Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 61 till 99 av 99

Ämne: Bästa PC-laptop? Finns säkert redan tråd...

  1. #61
    Sventumba
    Sventumba är inte uppkopplad

    Senior
    Det finns inga jag har lenovo y720 som suger

  2. #62
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Y720 är en gaminglaptop som lägger krutet på grafikprestanda Sven. Vad har du problem med?

  3. #63
    Sventumba
    Sventumba är inte uppkopplad

    Senior
    Det är en laptop som autouppdateras finns ingen bra webläsare i vissa program funkar jätte ostabilt viss extern hårdvara funkar rackligt massa lenovo tjafs såväl som windows tjafs och förmodligen bökig som fan att få dit ett vanligt obesudlat win 10 på och dyr som fan. Köpte den för att det är en av få pc med thunderbolt.

  4. #64
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Fast det du beskriver är ju mjukvaruproblem?
    Vad hindrar dig från att använda vilken webläsare du vill?

    Kan inte tänka mig att det skulle vara något problem att installera en win10pro licens om du inte kommer överens med basic versionen.

  5. #65
    iamrucke
    iamrucke är inte uppkopplad
    iamruckes avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Sventumba Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är en laptop som autouppdateras finns ingen bra webläsare i vissa program funkar jätte ostabilt viss extern hårdvara funkar rackligt massa lenovo tjafs såväl som windows tjafs och förmodligen bökig som fan att få dit ett vanligt obesudlat win 10 på och dyr som fan. Köpte den för att det är en av få pc med thunderbolt.
    Gå in i inställningar > Uppdatering och säkerhet > Återställning. Klicka på "Kom igång" under "Återställ den här datorn". Välj "Behåll mina filer".

    Gör dessa steg så får du en fräsch installation av Windows 10 utan allt bloatware skräp.

  6. #66
    Sventumba
    Sventumba är inte uppkopplad

    Senior
    Det tror jag säkert och jättetack för tipsen men jag har helt enkelt inte lust att rådda med det och det är en laptop så det går ju inte att mecka i grejer i den. Den får stå och koda ibland om jag behöver avlasta maskinerna när jag sänder live på nätet. Den kanske kan vara bra till samma för eventuell framtida streaming i 4k.

  7. #67
    rickardg84
    rickardg84 är inte uppkopplad
    rickardg84s avatar
    Senior
    Asså för helvete. Lämnade tillbaka den dell xps:en jag köpte pga att den inbyggda högtalaren pajade. Verkade riktigt bra annars. Hur som hade jag inte råd att köpa en ny likadan sen då jag fått den till bra pris.
    Så nu köpte jag en lenovo c940 i7 10th gen, 16gb ram, 1tb ssd. Låter som man har en svärm med myggor i rummet 90% av tiden så får nog lämna tillbaka den med?
    Testat att ladda 2 instanser av reaktor och izotope ozone 8 i daw o står att detta slukar 40% av processorn. Låter mycket?
    Börjar anta att den "perfekta" datorn ej existerar än. Man måste välja bort nått. Storlek, fläktljud, prestanda. Bara o välja!

  8. #68
    HEK
    HEK är inte uppkopplad
    HEKs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rickardg84 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Asså för helvete. Lämnade tillbaka den dell xps:en jag köpte pga att den inbyggda högtalaren pajade. Verkade riktigt bra annars. Hur som hade jag inte råd att köpa en ny likadan sen då jag fått den till bra pris.
    Så nu köpte jag en lenovo c940 i7 10th gen, 16gb ram, 1tb ssd. Låter som man har en svärm med myggor i rummet 90% av tiden så får nog lämna tillbaka den med?
    Testat att ladda 2 instanser av reaktor och izotope ozone 8 i daw o står att detta slukar 40% av processorn. Låter mycket?
    Börjar anta att den "perfekta" datorn ej existerar än. Man måste välja bort nått. Storlek, fläktljud, prestanda. Bara o välja!
    Vad gav du/är du beredd att lägga?

  9. #69
    rickardg84
    rickardg84 är inte uppkopplad
    rickardg84s avatar
    Senior
    Asså smärtgränsen går väl runt 17 lök. Men lägger ju gärna mindre
    Den perfekta datorn kanske finns? Bara att jag inte har råd med den. Sorry tänkte inte på det!

    - - - Uppdaterad - - -

    C940 gav jag 15 för

  10. #70
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Surt! Det är iofs inte säkert att cpu-load går upp för varje ny plug sen dock.. däremot har du kanske rätt i att det inte går att få en så slimmad dator att hålla kylningen tyst?

    Testade här nu, 12x Reaktor (med syntar som spelar) och izotope 7 så visar visar ableton 80% cpu (task Manager visar lite högre) men fläkten susar lite lätt bara, det märks i övrigt att datorn har det tufft men hörs inte. Skillnaden är att min dator (T460p) är betydligt mindre smidig... även när jag lägger till instanser så den inte pallar längre så är fläkten väldigt diskret.
    Senast redigerat av kotten den 2019-12-21 klockan 13:00.

  11. #71
    rickardg84
    rickardg84 är inte uppkopplad
    rickardg84s avatar
    Senior
    Funderar på att bygga en stationär istället när jag lämnat igen denna. T460p har jag ingen koll på, ska kolla vad det är. Kan härda ut med lite dova brumm men i denna är det nått högpitchat svin jobbigt ljud. Funderade på om det kan vara coil whine också. Men kan det komma endast när fläktarna går på?

  12. #72
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Jag tycker det verkar som de som köpt från Inrego (eller motsvarande begagnat-shop) är nöjdast. Allt genomgånget, och win10 funkar bra.

  13. #73
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rickardg84 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Funderar på att bygga en stationär istället när jag lämnat igen denna. T460p har jag ingen koll på, ska kolla vad det är. Kan härda ut med lite dova brumm men i denna är det nått högpitchat svin jobbigt ljud. Funderade på om det kan vara coil whine också. Men kan det komma endast när fläktarna går på?
    Den här tråden fick mig att skaffa Thinkpad (T-serien), finns lite mer prat som sånt där.. min var ju begagnad då så den är från 2016 dock. https://www.99musik.se/showthread.ph...top-hj%C3%A4lp

    Har annars kollegor med rejälare Lenovo gaming-laptops, stora och fula men pallar väldigt mycket! Börjar såklart blåsa när man maxar dom men det behövs mer för det, och då är det också bara fläktsus, inget vinande sånt är det ju spöstraff på.
    Senast redigerat av kotten den 2019-12-21 klockan 13:09.

  14. #74
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Måste tillägga att den stationära gaming-PC vi köpte på inrego förra året är synnerligen liten i jämförelse med vad jag trodde. Inte jättemycket större än en lap egentligen, så med en kompakt tillbehörslösning, typ lagom liten skärm, platt trådlöst tangentbord+mus i en snygg väska, är det ju en synnerligen portabel dator ändå. Fast ska man fram och tillbaka flera gånger om dan t.ex. så är det nog för jobbigt. Men bra mycket för pengarna, och mysigt fläktljud

  15. #75
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rickardg84 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Funderar på att bygga en stationär istället när jag lämnat igen denna. T460p har jag ingen koll på, ska kolla vad det är. Kan härda ut med lite dova brumm men i denna är det nått högpitchat svin jobbigt ljud. Funderade på om det kan vara coil whine också. Men kan det komma endast när fläktarna går på?
    T460 är rätt gammal vid dethär laget. T490 är väl den nya iirc
    /T450 ägare

  16. #76
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    T460 är rätt gammal vid dethär laget. T490 är väl den nya iirc
    /T450 ägare
    Japp, försökte luska i när varje modell kom ut men till slut fattade jag ju att 6:an helt enkelt innebär att det är 2016 års modell. Förresten tror att nån i den andra tråden menade att årets (490) var ett steg ner från 480.. men iaf, poängen var att även den här gamla häcken orkar en hel del och håller sig tyst, så finns ingen anledning att acceptera mindre från en ny för så mycket pengar.

    Dock, läste faktiskt en gammal review nyligen där nån kollat temperaturerna och konstaterat att dom tillåter den gå ganska varm utan att dra på fläktandet så mycket, vilket dom då ansåg var problematiskt eftersom det kan medföra problem i längden, så man kanske inte bara ska hurra för att datorn är tyst.

  17. #77
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Japp. Jag har inte testat den själv, men allt jag läst menar att t480 var bättre. Bara ett batteri i t490 t.ex så den massiva batteritiden är borta.

    - - - Uppdaterad - - -

    ...borde köpa nya till min 450. Får bara 3 timmar ur den nu

  18. #78
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Japp. Jag har inte testat den själv, men allt jag läst menar att t480 var bättre. Bara ett batteri i t490 t.ex så den massiva batteritiden är borta.

    - - - Uppdaterad - - -

    ...borde köpa nya till min 450. Får bara 3 timmar ur den nu
    460 har inte heller internt batteri så det verkar variera mellan modellerna. Hehe skaffade nytt batteri, stora klossen och allt men kommer ändå inte mycket över 3 timmar.. antingen var det inte så nytt (ebay) eller så drar den bara ordentligt med ström.

  19. #79
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kotten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    460 har inte heller internt batteri så det verkar variera mellan modellerna. Hehe skaffade nytt batteri, stora klossen och allt men kommer ändå inte mycket över 3 timmar.. antingen var det inte så nytt (ebay) eller så drar den bara ordentligt med ström.
    Just t450 ska ju klara 17 timmar på färska batterier. Ett internt och ett hotswappable. Men visst har vät 460 också dubbla? Enligt notebookcheck.com ska den ha två, men båda sitter innuti?

    Jag fick tidigare 11 timmar ur min x200s med stora klossen. Nu börjar den bli trött och pallar "bara" 5

  20. #80
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Just t450 ska ju klara 17 timmar på färska batterier. Ett internt och ett hotswappable. Men visst har vät 460 också dubbla? Enligt notebookcheck.com ska den ha två, men båda sitter innuti?

    Jag fick tidigare 11 timmar ur min x200s med stora klossen. Nu börjar den bli trött och pallar "bara" 5
    Två innuti?! nä nu, jag har inget i min! Googlade lite och folk påstår både och, som att vissa kommit med och andra utan, men att det ska alltså gå att sätta in ett om man vill. Men att 460P med HQ-cpu'n, gpu och hd-skärmen drar lite extra dock det är nog inget konstigt i övrigt.

  21. #81
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Ah. Det är s modellen jag läste på eftersom det är dom jag föredrar. P kanske är gjord mer för att köras med sladden i skulle jag tro.

  22. #82
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Är inte det största problemet att för att kräma ur så mycket kapacitet som en fullastad daw kan sluka så krävs det massivt med processorkraft, och det finns ingen hårdvara som kan göra det utan bra kylning, särskilt inte när den ska klämmas in i på 10mm under ett lågprofiltangentbord och helst väga 0gram.

    Macbooks har ju fifflat med kylningen och har satt gränsvärdet för full fläkt nästintill bristningsgräns för CPU spec, och inte där Intel rekommenderar, och det sliter enormt. Men det är inte klokt inte folk vaknar upp och inser dom blir r-k'ade av Apple.

    Med obegränsad budget kanske en Alienware 17 hade varit nåt, annars finns nog bara senaste ThinkPad just nu, om man ska se till smart servicevänlig konstruktion och hållbarhet.

  23. #83
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Är väl en av anledningarna att 16” Macbook Pro är större o.s.v.
    Nu är/var de ju dock inte ensamma om att trycka in en ex. i9 i en för liten låda.
    Gör inte saken bättre men när design går före funktion, oavsett, så....

  24. #84
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Därför ROG laptops är bra för musik. Väl fungerande kylning

  25. #85
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Macbooks har ju fifflat med kylningen och har satt gränsvärdet för full fläkt nästintill bristningsgräns för CPU spec, och inte där Intel rekommenderar, och det sliter enormt. Men det är inte klokt inte folk vaknar upp och inser dom blir r-k'ade av Apple.
    Sliter enormt? Nej det gör det ju inte och Apples bärbara hör ju defnitivt till de bättre bärbara som finns att tillgå för proffs inom media, grafik, video och musik så varför skulle folk vakna upp när alternativen ofta är sämre?

  26. #86
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sliter enormt? Nej det gör det ju inte och Apples bärbara hör ju defnitivt till de bättre bärbara som finns att tillgå för proffs inom media, grafik, video och musik så varför skulle folk vakna upp när alternativen ofta är sämre?
    Jag är ingen expert, skiter i vilket märke jag jobbar med om det funkar, och lyssnar på technördarna. Dom säger att Apple, i sin iver att ha tysta maskiner, sätter tröskelvärdena för fläkten på nyare maskiner såpass att det kan skada cpu'n. Så när väl fläkten går på fullt är det egentligen lite försent. Tur det inte är AMD-pluggar, för då hade det varit omstartsfest

  27. #87
    mono
    mono är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Fortfarande väldigt nöjd med min Huawei d14 med i7, egentligen deras budgetmodell men funkar finfint

  28. #88
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag är ingen expert, skiter i vilket märke jag jobbar med om det funkar, och lyssnar på technördarna. Dom säger att Apple, i sin iver att ha tysta maskiner, sätter tröskelvärdena för fläkten på nyare maskiner såpass att det kan skada cpu'n.
    Tror du lyssnat på PC-nördar som knappt provat en Mac. CPUer dör extremt sällan de är gjorda för att tåla mycket hög temperatur.

  29. #89
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tror du lyssnat på PC-nördar som knappt provat en Mac. CPUer dör extremt sällan de är gjorda för att tåla mycket hög temperatur.
    Nej tyvärr. Louis Rossmann igen.

  30. #90
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tror du lyssnat på PC-nördar som knappt provat en Mac. CPUer dör extremt sällan de är gjorda för att tåla mycket hög temperatur.
    Nja, de kan ju bli väldigt varma det är sant.
    Vid runt 100 grader så börjar de throttle'a ner hastigheten för att skydda CPU'n (alla CPU'er gör detta numer).
    Det är ju dock inte lika med att det är bra för CPU'n men det hindrar den från att brinna upp.

    Men det är inte liksom så att Apple kan komma undan fysiken runt thermodynamics och vad de använder i burkarna.
    Det sitter vanliga heatpipe's och fläktar i Apple's burkar precis som i alla andra.
    De löste några av problemen tidigare i år med 2019 i9 Mac Book's genom att använda bättre thermal paste och undervolting av CPU'n.
    Innan var ju dock Mac Book's med i9 (och alla andra tillverkare) kända för att throttle'a rätt omgående.

    Men rent krasst, värme = dåligt och det finns ingen magi hos någon av tillverkarna.

  31. #91
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej tyvärr. Louis Rossmann igen.
    Louis Rossman, ja han är en typisk PC nörd som dissar det mesta Apple gör men håller tyst om PC-laptops problem.

  32. #92
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av Haplo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men det är inte liksom så att Apple kan komma undan fysiken runt thermodynamics och vad de använder i burkarna.
    Det sitter vanliga heatpipe's och fläktar i Apple's burkar precis som i alla andra.
    De löste några av problemen tidigare i år med 2019 i9 Mac Book's genom att använda bättre thermal paste och undervolting av CPU'n.
    Innan var ju dock Mac Book's med i9 (och alla andra tillverkare) kända för att throttle'a rätt omgående. finns ingen magi hos någon av tillverkarna.
    Nej men jag tror de flesta användare föredrar att fläktarna går så lite och är så tysta som möjligt och där ligger ju Apple bra till då de använder bättre och tystare fläktar än många av deras konkurrenter.

  33. #93
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej men jag tror de flesta användare föredrar att fläktarna går så lite och är så tysta som möjligt och där ligger ju Apple bra till då de använder bättre och tystare fläktar än många av deras konkurrenter.
    Saker är inte alltid vad man tror, eller vad dom har varit.

    https://m.youtube.com/watch?v=iiCBYAP_Sgg

  34. #94
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Saker är inte alltid vad man tror, eller vad dom har varit.

    https://m.youtube.com/watch?v=iiCBYAP_Sgg
    Rossman gör återigen bort sig han verkar inte veta någonting om hur kylning fungerar några i kommentarfältet gör det.
    "
    Mora Fermi
    för 2 månader sedan
    It's a little more nuanced than that! The bottom cover and the hinge form an air channel around the motherboard. The fan pushes warm air out of one side of the heatsink while cooler air enters on the other side.

    On top of that, the cpu is a piddly little thing that barely generates heat anyway and the whole thing is this close from being passively cooled."

    "ανδρος Peaches
    för 2 månader sedan
    @Stefan Baesu It's a 7w chip, it's designed to be passively cooled. The fan is only there to prevent hot-spots from forming in the case, Apple isn't the first to use a fan in a laptop this way. A smarter design would have pasted the CPU to the casing, as that would be a better heatsink, but that's only if this problem actually is heat related, which I'm completely skeptical about."

    "
    Chubbysumo
    för 2 månader sedan
    They used directed air Cooling, the fan pulls air out of the laptop, there's an intake somewhere that allows air to pass over the heat sink. This has been the standard way to cool laptops for a very long time, it's only recently that laptops got heat pipes with direct cooling benefits."

    "
    Siana Gearz
    för 2 månader sedan
    @intrax2tv No he's not, i looked at it myself and concluded that it's a ducted design before i read his comment. Because the CPU heatsink takes up the width and height of the air channel, it's cooled effectively, more effectively and with less flow and thermal impedance than if you ran a heatpipe to a narrow dense fin stack in the front of the cooler."

    Synd att de flesta som tittar på Rossman är så datorilliterata och okritiska att de går på hans BS.

  35. #95
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    [•••]
    Synd att de flesta som tittar på Rossman är så datorilliterata och okritiska att de går på hans BS.
    Ja, ellerhur. God Jul på dig.

  36. #96
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, ellerhur.
    Faktiskt verkar det inte bättre med tanke på hur okritiska de flesta av hans fans är mot Rossman och hans ibland häpnadsväckande dumheter när han ofta kritiserar på felaktiga grunder som i detta fall. Han skulle dock inte locka till sig lika många fanboys eller tjäna lika mycket pengar från YT om han var mer balanserad och kunnig.

    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    God Jul på dig
    God jul själv.

  37. #97
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Louis Rossman, ja han är en typisk PC nörd som dissar det mesta Apple gör men håller tyst om PC-laptops problem.
    Han är en väldigt kunnig och erfaren mac reparatör om något.

    Kan vi hålla mac tjafset till mac trådarna kanske?

  38. #98
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Louis Rossman, ja han är en typisk PC nörd som dissar det mesta Apple gör men håller tyst om PC-laptops problem.

  39. #99
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kotten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Japp, försökte luska i när varje modell kom ut men till slut fattade jag ju att 6:an helt enkelt innebär att det är 2016 års modell.
    Inte riktigt. I exemplet T450 så står respektive bokstav/siffra för följande:

    T: "business" laptop
    4: 14(,1) tums skärm
    5: 5e generationen av t4xx modellen (startar t.ex på T400 och fortsätter på T410, T420, etc)
    0: vet ej vad denna står för

    Ibland följs modellen av ett s (som i slim), t.ex T410s

    Förutom T så finns X (super-slim), Y (gaming), L (mainstream, low-cost), W (workstation class), osv

Liknande ämnen

  1. Bästa pc-laptop (till rimligt pris)?
    Av mono i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2017-09-23, 20:48
  2. Finns låten redan?
    Av jgb i forum Allmänt om musik
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-01-07, 21:59
  3. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-02-21, 14:22
  4. Bästa laptop för jobbet?
    Av Angelo i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2005-08-25, 00:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •