Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Sidechain på en och samma kanal

bitbob
    bitbob är inte uppkopplad
    bitbobs avatar
    Veteran

Sidechain på en och samma kanal

Bara en snabb undran, gör man så?

Råkade koppla direct out till sidechain in på kompressor kopplad på samma kanal. Alla trummor som låg på kanalen så blev himla trevligt pumpande. Men aldrig riktigt reflekterat över att man kan sidechainducka sig själv liksom...

mono
    mono är uppkopplad nu
    monos avatar
    Veteran
    Om man sidechainar något till sig själv blir det väl bara vanlig kompression (fast kanske med mer extrema settings)?

bitbob
    bitbobs avatar
    Veteran
    Jo tänker så med. Fast är väl skillnad på ingångsnivåer? Skillnad på rejält tilltagen input gain och vanlig kompression på det, och mer moderat input gain men ganska rejält tilltagen sidechain-kompression?

Ashaz
    Ashaz är uppkopplad nu
    Ashazs avatar
    Veteran
    Modulations-rundgång?

Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Nu är jag egentligen alldeles för trött för att med större säkerhet ge ett korrekt svar, men min första tanke är att du i stort sett komprimerar som vanligt, men eventuellt med litelite långsammare attack pga tillagd fördröjning, vilket mycket väl beroende på inställningarna skulle kunna ge lite mer tryck i bitarna. Nivåerna spelar så klart väldigt stor roll också, så beroende på hur det är inställt där så ger det också ge ett annat resultat.

Citat Ursprungligen postat av bitbob Visa inlägg
    gör man så?
    Nja, det är numera väldigt vanligt med att man kör samma signal till sidechain, men då med ett högpassfilter i den kedjan för att göra så att kompressorn inte ska triggas lika hårt av basen. Många moderna kompressorer har det inbyggt så att man slipper strulet med att plugga in ett externt filter i en loop där. Överkurs: Med lite mer kreativ processning av sidechain-loopen så kan man få fram riktigt fina resultat!

jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    fjomp
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    Nja, det är numera väldigt vanligt med att man kör samma signal till sidechain, men då med ett högpassfilter i den kedjan för att göra så att kompressorn inte ska triggas lika hårt av basen. Många moderna kompressorer har det inbyggt så att man slipper strulet med att plugga in ett externt filter i en loop där. Överkurs: Med lite mer kreativ processning av sidechain-loopen så kan man få fram riktigt fina resultat!
    Beroende på vad man är ute efter för resultat så kan lågpass/bandpass vara användbart i sidechain-loopen också.

Men jag blir jäkligt intresserad på den här biten av citatet! Överkurs: Med lite mer kreativ processning av sidechain-loopen så kan man få fram riktigt fina resultat! Har du ork att lägga ut texten lite om det? Här eller i egen tråd?

bitbob
    bitbobs avatar
    Veteran
    Tack för svaren. Stillat min nyfikenhet något. Har lite känslan av att jag inte skulle kunna driva min billiga kompressor (dbx 166xl) lika hårt genom att bara komprimera vanligt. Eller så skulle det fungera utmärkt. Men tänker inte koppla om eller försöka nu iaf, för gillar hur det låter

Generell, relaterad, fråga till en som har mestadels noll koll: Direct-out på ett analogt mixerbord kommer EFTER inserts va?

Också nyfiken Volantiz överkurs samtidigt som jag tror det är lätt att testa kreativiteten själv. Slänga in den våta outputen från ett delay, eller köra ett svepbart band-pass-filter osv. Är ju bara att leka och se vad som passar

Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Pratar vi kommersiell EDM lägger man bara på en pump plugin, då behöver man inte ens sidechaina, det är för jobbigt för kidsen
    Xfer Records LFOTool kör jag och Alan Walker bland annat

Liknande ämnen

1. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2018-05-25, 15:10
  2. Mixer med 8-16 kanaler och insertjack på varje kanal..?
    Av Analog i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-04-10, 00:53
  3. Flera VST(i) på samma kanal?
    Av en David i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2004-01-20, 01:24

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg