Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 92

Ämne: Kan du inspelningsprylar, mac-datorer, musikprogram, stage-piano... hjälp!

  1. #1
    Berraboy
    Berraboy är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna

    Kan du inspelningsprylar, mac-datorer, musikprogram, stage-piano... hjälp!

    Hej!
    Jag är ny på forumet men har läst många intressanta trådar och gör ett försök i att samla på mig bra information från folk som kan. Du kanske inte kan svara på allt men kanske på någon fråga jag har. Alla kvalificerade tips emottages tacksamt! =)
    Jag arbetar som musiker men är relativt grön när det kommer till teknik och inspelning. Jag har tidigare varit helt ointresserad men har kommit till insikt att jag inte klarar mig undan.
    Jag ställer stora krav på kvalitet och eftersöker därför kunskap från flitiga användare som kan ge tips om vad jag behöver.
    Det här är det jag har tänkt att skaffa:


    Macbook Pro: processor 2,2, 2,6 eller (2,9) sexkärnig Intel Core i7 (i9)-processor 32 GB 2400MHz ddr4-minne, 512 GB ssd. Vilken processor behöver jag? Hur viktigt är det för inspelning, notskrivning och live-spelningar med Keyscape? Hur stor skillnad är det mellan de olika processorerna? Hur långt kan det räcka framtida om man gör en snabblick över hur utvecklingen har varit fram till idag?


    Ljudkort: Universal Audio Apollo 8 Quad. Jag har hört och läst mycket gott om detta ljudkort. Har ni andra rekommendationer och isf på vilka grunder? Vad skiljer detta ljudkort gentemot de lite dyrare Apollo-korten som t.ex. Universal Audio Apollo x8p? Jag skall spela in mindre jazzgrupper (tr, kontrabas, flygel), pop (tr, elbas, ak piano, gitarr) och blås/stråk, sång. Jag behöver mer än två kanaler men kanske inte 16 till att börja med. Om behov uppstår har jag förstått att jag kan få fler kanaler genom att parkoppla ljudkorten(?) Det som är absolut viktigast för mig är att få en så bra akustisk återgivning som möjligt!


    Mickar: Här behöver jag all hjälp jag kan få! Jag är främst i behov av en eller två mickar som fungerar för inspelning av akustiskt piano/flygel och dragspel. Om de samtidigt kan fungera för stråk och/eller blås vore det kanon! I annat fall mottager jag gärna tips på en mikrofon som är bra för ändamålet stråk/blås också. Men som sagt, främst en eller två minkar för pi/flygel/dr! Jag letar också efter mick som är bra för akustiskt piano i live-sammanhang!


    Logic: Tänker mig arbeta i Logic. Åsikter här? Fördelar/nackdelar gentemot Protools eller Cubase?


    Dorico: Är det någon som har erfarenhet av notskrivningsprogrammet? Jag har jobbat med Finale i många år och hade tänkt byta till Sibelius när Dorico dök upp genom rekommendation av en kollega som bara arbetar som kompositör och arrangör. Men jag är intresserad av att höra av fler som använder det. Jämförelser med finale/sibelius? Fördelar/nackdelar?


    Keyscape: Samma här, finns det användare av programmet? Jag har hört mycket gott om det och går i tankarna att ersätta mitt Nord Stage som har många år på nacken mot Keyscape och ett klaviatur som har en bättre känsla av ett akustiskt instrument! Vad tycker ni om Keyscape? Jag är främst intresserad av en så verklighetstrogen återgivning av ett akustiskt piano/flygel som möjligt!


    Stage-piano: Som ovan skrivet har jag ett Nord Stage av äldre modell. Det jag är på jakt efter är ett piano som är mer likt ett akustiskt instrument i känslan och som kan utnyttja dynamiken och steglösheten i programmet Keyscape så mycket som möjligt. Kort sagt; ju mer likt ett akustiskt instrument desto bättre! Jag har läst lite om olika pianon som har en träkärna i tangenterna, men vad jag har hittat gäller det bara de vita tangenterna(?) Jag skall använda det i livesammanhang, så en möbel a´la 120kg är inte att tänka på. Jag har kollat på Kawai MP-11 SE som på pappret verkar ha en så snarlik klaviatur som ett akustiskt instrument som möjligt. Någon som har erfarenhet av det? Någon som har jämfört det med Kawai VPC1?

    Tack på förhand!

  2. #2
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Gedigen första post

    I korthet, jag har hållt på med detta sedan tidigt 90-tal, många här med mig. Idag behöver du inte alls bry dig om datorns kapacitet, de är så vansinnigt snabba numera - sedan långt tillbaka - att alla macar kommer leverera av bara tusan, det handlar mest om hur krävande du själv är. Kort sagt börja med en liten modell (till och med beggad går fint) och se om du kommer inspireras av det hela. Du är lite för radikal om du vill ändra allt på en gång, börja med en laptop så har du något att stå på, Rom byggdes inte på en dag.

  3. #3
    Berraboy
    Berraboy är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Haha, radikal och radikal=) Jag har gjort många timmar i studio och medverkat på många plattor. Dock har jag aldrig intresserat mig för teknik och inspelning på det sättet. Kort och gott, jag har spelat. Jag har suttit med och mixat en hel del, men samma sak där; alltid har det varit andra med som kan. Jag har inte varit så intresserad.

    Men nu vill jag skaffa grejer, och det ska vara bra kvalitet. Jag vet att det finns mixerbord och ljudkort för hundratusentals kronor, och det är så klart inte intressant. Men jag är heller inte intresserad av att köpa prylar som gör att det inte låter bra.

    Jag har använt Mac i 15 år och har en macbook pro som är 6-7 år gammal och som varken kommer att fungera som inspelningsdator eller att köra keyscape på i livesituationer. Det är för dåligt ramminne framförallt, men också för dålig processor (stöder bl.a. inte keyscape) och för liten hårddisk har jag fått det förklarat för mig.

    Jag har en del kollegor som håller på så klart, och jag har fått mycket bra svar. Men ju fler jag får stöta och blöta med, desto mer lär jag mig.

    Tack för svar iaf, är tacksam för all hjälp jag kan få =)

  4. #4
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Vad gäller MacBook Pro så är det ingen jätteskillnad i prestanda mellan de snabbaste processorerna men lika bra att köpa 2.9 varianten och minst 1TB så slipper du ångra dig längre fram i tiden. Eller kanske 2.6 och 2TB disk.

    Logic tycker jag bara blir bättre och bättre och är självklart bra optimerat för macar.

    Vad gäller ljudkort så kanske ett digitalt mixerbord med inbyggt ljudkort som Midas M32R kan vara något?http://www.musictribe.com/Categories...l/M32R/p/P0BI9 kostar under 30K lättjobbat och låter mycket bra.

    Om du vill ha så bra akustiska inspelningar som möjligt så är akustiken och hur du placerar de högkvalitativa)mickarna det absolut viktigaste. Plus musikerna så klart.

  5. #5
    Berraboy
    Berraboy är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Tack för svar!

    Lagringsplatsen, har den någon betydelse mer än just lagring (jag förstår att det drar ner prestandan om jag fyller lagringsutrymmet)? Jag tänker som alternativ att kanske ha en extern hårddisk där jag sparar ner projekt som blir klara. Tänker jag fel där?

    Midas skulle kunna vara ett alternativ! Ljudmässigt, låter det bättre än det förslaget jag gav i texten?

    Jo tackar ja, man önskar att det bara var att trycka på knappen =)!

  6. #6

    Veteran
    Håller med El Toro om macarna. Bra prestanda på alla 2018 Macbook pros.

    Apollo ljudkort. Förutom antal in och utgångar har de större Apollosorna mer processor kraft för att köra UAD pluggarna.

    Inpelningsmjukvara, mer en smakfråga nu för tiden. Bra allihop på lite olika saker. Kör på Logic om du gillar Logic. Pro tools har jag personligen svårt för med deras nuvarande prissättning och att PT är lite kinkigare än övriga DAWs vad det gäller hårdvara och OS stöd.

  7. #7
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av Berraboy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    Lagringsplatsen, har den någon betydelse mer än just lagring (jag förstår att det drar ner prestandan om jag fyller lagringsutrymmet)? Jag tänker som alternativ att kanske ha en extern hårddisk där jag sparar ner projekt som blir klara. Tänker jag fel där?
    En extern disk eller flera för projekt är inte fel men jag tänker mest på att det är bra att ha så stor och snabb disk som möjligt för att kunna ha många instrument och pluggar redo att använda i datorn. Vissa högkvalitativa instrumentbibliotek tar hundratals GB.

    Citat Ursprungligen postat av Berraboy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Midas skulle kunna vara ett alternativ! Ljudmässigt, låter det bättre än det förslaget jag gav i texten?
    Låter minst lika bra och har många fördelar som kontrollytor mätare och smarta monitorfunktioner etc. men också nackdelar som större och tyngre etc.
    Senast redigerat av El Toro den 2018-10-25 klockan 22:37.

  8. #8
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Midas har jättebra preamps o du får handsonmixning (av hårdvaruinstrument) om det tilltalar. UAD är också skitbra o tar ingen plats fysiskt. Dessutom har du enorma routingmöjligheter. Jag kör själv ett antal apollo daisychainade iom att jag har (för mycket?) prylar. UADs pluggar är fantastiska, både när du trackar (fysiska) o mixar (allt). Dock värdelöst att ha när man trackar softsyntar o liknande.

    Dator. Jag hade skaffat en bra mac. De håller sen i evigheter, men du får mer buck kortsiktigt för pengarna m pc. Själv kör jag mac o Logic. Sägas ska att jag är en elektronisk 80talspopkille som gör "klassiska" låtar m syntar o mycket sång. Gör du ngt mer instrumentellt o inte vers/refrbaserat utan mer lite lite on/off-aktigt eller mer techno/dub/noise så kanske ableton passar bättre....

  9. #9
    Berraboy
    Berraboy är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Midas har jättebra preamps o du får handsonmixning (av hårdvaruinstrument) om det tilltalar. UAD är också skitbra o tar ingen plats fysiskt. Dessutom har du enorma routingmöjligheter. Jag kör själv ett antal apollo daisychainade iom att jag har (för mycket?) prylar. UADs pluggar är fantastiska, både när du trackar (fysiska) o mixar (allt). Dock värdelöst att ha när man trackar softsyntar o liknande.


    Dator. Jag hade skaffat en bra mac. De håller sen i evigheter, men du får mer buck kortsiktigt för pengarna m pc. Själv kör jag mac o Logic. Sägas ska att jag är en elektronisk 80talspopkille som gör "klassiska" låtar m syntar o mycket sång. Gör du ngt mer instrumentellt o inte vers/refrbaserat utan mer lite lite on/off-aktigt eller mer techno/dub/noise så kanske ableton passar bättre....


    Haha, hänger inte helt med i alla begrepp! Finns det någon fördel i att spela in genom en mixer kontra att bara ha ett ljudkort och köra mixern i t.ex.Logic?


    Jag kommer troligen spela in livetagningar med samtliga instrument samtidigt mestadels. Rör mig i jazzgenren och där i kring mestadels, så inspelningsbehovet rör sig i samma kretsar.


    Inget annat än Mac är aktuellt. =)
    Senast redigerat av Berraboy den 2018-10-25 klockan 22:49.

  10. #10
    Berraboy
    Berraboy är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Håller med El Toro om macarna. Bra prestanda på alla 2018 Macbook pros.

    Apollo ljudkort. Förutom antal in och utgångar har de större Apollosorna mer processor kraft för att köra UAD pluggarna.

    Inpelningsmjukvara, mer en smakfråga nu för tiden. Bra allihop på lite olika saker. Kör på Logic om du gillar Logic. Pro tools har jag personligen svårt för med deras nuvarande prissättning och att PT är lite kinkigare än övriga DAWs vad det gäller hårdvara och OS stöd.

    Tack för svar!

    Just den Apollo-ljudkortet jag nämner Universal Audio Apollo 8 Quad kontra Universal Audio Apollo x8p, är det processorkraften som är skillnaden? Jag tror inte antalet kanaler skiljde sig åt. Det är ändå 10´i prisskillnad!

  11. #11
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av Berraboy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Haha, hänger inte helt med i alla begrepp! Finns det någon fördel i att spela in genom en mixer kontra att bara ha ett ljudkort och köra mixern i t.ex.Logic?
    Finns många fördelar som lättare att justera medhörning och kontrollera nivåer etc. med fler rattar mätare och reglar men kan kanske vara lite overkill om du mest ska spela in akustiskt rakt in i datorn. Större fördel vid studiobruk och rockinspelningar.

  12. #12

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Berraboy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack för svar!

    Just den Apollo-ljudkortet jag nämner Universal Audio Apollo 8 Quad kontra Universal Audio Apollo x8p, är det processorkraften som är skillnaden? Jag tror inte antalet kanaler skiljde sig åt. Det är ändå 10´i prisskillnad!
    Japp dyrare, mer processorkraft till UAD pluggar.

  13. #13
    Berraboy
    Berraboy är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Finns många fördelar som lättare att justera medhörning och kontrollera nivåer etc. med fler rattar mätare och reglar men kan kanske vara lite overkill om du mest ska spela in akustiskt rakt in i datorn. Större fördel vid studiobruk och rockinspelningar.
    Tack! =)

  14. #14
    Krukan
    Krukan är inte uppkopplad
    Krukans avatar
    Senior
    Ang mikrofoner - du verkar ju ha höga krav på standard och kvalitet så en tanke är att dra lite i dina musiker- och studiokontakter och låna eller hyr lite olika mikar till de första inspelningarna. Då kan du ju avgöra om det är värt att lägga tiotusen på en Neumann eller om budgetvarianten från Røde/Aston/Warm/SeElectronics etc räcker till.

    Det finns ju tex en byt-lån-tråd här på 99:an eller sätt in en ”mikrofoner hyres”-annons under Köpes.

  15. #15
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Angående känsla i klaviatur, det är ju mycket en fråga om tycke och smak.
    Några egna observationer och tycken nedan.

    Jag har hittat en favorit i Kurzweil SPS 4-8 (bara den modellen som har just det klaviaturet), men jag är säker på att många andra tycker det är för lätt och lite plastigt.
    Gillar annars Rolands äldre dyrare klaviaturer, "PHA III 88‑note weighted keyboard", t.ex. RD700NX.
    Clavia har tyvärr skitklaviatur (japp, det tycker jag verkligen behöver sägas här) förutom orgel/waterfallvarianterna. (Passar på att säga att deras syntar, utom NL3, har den absolut sämsta klaviatur jag någonsin spelat på, har ägt ett 50-tal elektroniska klaviaturinstrument att jämföra med).
    KORG SP-250, alldeles för seg retur.
    Yamaha P45B, riktigt bra för väldigt lite pengar.

    Men som sagt, tycke och smak.

    Kawai har jag tyvärr aldrig kommit i kontakt med.

  16. #16
    Berraboy
    Berraboy är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Krukan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ang mikrofoner - du verkar ju ha höga krav på standard och kvalitet så en tanke är att dra lite i dina musiker- och studiokontakter och låna eller hyr lite olika mikar till de första inspelningarna. Då kan du ju avgöra om det är värt att lägga tiotusen på en Neumann eller om budgetvarianten från Røde/Aston/Warm/SeElectronics etc räcker till.

    Det finns ju tex en byt-lån-tråd här på 99:an eller sätt in en ”mikrofoner hyres”-annons under Köpes.

    Det är kanske en bra idé. Viljan att komma igång snarast möjligt och införskaffa det som behövs förblindade. Att låna några olika mickar och jämföra är väl klart rimligast. Tack för svar.

  17. #17
    Berraboy
    Berraboy är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av kockpit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Angående känsla i klaviatur, det är ju mycket en fråga om tycke och smak.
    Några egna observationer och tycken nedan.

    Jag har hittat en favorit i Kurzweil SPS 4-8 (bara den modellen som har just det klaviaturet), men jag är säker på att många andra tycker det är för lätt och lite plastigt.
    Gillar annars Rolands äldre dyrare klaviaturer, "PHA III 88‑note weighted keyboard", t.ex. RD700NX.
    Clavia har tyvärr skitklaviatur (japp, det tycker jag verkligen behöver sägas här) förutom orgel/waterfallvarianterna. (Passar på att säga att deras syntar, utom NL3, har den absolut sämsta klaviatur jag någonsin spelat på, har ägt ett 50-tal elektroniska klaviaturinstrument att jämföra med).
    KORG SP-250, alldeles för seg retur.
    Yamaha P45B, riktigt bra för väldigt lite pengar.

    Men som sagt, tycke och smak.

    Kawai har jag tyvärr aldrig kommit i kontakt med.


    Jag tycker inget stage-piano har varit i närheten av den känsla ett akustiskt piano ger. Jag har ett äldre nord stage som sagt, har spelat mycket på deras senaste modell men också i live-sammanhang testat flaggskeppen för Roland och Yamaha. Skillnaden är inte jättestor. Jag inbillar mig och hoppas att skillnaden är jättestor med Kawais MP-11 SE, då dess mekanik skall påminna om densamma som är i flyglarna, med samma konstruktion på tangenterna med samma material och där både vita som svarta tangenter är i trä. Jag skall i veckan provspela och återkommer med ett utlåtande.

  18. #18
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Har du kunskaper/läst på om själva mikrofonplaceringen också? Olika stereotekniker m.m. Och/eller ska du testa dig fram sen när utrustningen är på plats? En bra mic hjälper inte mycket om placeringen är ”fel”. Det kan skilja väldigt mycket på bara någon centimeter.
    Senast redigerat av kockpit den 2018-10-26 klockan 15:01.

  19. #19
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Berraboy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tycker inget stage-piano har varit i närheten av den känsla ett akustiskt piano ger. Jag har ett äldre nord stage som sagt, har spelat mycket på deras senaste modell men också i live-sammanhang testat flaggskeppen för Roland och Yamaha. Skillnaden är inte jättestor. Jag inbillar mig och hoppas att skillnaden är jättestor med Kawais MP-11 SE, då dess mekanik skall påminna om densamma som är i flyglarna, med samma konstruktion på tangenterna med samma material och där både vita som svarta tangenter är i trä. Jag skall i veckan provspela och återkommer med ett utlåtande.
    Och jag som föredrar känslan hos låtsaspianon
    En vanesak.

    Med trummor är det definitivt tvärt om.

  20. #20
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Om ts är jazzpianist eller dylikt så förstår jag att ingenting kommer nära the real deal / feel

    Själv bygger jag ljudbanker till det mesta och har hjälpt Tears For Fears, Scritti Politti m fl.

  21. #21
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Lite handlar det om hur du tänker dig att spela in ett jazzband. Tänker du använda en/flera mikrofoner per instrument och närmicka dem eller tänker du en stereoinspelning med ett par mikrofoner alternativt en stereomikrofon.? Tänker du rent av spela in ett eller ett par instrument i taget i en studioliknande situation? Som jag ser det kommer val av metod att till viss del styra valet av utrustning. Kostnaden för mikrofoner kan bli ansenlig om du vill ha bra kvalitet och tänker dig det första alternativet. Om det är det andra alternativet som gäller ska du kanske skilja på din egen studioutrustning och det som gäller för att spela in en session med bandet... då kan kanske en dedikerad inspelare vara tillräckligt. Slutligen det tredje alternativet kräver ju lite färre mikrofoner och du kan därför gå på lite mer highend. Min egen musik spelar jag alltid in via en mixer in i Macen men det är mycket sällan att vi är mer än två instrument samtidigt. När jag spelar in levande musik och andra ljud under resor och liknande för att använda i slideshows och liknande använder jag en enkel men hyffsad stereomikrofon (Shure MV88 kopplad direkt till en Iphone 7)... men det är ju delvis styrt av vikt/storlek.

  22. #22
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Hej och välkommen!

    Du nämner "live-spelningar med Keyscape" - menar du att du vill ha riggen ut för att spela live på scen (keyboard och dator) eller att du live-spelar på klaviaturen i studion, under inspelning? Det förra ställer ju en del krav på tålighet och "transportegenskaper".

    Keyscape låter annars som ett bra val, men är ganska tungt för datorn, så jag skulle rekommendera att inte snåla med prestanda för MacBooken, för bästa stabilitet och lägsta möjliga latency (fördröjning).

    Av det du beskriver är ju klaviatur och mikrofoner det mest personliga. Som redan skrivits, bra idé att låna några olika mikrofoner och jämföra. Återkom gärna med dina intryck av "klawaiaturen"

  23. #23
    Berraboy
    Berraboy är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av biomoib Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lite handlar det om hur du tänker dig att spela in ett jazzband. Tänker du använda en/flera mikrofoner per instrument och närmicka dem eller tänker du en stereoinspelning med ett par mikrofoner alternativt en stereomikrofon.? Tänker du rent av spela in ett eller ett par instrument i taget i en studioliknande situation? Som jag ser det kommer val av metod att till viss del styra valet av utrustning. Kostnaden för mikrofoner kan bli ansenlig om du vill ha bra kvalitet och tänker dig det första alternativet. Om det är det andra alternativet som gäller ska du kanske skilja på din egen studioutrustning och det som gäller för att spela in en session med bandet... då kan kanske en dedikerad inspelare vara tillräckligt. Slutligen det tredje alternativet kräver ju lite färre mikrofoner och du kan därför gå på lite mer highend. Min egen musik spelar jag alltid in via en mixer in i Macen men det är mycket sällan att vi är mer än två instrument samtidigt. När jag spelar in levande musik och andra ljud under resor och liknande för att använda i slideshows och liknande använder jag en enkel men hyffsad stereomikrofon (Shure MV88 kopplad direkt till en Iphone 7)... men det är ju delvis styrt av vikt/storlek.
    Nu till en början tänker jag försöka lära mig lite mer genom att bara spela in ett instrument i taget och jobba på egen hand. Det skulle ju med andra ord räcka med ett par bra kondensatormickar och ett ljudkort med två kanaler vad jag förstår. Men tanken i ett längre perspektiv är ju att också använda det för att spela in konserter och att göra inspelningar för trio/kvartett/kvintett, då inspelning med ett instrument i taget inte är aktuellt.

    Frågan är då; Vilket inspelningssätt förordar du (eller någon annan som känner sig manad att delge sina erfarenheter=))? Jag skulle helst vilja ställa ett bra och balanserat ljud och sedan bara spela in det i livetagningar! Jag vet att jag då begränsas i att jobba med ljudet i efterhand, men för mig skulle det vara det enklaste samtidigt som jag inbillar mig att det blir en fin livskänsla över inspelningarna. Att arbeta med rumsmikrofon, är det ett alternativ? Tillsammans med närmikrofon för att kunna jobba lite med varje instrument i ett senare skede? Är jag ute och cyklar?

    T.ex. tycker jag många gånger att flygel/pianoljudet har varit bättre många gånger när det har varit en rumsmickad inspelning kontra en närmickad inspelning i studio.

    Tacksam för din och alla andras tid och engagemang!

  24. #24
    Berraboy
    Berraboy är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hej och välkommen!

    Du nämner "live-spelningar med Keyscape" - menar du att du vill ha riggen ut för att spela live på scen (keyboard och dator) eller att du live-spelar på klaviaturen i studion, under inspelning? Det förra ställer ju en del krav på tålighet och "transportegenskaper".

    Keyscape låter annars som ett bra val, men är ganska tungt för datorn, så jag skulle rekommendera att inte snåla med prestanda för MacBooken, för bästa stabilitet och lägsta möjliga latency (fördröjning).

    Av det du beskriver är ju klaviatur och mikrofoner det mest personliga. Som redan skrivits, bra idé att låna några olika mikrofoner och jämföra. Återkom gärna med dina intryck av "klawaiaturen"
    Jag menar att jag har stage-piano och dator med keyscape vid konserter etc. Vad menar du med tålighet och "transportegenskaper"?

    Jag har provat keyscape och tycker att ljuden i mångt och mycket är fantastiska. Tyvärr är ju just akustisk flygel det ljudet som är sämst, dock mycket bättre än många stage-pianon skall tilläggas! Så det lutar starkt åt att det ändå blir den lösningen.

    Det lutar åt en 2,9Ghz sexkärnig Intel Core i9-processor med 32 GB Ram och 500 GB SSD lagring.

    Återkommer efter test av Kvajen

  25. #25
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Berraboy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag menar att jag har stage-piano och dator med keyscape vid konserter etc. Vad menar du med tålighet och "transportegenskaper"?
    Med tanke på mista möjliga sladdkopplande kan det vara läge med ett kompakt ljudkort för konserter och låta Apollo 8 Quad stanna i studion?

  26. #26
    Berraboy
    Berraboy är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av kockpit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har du kunskaper/läst på om själva mikrofonplaceringen också? Olika stereotekniker m.m. Och/eller ska du testa dig fram sen när utrustningen är på plats? En bra mic hjälper inte mycket om placeringen är ”fel”. Det kan skilja väldigt mycket på bara någon centimeter.

    Jag har den största respekten för hantverket och förstår mycket väl att det inte bara är att ställa dit micken. I ärlighetens namn är mina kunskaper ytterst begränsade till när det kommer till teknik och hantverket en ljudtekniker/ljudproducent besitter. Det finns tankar om att inom snar framtid förkovra mig genom universitetsutbildningar i ljudproduktion. Fram till dess tänker jag försöka att lära mig så mycket jag kan genom att prova mig fram och ta till vara tips från andra kunniga. Jag tror och hoppas att mina öron kan hjälpa mig en bit på väg i alla fall =)

  27. #27
    Berraboy
    Berraboy är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om ts är jazzpianist eller dylikt så förstår jag att ingenting kommer nära the real deal / feel

    Själv bygger jag ljudbanker till det mesta och har hjälpt Tears For Fears, Scritti Politti m fl.

    Kräsen jazzpianist och trenden "kasta alla akustiska pianon och flyglar på tippen samt undvik för allt i världen att stämma de få som finns kvar" är en sannerligen dålig kombination. Man är tyvärr förpassad till elektriska instrument mer och mer, till och med på en del jazzklubbar nuförtiden!!! Till och med musik och kulturskolor, folkhögskolor och musikhögskolor kastar ut gammalt fint hantverk i form av akustiska instrument och köper in elektriska substitut av kostnadsskäl! En fruktansvärd utveckling

  28. #28
    Berraboy
    Berraboy är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Med tanke på mista möjliga sladdkopplande kan det vara läge med ett kompakt ljudkort för konserter och låta Apollo 8 Quad stanna i studion?

    Hmm, blir det fler sladdar och kopplande vid användande av Apollo 8 Quad kontra deras tvåkanalersmodell (Twin?)? Eller menar du att jag bör använda något helt annat ljudkort? Tanken är väl att slippa införskaffa olika utrustning för live kontra studio (flera ljudkort exempelvis) i största möjliga mån pga att det ändå är ganska mycket pengar som skall ut. Men om det är orimligt och en dålig idé att använda samma ljudkort kanske jag får tänka om. =)

    Hur pass stor inverkan har ljudkortets kvalitet vid överföringen av ljudet i datorn till pianot och vidare till utljud?

  29. #29
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Min tanke är att om du låter Apollo 8 vara kvar och har ett lite portabelt ljudkort för live, så behöver du bara koppla loss dator och klaviatur när du ska ut. Det beror på hur ofta det är aktuellt och givetvis en ekonomisk fråga. Med ett portabelt ljudkort av OK kvalitet så blir det ingen märkbar inverkan på ljudet. Förslags på portablet: Focusrite 2i2 för en dryg tusenlapp. Tar dessutom ström från USB, så du sparar ett eluttag

  30. #30
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Berraboy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kräsen jazzpianist och trenden "kasta alla akustiska pianon och flyglar på tippen samt undvik för allt i världen att stämma de få som finns kvar" är en sannerligen dålig kombination. Man är tyvärr förpassad till elektriska instrument mer och mer, till och med på en del jazzklubbar nuförtiden!!! Till och med musik och kulturskolor, folkhögskolor och musikhögskolor kastar ut gammalt fint hantverk i form av akustiska instrument och köper in elektriska substitut av kostnadsskäl! En fruktansvärd utveckling
    Peppar med att berätta att jag ska boka pianostämmare nu i veckan.

  31. #31
    Berraboy
    Berraboy är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Min tanke är att om du låter Apollo 8 vara kvar och har ett lite portabelt ljudkort för live, så behöver du bara koppla loss dator och klaviatur när du ska ut. Det beror på hur ofta det är aktuellt och givetvis en ekonomisk fråga. Med ett portabelt ljudkort av OK kvalitet så blir det ingen märkbar inverkan på ljudet. Förslags på portablet: Focusrite 2i2 för en dryg tusenlapp. Tar dessutom ström från USB, så du sparar ett eluttag
    Jag skall ändå släpa 35 kg stagepiano och 60-70 kg ljud(?) så...

  32. #32
    Berraboy
    Berraboy är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Peppar med att berätta att jag ska boka pianostämmare nu i veckan.

    Lysande!

  33. #33
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Berraboy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag skall ändå släpa 35 kg stagepiano och 60-70 kg ljud(?) så...
    Föstår det - är inte tyngden jag tänker på utan att ständigt "slita och riva" (a.k.a. koppla ur och koppla upp) så lite och enkelt som möjligt. Men givetvis, to each his own

  34. #34
    itsalwaysyou
    itsalwaysyou är inte uppkopplad

    Senior
    Kom ihåg att kära Apple numera har exakt 0 standard-usb-portar på laptops. Jag har en själv och det är rätt irriterande.

    Det är alltså värt att fundera på om du behöver en adapter för att få vanliga usb, HDMI, displayport osv och i så fall vilken adapter. Eftersom du ska vara ute och röra på dig med datorn kan det vara värt att kolla på en adapter som pallar det och inte tär på usb-c-portarna på datorn allt för mycket.

  35. #35
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Håller med helt om pianoförkastligheten! Magisk känsla med akustiska pianon och flyglar.

  36. #36
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Berraboy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur pass stor inverkan har ljudkortets kvalitet vid överföringen av ljudet i datorn till pianot och vidare till utljud?
    Du menade tvärt om hoppas jag. Svaret är exakt noll. Googla på audio myths. Ljudets karaktär kan dock skilja sig något om än ytterst lite. Jmf: skillnaden mellan olika CD-spelare.

    En av de absolut bästa pianoemuleringarna finns f ö i svenska Reason - i form av Radical Piano. Om du då händelsevis söker riktigt pianoljud från datorn.

  37. #37
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Berraboy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har den största respekten för hantverket och förstår mycket väl att det inte bara är att ställa dit micken. I ärlighetens namn är mina kunskaper ytterst begränsade till när det kommer till teknik och hantverket en ljudtekniker/ljudproducent besitter. Det finns tankar om att inom snar framtid förkovra mig genom universitetsutbildningar i ljudproduktion. Fram till dess tänker jag försöka att lära mig så mycket jag kan genom att prova mig fram och ta till vara tips från andra kunniga. Jag tror och hoppas att mina öron kan hjälpa mig en bit på väg i alla fall =)
    Kurser och teori i all ära, de pengar och tid jag "investerade" i utbildning på SAE kunde jag fått till på några dagars egen teori och ett par veckors praktik på valfri studio. (Det finns så klart både bättre och sämre utbildningar än den SAE höll.)

    Men, lita absolut på dina öron, teorin är bra för att förstå varför något blir som det blir och för att få olika uppslag på tillvägagångssätt, men i slutändan är det ju du som vet hur du vill ha det.

  38. #38
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Mja? Vet en dude som fick massa kneg via SAE faktiskt, kunde leva gott på det. Slutsatsen blir att de kontakter man kan få är guld värda. Det är svårare hemifrån vill jag lova dyrt.

  39. #39
    Berraboy
    Berraboy är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Föstår det - är inte tyngden jag tänker på utan att ständigt "slita och riva" (a.k.a. koppla ur och koppla upp) så lite och enkelt som möjligt. Men givetvis, to each his own
    Jo, så är det ju såklart. Får ta mig en funderare där

  40. #40
    Berraboy
    Berraboy är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av itsalwaysyou Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kom ihåg att kära Apple numera har exakt 0 standard-usb-portar på laptops. Jag har en själv och det är rätt irriterande.

    Det är alltså värt att fundera på om du behöver en adapter för att få vanliga usb, HDMI, displayport osv och i så fall vilken adapter. Eftersom du ska vara ute och röra på dig med datorn kan det vara värt att kolla på en adapter som pallar det och inte tär på usb-c-portarna på datorn allt för mycket.

    Ja, vad är det där?! Trodde inte det var sant när jag fick höra om det! Kan du (eller någon annan) förklara vilka kontakter de nya macarna har nu jämfört med de gamla?! Och vilka kontakter jag kommer att behöva använda (vilken anslutning som är bäst) med ljudkortet samt midi från piano till dator (eller är det där ljudkortet kommer in i bilden kanske?)

    Förvirrad...

  41. #41
    Berraboy
    Berraboy är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du menade tvärt om hoppas jag. Svaret är exakt noll. Googla på audio myths. Ljudets karaktär kan dock skilja sig något om än ytterst lite. Jmf: skillnaden mellan olika CD-spelare.

    En av de absolut bästa pianoemuleringarna finns f ö i svenska Reason - i form av Radical Piano. Om du då händelsevis söker riktigt pianoljud från datorn.

    Såklart tvärtom "Ljudets karaktär kan skilja sig något..." Till det sämre vid ett sämre ljudkort? Jag ska ta en googling!

    Tycker du det slår Keyscape?

  42. #42
    Berraboy
    Berraboy är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av kockpit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kurser och teori i all ära, de pengar och tid jag "investerade" i utbildning på SAE kunde jag fått till på några dagars egen teori och ett par veckors praktik på valfri studio. (Det finns så klart både bättre och sämre utbildningar än den SAE höll.)

    Men, lita absolut på dina öron, teorin är bra för att förstå varför något blir som det blir och för att få olika uppslag på tillvägagångssätt, men i slutändan är det ju du som vet hur du vill ha det.

    Jo så är det ju. Det är väl bra att få något hyfsat från grunden bara, tänker jag. Det blir lätt stora luckor i kunskapen annars som man inte alltid heller är medveten om.

  43. #43
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Berraboy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Såklart tvärtom "Ljudets karaktär kan skilja sig något..." Till det sämre vid ett sämre ljudkort? Jag ska ta en googling!

    Tycker du det slår Keyscape?
    1. Nej
    2. Lite för olika produkter men CPU-mässigt vinner det iaf med 100 hästlängder. (Du skulle då för övrigt även få ett alldeles utmärkt inspelningsprogram på köpet.)

  44. #44
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Mickar för dom där specifika behoven: Om du har budget för det: ett par DPA småmembranare. (Matchat par köpes i väska med fästen och grejjer)
    Om budgeten är tightare: Motsvarande Röde.

    Sen är resten mickningsteknik

  45. #45

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av Berraboy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, vad är det där?! Trodde inte det var sant när jag fick höra om det! Kan du (eller någon annan) förklara vilka kontakter de nya macarna har nu jämfört med de gamla?! Och vilka kontakter jag kommer att behöva använda (vilken anslutning som är bäst) med ljudkortet samt midi från piano till dator (eller är det där ljudkortet kommer in i bilden kanske?)
    Apple kör numera på USB-C för alla portar (i "the best thing about standards is that there are so many to choose from"-anda) – det är en framtidssäkrare standard, men det betyder att man behöver adapters för allt som inte är USB-C som standard. Men det finns både för gammel-USB och Firewire/Thunderbolt, så det är mest att vara medveten om det.

  46. #46
    Macke
    Macke är inte uppkopplad
    Mackes avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Vet inte om nån nämnt det i tråden men jag vill slå ett slag för musikprogrammet REAPER har precis börjat använda det kom in i det direkt känns riktigt bra och enkelt. Billig licens också.

  47. #47
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Jag har en Röde NT4 stereomic som fungerar bra till rumsinspelningar men den kostar kanske lite mer än du hade tänkt dig?

  48. #48
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av biomoib Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har en Röde NT4 stereomic som fungerar bra till rumsinspelningar men den kostar kanske lite mer än du hade tänkt dig?
    Mer praktiskt då med ett par röde småmembranare. Så kan man montera dem på skena i AB eller XY om man vill ha rumsinspelning, samtidigt som de funkar utmärkt för både pianot och stråk inspelningen som eftersöks.

    Men röde skulle jag verkligen itne kalla dyrt. Snarare det lägsta man får lägga för den sortens mick om man ska ha något vettigt.
    https://www.thomann.de/se/rode_nt_5....f=search_prv_6

    Då antar jag att DPA går fetbort. Men bra mickar gör de!
    https://www.thomann.de/se/dpa_3511a.htm

  49. #49
    Berraboy
    Berraboy är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mickar för dom där specifika behoven: Om du har budget för det: ett par DPA småmembranare. (Matchat par köpes i väska med fästen och grejjer)
    Om budgeten är tightare: Motsvarande Röde.

    Sen är resten mickningsteknik
    Ingen budget finns egentligen. Det finns väl något subjektivt förhållningssätt till vad jag tycker saker och ting är värda, svårt att säga var den gränsen går. Det handlar ganska mycket om var gränsen går för när skillnaden mellan prylar blir väldigt mycket bättre kontra marginellt bättre och hur stor skillnaden i kronor och ören blir för nästa steg. Sedan begriper jag att det inte är riktigt så enkelt utan handlar mycket om tycke och smak också... :kaka:

    Men jag har ju definitivt kalkylerat med något så när bra grejer, typ: upp till 30000-35000 för ljudkort (vid lite fler kanaler, alternativt blir det en Universal Audio Apollo Twin MKII Quad), Mickar som går att använda för piano/dragspel/flygel/stråk(?) maxgräns 10000 kanske, men om det finns ett par likvärdiga/marginellt sämre för 5000 så köper jag nog det.

    Som tidigare skrivet, jag har den största respekten för hantverket och är fullt medveten om att det inte bara går att ställa dit bra grejer så låter det bra... Jag är musiker och har sett många dyra instrument i händerna på musiker som inte riktigt går under epitetet fullärda

  50. #50
    Berraboy
    Berraboy är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mer praktiskt då med ett par röde småmembranare. Så kan man montera dem på skena i AB eller XY om man vill ha rumsinspelning, samtidigt som de funkar utmärkt för både pianot och stråk inspelningen som eftersöks.

    Men röde skulle jag verkligen itne kalla dyrt. Snarare det lägsta man får lägga för den sortens mick om man ska ha något vettigt.
    https://www.thomann.de/se/rode_nt_5....f=search_prv_6

    Då antar jag att DPA går fetbort. Men bra mickar gör de!
    https://www.thomann.de/se/dpa_3511a.htm
    Jag kan tänka mig att dubbla priset för Röde ett par gånger för något som du anser är bättre. Dock tror jag att DPA:n blir i tuffaste laget. Just nu iaf =)

  51. #51

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av Berraboy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men jag har ju definitivt kalkylerat med något så när bra grejer, typ: upp till 30000-35000 för ljudkort (vid lite fler kanaler, alternativt blir det en Universal Audio Apollo Twin MKII Quad), Mickar som går att använda för piano/dragspel/flygel/stråk(?) maxgräns 10000 kanske, men om det finns ett par likvärdiga/marginellt sämre för 5000 så köper jag nog det.
    Jag skulle satsa mer pengar på mikrofoner och sånt än på ljudkort – man betalar ganska mycket för UAD/DSP-delen av Apollo-korten, och om du inte vet att du kommer använda UAD så finns det billigare ljudkort med 4-8 mickingångar. Mickförstärkare och AD-omvandlare är sällan flaskhalsen kvalitetsmässigt.

    Jag har hört bra saker om Line Audio CM3, men har aldrig använt dem själv. De är i liknande prisklass som Røde NT5.

  52. #52
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag skulle satsa mer pengar på mikrofoner och sånt än på ljudkort – man betalar ganska mycket för UAD/DSP-delen av Apollo-korten, och om du inte vet att du kommer använda UAD så finns det billigare ljudkort med 4-8 mickingångar. Mickförstärkare och AD-omvandlare är sällan flaskhalsen kvalitetsmässigt.

    Jag har hört bra saker om Line Audio CM3, men har aldrig använt dem själv. De är i liknande prisklass som Røde NT5.
    Inget super fan av CM3. De var lite.... vad ska man säga, torra på nå vis?

  53. #53
    Berraboy
    Berraboy är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag skulle satsa mer pengar på mikrofoner och sånt än på ljudkort – man betalar ganska mycket för UAD/DSP-delen av Apollo-korten, och om du inte vet att du kommer använda UAD så finns det billigare ljudkort med 4-8 mickingångar. Mickförstärkare och AD-omvandlare är sällan flaskhalsen kvalitetsmässigt.

    Jag har hört bra saker om Line Audio CM3, men har aldrig använt dem själv. De är i liknande prisklass som Røde NT5.


    Jag har läst, frågat, funderat... Jag har nog närmast övergivit tanken på Apollo-korten då jag inser att jag inte kommer dra nytta av de finesser som finns och som i sig drar upp priset.

    Nu går funderingarna kring: Roland UA 1610 Studio Capture eller Focusrite Clarett 8 Pre X Thunderbolt Audio Interface i första hand eller Presonus Quantum Antelope Discrete 8 Basic i andra hand. Vad tycker du? Alla andra får jättegärna kommentera och jämföra/ge sina kommentarer om de olika ljudinterfacen.

    Jag behöver också ett mindre ljudinterface för att använda midi i livesituationer (keyscape genom stagepiano). Funderar på Zoom TAC-2R. Vad tror vi där?


    Red: Jag har mer eller mindre bestämt mig för 2 st Neumann KM184
    Senast redigerat av Berraboy den 2018-11-07 klockan 14:08.

  54. #54
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inget super fan av CM3. De var lite.... vad ska man säga, torra på nå vis?
    Jag gillar CM3, men de låter som det låter, typ. Ingen hjälp av "karaktär" med magisk färg eller glitter...

    (Sen är de ju såklart inte varken så lågbrusiga eller superdetaljerade som dyra småmembranare kan vara, men skillnaden i förhållande till prisskillnad är såklart liten. Rent generellt är ju kvaliteten på "billiga" mikrofoner från etablerade tillverkare ruskigt hög, så det lär knappast vara det som främst avgör resultatet. Diego Stocco kör väl mest RÖDE-mikrofoner, och det hindrar ju inte direkt honom... =))
    Senast redigerat av rydan den 2018-11-07 klockan 14:32.

  55. #55
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Just avseende micpreamps på ljudkort sägs Audient vara ruskigt bra.

  56. #56
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Berraboy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu går funderingarna kring: Roland UA 1610 Studio Capture eller Focusrite Clarett 8 Pre X Thunderbolt Audio Interface i första hand eller Presonus Quantum Antelope Discrete 8 Basic i andra hand.
    Jag har ett Focusrite Clarett 8 Pre X och är grymt nöjd. Låg latency, stabilt, väldigt bra pre-ampar och instrumentingångar. Har dock ingen erfarenhet av dina andra alternativ.

  57. #57

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av Berraboy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu går funderingarna kring: Roland UA 1610 Studio Capture eller Focusrite Clarett 8 Pre X Thunderbolt Audio Interface i första hand eller Presonus Quantum Antelope Discrete 8 Basic i andra hand. Vad tycker du?
    Jag spelar väldigt sällan in via mikrofon, och de jag har hemma är från https://www.12gaugemicrophones.com så när det gäller mickförstärkare är jag inte rätt person att fråga.

    Använder dock ett mindre ljudkort från Focusrite och det har fungerat felfritt.

  58. #58
    Berraboy
    Berraboy är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag gillar CM3, men de låter som det låter, typ. Ingen hjälp av "karaktär" med magisk färg eller glitter...

    (Sen är de ju såklart inte varken så lågbrusiga eller superdetaljerade som dyra småmembranare kan vara, men skillnaden i förhållande till prisskillnad är såklart liten. Rent generellt är ju kvaliteten på "billiga" mikrofoner från etablerade tillverkare ruskigt hög, så det lär knappast vara det som främst avgör resultatet. Diego Stocco kör väl mest RÖDE-mikrofoner, och det hindrar ju inte direkt honom... =))

    Jag har pratat med två av varandra oberoende personer vars öron som musiker jag respekterar stort vilka också rekommenderade just Line Audio. Jag föredrar ett ljud som det inte händer en massa med genom ljudkort, kablar och dator... Men som sagt, Neumann KM184 har jag själv använt vid några tillfällen (blev jag upplyst av en kompis=)) och gillar dem skarpt.

  59. #59
    Berraboy
    Berraboy är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag spelar väldigt sällan in via mikrofon, och de jag har hemma är från https://www.12gaugemicrophones.com så när det gäller mickförstärkare är jag inte rätt person att fråga.

    Använder dock ett mindre ljudkort från Focusrite och det har fungerat felfritt.

    Jag kommer spela in mycket via mikrofoner... Samtliga instrument samtidigt, live-upptagning vid konsert alternativt alla uppställda i samma rum utan plexiskivor eller liknande. Det andra användningsområdet är att spela in stämma på stämma via mikrofon alternativt midi. Gör det skillnad på mitt användarbehov av ljudinterface kontra ditt/gemene mans? Jag önskar ett cleant ljud med så bra akustisk återgivning som möjligt. Eventuella effekter känns ganska begränsat till lite reverb och kompressor.

  60. #60
    Berraboy
    Berraboy är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har ett Focusrite Clarett 8 Pre X och är grymt nöjd. Låg latency, stabilt, väldigt bra pre-ampar och instrumentingångar. Har dock ingen erfarenhet av dina andra alternativ.

    Vad gäller mitt behov vid de inspelningssituationer jag beskriver, hur pass viktigt är det för mig vad gäller låg latency och att det är stabilt? Vad kan hända?

Liknande ämnen

  1. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-09-23, 09:26
  2. Bra synth/stage-piano med bra piano-ljud.
    Av Haplo i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2011-04-12, 13:46
  3. Svar: 24
    Senaste inlägg: 2009-06-02, 20:06
  4. Stage piano?
    Av Charlie666 i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-09-07, 01:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •