Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 99

Ämne: Bästa PC-laptop? Finns säkert redan tråd...

  1. #1
    JOMACO
    JOMACO är inte uppkopplad
    JOMACOs avatar
    Senior

    Bästa PC-laptop? Finns säkert redan tråd...

    Vettifasiken om jag köper Apples elitism längre. Vad är en bra i PC-världen idag? Kör Ableton och Elektron (overbridge), focusrite och annat...
    Senast redigerat av JOMACO den 2018-10-23 klockan 21:48.

  2. #2
    hypercykel
    hypercykel är inte uppkopplad
    hypercykels avatar
    Veteran
    Huawei MateBook X verkar lovande tycker jag. Inte provat, men läst bra om den.

    Typ denna modell:
    https://www.inet.se/produkt/x109333/...pcie-ssd-mx150

  3. #3
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Har dock inte använt min gamla Dell XPS 13 från 2015 till musik än (precis bytt jobbdator) men som laptop har den varit klockren.
    Inte alltid 13" skärm är bäst men det finns en 15" modell också.
    De är ju inte speciellt billiga heller, inte Apple-nivå men det är en bra slant ändå.

    Men egentligen är det väl hur pass du känner att du vill byta OS.
    Hackintosh på laptop är mer knepigt än stationärt, sist jag kollade.

  4. #4

    Veteran
    En djungel, på riktigt en djungel.
    Här är en
    https://www.inet.se/produkt/1962455/...0aAtV8EALw_wcB

    Ca 20% långsammare (för musiktillämpningar, cpu) än den billigaste Macpron med 4 kärnor, men under halva priset. Dessutom med ett mycket bättre grafikkort än macen.

    Skulle jag välja en PC laptop så är nog spelsegmentet där jag skulle leta för att. Kolla även in CPU benchmarks för det är CPU som levererar DSP kraften till din DAW.

    Jag har en HP Elitebook som jag verkligen gillar. Påminner starkt om Apple laptops. Har dessutom en trackpad som funkar nästan lika bra som Apples. Trackpadden har jag ställt in så att jag använder nästan samma swipes som på en Apple laptop. Transistionen från Apple laptop till WLaptop gick smidigt mycket tack vare trackpaden.
    Dyr men du kan få en Elitebook med bättre prestanda än en Apple laptop för en lite rimligare peng.Och jag slipper donglar...
    Senast redigerat av drloop den 2018-10-24 klockan 06:22.

  5. #5
    JOMACO
    JOMACO är inte uppkopplad
    JOMACOs avatar
    Senior
    Stabilitet och prestanda är givetvis viktigt... men allt är nog rappare än min skorv från... vet inte ens 2012?

    Vad är prisbilden ungefär? Vad får jag räkna med att lägga minst?

  6. #6
    fragster
    fragster är uppkopplad nu

    Senior
    Rekommenderar verkligen inte Asus-laptops. Huga. De två jag ägd har hållit i några månader...

    (Tror på mac för musik, priset till trots. Nåt år gammal mbp kanske kan fås till pc-pris?)

  7. #7

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av JOMACO Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Stabilitet och prestanda är givetvis viktigt... men allt är nog rappare än min skorv från... vet inte ens 2012?

    Vad är prisbilden ungefär? Vad får jag räkna med att lägga minst?
    MSI skorven som jag länkade till kostar under 9000

  8. #8

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av JOMACO Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Stabilitet och prestanda är givetvis viktigt... men allt är nog rappare än min skorv från... vet inte ens 2012?

    Vad är prisbilden ungefär? Vad får jag räkna med att lägga minst?
    Vilken processor har du? Bra att veta för att du skall få prestanda för pengarna.

    Har du den snabbaste Macbook Pron från 2012 så är den fortfarande riktigt bra. (8400 passmark)
    Har du en i5 från 2012 så benchmarkar den strax under 4000 i passmark.
    Ovan gäller Macbook pro.
    Senast redigerat av drloop den 2018-10-24 klockan 10:37.

  9. #9
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Jag är ju ett lenovo fan, men det ger nog bäst info att kolla in recensioner på linus tech tips eller liknande.

  10. #10
    sm0hm
    sm0hm är inte uppkopplad

    Veteran
    Har en Razer Blade Stealth på jobbet, riktigt fin laptop. Visst, den är lite gamer-grön på baksidan men det gör inte mig något. Har satt en klibba på loggan.

    Bra byggd och helt ok trackpad. Bra prestanda för formatet osv... Fin skärm.

  11. #11
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Enklast att sålla är nog att använda prisjakt och använda filtret.
    Börja med att använda lanseringsår till 2018, så slipper du kolla vad det är för generation på processor etc.
    Sen är det bara att filtrera på ex. intel som processor (tveksam till AMD i en bärbar), pris, tillverkare o.s.v.

    Skulle inte gå lägre än runt 9k.
    Sist jag kollade bärbar till syrran så var det svårt att hitta något vettigt under den nivån.

  12. #12
    hypercykel
    hypercykel är inte uppkopplad
    hypercykels avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sm0hm Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har en Razer Blade Stealth på jobbet, riktigt fin laptop. Visst, den är lite gamer-grön på baksidan men det gör inte mig något. Har satt en klibba på loggan.

    Bra byggd och helt ok trackpad. Bra prestanda för formatet osv... Fin skärm.
    Verkar ju riktigt fet denna. Är det 13" du har?

    Jag gör all min musik med min thinkpad t430s. Den är typ från 2012 och har en i5 med två kärnor. För mig räcker det långt, men är sugen på en dator med vassare CPU och touchskärm framöver. Tror dom moderna Lenovoburkarna kan vara okej för musik också, i synnerhet dom senare X1orna, men dom kostar ju en hel del.

  13. #13

    Veteran
    Och kolla CPU benchmark här:

    https://www.cpubenchmark.net/

  14. #14
    JOMACO
    JOMACO är inte uppkopplad
    JOMACOs avatar
    Senior
    Bra tips allt! Keep it coming. Ska väl testa att blåsa rent min skorv en sista gång, men för eller senare kommer väl även de snällaste hårdvaretillverkare gu upp El Cap...

  15. #15
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av dickydiggler Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Huawei MateBook X verkar lovande tycker jag. Inte provat, men läst bra om den.

    Typ denna modell:
    https://www.inet.se/produkt/x109333/...pcie-ssd-mx150
    Precis hemkommen ifrån Shanghai och var förstås inne på Huaweibutiken på E.Nanjing road och pillade på en sådan (matebook pro x) och den är verkligen nätt, slimmad, robust (alu) och grymt bra skärm (men har inte av naturliga orsaker kunnat testa en sådan i musiksammanhang).

  16. #16
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Kan återigen bara rekommendera en (visserligen lite äldre, men fortfarande potent) quad-core laptop i form av W530 (se till att få en qm-cpu bara), t.ex denna: https://www.luxnote-hannover.de/note...kpad-w530.html

    En portabel arbetsstation som nog fortfarande måste ha väldigt bra pris/prestanda. usb 3 och 2, går att bygga ut till 32GB, interna platser för utbyggnad, sväljer 2 hd/SSD, osv.

    edit.

    3 ssd platser. två ssd/sata och en msata.
    Senast redigerat av my03 den 2018-11-01 klockan 19:41.

  17. #17
    _Peter_
    _Peter_ är inte uppkopplad
    _Peter_s avatar
    Senior
    Jag har en sån här som har tuffat på utan problem.
    https://www.inet.se/produkt/1961179/...ssd-gtx-1050ti

    Den har dock utgått, men den nya modellen verkar kul med ScreenPad . Finns med både i7 och i9. ScreenPad har jag aldrig testat men den verkar praktisk.
    https://www.asus.com/se/Laptops/ASUS...ro-15-UX580GE/

  18. #18
    mono
    mono är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Grymt sugen på att hugga en begagnad surface book 1, är det en jättebra/helt ok/svindålig idé?

  19. #19
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Haplo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har dock inte använt min gamla Dell XPS 13 från 2015 till musik än (precis bytt jobbdator) men som laptop har den varit klockren
    Just en sådan ska jag få på mitt nya jobb när jag börjar i december. Den verkar lovande. Har du full hd eller 4k? Jag ska få den förstnämnda, vilket på något sätt känns mer rimligt på 13”. Hade kanske varit fint med touch, men det finns bara på 4k-varianten vad jag förstått.

    Edit: Kanske skulle lära mig läsa. Du pratar om 2015-modellen och inte den nya med 4-kärnig i7.

  20. #20

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mono Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Grymt sugen på att hugga en begagnad surface book 1, är det en jättebra/helt ok/svindålig idé?
    Dålig idé tycker jag. Jag var också tänd på surface tills jag fick prova. Liten skärm, kass att ha i knät, inte alls lika responsiv som en iPad när man använder touch, klen processor, ingen höjdare för audio kräver att man optimerar för att den skall lira utan glitchar. Need I say more?

  21. #21
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Just en sådan ska jag få på mitt nya jobb när jag börjar i december. Den verkar lovande. Har du full hd eller 4k? Jag ska få den förstnämnda, vilket på något sätt känns mer rimligt på 13”. Hade kanske varit fint med touch, men det finns bara på 4k-varianten vad jag förstått.

    Edit: Kanske skulle lära mig läsa. Du pratar om 2015-modellen och inte den nya med 4-kärnig i7.
    Precis, den har i7 2-cores.
    Yes körde med 4K skärmen och det var faktiskt inga större problem.
    Finns inställningar för Scaling så att du kan skala fönster/text ex. 150% om du vill.

    Är väl lite mer struligt i linux med HiDPI-skärmar.
    Du kan skala där med men det är mer meck och ibland får man konfa starten av programmen att skala enligt önskemål.

  22. #22
    mono
    mono är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Dålig idé tycker jag. Jag var också tänd på surface tills jag fick prova. Liten skärm, kass att ha i knät, inte alls lika responsiv som en iPad när man använder touch, klen processor, ingen höjdare för audio kräver att man optimerar för att den skall lira utan glitchar. Need I say more?
    Å d va en surface book du prova? Låter som en typisk beskrivning av en surface pro

  23. #23

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mono Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Å d va en surface book du prova? Låter som en typisk beskrivning av en surface pro
    Ja det klart att det var en surface pro, ursäkta. Visste inte att det fanns en book.

  24. #24
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Haplo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Finns inställningar för Scaling så att du kan skala fönster/text ex. 150% om du vill.
    Säg det till Korg Legacy Collection!

  25. #25
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Yes, det finns program, oftast äldre, som inte stödjer det.
    Finns dock möjlighet att ändra inställningar även i Windows om programmet har problem med HiDPI.

    Vet att KeePass var trasigt också när det gällde detta.

  26. #26
    iamrucke
    iamrucke är inte uppkopplad
    iamruckes avatar
    Veteran
    Lenovo eller Dell är de enda tillverkarna jag skulle rekommendera. Håll dig långt bort från allt vad heter Asus, Acer, och framförallt HP.

  27. #27
    enteogenisk
    enteogenisk är inte uppkopplad
    enteogenisks avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Jag kan rekommendera att hitta en laptop med minst 4 kärnor (borde man kunna filtrera sig fram till på Prisjakt) och SSD. Jag har en Asus Zenbook (2017) med tvåkärnig i7-processor och det är ofta där jag slår i taket när jag skapar. Beror dock på hur ens arbetsflöde ser ut. I övrigt så har typ alla PC-laptops det som krävs idag. Till skillnad från någon här tidigare tycker jag Asus har jättebra kvalitet.

    Den där Huawei som några nämnt ovan kan vara något! Gillar annars den Asus jag köpte då den (och kanske flera av deras modeller) kommer strippad utan massa extra mjukvara som äter på prestandan.

  28. #28
    hypercykel
    hypercykel är inte uppkopplad
    hypercykels avatar
    Veteran
    Bumpar denna!

    Nån som gör musik med XPS 15, razer blade 15 eller Zenbook 15? (Modellerna med i7 8750H)

  29. #29
    reverbsvansen
    reverbsvansen är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av iamrucke Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lenovo eller Dell är de enda tillverkarna jag skulle rekommendera. Håll dig långt bort från allt vad heter Asus, Acer, och framförallt HP.
    Jag beställde mig just en HP, varför är de så dåliga?

    "HP Pavilion x360 - 14-cd0003no"
    I7 4 kärnor 12GB minne 256GB SSD och touchskärm.
    - Köpte inte på HP-store, men denna modell är det +4GB minne.

    https://store.hp.com/SwedenStore/Mer...pt=UUW&sel=NTB
    Senast redigerat av reverbsvansen den 2019-02-11 klockan 23:13.

  30. #30
    hypercykel
    hypercykel är inte uppkopplad
    hypercykels avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av dickydiggler Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Huawei MateBook X verkar lovande tycker jag. Inte provat, men läst bra om den.

    Typ denna modell:
    https://www.inet.se/produkt/x109333/...pcie-ssd-mx150
    Verkar lira bra med ableton:
    http://forum.notebookreview.com/thre...lounge.817621/

    Riktigt sugen på denna igen.

  31. #31
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    De HP laptops jag haft har inte varit dåliga.
    Men som allt annat så beror det på vad man köper.
    Alla större tillverkare försöker täcka segmentent 1500kr -> 40000kr och det är klart att det finns dåliga i det spannet.

    Har använt de flesta märken av drakarna i jobbet och det har varit ungefär samma nivå av kvalite vid samma prisnivå.

    Sen kan det såklart skilja på andra bitar som support o.s.v.

  32. #32
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Någon som har erfarenhet av T450s med Ableton Live och "normalstora" låtprojekt?
    Jag är bra sugen på en...

  33. #33
    JOMACO
    JOMACO är inte uppkopplad
    JOMACOs avatar
    Senior
    Ni kanske såg grejen om Apple vs PC bland ProTools-användare på Synthopia. Total vändning på ett år. Inte bara en känsla jag haft om attityden gentemot Apple? Tänker definitivt kolla in PC när min skorv rasar ihop. Det eller beg Apple.

    Inte för att jag använder ProTools, men ja...

    Edit: Ableton har ju en ganska bra sida om sina krav rekommendationer, så det är väl bara att göra sin hemläxa. MEN jag tycker det är intressant att läsa om era PC-erfarenheter ändå.
    Senast redigerat av JOMACO den 2019-02-13 klockan 11:07.

  34. #34

    Veteran
    Min erfarenhet av winlaptops är att man verkligen behöver optimera för att få rätt performance ur laptopen. Var beredd på att lägga ett par timmar när du köpt din laptop. Sedan rullar den snyggt flera år.

  35. #35
    rickardg84
    rickardg84 är uppkopplad nu
    rickardg84s avatar
    Senior
    Klarar man sig utan dedikerad grafik? och hur är det att ha sina samplebibliotek installerade på en extern hårddisk?

  36. #36
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av rickardg84 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Klarar man sig utan dedikerad grafik? och hur är det att ha sina samplebibliotek installerade på en extern hårddisk?
    Ja oftast är det inga problem att lägga ljudbibliotek på externa diskar om disken och överföringen är snabb.
    Ska man mest göra musik med sin dator så är det ingen nackdel om datorn saknar de dedikerad grafik.

  37. #37
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av fragster Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Rekommenderar verkligen inte Asus-laptops. Huga. De två jag ägd har hållit i några månader...

    (Tror på mac för musik, priset till trots. Nåt år gammal mbp kanske kan fås till pc-pris?)
    Medhåll på detta, köpte tidigt en ASUS... Går inte att skriva med och dålig pekplatta. Köpte en fristående mus och löste det och haft den som surfdator. För nått år sen köpte jag en ASUS igen tänkte att dom måste ju skärpt sig... Nä då är den ännu värre. Så jag har fått köpa ett löst tangentbord och mus till den.

    Tror det blir en Lenovo nästa gång eller något? Rekommenderar verkligen inte ASUS.

  38. #38
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rickardg84 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Klarar man sig utan dedikerad grafik? och hur är det att ha sina samplebibliotek installerade på en extern hårddisk?
    Samplingarna körs oftast från ramminnet ändå så det brukar funka. Jag har varit med om lite hicka i större projekt dock.
    Man klarar sig utan dedikerad grafik. Men en fördel är att dedikerad grafik har eget arbetsminne. Mer ram över till samplingarna

  39. #39
    rickardg84
    rickardg84 är uppkopplad nu
    rickardg84s avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Samplingarna körs oftast från ramminnet ändå så det brukar funka. Jag har varit med om lite hicka i större projekt dock.
    Man klarar sig utan dedikerad grafik. Men en fördel är att dedikerad grafik har eget arbetsminne. Mer ram över till samplingarna
    Ja ok. Är ju verkligen djunglernas djungel detta
    Går i tankarna att skaffa mig en ny då min har svårt att hänga med nuförtiden. Det är förövrigt en asus som funkat kanon i 8 år eller så. Ända man kan klaga på är fläkten.
    Hur som känns ju 500 gig hårddisk snålt när man ska ösa in komplete bland annat, men gött att det funkar med extern disk då. I7, 16gb ram är ju grundpelarna, för mig. Sen ballar det ur, touch skärm, grafik, storlek, alla dessa uttag? Vad är bakåt kompatibelt osv. Vad ens behöver man. 100 tals modeller. Ibland fattar jag knappt skillnaden på tillverkarnas egna modeller... Lär ta ett tag.

  40. #40
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rickardg84 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja ok. Är ju verkligen djunglernas djungel detta
    Går i tankarna att skaffa mig en ny då min har svårt att hänga med nuförtiden. Det är förövrigt en asus som funkat kanon i 8 år eller så. Ända man kan klaga på är fläkten.
    Hur som känns ju 500 gig hårddisk snålt när man ska ösa in komplete bland annat, men gött att det funkar med extern disk då. I7, 16gb ram är ju grundpelarna, för mig. Sen ballar det ur, touch skärm, grafik, storlek, alla dessa uttag? Vad är bakåt kompatibelt osv. Vad ens behöver man. 100 tals modeller. Ibland fattar jag knappt skillnaden på tillverkarnas egna modeller... Lär ta ett tag.
    Kolla om datorn i fråga har en andra HDD slot som du kan stoppa en mekanisk disk i? Så du kan trycka i en eller ett par terrabyte? Annars försök få en USB3 eller Thunderbolt port med matchande extern disk.

  41. #41
    hypercykel
    hypercykel är inte uppkopplad
    hypercykels avatar
    Veteran
    Inet sålde matebook pro x för 17990 igår, men, nu är priset uppe på 20990 igen. Skumt!

    Kommer en uppföljare till den i år som med största sannolikhet kommer att presenteras i slutet av månaden. Är riktigt sugen på att shoppa nu, men, känns värt att vänta. Förövrigt är jag otroligt peppad på att prova multitouchstödet i bitwig studio.

  42. #42
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av dickydiggler Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inet sålde matebook pro x för 17990 igår, men, nu är priset uppe på 20990 igen. Skumt!

    Kommer en uppföljare till den i år som med största sannolikhet kommer att presenteras i slutet av månaden. Är riktigt sugen på att shoppa nu, men, känns värt att vänta. Förövrigt är jag otroligt peppad på att prova multitouchstödet i bitwig studio.
    Listas billigare på prisjakt. Också konstigt.

  43. #43
    resonator
    resonator är inte uppkopplad
    resonators avatar
    Veteran
    Allmänt har jag bra erfarenhet av Toshiba-laptops och är inne på min 5:e (3 st högre och 2 st lägre specade som alla har använts mycket och fungerat) men de verkar i Sverige nu tyvärr endast säljas till företagsmarknaden. Skapar egentligen inte mycket musik, har mest använt Sonar/Cakewalk och Renoise om vi talar musikprogram.

  44. #44
    rickardg84
    rickardg84 är uppkopplad nu
    rickardg84s avatar
    Senior
    Thunderbolt 3,är det nått man kan tänkas behöva inför framtiden på sin Laptop?

  45. #45
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av rickardg84 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Thunderbolt 3,är det nått man kan tänkas behöva inför framtiden på sin Laptop?
    Redan nu så är det ju smidigt om man vill koppla in många diskar och skärmar på ett enkelt sätt. TB3 har ju grym bandbredd och kan
    dessutom strömförsörja flera enheter.

  46. #46
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Ja och nu har väl Intel släppt på licensen för att formatet ska få spridning dessutom, så det lär ersätta usb så småning om skulle jag tro.

  47. #47
    MrLonghair
    MrLonghair är inte uppkopplad
    MrLonghairs avatar
    Veteran
    Intel har släppt på licensen, MEN. Intel har sjuhelvetes med idiotkrav på partners när det gäller den fulla supporten som stödjer bla. extern grafikprocessor.

    Om DAWs är bra på att köra flera kärnor måste jag rekommendera snarkommande AMD Ryzen laptops. Ryzen 3750H heter toppmodellen av processor och är liksom en desktop-ersättare i prestanda.

  48. #48
    rickardg84
    rickardg84 är uppkopplad nu
    rickardg84s avatar
    Senior
    Funkar ryzen 7 också?

    Sen en fråga om Intel också. Klarar man sig på u serien eller bör man skaffa en h?

  49. #49
    MrLonghair
    MrLonghair är inte uppkopplad
    MrLonghairs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rickardg84 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Funkar ryzen 7 också?

    Sen en fråga om Intel också. Klarar man sig på u serien eller bör man skaffa en h?
    Ryzen 2500u och 2700u skiljer sig inte mycket i prestanda med korten på borden, och 2500u har med populariteten fått bättre utveckling och optimering bland tillverkarna.

    På väg just nu är en semi-refresh av den familen mobil Ryzen, som går upp till 3750H där kruxet på H modellerna är att dom går upp till 35w värmeavsöndring om vi kan kalla det det. Mindre, strömsnålare, effektivare. Redan blivit omtyckt av flera tillverkare.

    Oktober-November planeras presenteras full ny mobil Ryzen baserat på Zen 2, bättre på alla medel.

    Unversiellt med Ryzen laptops är HP att undvika pga dålig konstruktions för kylning och stöd med drivrutiner, Acer står på toppen, Huawei Matebook är ett bra val om något supersmalt kompakt önskas över något med portar, Lenovo A serie är pålitligt och respekterat. Räkna med Maj-Juni för att Ryzen 3XXX serie börjar komma i butik.


    Jag avvaktar ännu igen och väntar på att rätt modell kommer.

  50. #50
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Hilfe! Är ute i PC-laptopdjungeln och letar. Behöver välja en dator till mitt nya jobb, har en budget runt 20k. Ska kunna köra SQL Server, Visual Studio, Tableau och annat smått och gott som kan vara processorkrävande. Sen är det ju kul om man kan köra Ableton på den också. Var initialt inne på en Surface Pro, men de verkar för veka? Och Surface Book 2 för dyra.

    Någon som har erfarenhet av HP ZBook Studio G5?
    https://www.dustin.se/product/501110...le-workstation

  51. #51
    iamrucke
    iamrucke är inte uppkopplad
    iamruckes avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av reverbsvansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag beställde mig just en HP, varför är de så dåliga?

    "HP Pavilion x360 - 14-cd0003no"
    I7 4 kärnor 12GB minne 256GB SSD och touchskärm.
    - Köpte inte på HP-store, men denna modell är det +4GB minne.

    https://store.hp.com/SwedenStore/Mer...pt=UUW&sel=NTB
    Jättesent svar men. Min erfarenhet av HPs datorer efter att ha ägt flera privat samt arbetat med dom i yrket är att de oftare än andra tillverkares datorer lider av hårdvaruproblem. Deras företagssupport är bra, privata supporten är inte så bra. Jag hoppas att du får en bättre upplevelse än den jag haft!

    Kan flika in. Söker ni USB-C dockningsstation till PC så är den enda som faktiskt fungerar Dells WD15.

  52. #52
    iamrucke
    iamrucke är inte uppkopplad
    iamruckes avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av xyltburk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Någon som har erfarenhet av HP ZBook Studio G5?
    https://www.dustin.se/product/501110...le-workstation
    Ja dom är gediget byggda och verkar bra. Men har funnits för kort stund för att ge något hum om hur de fungerar i längden. Hade ändå rekommenderat någon dator från Lenovos P:serie istället.

  53. #53
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av xyltburk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hilfe! Är ute i PC-laptopdjungeln och letar. Behöver välja en dator till mitt nya jobb, har en budget runt 20k. Ska kunna köra SQL Server, Visual Studio, Tableau och annat smått och gott som kan vara processorkrävande. Sen är det ju kul om man kan köra Ableton på den också. Var initialt inne på en Surface Pro, men de verkar för veka? Och Surface Book 2 för dyra.

    Någon som har erfarenhet av HP ZBook Studio G5?
    https://www.dustin.se/product/501110...le-workstation
    Sen jag började gräva och till slut landade i Lenovo Thinkpad T-serien så ser jag inga andra, tror min låg i den prisklassen som ny 2016 (en ganska maxad 460p) men inte koll på dagens, tror X1 också anses hålla nivå men det kan säkert flera hoppa in här och klargöra.

  54. #54
    tecker
    tecker är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Jag köpte en Lenovo Y530 15-tummare som är avsedd och marknadsförd för gaming för en månad sedan. Den är riktigt schysst med 144 Hz skärm, 16 gig RAM, i7 8750H och en jäkligt snabb 512 GB SSD, men jag använder den ej mycket (så den är typ ny i det avseendet). Funderar på att sälja den och skaffa en surfplatta för surf och sånt, då de har en tendens att ha mycket bättre batteritid och räcker gott och väl till det ändamålet.

    Inte säker om jag väljer iPad eller annat, skulle ju vara kul att syssla med lie musik givetvis.

  55. #55
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Jag kan väl egentligen bara hålla med kotten, mfl här (men är också yrkesskadad efter 25 år i "branchen") vad gäller Lenovos T/W/P serie (numera).

    Har under åren haft Dell, Fujitsu, HP och IBM (senare Lenovo) och de senare är helt enkelt robustare byggen. Otvivelaktigt. Utan att upprepa mig ifrån andra trådar här tidigare så hade stället jag jobbade på vid tillfället en servicetekniker ute för att reparera Dell-maskinerna ganska frekvent. HP-burkarna hade dålig finish generellt. Fujitsu sprack ganska lätt i lock/chassiet. Privat så rensade jag upp damm i två stycken relativt nya HP "workstation" maskiner och fick erfarenheter av hur illa designade dessa var ur ett serviceperspektiv (blev förvånad över hur illa saker och ting satt till och vad som krävdes för att plocka isär dem).

    Thinkpad är modulärt uppbyggda (i allmänhet). Uppgradera minne, wifi, wan, disk, då pratar vi ett fåtal skruvar (1 skruv för att lossa tangentbordet på T-serien många gånger upp till 3 skruvar på andra serier. Inga större problem mao).

    Privat kör jag just nu en W530 och den kör fortfarande åttor kring modernare maskiner. Skulle jag välja helt fritt idag så skulle jag kika på deras P-serie ( iaf en extra gång).

  56. #56
    Janne
    Janne är inte uppkopplad

    Senior
    Jobbar och supportar också med HP Elitebook och Lenovo T serien.

    Tycker nog att Lenovos är bättre och då är jag certifierad HP tekniker.

  57. #57
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Tack för tips! Då siktar jag in mig på en Lenovo workstation istället!

  58. #58
    rickardg84
    rickardg84 är uppkopplad nu
    rickardg84s avatar
    Senior
    Efter mycket om och men landade jag med en dell xps 15,2018. Håller på att installera den nu. Nån som har erfarenheter? Är i7, 16gb ram modellen. Verkar ju onekligen bra enligt internet iaf.

  59. #59
    Janne
    Janne är inte uppkopplad

    Senior
    Inga problem med en i7 laptop.

    Med en laptop så vill man ha i5 för batteritid.
    Men inpluggad är den helt ok.

  60. #60
    rickardg84
    rickardg84 är uppkopplad nu
    rickardg84s avatar
    Senior
    Ja batteritiden var inte på prio listan för mig när jag handlade, lär vara inkopplad för det mesta ändå.

Liknande ämnen

  1. Bästa pc-laptop (till rimligt pris)?
    Av mono i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2017-09-23, 20:48
  2. Finns låten redan?
    Av jgb i forum Allmänt om musik
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-01-07, 21:59
  3. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-02-21, 14:22
  4. Bästa laptop för jobbet?
    Av Angelo i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2005-08-25, 00:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •