Resultat 1 till 41 av 41

Ämne: Vilka har de mest karakteristiska gitarr-ljuden, och hur/varför?

  1. #1
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage

    Vilka har de mest karakteristiska gitarr-ljuden, och hur/varför?

    Video från Rick Beato - Egentligen blir det inte så mycket sådan diskussion, utan mynnar ut mer i en debatt mellan en mer konservativ Rick och en yngre kollega kring förstärkare/pedaler vs, digitala modellerare etc. Rätt intressanta reflektioner från båda håll.


    https://youtu.be/kFF0XEH0EE0

    För egen del tillhör jag dem som anser att "tonen" sitter till åtminstone 80% i fingrarna, till viss del teknik och att behärska tillgängliga nyanser, till större del att man anpassar sig till förutsättningarna (likt att man "kan" spela olika klaviatur - piano, orgel, mono- och polysynt (men gillar/fungerar bäst med ett Rhodespiano t.ex.). Man försöker inte spela på samma sätt bara för att det råkar vara snarlika svarta/vita tangenter.

    Hur tar ni andra er an att hitta rätt "ton"? Hur fördelas tyngden mellan att "köpa läget", hitta ljudet med fingrar, volym/ton och spelteknik, eller leta rätt gitarr, strängar, mikar, pedaler, förstärkare etc...

    T.ex. är det viktigare att instrumentet känns så bra som möjligt att spela på, snarare än att det låter "perfekt" - inom vissa gränser förstås.

  2. #2
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    I bästa fall hittar man en kombination av prylar som utgör det man har som sitt sound. Hendrix gillade väl t.ex. stratan mest för att den var såpass ersättlig, och jämn från ex till ex. Visst gör den nåt till soundet, men moddade fuzz/wahwahpedaler och maxade marshalls mer.

    Själva tonen sitter nog inte i fingrarna om man frågar mig, men ett personligt tonspråk gör ju det. Har inte kollat videon än, men de jag känner igen på bilden har ju just ett tonspråk som gör de egenartade. Det där tonspråket kräver nog väl anpassade instrument för att flöda fritt. Men som du säger, hellre en ergonomisk hals än nåt slags optimerat superljud.

    För min egen del har jag haft turen att hitta rätt Kör helst min Hagström Condor rakt in i en Marshall JMP. Gärna fullt fräs till 11, lika gärna en mysclean mufflig jazzton med bara en antydan till crunch. Så dynamiskt och riktigt det bara kan bli. Har lite andra prylar för ljudpalettens skull, men det är egentligen bara extra.

  3. #3
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Sant, det är en mix av ton och tonspråk (Eric Johnson t ex). Det diskuteras i videon om att flera av de ikoniska gitarristerna inte varierar sitt ljud speciellt mycket, t ex just Eric J, men även t ex Brian May, Eddie Van Halen, Pat Metheny och Stevie Ray Vaughan! Däremot är ju Jimi Page speciell eftersom han formade Zeppelins sound med att variera gitarrljudet mycket, ofta flera olika i samma låt! Däremot är hans tonspråk rätt torftigt jfr t ex samtida Eric Claption.

  4. #4
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    Eddie Van Halens hemsnickrade hopkok kombinerat med den fingerfärdiga speltekniken lär ha influerat 80-talets gitarrbyggare mycket, så det kan vara intressant att höra hur det började i "The Frankenstrat" Interview (Guitar World, Nov. 2006); https://www.youtube.com/watch?v=9LnX...youtu.be&t=155

    En fin sammanställning av EVH:s guror finns på; https://www.groundguitar.com/eddie-v...tars-and-gear/

    Stories Behind Famous Guitars av samuraiguitarist; https://www.youtube.com/playlist?lis...j1StkIhSitIkBw

    Jake E. Lee om mickars vridning m.m. att balansen i bumlighet mellan tunna/tjocka strängar gärna jämnas ut; https://www.youtube.com/watch?v=NFsJId4B1ZI

    Undrar om inte John Jorgensen Hellecaster tog det ett steg längre i jakten på den perfekta tonen; https://johnjorgenson.com/gear/fende...ecaster-model/

    https://www.99musik.se/showthread.ph...eller-inte-%29
    Senast redigerat av RX11 den 2020-09-05 klockan 12:17.

  5. #5
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sant, det är en mix av ton och tonspråk (Eric Johnson t ex). Det diskuteras i videon om att flera av de ikoniska gitarristerna inte varierar sitt ljud speciellt mycket, t ex just Eric J, men även t ex Brian May, Eddie Van Halen, Pat Metheny och Stevie Ray Vaughan! Däremot är ju Jimi Page speciell eftersom han formade Zeppelins sound med att variera gitarrljudet mycket, ofta flera olika i samma låt! Däremot är hans tonspråk rätt torftigt jfr t ex samtida Eric Claption.
    Pang på Bra beskrivet.

  6. #6
    deleted user
    Neil Young har väl satt en stämpel på det där över-överdrivna trasiga ljudet från en fenderamp på 10 som slåss med sig själv.

    Kan känna igen George Harrison på slide-spelet. Randy Rhoads på drivet ( ligger lite före slaget ).

    Hendrix-wah. Han har väl gjort wah-wah-slappet på mutade strängar till sitt eget. Vem annars kommer undan med det? Inte ens Tom morello, som väl gjort allt man kan med en wah.

  7. #7
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Man kanske skulle ta och göra en liten samplingsmapp med hendrix-mutewahchops att ha som fräcka percussionljud

  8. #8
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av deleted user Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Neil Young har väl satt en stämpel på det där över-överdrivna trasiga ljudet från en fenderamp på 10 som slåss med sig själv.

    Kan känna igen George Harrison på slide-spelet. Randy Rhoads på drivet ( ligger lite före slaget ).

    Hendrix-wah. Han har väl gjort wah-wah-slappet på mutade strängar till sitt eget. Vem annars kommer undan med det? Inte ens Tom morello, som väl gjort allt man kan med en wah.
    Tom Morello har dock en väldigt egen spelstil som inte bara beror på en miljard effektpedaler. Han har någon slags effektivt spel som borde vara lätt att kopiera men jag tycker ändå han har mkt personlig touch. IMO

  9. #9
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Kollade videon nu. På ett sätt tror jag grundtesen är fel, för om JAG skulle hänga hemma hos Brian May och lira lite på hans rigg så skulle det inte låta som Brian May.

  10. #10
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    Tonspråk bland gitarrister med karaktär är väl vanligtvis renodlat på ett personligt plan för att det ska komma naturligt ("från hjärtat") med dom egna förutsättningarna. Lite som att ha gått på samma språkkurs ("med hjärnan") men hittar på egna dialekter och slangutryck.

  11. #11
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Less is more! David Gilmore spelar ju "glesare" än de flesta andra i exemplet... och hans stil är kanske lättast att känna igen (OK Jimmie också). Därmed har jag också konstaterat för mig själv att det är känslan, det melodiska spelet som jag tycker är avgörande.

  12. #12
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Robert Fripp's gitarrsound går ju att känna igen i nästan allt han varit inblandad i! Här är bra exempel:

    https://youtu.be/09ypwCN9FDc

  13. #13
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Stor skillnad mellan ton och tonspråk. Att höra vilken gitarrist som spelar en ensam ton börjar närma sig through hole äkta VCO-jämförelser tycker jag. Plockar man bort allt var effekter och annat ljud, musiken runtomkring, komposition, smak och stil, så finns det nog en del kvar, men inte jättemycket? Det handlar om vad man spelar ju.

    Eller så är jag bara en medioker gitarrist :-)

  14. #14
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Plockar man bort allt var effekter och annat ljud, musiken runtomkring, komposition, smak och stil, så finns det nog en del kvar, men inte jättemycket?

    https://youtu.be/H8dZwXnMrRU

  15. #15
    Jeppe K
    Jeppe K är inte uppkopplad
    Jeppe Ks avatar
    Veteran
    Mike Oldfield för min del. Kombination tonspråk och sound. Hörs typ på en millisekund om det är Oldfield eller inte.

  16. #16
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Det karaktäristiska sitter i kombinationen av "fingrar" (tonspråk, dynamik, attack, vibrato, bends) och det "tekniska" ljudet - gitarr, effekter, förstärkare, effekter.

    Giilmore och Hackett har en rätt "vanlig" ton de förvaltar väl med sitt tonspråk. Andra har lätt igenkännbara quirks, t ex Oldfields fårvibrato, Malmstens skalor, Fripps och May's speciella timbre! På gott och ont

    Gubbklubb iofs - vilka yngre än 60 utmärker sig? Metal har säkert sina yngre ikoner, men high-gain-ljudet känns rätt generiskt och sweep-teknik likaså. Mycket rytm, t ex i djent. Fredrik Thorendals (Meshuggah) skalor är ju rätt speciella iofs. Hjältarnas tid är förbi till förmån för det chuggande kollektivet?

  17. #17
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det karaktäristiska sitter i kombinationen av "fingrar" (tonspråk, dynamik, attack, vibrato, bends) och det "tekniska" ljudet - gitarr, effekter, förstärkare, effekter.

    Giilmore och Hackett har en rätt "vanlig" ton de förvaltar väl med sitt tonspråk. Andra har lätt igenkännbara quirks, t ex Oldfields fårvibrato, Malmstens skalor, Fripps och May's speciella timbre! På gott och ont

    Gubbklubb iofs - vilka yngre än 60 utmärker sig? Metal har säkert sina yngre ikoner, men high-gain-ljudet känns rätt generiskt och sweep-teknik likaså. Mycket rytm, t ex i djent. Fredrik Thorendals (Meshuggah) skalor är ju rätt speciella iofs. Hjältarnas tid är förbi till förmån för det chuggande kollektivet?
    Mitt förslag var Thordendahl, ja. Men också Mårten (Hagström) när vi pratar riffande. Finns iofs folk som kopierar dem, men ingen lyckas?

    Vet inte om Shuldiner är karaktäristisk eller om han bara är bra?

    https://youtu.be/c232h5z6qiI

    - - - Updated - - -

    Ok, bajsljud i den videon

  18. #18
    Peter70
    Peter70 är inte uppkopplad
    Peter70s avatar
    Veteran
    Finns ju ett gäng som inte nämnts. Johnny Marr, Zappa, Joni Mitchell, Bill Nelson, David Torn, Bill Frisell, Prince. Hinner inte med motiveringar just nu men dessa saknade jag.

  19. #19
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Jag tänkte putta in Joe Satriani... så såg jag att han också passerat 60-strecket...lol

    https://youtu.be/4n2mSA9h_BE

  20. #20
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Jobbigt det här med åldern.... jag kommer osökt att tänka på en basist som spelar bas som gitarr... och som både är ung och kvinna... och som har ett alldeles eget uttryck!

    https://youtu.be//iPRXymi6cV4

  21. #21
    Jeppe K
    Jeppe K är inte uppkopplad
    Jeppe Ks avatar
    Veteran
    ”Andra har lätt igenkännbara quirks, t ex Oldfields fårvibrato,”

    Hmmpf... Violin-Vibrato... om jag får be

  22. #22
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Adrian Belew!

  23. #23
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Adrian Belew!

    ...plus Fripp kompletterade varandra perfekt i 80-talsCrimson

  24. #24
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Jeppe K Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ”Andra har lätt igenkännbara quirks, t ex Oldfields fårvibrato,”

    Hmmpf... Violin-Vibrato... om jag får be
    The Charles Aznavour of the guitar

  25. #25
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Adrian Belew!
    Älskar det han gjorde på Talking Heads Remain in Light

    Det var där jag fick upp öronen för honom, lyssnade mycket på hans soloplatta Lone Rhino då, måste plocka fram den igen - det var ett bra tag sedan den spelades.
    Senast redigerat av elysian den 2020-09-07 klockan 22:51.

  26. #26
    Peter70
    Peter70 är inte uppkopplad
    Peter70s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av elysian Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Älskar det han gjorde på Talking Heads Remain in Light

    Det var där jag fick upp öronen för honom, lyssnade mycket på hans soloplatta Lone Rhino då, måste plocka fram den igen - det var ett bra tag sedan den spelades.
    Eller Ballet for a blue whale från Twang bar king som var skivan efter. Där kan man prata om att hitta sitt eget uttryck. Fantastisk gitarrist. Inte konstigt att han plockades upp av både Zappa och Fripp. Säger väl allt egentligen.

  27. #27

    Veteran

  28. #28
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Peter70 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Eller Ballet for a blue whale från Twang bar king som var skivan efter. Där kan man prata om att hitta sitt eget uttryck. Fantastisk gitarrist. Inte konstigt att han plockades upp av både Zappa och Fripp. Säger väl allt egentligen.
    Den skivan har jag missat, tack för tipset!

    Ja, det gör det, svårslaget.

  29. #29
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    Will it chug är en kul serie pryltester på tuben men hur började det? Rytmiskt huggande med high gain och dämpad utklingning. Jag tror att första gången jag hörde dylikt var när klasskompisar spelade upp Black Sabbaths "Symptom of the universe" i ett grupparbete. Senare upplevde jag att det tog fart främst med thrash metal, t.ex. inledningen på Anthrax "Madhouse" som tydligt ljudexempel. På den tiden var uppmickning av stackade högtalare en viktig del av soundet. Hur viktigt är det idag med resonans från 4x12"-lådor?
    Senast redigerat av RX11 den 2020-09-09 klockan 11:30.

  30. #30
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av RX11 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur viktigt är det idag med resonans från 4x12"-lådor?
    Det är det viktigaste vi har

  31. #31
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran

  32. #32
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    En rör-marshall genom en celestion-12:a (eller 4) är grund och botten. Kommer aldrig tappa relevans för mig...

  33. #33
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En rör-marshall genom en celestion-12:a (eller 4) är grund och botten. Kommer aldrig tappa relevans för mig...
    Förutsättningen för den tyngre rocken, från bluescrunch till high-gain. Själv är jag minst lika svag för Vox AC30 . Fenders förstärkare har jag inte fått ihop det så bra med

    Kul med lite icke-hårdrockshjältar! Belew var en frisk fläkt. Nile Rogers var den största inspiration under min funk-period (tillsammans med Terry Kath från Chicago som stod för de där skitigare funkriffen).

    Angående mest karaktäristiska, Under 80-talet blev ju Charlie Burchill stilbildande (eller i vart fall, lyfte fram soundet i rampljuset) med sina svajiga chorusmättade halvdistade ambienta ackord och solon! Tillsammans med The Edge inspirerade han mängder av gitarrister från allehanda sammanhang, från hårdrockare till dansband, att experimentera med mer ambienta stilar.


    https://youtu.be/vxXfu-Kbtbc

  34. #34
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Fender är jag kluven till själv. Min första upplevelse av underbart fet förstärkare var faktiskt en lånad Fender Reverb (den klassiska liksom). Den var helt fantastisk. Hade distfett nog, och det där rena fendersoundet. Wow. Lämnade tillbaka lånet. Fick äntligen hem en likadan (lånad från samma person, en gammal klasskompis till farsan som hade ljudeventfirma ), och den lät inte alls som den första. Smällhård, ren och liksom kall. Besvikelse, men den första måste ha varit moddad på nåt sätt. Andra jag provat senare har mera lutat åt den senare.

    Sen hittade jag min Marshall

  35. #35
    Steve
    Steve är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fender är jag kluven till själv. Min första upplevelse av underbart fet förstärkare var faktiskt en lånad Fender Reverb (den klassiska liksom). Den var helt fantastisk. Hade distfett nog, och det där rena fendersoundet. Wow. Lämnade tillbaka lånet. Fick äntligen hem en likadan (lånad från samma person, en gammal klasskompis till farsan som hade ljudeventfirma ), och den lät inte alls som den första. Smällhård, ren och liksom kall. Besvikelse, men den första måste ha varit moddad på nåt sätt. Andra jag provat senare har mera lutat åt den senare.

    Sen hittade jag min Marshall
    En av mina absoluta favoriter är fender blackface superreverbs, men kommer inte överens med twin tex.
    Är löjligt förtjust i min Marshall JVM410 topp, särskilt ihop med en 412 med Celestion G12-80(jäkligt högljud dock)

  36. #36
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sen hittade jag min Marshall
    Citat Ursprungligen postat av Steve Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är löjligt förtjust i min Marshall JVM410 topp, särskilt ihop med en 412 med Celestion G12-80(jäkligt högljud dock)
    Gillar Marshalls och använder ofta - dock modellerade Hade ett kort tag på 80-talet en riktigt gammal sliten 50W Plexi top + vinklad 4x12 med grått tyg (minns inga modellbeteckningar), men det fungerade inte med det jag gjorde då. AC30 var mer flexibel för det jag gjorde (clean, funk, dist, DIST). Det finns en uppsjö Fenderstärkare och säkert någon modell som skulle passa mig bättre men ingen av det jag spelat på (Bassman och Twin Reverb bl.a.). Har nästan ingen koll alls på moderna och "Boutique"-stärkare, men mycket av sådant verkar ha fokus på hi gain...

  37. #37
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Min JMP (gammal 40w rörkombo med två Celestion 12:or) har det läckraste rena ljudet som finns. Det är sällan nåt nån säger om en Marshall

  38. #38
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Förutsättningen för den tyngre rocken, från bluescrunch till high-gain. Själv är jag minst lika svag för Vox AC30 . Fenders förstärkare har jag inte fått ihop det så bra med

    Kul med lite icke-hårdrockshjältar! Belew var en frisk fläkt. Nile Rogers var den största inspiration under min funk-period (tillsammans med Terry Kath från Chicago som stod för de där skitigare funkriffen).

    Angående mest karaktäristiska, Under 80-talet blev ju Charlie Burchill stilbildande (eller i vart fall, lyfte fram soundet i rampljuset) med sina svajiga chorusmättade halvdistade ambienta ackord och solon! Tillsammans med The Edge inspirerade han mängder av gitarrister från allehanda sammanhang, från hårdrockare till dansband, att experimentera med mer ambienta stilar.


    https://youtu.be/vxXfu-Kbtbc
    Fender: https://www.youtube.com/watch?v=w_hoW6qmeOo

    Sedan är ju Fender Bassman en go doom-låda...

  39. #39
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    En gammal Fender Jaguar in i en Vox röramp, ta vilken som helst nästan, har gällt alla VOX jag testat, de som står på golvet på Dlx just nu förmodligen. Skör, söndrig men skön ton.

  40. #40
    fortyfiveknots
    fortyfiveknots är inte uppkopplad

    Avstängd
    Min Martin D42 i valfri stärkare eller mick. Så det så!

  41. #41
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av fortyfiveknots Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Min Martin D42 i valfri stärkare eller mick. Så det så!

Liknande ämnen

  1. UAD,, hur och varför, eller varför inte?
    Av Light Head i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2018-08-17, 16:40
  2. Vilka instrument har du dubbletter av och varför?
    Av outshape i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 50
    Senaste inlägg: 2016-10-08, 17:55
  3. 30 år av digitalsyntar. Vilka har du gillat mest?
    Av Volt i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 61
    Senaste inlägg: 2013-03-13, 21:48
  4. Svar: 26
    Senaste inlägg: 2011-03-31, 15:06
  5. Vilka synthar/etc har balanserade utgångar? Vilka har det inte?
    Av bmeeks i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-11-21, 17:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •