klart de är bra. De var ju bara flax att det var ett så enkelt fel. Kan till och med ha varit riggat av TV kanalen Sen säger ju killen i Apple store att eftersom datorn är fuktskadad så gör de ingen delreparation utan de byter bara ut hela modrkortet vilket garanterar längre livslängd.

El Toro

Veteran
    Citat Ursprungligen postat av janost Visa inlägg
    Jag förstår inte riktigt varför du argumenterar för en Linux burk där inget är open-source och inga delar är utbytbara?
    Var har du fått det ifrån att Apples datorer är linuxburkar? Apple kör ju Mach/BSD/NextStep vilket är besläktat med men inte direkt samma som linux. Sen är ju vissa delar av OSX open source och Apple bidrar rätt mycket till den rörelsen.

janost
    janost är uppkopplad nu
    janosts avatar
    Veteran
    SAS-SSD är bara för NAS applikationer och inte för cloud services.
    De har inte tillförlitligheten.

- - - Uppdaterad - - -

Var har du fått det ifrån att Apples datorer är linuxburkar? Apple kör ju Mach/BSD/NextStep vilket är besläktat med men inte direkt samma som linux. Sen är ju vissa delar av OSX open source och Apple bidrar rätt mycket till den rörelsen.
    Linux darwin. Eller XNU.
    Och open-source är det inte.

janost
    janost är uppkopplad nu
    janosts avatar
    Veteran
    Men OS hör inte hit.
    Vi diskuterar hårdvaran eller?

Du gör inte datorn säkrare genom att löda fast komponenterna.
    Bara svårare att serva.

Man svetsar inte fast en bilmotor?

Och sedan med T2 krypteringschip till SSD gör att om den går sönder så kan du kasta datorn.
    Ingen får ut någon data från den disken mera.

El Toro

Veteran
    SAS-SSD är bara för NAS applikationer och inte för cloud services.
    De har inte tillförlitligheten.

Linux darwin. Eller XNU.
    Varför skriver du linux Darwin? Darwin är ju är från Apple..
    "Darwin is an open-source Unix-like operating system first released by Apple Inc. in 2000. It is composed of code developed by Apple, as well as code derived from NeXTSTEP, BSD, Mach, and other free software projects." https://en.wikipedia.org/wiki/MacOS_version_history

Sen sitter det såklart en jkla massa extremt tillförlitiga SSDs i molnen också.

janost
    janost är uppkopplad nu
    janosts avatar
    Veteran
    "Darwin is an open-source Unix-like operating system first released by Apple Inc. in 2000. It is composed of code developed by Apple, as well as code derived from NeXTSTEP, BSD, Mach, and other free software projects." https://en.wikipedia.org/wiki/MacOS_version_history

Hoppade du över free software?

El Toro

Veteran
    Men OS hör inte hit.
    Vi diskuterar hårdvaran eller?
    Både och eftersom de hör så intimt ihop.

Du gör inte datorn säkrare genom att löda fast komponenterna.
    Klart datorn blir både tillförlitligare och säkrare från stöld av CPU och ssd till exempel. De dyraste komponenterna.

Bara svårare att serva.
    Bäst är datorer som inte behöver servas de bara funkar. Som Apples datorer oftast gör.

Och sedan med T2 krypteringschip till SSD gör att om den går sönder så kan du kasta datorn.
    Ingen får ut någon data från den disken mera.
    Jodå det går såklart om inte disken har totaldött. Sen behöver man ju inte kasta datorn även om interndisken skulle dö går ju att köra med extern disk.

janost
    janost är uppkopplad nu
    janosts avatar
    Veteran

Läs här varför man inte använder SSD i cloud computing.

https://www.backblaze.com/blog/ssd-v...re-of-storage/

- - - Uppdaterad - - -

Klart datorn blir både tillförlitligare och säkrare från stöld av CPU och ssd till exempel. De dyraste komponenterna.

Bäst är datorer som inte behöver servas de bara funkar. Som Apples datorer oftast gör.

Jodå det går såklart om inte disken har totaldött. Sen behöver man ju inte kasta datorn även om interndisken skulle dö går ju att köra med extern disk.
    Eh?

El Toro

Veteran
    Läs här varför man inte använder SSD i cloud computing.

https://www.backblaze.com/blog/ssd-v...re-of-storage/
    Det där handlade ju mest om varför just DE inte gått över till fler SSD's än. Mest för att det är för dyrt för dom att byta ut hela sitt bestånd av ång-diskar. Många andra har gjort det till stor del.

janost
    janost är uppkopplad nu
    janosts avatar
    Veteran
    Det där handlade ju mest om varför just DE inte gått över till fler SSD's än. Mest för att det är för dyrt för dom att byta ut hela sitt bestånd av ång-diskar. Många andra har gjort det till stor del.
    Ok, ditt yrkesområde eller?

Nu släpper jag den här diskussionen.
    Men jag skulle aldrig köpa en dator för dyra pengar som jag inte kan skruva själv.

Det går emot min princip, att vi själva äger kontrollen över datorerna vi köper.

mooneh
    mooneh är uppkopplad nu

Senior

Du tycker alltså det är en bra grej att de är fastlödda? Det är väl lättare att ta med sig hela mac mini i så fall än att skruva isär den? Jag kommer ihåg första gången jag hörde om det där. En kompis där hårddisken gått sönder jag trodde han skämtade när han sa han måste lämna in den på service.

El Toro

Veteran

Det går emot min princip, att vi själva äger kontrollen över datorerna vi köper.
    Bygger du dina egna CPU:er?

El Toro

Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mooneh Visa inlägg
    Du tycker alltså det är en bra grej att de är fastlödda?
    Ja eftersom det generellt leder till bättre livslängd och något högre prestanda helt enkelt mindre som kan gå fel.Använder liksom de flesta övervägande mest min laptop och har varken behov eller intresse av att skruva i den. Datorer och dess användare har mognat generellt.

hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad

Vintage

Åter till mya Mac mini, tack!

Nu väntar vi på rapporterna hur den nya macminin står sig prestandamässigt jfr. 2012-2014-modellerna.

Om nu tråden har något liv kvar efter alla rants

fragster
    fragster är uppkopplad nu

Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    Nu väntar vi på rapporterna hur den nya macminin står sig prestandamässigt jfr. 2012-2014-modellerna.

Om nu tråden har något liv kvar efter alla rants
    Nä, kan vi inte fortsätta bitcha om fastlödda chips och apples prispolicy?

Prestandatest: https://browser.geekbench.com/mac-benchmarks

Bra drag i topmodellen.

hasse_fx

Vintage
    Citat Ursprungligen postat av fragster Visa inlägg

Bra drag i topmodellen.
    Ser bra ut!

drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Igentligen skulle man kunna köpa en i5 och den är dubbelt så vass i multicore än 2012 i7 ser det ut som. Även i3 2018 är bättre.

El Toro

Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    Igentligen skulle man kunna köpa en i5 och den är dubbelt så vass i multicore än 2012 i7 ser det ut som. Även i3 2018 är bättre.
    Ja för väldigt många användare räcker standardkonfigurationen plus en snabb extern thunderbolt HD väldigt långt.

rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Linux darwin. Eller XNU.
    Nä. Just här har du faktiskt fel på flera fronter. Finns inget linux i OSX, det är UNIX. En hel del av OSX är open source (dock inte många av de gottiga bitarna som har med gränssnitt att göra), SWIFT-programmeringsspråket är open source, har för mig att XCode är open source.

drifter7508
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Sätta i minnen på egen hand blir heller inte speciellt mycket billigare ser jag nu.

Dock kvarstår problemet att inte mycket funkar i Mojave som man tvingas köra. :-/

El Toro

Veteran
    Citat Ursprungligen postat av fragster Visa inlägg
    Nä, kan vi inte fortsätta bitcha om fastlödda chips och apples prispolicy?

Bra drag i topmodellen.
    Ja det ska bli intressant att kolla in nya iMacs prestanda och pris. De borde komma snart.

drifter7508
    drifter7508s avatar
    Veteran
    ...och vart hittar man en USB-C THUNDERBOLT TILL FIREWIRE ADAPTER för ens ljudkort?

avart
    avart är uppkopplad nu

Veteran
    drifter: du behöver TVÅ Apple adaptrar (fw > tb och sen tb > tb3/usbc), men sen ska det funka, enligt diverse rapporter...

depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av avart Visa inlägg
    drifter: du behöver TVÅ Apple adaptrar (fw > tb och sen tb > tb3/usbc), men sen ska det funka, enligt diverse rapporter...

https://youtu.be/-XSC_UG5_kU

orchidee
    orchidee är inte uppkopplad
    orchidees avatar
    Senior

Den äkta första iPhone-Guy
    https://youtu.be/NnbL-Hm-xws

Har gått över till android, eller? Spelar det någon roll? Båda är lika bra idag... Fast android är bättre. Kanske.

https://youtu.be/SAK8-T4Uow0

Go Librem!!

tobbiew
    tobbiew är uppkopplad nu
    tobbiews avatar
    Senior
    Dock kvarstår problemet att inte mycket funkar i Mojave som man tvingas köra. :-/
    Jasså? Jag kör Mojave och har hittills inte hittat någon programvara eller plugin som inte fungerar. Vad fungerar inte i Mojave?

drifter7508
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Ableton Live 9 (Stöds ej och kommer inte heller göras)
    Lexicon PCM Native Reverb Plugin bundle (Ifall nån vet ifall sena ver funkar så skrik till!)
    Ozone 4 (Dom nya ver. låter inte lika som denna)

Adobe CS6 Suite (innan den blev pren.baserad)
    osv...

tobbiew
    tobbiew är uppkopplad nu
    tobbiews avatar
    Senior
    Lexicon PCM Native Reverb Plugin bundle (Ifall nån vet ifall sena ver funkar så skrik till!)

osv...
    Aha, men då har du ju gjort ett aktivt val att köra med icke uppdaterad mjukvara, trodde du menade nyare versioner. Ozone 4 är typ 10 år gammalt så det är ju kanske inte så konstigt att viss mjukvara faller för åldersstrecket i nyare operativ förr eller senare. Ableton 9 verkar vara osäkert dock som du säger. Vissa rapporterar att det funkar bra andra har haft problem.

drifter7508
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Nä, dom finns ju inte i versioner som funkar.
    Jag kan inte köpa en ozone prg.vara ”som låter/beter sig” som den ver. jag har.
    Lexicons programvara är ju osäker på men ifall nån vet så hojta. Denna är mest kritisk för mitt sound.

Dock Apple kör ju det här racet med både hårdvara och programvara. Inte ens dom nya tangentborden och mössen kan köras i Yosemite tex. Lol. Rätt vrickat.
    Vill jag kör mitt gamla dos program från 85 i windows 10 så kan jag göra det.

rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran

osv...
    Softube-pluggarna fungerar inte med OpenGL-rendering avslaget (och OpenGL-rendering ger feta prestandaproblem i Live, i alla fall hos mig...)

tobbiew
    tobbiew är uppkopplad nu
    tobbiews avatar
    Senior
    Lexicons programvara är ju osäker på men ifall nån vet så hojta. Denna är mest kritisk för mitt sound.
    Ja, det är ju tyvärr nackdelen med mjukvara. Tänkte att det handlade om nyare programvara så kunde jag kollat.

depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran

Dock Apple kör ju det här racet med både hårdvara och programvara. Inte ens dom nya tangentborden och mössen kan köras i Yosemite tex. Lol. Rätt vrickat.
    +100

sebsongs
    sebsongs är uppkopplad nu
    sebsongss avatar
    Senior

osv...
    Att Ableton Live 9 inte stöds betyder ju inte att det inte fungerar. Jag har kört det i flera veckor utan problem.

itsalwaysyou
    itsalwaysyou är inte uppkopplad

Senior
    Det finns för- och nackdelar med bakåtkompatibilitet. Visst när det trevligt när nya datorer och os innehåller all legacy som låter gammal mjuk- och hårdvara rulla på. Men det döljer också det oundvikliga behovet att följa med i teknikströmmen. Tekniken rör sig framåt och gör det snabbt. Att inte följa med bygger upp en risk att behöva göra drastiska förändringar en dag. Och drastiskt brukar bli dyrt.

Jag kan hålla med om att Apple tar detta för långt i vissa fall. T ex borttagandet av vanlig usb, HDMI osv från laptoparna. Adapter-hell.

Men å andra sidan ogillar jag starkt att t ex Microsoft fortsätter hålla gammal mjukvara under armarna åt efter år. Det tillåter företag och privatpersoner (i viss mån) att slippa ta tag i beroenden på gammal, buggig och osupporterad teknik. Det håller branschen tillbaka, eftersom de är så stora. Om MS stöder den och den gamla tekniken förväntas alla andra göra detsamma.

Så det är tveeggat med långtidssupport. Personligen tycker jag det är bäst med en utstakad plan för vad som kommer bli obsolet/osupporterat den kommande tiden, så att konsumenter kan anpassa sig.

Haplo
    Haplo är uppkopplad nu
    Haplos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av itsalwaysyou Visa inlägg
    Jag kan hålla med om att Apple tar detta för långt i vissa fall. T ex borttagandet av vanlig usb, HDMI osv från laptoparna. Adapter-hell.

Men å andra sidan ogillar jag starkt att t ex Microsoft fortsätter hålla gammal mjukvara under armarna åt efter år. Det tillåter företag och privatpersoner (i viss mån) att slippa ta tag i beroenden på gammal, buggig och osupporterad teknik. Det håller branschen tillbaka, eftersom de är så stora. Om MS stöder den och den gamla tekniken förväntas alla andra göra detsamma.

Så det är tveeggat med långtidssupport. Personligen tycker jag det är bäst med en utstakad plan för vad som kommer bli obsolet/osupporterat den kommande tiden, så att konsumenter kan anpassa sig.
    Jag tror nog alla skulle önska att man kunde strunta i legacy.
    Men tyvärr är det ju inte så det fungerar.
    Är bara att titta på när MS släpper en ny Spring/Fall-update till Win10 eller när Apple släpper en nyare version av OSX.
    Då dyker trådarna upp i "data"-delen här på forumet om XYZ funkar i ABC-version.
    Nu pratar vi också oftast om saker som köpts på hyllan och inte specialbyggda/anpassade applikationer.

jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    fjomp
    Citat Ursprungligen postat av itsalwaysyou Visa inlägg
    Det är väl precis så som Microsoft och Apple jobbar?

nordbeck
    nordbeck är inte uppkopplad
    nordbecks avatar
    Veteran
    mini eller vänta på nya iMac?

El Toro

Veteran
    Citat Ursprungligen postat av nordbeck Visa inlägg
    mini eller vänta på nya iMac?
    Vänta! Det borde komma nya iMacs relativt snart.

Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    Det är väl precis så som Microsoft och Apple jobbar?
    Ja och nej – Microsoft har alltid värderat bakåtkompatibilitet väldigt högt, medan Apple varit mycket mer benägna att skrota tidigare standarder, både hårdvara och mjukvara. Rosetta (användes för att köra PowerPC-mjukvara) försvann i macOS 10.7, 5 år efter att Apple bytt till Intel, medan Windows väl fortfarande har kvar stöd för att köra tidiga DOS- och Windows-program. (Fast där tror jag att det delvis körs virtualiserat numera – är inte så insatt i Windows innanmäten.)

Och åtminstone Apple brukar introducera nyheter (och samtidigt skrota gamla lösningar) utan större förvarning, så de är definitivt mer aggressiva än Microsoft.

jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    fjomp
    Det jag menar är att Microsoft definitivt är tydliga med när vissa saker slutar supportas, typ Windows 7. Dvs, det finns en plan kring vad som supportas och inte, samt när det händer. Det här är ett annat exempel: https://windowsreport.com/microsoft-silverlight/

Haplo
    Haplo är uppkopplad nu
    Haplos avatar
    Veteran
    Fast skrotar Apple all support efter att en ny version släppts av XYZ eller är det mer att de kapar tillägg och förbättringar?

Men ja MS har värderat bakåtkompatibilitet.
    Med tanke på ställningen de har så skulle de plötsligt göra en massa saker okörbart för folk/företag, så lär class action och antitrust målen dugga tätt

itsalwaysyou

Senior

Men ja MS har värderat bakåtkompatibilitet.
    Med tanke på ställningen de har så skulle de plötsligt göra en massa saker okörbart för folk/företag, så lär class action och antitrust målen dugga tätt
    Självklart ska man inte göra det "plötsligt". Men min uppfattning är att MS går för långt i sin bakåtkompatibilitet, vilket låter deras kunder blunda för det faktum att deras mjuk- eller hårdvara behöver hållas up to date. Jag tänker tex på VB.Net, Windows Forms och annan teknik som jag jobbat med. Vore bättre för kunden om dessa tekniker avvecklas steg för steg så att kunden kan migrera och bygga om steg för steg.

Har också jobbat med IE10 i någon form av "legacy mode" vilket tvingar browsern till typ IE7 rendering. Varför låta IE10 bete sig som IE7? Vansinne!

itsalwaysyou

Senior
    Förlåt att jag fick tråden att spåra ur!

Haplo
    Haplo är uppkopplad nu
    Haplos avatar
    Veteran
    Finns väl helt enkelt för mycket specialapplikationer.
    Det är väl relativt smidigt med program som fortfarande utvecklas att de börjar använda wpf o.s.v. som ett led i utveckligen.
    Men det finns mycket egenutvecklat och snowflake-saker att det blir problematiskt om stöd plötsligt försvinner.

Redaktör
    Fast skrotar Apple all support efter att en ny version släppts av XYZ eller är det mer att de kapar tillägg och förbättringar?
    Apple brukar vara mer aggressiva med att skrota support – tex kommer inte 32bit-program fungera i nästa version av macOS, de tog som sagt bort stöd för PowerPC relativt kort tid efter att de gått över till Intel, Classic innan dess.

Samma sak med hårdvara, oavsett om det handlar om floppys eller hörlursuttag – där brukar det gå ganska snabbt att skrota en standard och ersätta med en annan.

hasse_fx

Vintage
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    Apple brukar vara mer aggressiva med att skrota support – tex kommer inte 32bit-program fungera i nästa version av macOS, de tog som sagt bort stöd för PowerPC relativt kort tid efter att de gått över till Intel, Classic innan dess.

Samma sak med hårdvara, oavsett om det handlar om floppys eller hörlursuttag – där brukar det gå ganska snabbt att skrota en standard och ersätta med en annan.
    Det är en sak att vara aggressiv med nya produkter och nya standarder - utan Apples strävan efter förnyelse hade vi väl suttit med gigaherz-versioner av IBM AT

Däremot att strypa support för äldre datorer, där är väl Apple och MS rätt lika, när end-of-life inträder och uppdateringar på äldre operativ slutar. Det är ju inte så att Apple brickar föregående generationers Mac:ar när de släpper nytt. Tio år gamla maskiner får fortfarande sina säkerhets-"injektioner". Hårdvara, t ex gamla ljudkort, är mer upp till tillverkarna. Sådant "dör" vid nästa större uppgradering oavsett system, om de valt att fasa ut någon produkt.

Jag har ännu ingen brådska, men utifrån ovanstående resonemang så väljer jag, när det blir dags, att gå vidare med nya mac mini. Jag behöver fixa med adaptrar, uppdatera en del mjukvaror etc för att jag väljer att hoppa på tåget, men från tidigare erfarenheter så räknar jag också med två gånger så lång produktiv livslängd out-of-the-box jfr motsvarande PC.
    Senast redigerat av hasse_fx den 2018-11-19 klockan 18:55.

itsalwaysyou

Senior
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    Jag behöver fixa med adaptrar, uppdatera en del mjukvaror etc för att jag väljer att hoppa på tåget, men från tidigare erfarenheter så räknar jag också med två gånger så lång produktiv livslängd out-of-the-box jfr motsvarande PC.
    Det är min erfarenhet också. Min förra iMac köpte jag ny 2009 och har haft exakt noll problem med den. Den har funkat perfekt i nästan 9 år. Ingen gång har jag installerat os från scratch. Enbart Apples uppgraderingar via nedladdning. Det sista jag gjorde var en clean install av High Sierra, sen sålde jag den. Och fasen om den inte kändes rätt så rapp efter en ominstallation. För mig är det riktigt hög kvalitet.

Hoppas min nuvarande iMac håller lika länge.

Liknande ämnen

1. Mac mini
    Av axeman i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2005-05-24, 21:23

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •