Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Behringer Neutron

  1. #1
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran

    Behringer Neutron

    Ok, ska försöka mig på en recension på Behringer Neutron. Jag har saxar från nätet och kommenterar vad jag själv tycker...

    Funktioner:


    • Paraphonic synt med autentiska dubbla 3340 analoga oscillatorer för vansinnigt fett musikskapande. Oscillator vågform-kontroll mixar steglöst mellan 5 former (tone mod, pulse, sawtooth, triangle, sine)


    Musikskapande? Ljudskappande menar de väl ändå, eller?
    Jag håller med. OSCerna är riktigt feta och välljudande. Dessutom att de är setglösa och har PWM som skapar långt fler möjligheter med oscillatorerna än enbart sinus, triangel, sågtand och fyrkant etc.
    I parafoniläget styr man varje oscillator separat (en röst till varje osc), liknande ARP Odysseys. En riktig trevlig funktion som öppnar upp för mer möjligheter för var den kan få plats i musiken.



    • Ren analog signalväg baserat på legendarisk VCO-design för att återskapa klassisk ljudprestanda.


    Ja, det är en anaolgsynt. Vad ska man förvänta sig? Men det märkliga är att den kan kännas buggig emellanåt efter man har patchat den och drar ut kablarna? dessutom kan man uppdatera firmware. Kanske ren analog signalväg, men något skumt är det?


    • Semi-modulär arkitekturv som inte kräver patchning för omedelbar användning


    Jag skulle vilja säga nja. Nästan alla funktioner är "hardwiered" inne i synten (som 2600), utom S&H och OSC till LFO. Dessa måste man patcha.


    • Själv-oscillerande, multi-mode VCF med dubbla utgångar (lågpass och högpass).


    Ja, filtret är självoscillerande 2 pols filter. Men jag tycker att filtret "stupar" lite snabbt och det försvinner väldigt snabbt när man försöker göra självoscillerande ljud med LFOn eller med ENVn.


    • 2 analoga ADSR generatorer för modulering av VCF och VCA


    Enveloperna skulle jag vilja säga är Neutrons svaghet. Tycker att de faktiskt är riktigt usla. De stupar för snabbt eller inte alls. Begriper faktiskt inte att utvecklarna tyckte att de var okej. Man får ingen känsla alls för vad som kommer att hända med ljudet. Något som man speciellt märker när man ska göra svepljud.
    Sedan är ENVerna omvända på Neutron. Där ENV-1 styr amp och ENV-2 filter. På stort sett alla syntar så styr ENV-1 filter och ENV-2 amp. Inga problem för mig, men lite störande för att det är inte som 99,9% som alla andra och att ENV-erna inte är riktigt bra från första början.


    • Analogt delay baserat på legendariska BBD (Bucket Brigade Delay) teknik.


    Delay-effekten kanske är bra. Men inget som jag använde mig av då jag märkte att Neutron tappar i uteffekt när man använder delayet.


    • Overdrive-krets för analog värme och edge till ditt ljud


    Overdrive, eller en EQ? Synten är tyst tills man vrider upp overdrive level.


    • Flexibel LFO med fem vågformer, MIDI klock-sync och key-sync.


    Jag gillar LFO. Att det dessutom går att synka mot MIDI är riktigt bra. Tyvärr så är bara LFOn kopplad till filtret, så om man vill att LFOn ska påverka någon av OSCerna så måste patcha OSC till LFO.


    • Brusgenerator expanderar dramatiskt ljudspectrat.


    Jag tycker att brus ska finnas och utgör oftast ingrediensen i virvel eller hihat ljud ihop med filtret.


    • 6 kontroller och 7 knappar ger dig direkt och realtid tillgång till alla parametrar.


    Nähh, nu begriper jag inte? Jag får till 1, 2, 3.... Till 37 rattar och 7 knappar.
    Synten är kompakt. 3 rackenheter hög och inte ens en rackbredd. Det är ganska duktigt av dom att få plats med alla funktioner. Även om vissa funktioner har blivit lite omkastade i jämfört mot ett traditionellt syntupplägg.



    • 32/24 ut-jack matris för en otrolig mängd patch-alternativ


    Patchpanelen är en av styrkorna hos Neutron och öppnar upp möjligheterna.


    • Patchbar audio-rate sample and hold med glide för extra kreativitet


    S&H är inte "hardwiered" utan måste patchas. Jag kan tycka att alla vridbara funktioner borde på något sätt vara "direktkopplade". Hade varit trevlig om den låg på LFOn, men nu har S&H kontrolleras separat. Tyvärr så har jag inte fått S&H att påverka filtret, utan bara OSCerna.


    • Kraftfull hörlursutgång med dedikerad nivå-kontroll


    Ok, en extra utgång. Kan vara bra att ha. Men jag kör direkt in på mixern.


    • Extern ljudingång för bearbetning av externa ljudkällor.


    Antar att det är arv från många andra analogsyntar. Jag ska banne mig testa att göra det gammal Minimoog tricket. Koppla hörlursutgången till ingången. Kan bli superfett!



    • USB/Midi-implementation ingår för anslutning till keyboard/sequencer.


    Bra. Men jag tycker att MIDI har varit en självklarhet åtminstånne de senaste 30 åren.


    Slutsats och mina ena egna tankar...

    En riktigt trevlig kompakt synt med många möjligheter för väldigt lite pengar! Fast den kommer med många men och snudd på att man kan bli lite avi. T.ex det där med ENVerna. ENV-1 är för amp och ENV-2 är för filtren. Attacken är alldeles för snäv, jag inte kan dra ut ljuden som jag önskar. Och på samma sätt med LFOn som också kan kännas för snäv och ha för hög amplitud. Både LFOn och ENVerna är som sagt var lite för snäva. OSC mixern borde dessutom vara volymkontrollerad och inte OSC balanserad. Då hade man kunnat direkt styra volymen på båda OSCerna när man bara vill göra filter- och Noise-ljud.
    Jag kan dessutom tycka att just placering av vissa grejor är fel och gränssnittet (GUIn) känns mindre genomtänkt, eller brist på erfarenhet. Men gränssnittet är väl något som får göras som eftergift för storleken på synten.

    Jag tycker att den är en riktigt bra analogsynt som komplettering till något annat, BS2/kARP/Mooog etc. beroende på vad man gillar. Mina tankar går direkt till MicroBrute och patchpanelen på den. Med en Neutron och en MicroBrute så kan man nog få till riktigt häftiga saker. Men jag skulle nog inte vilja stå enbart med en Neutron.
    Pratar vi modularere så är det en förträfflig "kärnmodul". De dubbla OSCer som Neutron har, som dessutom kan sättas i parafoni, skapar en riktigt bra grund på ett modularbygge.

    Men hur låter den då?
    Postade låten under "egen musik". Men här kommer den igen
    Enda som har gjorts med ljudet är EQ och pålägg av delay och reverb:
    https://soundcloud.com/no73/pulsar



    PS. Jag har inte lyckats med att uppdatera frimware i synten. Jag har provat på 2 olika datorer med flera olika USB-sladdar. Det blir att kontakta Behringers support och be att dom skickar rätt driver till mig (som enligt manualen inte behövs).
    Senast redigerat av NON den 2018-10-20 klockan 20:18.

  2. #2
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    trevlig demo NON
    om jag läste den otydliga patchpanelen rätt, ska du kunna använda midi gate att trigga LFO och S&H, samt att LFO kan trigga S&H.
    trist att enveloper har ett snävt arbetsområde. Kan ny firmware fixa det tro? Malekko Manther har i senaste firmware utökat LFO och envelope med slow och fast mode. har inte hunnit testa det dock.

  3. #3
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Tack för tankar... jag lär väl hugga en också en vacker dag. Däremot är det fullständigt logiskt i min värld med envelope 1 till amp.

  4. #4
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Tack för kommentarerna

    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    trevlig demo NON
    om jag läste den otydliga patchpanelen rätt, ska du kunna använda midi gate att trigga LFO och S&H, samt att LFO kan trigga S&H.
    trist att enveloper har ett snävt arbetsområde. Kan ny firmware fixa det tro? Malekko Manther har i senaste firmware utökat LFO och envelope med slow och fast mode. har inte hunnit testa det dock.
    Ja, det borde gå. Patchpanelen är ihop med OSCerna är styrkan hos den. Alla funktioner som man mer eller mindre saknar går att patcha. På så sätt blir den i stort sett komplett som synt.

    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack för tankar... jag lär väl hugga en också en vacker dag. Däremot är det fullständigt logiskt i min värld med envelope 1 till amp.
    Alltså logiken stämmer. envelope 1 brukar vara amp. Men första envelope brukar vara filter env. Och jag när jag tittar på min Phatty så ser jag faktiskt att filter envelope ligger faktiskt under amp.

  5. #5
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Snyggt NON! Jag gillar speciellt den delen med det fjöjtliknande ljudet vid drygt 3.30. Har lite svårare för mittpartiet där rytmiken blir lite för skev för mig. Superintressant att läsa dina kommentarer och precis som MP tänker jag att det blir nog läge att testa en lite längre fram. Min enda undran är att det låter lite metalliskt och ihåligt på sina ställen och jag saknar ibland en riktig botten. Men jag gissar att det är dina val och inte syntens begränsningar som hörs?

  6. #6
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av biomoib Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Snyggt NON! Jag gillar speciellt den delen med det fjöjtliknande ljudet vid drygt 3.30. Har lite svårare för mittpartiet där rytmiken blir lite för skev för mig. Superintressant att läsa dina kommentarer och precis som MP tänker jag att det blir nog läge att testa en lite längre fram. Min enda undran är att det låter lite metalliskt och ihåligt på sina ställen och jag saknar ibland en riktig botten. Men jag gissar att det är dina val och inte syntens begränsningar som hörs?
    Tack för feedbacken
    Jo, det var ett medvetet val. Det går få till att den mullra rätt bra. Men jag tyckte att den förlorade lite snärt och att LFOn dök lite för snabbt för att få till mer djupare botten. Jag gick aldrig vidare och undersökte saken, utan var mest orolig för mer bas skulle ta över helt och hållet.

  7. #7
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Lite mer info

    Jag har nu lyckats med att uppdatera firmware. Pillade lite från och till på drivern och testade "problem guiden". Efter ett tag så fick jag det att fungera. Fråga mig inte hur jag gjorde?

    Enveloperna är fortfarande riktigt kassa. Relativt hård attack och upp till lite mjukare till ca 3/4. Efter omkring 3/4 och upp till 100% börjar man få till attacken så man kan göra lite softare ljud

Liknande ämnen

  1. Behringer Neutron
    Av Katzenjammer i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 395
    Senaste inlägg: 2020-03-15, 10:42
  2. Mixing with Neutron Webinar
    Av Kloon i forum Mixning & mastring
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2017-03-18, 23:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •