Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: La Voix du Luthier

  1. #1
    Steelberry
    Steelberry är uppkopplad nu
    Steelberrys avatar
    Veteran

    La Voix du Luthier


    https://youtu.be/wd_Loq6Rx0c

    Så cool, elektroniska klanger i en akustisk klangkropp. Det har varit mycket fokus på nya typer av controllers men den akustiska delen har helt glömts bort. Skall bli mycket intressant att höra i händerna på en artist.

  2. #2
    rickardg84
    rickardg84 är inte uppkopplad
    rickardg84s avatar
    Senior
    Ja asså dessa är ju riktigt coola på nått sätt tycker jag.

    http://www.kickstarter.com/projects/...soundboard-res

    Vad tror folk om dem? Allt jag vet är att jag inte skulle ha nått emot att ha en i rummet, men kanske lite dyrt med 12 lök för en prydnad.
    Om man skulle skaffa en vad behöver man då för att spela in vettigt, mickar o tillbehör?

  3. #3
    Steelberry
    Steelberry är uppkopplad nu
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Man behöver ett rum med rimlig akustik och toleranta grannar..,😉

  4. #4
    Synd att ingen lirar med händerna i hålen. Eller gör någong sån låda som är tänkt att taffsa på med händrena (eller har jag missat någon video?) Tänker direkt på filtersvepseffekten med mobilen i munnen

  5. #5
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Gillar tanken rejält! Resonanskropparna är ju det som ger akustiska instrument karaktär i många fall, så det här tillför definitivt något.

  6. #6
    rickardg84
    rickardg84 är inte uppkopplad
    rickardg84s avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av SteelberryWorker Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Man behöver ett rum med rimlig akustik och toleranta grannar..,��
    Helvete! Precis dem 2 sakerna jag absolut inte har atm

  7. #7
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Fantastiskt! Enormt levande och intressant ljud! Jag undrar lite över det där keyboardet han spelade på... det är så vitt jag förstår inte inkluderat utan måste skaffas separat. Jag undrar hur det är kopplat?

    Det hela påminner lite om det som han bakom Carlson-högtalarna höll på med för bla. gitarrister?
    Senast redigerat av biomoib den 2018-10-18 klockan 12:57.

  8. #8
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Det är lite sådär jag försöker jobba med ljud. Inte lika elegant slöjd, men samma princip med exciters på saker som vibrerar.

    En annan variant är den där gongen som hör till Ondes Martenot.

    Citat Ursprungligen postat av rickardg84 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om man skulle skaffa en vad behöver man då för att spela in vettigt, mickar o tillbehör?
    Som jag ser det är den primärt till för att spela ut, inte för att spela in. Ett sätt att göra "akustisk" musik. Men visst, ska den spelas in så blir det väl som att micka upp något akustiskt instrument med klangkropp.

  9. #9
    Steelberry
    Steelberry är uppkopplad nu
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Som jag ser det är den primärt till för att spela ut, inte för att spela in. Ett sätt att göra "akustisk" musik. Men visst, ska den spelas in så blir det väl som att micka upp något akustiskt instrument med klangkropp.
    Det blir lite som att micka upp en gitarrstärkare eller akustisk gitarr - en teknik och kreativitet i sig för att få bästa ljudet.
    Att lyssna på en elgitarr i ett rum låter inte som när man mickar upp och spelar in kanske 2 cm från konen. Det är väl samma sak här.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är lite sådär jag försöker jobba med ljud. Inte lika elegant slöjd, men samma princip med exciters på saker som vibrerar.
    Berätta gärna mer....
    Senast redigerat av Steelberry den 2018-10-18 klockan 13:59.

  10. #10
    Steelberry
    Steelberry är uppkopplad nu
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av biomoib Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag undrar lite över det där keyboardet han spelade på... det är så vitt jag förstår inte inkluderat utan måste skaffas separat. Jag undrar hur det är kopplat?
    Jag uppfattar det som att man kopplar in sin "synth" in i förstärkare som är inbyggd i lådan.
    Keyboarden är en Haken Continuum och ingår inte. Man kan använda vilken keyboard som helst. Det är synthen som är kopplad till lådan, inte keyboarden. Det visas inte på ett bra sätt tycker jag - men jag antar att det är så....

    Jag kan tänka mig att en Buchla Easel är en utmärkt kombo med en Voix du Luthier.

  11. #11
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran

  12. #12
    Steelberry
    Steelberry är uppkopplad nu
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av SteelberryWorker Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag uppfattar det som att man kopplar in sin "synth" in i förstärkare som är inbyggd i lådan.
    Keyboarden är en Haken Continuum och ingår inte. Man kan använda vilken keyboard som helst. Det är synthen som är kopplad till lådan, inte keyboarden. Det visas inte på ett bra sätt tycker jag - men jag antar att det är så....
    Haken Continuum har en synth inbyggd faktiskt.

  13. #13
    Östermalmstorg
    Östermalmstorg är inte uppkopplad
    Östermalmstorgs avatar
    Veteran
    Inspirerad av Ondes Martenot?

  14. #14
    Citat Ursprungligen postat av Östermalmstorg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inspirerad av Ondes Martenot?
    tack!!!! har grubblat i snart ett dygn! <3

  15. #15
    Citat Ursprungligen postat av kotten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    om ingen vågar stoppa händerna (tungan, foten, kroppen) i hålen får jag väl fortsätta göra mina filtersvep med fickhögtalaren i munnen innan jag lägger ut sjutolv tusen kronor helt enkelt

  16. #16
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Det känns som att man kan experimentera fritt själv på temat. Jag har en gammal ackegura med kass hals och huvud som jag funderat kring i liknande banor men är likt reset inne på att utrymmet måste vara förändringsbart i volym. Med gitarren kan man ju behålla en eller flera resonanssträngar också.

    Edit: lyssnat nu... det låter inte helt olikt min Twice-A-Manipulator faktiskt, även om principerna där är lite annorlunda. Det träiga resonanskammaren delar de dock.

  17. #17
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Vad använder de som "acoustic exciter"? Har man ett par sådana så kan man ju testa med vad som helst.

    machinepop: Mmm, resonanssträngar!

  18. #18
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Min dulcimer har ju resonanssträngar... kanske skulle man testa med den? Jag har några cittror liggande också. Frågan är vad en "acoustic exiter" är?

  19. #19
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Denna är också snygg, där de använder de minsta continuum.

    https://youtu.be/znKTWSDR10Q

  20. #20
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Senast jag spelade live hade jag fyra exciters, ett par på en bodhran och en tamburin och de andra på pappaskar, löst tejpade så de skulle få rassla så mycket de ville. Jag försöker alltså få ut så mycket egenljud ur resonanskropparna som möjligt. Tidigare har jag använt dem på nyckelharpa och gitarr och spelat in ljudet igen. Gitarren fungerar inte så bra som man skulle hoppas, det blir mest hög diskant som går igenom.

    Citat Ursprungligen postat av reSet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    om ingen vågar stoppa händerna (tungan, foten, kroppen) i hålen får jag väl fortsätta göra mina filtersvep med fickhögtalaren i munnen innan jag lägger ut sjutolv tusen kronor helt enkelt
    Säkert värt att prova. Men kanske det bara blir som om man täcker för ljudhålet på en gitarrr, dvs lite mer dämpad klang. Det finns ju någon indisk trumma som är en lerkruka med hål man täpper för eller trummar mot. Om man stoppar in en liten högtalare där kan man säkert få roliga effekter.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •