Resultat 1 till 23 av 23

Ämne: Bandcamp - En för alla eller alla för en?

  1. #1
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator

    Bandcamp - En för alla eller alla för en?

    Hur gör ni?

    Har ni ett Bandcamp-konto för alla era projekt (ni som har mer än ett) eller kör ni ett konto för varje projekt?

    /Amon

  2. #2
    Hjorten
    Hjorten är inte uppkopplad
    Hjortens avatar
    Administrator
    Jag har tre konton för fyra/fem* projekt. Skulle ha haft ett separat konto för varje projekt om jag hade vetat att det gick att organisera allt genom ett "huvudkonto" från början.

    * Det ena projektet är nedlagt och har bara en skiva upplagd på Bandcamp.

  3. #3
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Så det går att ha ett "osynligt" huvudkonto och sedan projektkonton under det?

  4. #4
    Hjorten
    Hjorten är inte uppkopplad
    Hjortens avatar
    Administrator
    Ja. Du skapar helt enkelt flera konton med samma mailadress och så kan du bestämma vilket som ska vara huvudkonto.

  5. #5
    maggan
    maggan är inte uppkopplad
    maggans avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Men blir man inte ett bolag då och så kostar det massa pengar?

  6. #6
    Hjorten
    Hjorten är inte uppkopplad
    Hjortens avatar
    Administrator
    Nej, jag har inte betalat för det.

  7. #7
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Ni som kör allt på samma - känner ni att det funkar att blanda projekten på samma sida?

  8. #8
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Hmm jag hade nog delat upp dem.. .Du har ju olika projekt för en anledning..
    Du kan ju enkelt länka dem till varandra om du vill att fler skall upptäcka dina andra projekt..

  9. #9
    Infra
    Infra är inte uppkopplad
    Infras avatar
    Veteran
    Ja har inget särskilt bc-konto för min musik, utan har ett konto för skivbolaget, där under samsas alla våra artister.

  10. #10
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Hur skattar ni för intäkterna? (Om alls.) Betalningarna går ju via PayPal. Kör ni någon lösning till det svenska indrivningsverket (tjänst såld utanför EU typ?) eller mot det amerikanska?

  11. #11
    machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur skattar ni för intäkterna? (Om alls.) Betalningarna går ju via PayPal. Kör ni någon lösning till det svenska indrivningsverket (tjänst såld utanför EU typ?) eller mot det amerikanska?
    Om det inte rasar in cash så är det nog safe att bara köra som inkomst av hobbyverksamhet (om ens det).

  12. #12
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om det inte rasar in cash så är det nog safe att bara köra som inkomst av hobbyverksamhet (om ens det).
    Pfft, jag ska bli miljardär på min müsikk

    Skämt åsido - men hur gör ni?

  13. #13
    machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Pfft, jag ska bli miljardär på min müsikk

    Skämt åsido - men hur gör ni?
    Jag tror jag sålt två spår det hållet. Men jag är sjukt dålig på att hålla liv i den och öht promota mig och vill ju dessutom hellre kränga min vinyl. Så jag tänker inte ta upp de 18 kronorna, eller vad det var.

    Jag hade skitit i det även om det var mer. Men jag får utveckla filosofin bakom det i PM tror jag, så jag inte behöver rapportera mig själv.

  14. #14
    Deklarera hobby inkomst. Ligger du över hobby-tröskeln är det nog värt att starta eget företag.

    https://skatteverket.se/privat/skatt...680003940.html

  15. #15
    Tröskeln är 50k om året, btw.
    https://skatteverket.se/download/18....4-utgava13.pdf

    Edit: du ska deklarera inkomsten oavsett hur mycket/lite du drar in.
    Senast redigerat av reSet den 2019-03-10 klockan 22:13.

  16. #16
    KRiS
    KRiS är uppkopplad nu
    KRiSs avatar
    Veteran
    Sen är det ju bara dra av utgifter så behöver man förmodligen inte skatta ändå, sålda låtar 5000kr köpta synar 20000, inkomst -15000 typ

    Spara screenshots som kvitton, gärna där det står omvandlat till svenska kr. Det funkar, fick revision för några år sedan och då gick det bra allafall. Hobbyverksamhet alltså

  17. #17
    machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator
    @KRiS: Blev du synad för hobbyverksamheten alltså? Det är väl aldrig några problem att dra fram kvitton som täcker utgifter tänker jag.

  18. #18
    KRiS
    KRiS är uppkopplad nu
    KRiSs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    @KRiS: Blev du synad för hobbyverksamheten alltså? Det är väl aldrig några problem att dra fram kvitton som täcker utgifter tänker jag.
    Japp hade gasat rätt friskt på ebay det året och redovisade en rätt så stor brakförlust i förhållande till inkomst om man räknar på det sättet, behövde inte skicka in alla kvitton, bara de med högst belopp

  19. #19
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av reSet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tröskeln är 50k om året, btw.
    https://skatteverket.se/download/18....4-utgava13.pdf

    Edit: du ska deklarera inkomsten oavsett hur mycket/lite du drar in.
    Den där tröskeln säger egentligen väldigt lite. När jag frågade verket specifikt om det (eftersom det är en så spridd uppfattning) så fick jag svaret att om man vill/tänkt tjäna pengar på verksamheten så ska man starta företag, oavsett inkomst. Men i praktiken kanske den där inkomst-gränsen är det som faktiskt triggar dem.

  20. #20
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den där tröskeln säger egentligen väldigt lite. När jag frågade verket specifikt om det (eftersom det är en så spridd uppfattning) så fick jag svaret att om man vill/tänkt tjäna pengar på verksamheten så ska man starta företag, oavsett inkomst. Men i praktiken kanske den där inkomst-gränsen är det som faktiskt triggar dem.
    Ja, du resumerar ganska exakt vad som står i PDF:en jag länkar till i inlägget du citerar

  21. #21
    Alltså, hobbyverksamhet kan i inget fall vara ens huvudsakliga inkomst. Det är mycket riktigt lite mer än bara en 50k gräns som spelar in för att en inkomst ska klassas som "hobby inkomst"

  22. #22
    erko
    erko är inte uppkopplad
    erkos avatar
    Veteran
    Intressant det här med hobbyverksamhet. Jag har hela tiden trott att om man går minus så är det inget man behöver bry sig om att deklarera men det verkar ju tolkas lite olika.

    Om jag räknar på det jag får in på ev försäljning av kassetter & spotifyslantat så ligger jag ca 10000 minus förra året med tanke på inköp av prylar...

  23. #23

Liknande ämnen

  1. För alla orgelfreaks...
    Av Ambulansen i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-10-10, 19:59
  2. För alla elektroner!
    Av vewie i forum Nyheter
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-07-12, 01:25
  3. Länk för alla psyktransproducerande...
    Av fredrik_e i forum Skivor & artister
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2005-04-22, 20:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •