Resultat 1 till 44 av 44

Ämne: Smutsig ström (brum/brus) och lösningar?

  1. #1
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran

    Smutsig ström (brum/brus) och lösningar?

    Många saker med inbyggd förstärkare som jag kopplar in i min lägenhet får ett väldigt högt brusgolv. Exempelvis dator/ljudkort och mitt elpiano. Vissa saker drabbas inte alls, typ mpc, stereoanläggning.

    Jag har tänkt att bruset från ljudkortet kommer från att det står för nära min skärm, men nu har jag kopplat in mitt elpiano på andra sidan rummet och där är det också brum och elände, även om jag lyssnar direkt med hörlurar

    Mina tankar är att antingen så är det ett sammanträffande att min strömsetup/skärm/ljudkort står dåligt till plus att de andra instrumenten är lite trasiga och brumar. Men det är flera sproilans nya grejer som har samma typ av störningar så det känns orimligt.

    Andra alternativet är att strömmen i min lägenhet är besudlad och påverkar vissa apparater medan andra klarar sig bättre.

    Jag har testat att koppla ut andra saker på samma uttag, men brummet/bruset fortsätter.

    Vad tror ni? Har ni själv såna problem? Är enda lösningen att köpa nån dyr isolationstransformator?

  2. #2
    hypercykel
    hypercykel är inte uppkopplad
    hypercykels avatar
    Veteran
    Rent spontant skulle jag prova att ladda ur rummet på spänningar med hjälp av kristaller.

  3. #3
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    det gör jag redan varje dag och det hjälper men jag vill ha det där lilla extra

  4. #4
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Låter som att något åt det här hållet kan vara bra: https://musiccritic.com/equipment/power-conditioner/

    Har för mig att Thomann har sådant, men det finns säkert på andra ställen också.

  5. #5

  6. #6
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Tack JGB!
    Någon som har erfarenhet av någon av dessa?

  7. #7
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Bra låttitel och angiven genre i titeln, men du har glömt SoundCloud-länken!

  8. #8
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av xyltburk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bra låttitel och angiven genre i titeln, men du har glömt SoundCloud-länken!

  9. #9
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av särkvark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Många saker med inbyggd förstärkare som jag kopplar in i min lägenhet får ett väldigt högt brusgolv. Exempelvis dator/ljudkort och mitt elpiano. Vissa saker drabbas inte alls, typ mpc, stereoanläggning.

    Jag har tänkt att bruset från ljudkortet kommer från att det står för nära min skärm, men nu har jag kopplat in mitt elpiano på andra sidan rummet och där är det också brum och elände, även om jag lyssnar direkt med hörlurar

    Mina tankar är att antingen så är det ett sammanträffande att min strömsetup/skärm/ljudkort står dåligt till plus att de andra instrumenten är lite trasiga och brumar. Men det är flera sproilans nya grejer som har samma typ av störningar så det känns orimligt.

    Andra alternativet är att strömmen i min lägenhet är besudlad och påverkar vissa apparater medan andra klarar sig bättre.

    Jag har testat att koppla ut andra saker på samma uttag, men brummet/bruset fortsätter.

    Vad tror ni? Har ni själv såna problem? Är enda lösningen att köpa nån dyr isolationstransformator?

    De är inte kloka de där 99orna... En del kämpar för att få in mer brus och smuts i sina mixar - andra klagar när de får det mer eller mindre gratis....


  10. #10
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Precis!

    Eller kanske Obsalut ferpekt!

  11. #11
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Jag tycker du skulle försöka specificera oljudet bättre. Är det:

    Brum: Statisk baston på 50 Hz
    Brus: Som när man säger "Shh", eller som en radio mellan stationerna
    Pip: Statisk högfrekvent ton
    Knatter: Som när en mobiltelefon kommer nära en ljudanläggning och det låter "Dutt-durutt, dutt-durutt"
    Fissel: Varierande högfrekventa oljud från en CPU

    Det är nämligen helt avgörande för vilka åtgärder som behövs, innan du köper några dyra grejer.
    Senast redigerat av Erik G den 2018-11-30 klockan 13:31.

  12. #12
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Erik G Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tycker du skulle försöka specificera oljudet bättre.
    Låter mer som onomatopoetisk techno.

    Piiiip - Knatter - Fissel - Fissel - Knatter - Fissel - Fissel - Glitch - Knatter - Piiip
    Brus - - - Brus - - - Brus - - - Brus- - - Bruuuuuuuuussssss - - - Brus - - - Brus
    BRUM - BRUM - BRUM - BRUM - BRUM - BRUM - BRUM - BRUM - BRUM

  13. #13
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Ah, en skidoo från 82!

  14. #14
    deleted user
    Kopplade in ny mixer / interface / tascam model 24. Men det brummar och brusar för mycket.

    Felsökning: inget inkopplat i mixer, hörlurar i hörlursförstärkaren på mixer. Drar upp kanalreglarna. Hörmzzzzzzzzz. Kopplar in mikrofon. På maximal mikrofonförstärkning kommer jag till upp till -12 db i cubase om jag sjunger hårt, brusgolvet hänger med.

    Inget jordat i studiohörnan så provar att dra förlängningssladd från köket. Blev det bättre? Kanske, men det brusar fortfarande.

    Har kastat in samtliga strömdosor och adaptrar / transformatorer precis bakom / intill mixern. Kan det vara boven?

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	trafogrottan2.jpg 
Visningar:	11 
Storlek:	888,9 KB 
Id:	85204

  15. #15
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Det är inte helt optimalt med alla strömklumpar bakom, men samtidigt är det väl ett jordat metallchassi, så jag tycker inte det skulle spöka så mycket som du beskriver.

  16. #16
    jCoke
    jCoke är inte uppkopplad
    jCokes avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    De är inte kloka de där 99orna... En del kämpar för att få in mer brus och smuts i sina mixar - andra klagar när de får det mer eller mindre gratis....

    LOL!

  17. #17
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är inte helt optimalt med alla strömklumpar bakom, men samtidigt är det väl ett jordat metallchassi, så jag tycker inte det skulle spöka så mycket som du beskriver.
    Hm, tack.

    Nu jag hade enbart igång mixern med jordad strömdosa från köket. Brusade ändå. Tror det är en kombination av svaga mikpreamps och brusig hörlursförstärkare. Signalen är låg, måste höja, brus kommer. Har du några andra tips på sådant jag kan prova?

  18. #18
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av deleted user Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kopplade in ny mixer / interface / tascam model 24. Men det brummar och brusar för mycket.

    Felsökning: inget inkopplat i mixer, hörlurar i hörlursförstärkaren på mixer. Drar upp kanalreglarna. Hörmzzzzzzzzz. Kopplar in mikrofon. På maximal mikrofonförstärkning kommer jag till upp till -12 db i cubase om jag sjunger hårt, brusgolvet hänger med.

    Inget jordat i studiohörnan så provar att dra förlängningssladd från köket. Blev det bättre? Kanske, men det brusar fortfarande.

    Har kastat in samtliga strömdosor och adaptrar / transformatorer precis bakom / intill mixern. Kan det vara boven?

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	trafogrottan2.jpg 
Visningar:	11 
Storlek:	888,9 KB 
Id:	85204
    Har du testat på andra ställen?
    Jag kopplade om bland annat dataskärm på ett annat uttag och slog tillfälligt av säkringen till kylskåpet ur läggan, då blev det bättre. Köpte en conditioner som inte gav jättemycket, det blev faktiskt bättre men försvann inte och det är lika störande med lite mindre som med lila mycket som innan hehe.

  19. #19
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Erik G Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tycker du skulle försöka specificera oljudet bättre. Är det:

    Brum: Statisk baston på 50 Hz
    Brus: Som när man säger "Shh", eller som en radio mellan stationerna
    Pip: Statisk högfrekvent ton
    Knatter: Som när en mobiltelefon kommer nära en ljudanläggning och det låter "Dutt-durutt, dutt-durutt"
    Fissel: Varierande högfrekventa oljud från en CPU

    Det är nämligen helt avgörande för vilka åtgärder som behövs, innan du köper några dyra grejer.
    Det är brum och knatter. Brumet är inte jordbrum, dvs 50hzbrum som kommer om man kopplar in en gitarrpedal på uttag med annan fas än den stärken år kopplad på. Det är ett annat brum, svårt att beskriva. Låter mer som när en dataskärm/processor missfärgar ljudet från ett ljudkort.

    - - - Uppdaterad - - -

    Inte knatter, fnissel menar jag. Fnissel.

  20. #20
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av särkvark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har du testat på andra ställen?
    Provade precis i ett annat uttag, förbättrades rätt mycket. Men fortfarande inte bra. Ska gå över alla adaptrar, dragningar och annat nu. Har fortfarande jordbrum och lite brus.

  21. #21
    deleted user
    Voodoo..

    Bytte strömuttag. Mikpreampsen blev starkare. Har jag klenström på undervåningen?

    Nu funkar allt, spelar in brusfritt.

  22. #22
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av deleted user Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Voodoo..

    Bytte strömuttag. Mikpreampsen blev starkare. Har jag klenström på undervåningen?

    Nu funkar allt, spelar in brusfritt.
    Du kanske har kyl å frys på den fasen? Kan förklara störningar.

  23. #23
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du kanske har kyl å frys på den fasen? Kan förklara störningar.
    så kanske det är... ?

    / eldyxlektiker

  24. #24
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Det är nästintill hopplöst att lösa sånt här på distans. Man måste nog vara på plats och lyssna och arrangera om utrustningen.

    Men ett generellt tips är att röja bort och koppla ur allting runt mixer/DAW och sen koppla in en apparat till i taget och lyssna.

  25. #25
    axelwaad
    axelwaad är inte uppkopplad

    Veteran
    Det var en tråd om 99a som hade problem med el i sin setup. Hittar den inte, men hen kanske ser här.
    Vi har haft problem i repan med random elshockar och brus då och då. Plus filtrera switchmode...
    https://article.murata.com/en-global...ures-lesson-14

  26. #26
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Det säkraste sättet att döda elproblem (och antagligen dyraste) är en skyddstransformator i kombination med äkta jord. Alltså ett jordtag, kopparspett rakt ner i backen, som du med 16kvmm koppar leder in till din PUS- eller PEN-skena i bef central, och går vidare till stället där du ska ha transformatorn, och den blir din jord/PE. Sen matar du transformatorn med skitig 230 och får ut galvanisk ren 230 på andra sidan. Allt ska sitta i ett rejält jordat plåtskåp som är HF-tätt.
    Strömmen du får ut ur det systemet kan inte bråka, mer än de dippar och toppar som kommer på den skitiga änden, men det mjuknar i spolen, och det finns lösningar med stora kondingar och tyristorer som kan plocka spikarna på primärsidan ännu bättre om det behövs.

    Det här är extremfallet, obs. Men det funkar.

  27. #27
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    En UPS och se till att allt är jordat borde räcka. Om inte elektroniken är dumt byggd och fångar radiovågor, då är det fysiskt skydd som gäller.

  28. #28
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tinybox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En UPS och se till att allt är jordat borde räcka. Om inte elektroniken är dumt byggd och fångar radiovågor, då är det fysiskt skydd som gäller.
    Kanske.
    En vanlig UPS har kretsar som låser sig mot sinuskurvan, stora kondingar som går in och håller sinusen och frekvensomvandlaren igång i avbrotsögonblicket tills batterierna har kopplats in. En mer avancerad kan ha galvanisk avskiljning också och frekvensomvandlaren igång hela tiden. Kolla ordentligt på spec, om man har problem med skitig ström.
    Det är dessutom långt ifrån alla UPS som kan göra en riktig sinus som inte bråkar med känslig elektronik. Man ska helst mäta vad en sån ger med oscilloskop, innan man kopplar in sina dyrgripar.

  29. #29
    perry
    perry är inte uppkopplad
    perrys avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kanske.
    En vanlig UPS har kretsar som låser sig mot sinuskurvan, stora kondingar som går in och håller sinusen och frekvensomvandlaren igång i avbrotsögonblicket tills batterierna har kopplats in. En mer avancerad kan ha galvanisk avskiljning också och frekvensomvandlaren igång hela tiden. Kolla ordentligt på spec, om man har problem med skitig ström.
    Det är dessutom långt ifrån alla UPS som kan göra en riktig sinus som inte bråkar med känslig elektronik. Man ska helst mäta vad en sån ger med oscilloskop, innan man kopplar in sina dyrgripar.
    Jag har funderat på UPS ett tag. Tips på märke man ska hålla sig till?

  30. #30
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Jag har blivit avrådd från UPS av just de skäl som Charliecrash nämner. Det är bra till datorer etc, men inte nödvändigtvis till ljudalstrande manicker. Men jag låter elektrikern vara den som reder ut varför.

    Jag sket i det oavsett och ger fan i att musicera under tider av åska samt drar kablarna när jag inte har studion igång. Sedan är kommunen här tydligen känd för stabil matning, så just blackouts oroar mig mindre.

  31. #31
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av perry Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har funderat på UPS ett tag. Tips på märke man ska hålla sig till?
    Det har jag ingen koll på, men du kan nog glömma allt i kategorin "prisvärt". En rigtig sinusgenerator utan övertoner eller rippel, är avancerad teknik. Med en lindad trefas rotorgenerator kommer den helt av sig själv.

  32. #32
    perry
    perry är inte uppkopplad
    perrys avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    ok. då får jag fundera vidare... det klickar och jävlas ibland i studion, funderar på om det är nån bonde som har nått elstängsel i närheten.

  33. #33
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Det har jag Ett långsamt rytmiskt tickande i vissa, framförallt elektroakustiska, instrument/apparater. Kollat upp det, och det är i stort sett inget att göra åt.

  34. #34
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kanske.
    En vanlig UPS har kretsar som låser sig mot sinuskurvan, stora kondingar som går in och håller sinusen och frekvensomvandlaren igång i avbrotsögonblicket tills batterierna har kopplats in. En mer avancerad kan ha galvanisk avskiljning också och frekvensomvandlaren igång hela tiden. Kolla ordentligt på spec, om man har problem med skitig ström.
    Det är dessutom långt ifrån alla UPS som kan göra en riktig sinus som inte bråkar med känslig elektronik. Man ska helst mäta vad en sån ger med oscilloskop, innan man kopplar in sina dyrgripar.
    Men galvanisk avskiljning menar du att strömmen kopplas tillbaka och "lär" kondingarna i vilken farrad det ska ha i verklig tid? Måste ju nästan vara en brygga då, eller en superkomponent

    Det ändra ämnet här är ju strömspikar, när en fas, för oss 1 fas, går upp så mycket att den kan skada trafos och så. I värsta fall saken bakom.

  35. #35
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tinybox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men galvanisk avskiljning menar du att strömmen kopplas tillbaka och "lär" kondingarna i vilken farrad det ska ha i verklig tid? Måste ju nästan vara en brygga då, eller en superkomponent

    Det ändra ämnet här är ju strömspikar, när en fas, för oss 1 fas, går upp så mycket att den kan skada trafos och så. I värsta fall saken bakom.
    En helt vanlig lindad transformator, alltså järnkärnetrafo, är en galvanisk avskiljning. Som en DI-box, fast för 230v.

  36. #36
    hypercykel
    hypercykel är inte uppkopplad
    hypercykels avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hypercykel Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Rent spontant skulle jag prova att ladda ur rummet på spänningar med hjälp av kristaller.
    Lås tråden innan du pratat med kristallexperterna.

  37. #37
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hypercykel Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lås tråden innan du pratat med kristallexperterna.
    Foliehatt på grejerna funkar nog bättre än kristaller.

  38. #38
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Finns väl ingen som plägar kalla sig för audiofil som inte har gjort lyssningsrummet till en Faradays bur?

  39. #39
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage

  40. #40
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Finns väl ingen som plägar kalla sig för audiofil som inte har gjort lyssningsrummet till en Faradays bur?
    Den trevliga killen jag efter mycket kringkopplande fick snacka med på Vattenfall angående elstängseltickande, som tyckte ämnet var synnerligen intressant, sade att det i princip krävs en Faraday Cage för att avleda sånt. Inte supersvårt egentligen om man har studion i en mindre separat stuga, vilket jag har, men ärligt talat så lever jag utan större problem med det där ticket i vissa grejer. Dra kopparnät runt hela kåken skulle visserligen se ballt ut men jag pallar inte (Fast faluröd kanske gör jobbet??? )

  41. #41
    axelwaad
    axelwaad är inte uppkopplad

    Veteran
    Common mode och differential brus. Är det något man borde tänkte på om man drar ström i en projektstudio?

  42. #42
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En helt vanlig lindad transformator, alltså järnkärnetrafo, är en galvanisk avskiljning. Som en DI-box, fast för 230v.
    Jag fattar nu att du menade bokstavligt talat galvanisk avskiljning. Forum har förvirrat mig, specielt då man kommer till impedans mellan två verkande kretsar. Men här och nu är nog inte rätt plats att diskutera det. Tack för att du skapade en ny tråd av lärdom här hos mig..

  43. #43
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Jag köpte en sån där Furman PL-8e ström balsam-mackapär som gjorde stor skillnad på de prylar som betedde sig konstigt till och från framförallt när jag lineade bas genom en bastopp så väsnades den massor, nu är det tyst.

    Jag kommer få nån jävla solcells-park som granne, kommer det fucka upp strömmen tror ni? Lokala elbolaget är förmodligen Sveriges både dyraste och sämsta elbolag så man bara förutsätter att det kommer bli dålig ström.

  44. #44
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av enapa Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag köpte en sån där Furman PL-8e ström balsam-mackapär som gjorde stor skillnad på de prylar som betedde sig konstigt till och från framförallt när jag lineade bas genom en bastopp så väsnades den massor, nu är det tyst.

    Jag kommer få nån jävla solcells-park som granne, kommer det fucka upp strömmen tror ni? Lokala elbolaget är förmodligen Sveriges både dyraste och sämsta elbolag så man bara förutsätter att det kommer bli dålig ström.
    Solceller är ju DC i sig själva, men frekvensomvandlaren kan säkert skapa brus. Nu är det ju nya grejer så dom är avskärmade på alla tänkbara sätt innan dom släpps ut på elnätet - så teoretiskt ska dom inte alstra något konstigt. Det brukar även sitta wifi i dom och det hade inte funkat så bra med en massa inducerat brus.

    Edit: Såg att du skrev 'park' nu... Ja du... Men återigen, nya prylar med hårdare krav på sig. Kraftbolagen vill inte heller ha skit i nätet.

Liknande ämnen

  1. Strömförsörjning för att få bort brum o brus från Volca.
    Av Drummel i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2017-03-03, 19:09
  2. Brum och brus från min Casio CZ-5000
    Av Thobie i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-02-06, 23:05
  3. Focusrite 6 USB läcker brus och brum...
    Av CRASH n BURN i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-01-09, 22:23
  4. Brus/brum filter
    Av simonwa1 i forum Cubase & Nuendo
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2004-11-07, 10:59
  5. brum/brus/knaster ur högtalarna?
    Av Emil i forum Inspelning
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2004-10-12, 12:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •