Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Problem med midi dropp out i Logic.

  1. #1
    Fred99
    Fred99 är inte uppkopplad
    Fred99s avatar
    Senior

    Problem med midi dropp out i Logic.

    Hej!
    Kör med en Roland MKS 80 .
    Funkar kanon att spela in i midi utan lagg men så fort jag ska göra om till Wav fil på ett annat spår så blir det ofta dropp out, toner förskjuts så de inte ligger rätt i takt och ljudet hänger sig . Nån som vet hur man skulle kunna slippa detta?
    Kör i Logic med Focusrite ljudkort.

    Midikanal 1 används på ljudkort och MKS.

    MKS går dock via Kiwi Patch editor om nu det kan vara problemet ? Har inte testat än att koppla förbi!

    Alla tips på lösningar emottages tacksamt!/Fred

  2. #2
    Thulo
    Thulo är uppkopplad nu
    Thulos avatar
    Veteran
    Göra om till wav fil? Du menar spela in?
    Om du kör den som external instrument så kanske det funkar bättre om du skapar en audiokanal och spelar in där...

  3. #3
    Fred99
    Fred99 är inte uppkopplad
    Fred99s avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Thulo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Göra om till wav fil? Du menar spela in?
    Om du kör den som external instrument så kanske det funkar bättre om du skapar en audiokanal och spelar in där...
    Spelar in ett midispår som jag sedan spelar upp i realtid och spelar in som ljudspår(wav) Det är då det laggar!

  4. #4
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Latency kallas detta. Minskas genom att minska ljudkortets buffertstorlek. Man behöver ibland flytta det inspelade bakåt i arret, lätt att göra om man zoomar in. Drop-outs är nog ett missförstånd grundat på att MKSen har så få röster, du kan inte skicka så mkt till den samtidigt.

  5. #5
    Fred99
    Fred99 är inte uppkopplad
    Fred99s avatar
    Senior
    PF Har inte märkt av någon latency tidigare med mina andra synthar eller något jag spelar in så jag tror problemet ligger någon annan stans.
    Samma procedur med de andra syntharna funkar utan problem.

    Förtydligande! När jag spelar in en midifil så går det bra utan problem med uppspelning.
    Om jag spelar upp midifilen och spelar in på ett nytt audiospår så blir det tonhäng, drop outs osv.

  6. #6
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Ok, men i just detta avseende skiljer sig inte instrumenten nämnvärt, men du kan ju prova att koppla bort editorn & ge ljudinställningarna en översyn (- Focusrite släpper t ex även nya firmware ibland som gör interfacen bättre). Begreppen du använder är lite fel, midifil - du menar midispår? Wav? Du menar Aiff. Etc. Du kör väl inte gammalt Logic på PC? Testa även andra midikablar.

  7. #7
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av Fred99 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    PF Har inte märkt av någon latency tidigare med mina andra synthar eller något jag spelar in så jag tror problemet ligger någon annan stans.
    Samma procedur med de andra syntharna funkar utan problem.

    Förtydligande! När jag spelar in en midifil så går det bra utan problem med uppspelning.
    Om jag spelar upp midifilen och spelar in på ett nytt audiospår så blir det tonhäng, drop outs osv.
    Låter som att du råkar ut för ngn slags midiloop. Dvs att midi från olika devices skickar iväg samma signaler samtidigt. Prova att ta bort kiwin o testa.

    Latency på audio får du räkna med o dra lite i ljudfilen för att manuellt rätta till.

  8. #8
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Ja, tror oxå på dubbeltrigg? När audio är inspelat mutear du eller deletar midispåret. Har du kopplat och aktiverat stereo in? MKS80 hoppar mellan utgångarna har jag för mig?

  9. #9
    Fred99
    Fred99 är inte uppkopplad
    Fred99s avatar
    Senior
    Tack för tipsen! Kanske ligger nån synth och bråkar på samma midikanal! Ska också koppla bort Kiwin och se!
    Jo PF . Jag är fel ute med Wav och det heter midispår. Wav kvar i skallen på mej sedan PC tiden.

  10. #10
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Ville bara kolla Bra! I korthet ska det du vill göra funka bra men det finns alltid möjliga felkällor.

    Standardfrågor är oxå de där du vet... datormodell, hur mkt ram, ljudkortsmodell, kopplat direkt till datorns chassi? Färskt kaffe i koppen? Etc

  11. #11
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    MIDI kan bjuda på vilka spökerier som helst, kolla lite i mina egna problemtrådar, inget av dessa har löst sig.

    https://www.99musik.se/showthread.ph...em-noter-borta

    https://www.99musik.se/showthread.ph...trul-om-du-kan!

  12. #12
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    2015? Kom igen Vi kan lösa Freds issues först kanske?

  13. #13
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Jag hade börjat med att koppla förbi kiwi-burken.

  14. #14
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Fast det gick bra när du gjorde multitrackade låten? Ngn annan utrustning då lr?

  15. #15
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag hade börjat med att koppla förbi kiwi-burken.
    +1
    Låter som dubbeltrigg av MIDI eller nåt eller se nedan.
    När du skriver göra om till wav.
    Du menar att du bara tar ett nytt audiospår där du spelar in MKS80 inputsen. Om du har MKS80 lyssning via något annat också, typ mixer så kan de ju bli dubbelljud så då kan du ju MUTA audiotracket du har på record.

  16. #16
    Fred99
    Fred99 är inte uppkopplad
    Fred99s avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    +1
    Låter som dubbeltrigg av MIDI eller nåt eller se nedan.
    När du skriver göra om till wav.
    Du menar att du bara tar ett nytt audiospår där du spelar in MKS80 inputsen. Om du har MKS80 lyssning via något annat också, typ mixer så kan de ju bli dubbelljud så då kan du ju MUTA audiotracket du har på record.
    Smart där med att muta under rec! Ska testa i morgon kväll! Tack!

    - - - Uppdaterad - - -

    Tack för all input alla engagerade!

  17. #17
    Fred99
    Fred99 är inte uppkopplad
    Fred99s avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast det gick bra när du gjorde multitrackade låten? Ngn annan utrustning då lr?
    Samma utrustning och uppkoppling. Hade en del lagg även då men det har blivit irriterande värre efter den låten.

  18. #18
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Om du haft ljudkortet disconnectat så kan ljudinställningarna för buffertstorlek ha ändrats. Prova 64, 128, 256, helst så låg som möjligt för minimal fördröjning. För låg=då blir det hack och knaster i värsta fall. Det är egentligen lite som att sätta rätt vikt på nålen på en vinylspelare.

  19. #19
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Låter som att du råkar ut för ngn slags midiloop. Dvs att midi från olika devices skickar iväg samma signaler samtidigt.
    Nja, det kan ju vara ett problem iofs, men en MIDI-loop handlar ju om att det som skickas på MIDI ut på en kanal kommer tillbaka in på MIDI in, varvid det glatt ekas ut på MIDI ut igen, tillbaka på MIDI in osv. Därav uttrycket loop. Hängda toner och avkapade toner om vartannat är typiska symptom.

    En vanligt sätt att åstadkomma en MIDI-loop är om man antingen har local on eller soft MIDI thru (dvs att MIDI out på synten dubblerar som MIDI thru) påslaget på synten, samtidigt som man har sin DAW inställd på att eka MIDI in till ut, på samma kanal. Då händer det jag beskrev ovan.

    Jag har inte kört Logic på åratal, men är ganska säker på att det finns nån sorts "auto monitor-läge". Det bör du ha på, samt som sagt se till att du inte har soft MIDI thru påslaget på synten och förmodligen inte heller local on på.

    ---EDIT---

    Fullt möjligt att kiwin skapar loopen också, som val skrev.

  20. #20
    Fred99
    Fred99 är inte uppkopplad
    Fred99s avatar
    Senior
    Tack igen för all input!

Liknande ämnen

  1. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-04-15, 21:12
  2. Problem med Logic 5.5.1 i XP
    Av drifter7508 i forum Logic
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-10-06, 23:05
  3. Logic Express 8 midi out problem :(
    Av rymdeko i forum Logic
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-02-28, 14:42
  4. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-10-28, 12:28
  5. Problem med segt Logic
    Av mattiash i forum Logic
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2004-09-24, 19:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •