Resultat 1 till 43 av 43

Ämne: Span på den analoga framtiden

  1. #1
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator

    Span på den analoga framtiden

    Det känns som om MOOG helt har dominerat den analoga uppmärksamheten det senaste året med DFAM, Garndmother och nu One. Kungsplatsen på berget är en placering som man arbetat sig upp till de senaste åren och nu nått. Man får mest uppmärksamhet (just nu) och har tycker jag de roligaste, och mest innovativa och överraskande, analoga produkterna.

    För något år sedan eller två, tre, var det KORG som hade ledarrollen när de väckte liv i sin analogproduktion med diverse Volcas, MS20:ar reissues, minis, monos, karpar och så till sist Prologuen som liksom inte riktigt kom över mållinjen - trotts att den är en riktigt fin synt.

    Arturia har varit uppe och sniffat när de släppte Matrixen.

    Frågan är, vem plockar upp budkavlen framöver? Vilken blir den mest intressantaste analoga producenten de kommande åren? Och varför?

    (Folk som tänker skriva att den analoga banan inte är innovativ, kan skippa )

  2. #2
    Frengus
    Frengus är uppkopplad nu
    Frenguss avatar
    Veteran
    Helt klart Black Company om de lyckas fixa till sin Xerxes. Enda jag är intresserad av.

  3. #3
    Vraengaren
    Vraengaren är inte uppkopplad

    Senior
    Den tillverkare som lyckas "helintegrera" hårdvaran med DAW (typ Virus TI serien) har förtur till mitt kassavalv

  4. #4
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Om Uli levererar de planerade syntharna med samma kvalitet som de gjort med Model D tror jag det blir knockout. Gammelanaloga prylar till romplerpriser.

  5. #5
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det känns som om MOOG helt har dominerat den analoga uppmärksamheten det senaste året med DFAM, Garndmother och nu One. Kungsplatsen på berget är en placering som man arbetat sig upp till de senaste åren och nu nått. Man får mest uppmärksamhet (just nu) och har tycker jag de roligaste, och mest innovativa och överraskande, analoga produkterna.

    För något år sedan eller två, tre, var det KORG som hade ledarrollen när de väckte liv i sin analogproduktion med diverse Volcas, MS20:ar reissues, minis, monos, karpar och så till sist Prologuen som liksom inte riktigt kom över mållinjen - trotts att den är en riktigt fin synt.

    Arturia har varit uppe och sniffat när de släppte Matrixen.

    Frågan är, vem plockar upp budkavlen framöver? Vilken blir den mest intressantaste analoga producenten de kommande åren? Och varför?
    Du glömde DSI/Sequential. Är väl egentligen de som tillsammans med Moog "dominerat" analogvågorna de senaste åren och de lär väl inte vila på lagrarna framöver heller.

  6. #6
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Skulle vara kul om Yamaha tog tag i analog elektronik och följde Moog i fotspåren med utveckling och tradition. Det finns ju mycket historia att bygga på för Yamaha tycker jag. CS-One någon? Roland försöker väl att vara innovativ med sin JD-serie men har väl inte gått hem riktigt.

  7. #7
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Moon, arturia, dsi/sequential o till viss del Korg... Vad skiljer dem från Yamaha o Roland? De sysslar (nästan) enbart med syntar o relaterade instrument. Speciellt Yamaha men till viss del Roland...vad skiljer dem? Yamaha är ett behemothiskt stort musikföretag. Man kan säga att Moog & company är nischade på syntar. Så jag tror inte yamaha är intresserad att nischa sig så. Roland är lite mittemellan imho. Deras syntdel är stor, men de har även 3normt stora andra delar.

    Detta påverkar deras approach till Amons fråga. Tror jag iaf

  8. #8
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Ja, Yamaha verkar inte ha hoppat på tåget med analoga prylar. Eller har jag missat nått? Jag har alltid gillat Yamaha för deras halvtrista men proffsiga uppenbarelse.

  9. #9
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Det hade varit så fett om Yamaha bara gled in och dominerade. De har ju musklerna tänker jag...

    Annars känns det väl som att Novation skulle komma dundrande med något lite större och glöm inte Arturia Polybrute, som jag inbillar mig redan finns på skissbordet.

  10. #10
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Nu finns det en hel hög med analoga monofoner, och det skulle vara väldigt trevligt om dom låg i tillverkning ett tag nu. Men jag skulle vilja se att utbudet på polyfoner kunde öka. Det skulle dessutom vara väldigt trevligt om dom kunde vara multitimbrala.
    Senast redigerat av NON den 2018-10-15 klockan 09:14.

  11. #11
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Det är ju nåt speciellt med Yamaha. De gör inte bara blockflöjter utan även fyrhjulingar liksom. De står och faller nog inte med sin syntproduktion, så de fortsätter nog på sitt småtrygga spår (Att de har symbolen med de tre korsade stämgafflarna även på sina morotcyklar är bara så övercreddigt )

  12. #12
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Jag blir lite kluven av prisutvecklingen. För något år sedan låg en "dyr" poly på strax över 20 kkr (Prophet 12), sen hjälpte valutan till att pressa upp nästa gäng till 30 kkr och sen drog Waldorf och DSI till med 40 kkr och nu dunkar Moog till med 70 & 90 kkr.

    Om nästa Roland analogpoly hamnar på 50 kkr så är det inget konstigt. Inte heller om Sequential framöver gör femoktavers polysyntar för 40 kkr och mer. Skulle Clavia äntligen klämma fram en lagom kompromisslös digitalpoly med fem oktaver, aftertouch osv, så skulle den lätt hamna på runt trettio. Och om Yamaha ska "dominera" så är vi uppe i Moog One priser, minst.

    Får lite halvsunkiga åttiotalsvibbar av de tankarna. Tiden då jag suktade efter Oberheim, Prophet och Emulator, men fick hålla mig till de där "mediumsyntarna" (som var dyra de med).

    Den tidens Deepmind 12 kan man nästan säga att Roland D50 blev, iaf för mig.

    Tycker det är lite svårt att se någon "billig" poly i den närmaste framtiden. Arturia möjligen, men Matrixbruten var ju inte billig direkt, så en polybrute kan ju hamna på 30+ den med. Inte ens Behringer har hintat om någon poly som verkar bli billig.

    I-landsproblemsspekuleringar.

  13. #13
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är ju nåt speciellt med Yamaha. De gör inte bara blockflöjter utan även fyrhjulingar liksom. De står och faller nog inte med sin syntproduktion, så de fortsätter nog på sitt småtrygga spår (Att de har symbolen med de tre korsade stämgafflarna även på sina morotcyklar är bara så övercreddigt )
    En utombordare med tre VCO hade vart nått!

  14. #14
    lasselus avatar
    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av Real Parakeet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, Yamaha verkar inte ha hoppat på tåget med analoga prylar. Eller har jag missat nått? Jag har alltid gillat Yamaha för deras halvtrista men proffsiga uppenbarelse.
    De jobbar kanske på att få fram en analog DX7:a...det vore en game changer...

  15. #15
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    En polymatrix från Arturia skulle kosta, men tänk så sexigt med vinklad panel och knappmatris och inte ett menydyk så långt ögat kan se. Externa hårdvaran skulle inte innebära så många fler kontroller (om en det). Interna hårdvaran skulle naturligtvis göra det, men det behöver inte innebära mer än runt 30 om jag ska höfta. Massor av pengar såklart, men inte mycket ändå om man ser till andra polyfoner.

    Den som lever får se helt enkelt.

  16. #16
    Jag tror det blir lågkonjunktur på HW (IFS även digitala HW synthar) inom 2 år. Efter den nu drygt 15 år gammal "gotta get back to real HW" buzzen, så kommer nu 90% av hårdvaruägarna tröttna på hur segt det går och börja snegla på mjukvarusyntar som gynnas av allt mer stabila system och snabba processorer. Det är bara att se hur lätt folk överger saker som sitt privatliv mot lite bekvämlighet. Save knappens trygghet att kunna komma tillbaka till ett projekt några veckor senare och allt låter exakt likadant kommer få ny luft under vingarna.

    Diverse midi kontroller kommer såklart vidareutvecklas.

  17. #17
    foliekatt
    foliekatt är uppkopplad nu
    foliekatts avatar
    Senior
    Gissningar:

    En polyfon VCO-maskin som ligger i nivå med Minilogue (kanske med 6 röster istället) under 9000 skulle nog ta fokus. Inte en lätt grej antagligen. Korg är ju stora nog att bygga Minin så billigt.

    Finns ju en ganska stor konkurrens för analoga polys mellan 10-20kkr. Under det hittar vi väl bara Monologue och Deepmind? Och Volca Keys då

    Om nu Arturia släpper polyfon så får de nog bra uppmärksamhet, troligen är väl microbrute 2 på väg också. Inte en vinnare i sig men det får väl rampljuset att flytta.

  18. #18
    Frengus
    Frengus är uppkopplad nu
    Frenguss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av reSet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tror det blir lågkonjunktur på HW (IFS även digitala HW synthar) inom 2 år. Efter den nu drygt 15 år gammal "gotta get back to real HW" buzzen, så kommer nu 90% av hårdvaruägarna tröttna på hur segt det går och börja snegla på mjukvarusyntar som gynnas av allt mer stabila system och snabba processorer. Det är bara att se hur lätt folk överger saker som sitt privatliv mot lite bekvämlighet. Save knappens trygghet att kunna komma tillbaka till ett projekt några veckor senare och allt låter exakt likadant kommer få ny luft under vingarna.

    Diverse midi kontroller kommer såklart vidareutvecklas.
    Låter klart rimligt! På alla andra forum än på 99an (och kanske SAS) Som du säger- buzzen har suttit i 16 år och verkat inte mättas just som denna tråd förestår.

  19. #19
    Citat Ursprungligen postat av Frengus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Låter klart rimligt! På alla andra forum än på 99an (och kanske SAS) Som du säger- buzzen har suttit i 16 år och verkat inte mättas just som denna tråd förestår.
    Haha, det går ju att spekulera om hur bra det blir för 99kommunen eftersom dom flesta här är inbitna HW talibaner (pekar även på mig själv) så kommer det vallfärda nya användare från andra cyberplatser som vill kränga sina "gamla mögliga 303:or" för rimligare priser än överallt annars.

  20. #20
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Frågan är, vem plockar upp budkavlen framöver?
    AKAI!

  21. #21

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag blir lite kluven av prisutvecklingen. För något år sedan låg en "dyr" poly på strax över 20 kkr (Prophet 12), sen hjälpte valutan till att pressa upp nästa gäng till 30 kkr och sen drog Waldorf och DSI till med 40 kkr och nu dunkar Moog till med 70 & 90 kkr.
    En spekulation från mitt håll är att detta beror på tre faktorer:

    1) Moog, Sequential/DSI och andra har visat att köpviljan finns (även kanske i någon mån modulärköparna – de flesta sitter på åtskilliga tiotusen i sina rack), så länge det handlar om prestigeinstrument (rätt varumärke och person bakom, ljudkvalitet, konstruktion, osv)

    2) Klassiska polys har dragit iväg till priser som gör att det är rimligt att göra nya polys i det högre segmentet – så länge man kunde köpa Prophet-5/Jupiter-6/Jupiter-8 billigare än en ny poly satte det ett praktiskt tak för hur mycket man kunde ta

    3) Behringer har klivit in i budgetsegmentet med priser som de små bolagen inte kan konkurrera med, och som de större/erkända tillverkarna inte vill konkurrera med (Moog är tex inget stort bolag, men de har ett varumärke att skydda så de kan inte släppa budgetsyntar hur som helst)

    Sedan gissar jag att de försök som gjorts med någorlunda billiga analoga polys från de större tillverkarna (tänker på Korg Minilogue och Roland JD-XA tex) inte varit några stora försäljningsframgångar, så det håller kanske entusiasmen i schack.

  22. #22
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    DSi/Sequential är förvisso kvalitetstillverkare, men jag tycker inte att de legat så att säga i framkant med innovationen och leklustan. De släpper nya syntar med jämna mellanrum, men det är bara hälften av dem som är analoga och de är ganska lika och strömlinjeformade i designen. Detta skall jämföras med MOOG och KORGs lekfullhet med en hel rad med pryttlar.

    Behringer - frågan är om de kan ta sig förbi sin ickeexisterande kvalitetsstämpel och bli "marknadsledande". Jag tvekar.

    Yamaha har en fin analog tradition att bygga på, det skulle vara riktigt intressant om de tog tag i den och gick all in.

    Moog - tror jag får ha ett par lite lugnare år framöver, de har varit väldigt aktiva de senaste åren.

    Korg - tappade drivet när de tappade Tatsua Takahashi. Frågan är om de kan trolla fram någon som kan plocka upp fanan.

    Arturia - kanske. De har professionen och förmågan. De har ju faktiskt lyckats slå sig fram från mjukvarutillverkare till en accepterad analogtillverkare.

    Småbolagen - det finns mycket kul därute, men de flesta tillverkarna är (för tillfället) för små för att kunna bli "ledande" på ett sådant sätt att alla sitter och stirrar på deras videos och köper deras produkter i stort antal.

    Summa summarum hade det varit kul med ytterligare kapabel tillverkare i konsumtionssegmentet - så jag slipper fylla studion med enbart MOOG och KORG-grejer.

  23. #23
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Jag tror att varje person som har spelat på och testat en Deepmind 12 ser lite annorlunda på Behringer/Midas nu än tidigare. Om de fortsätter på samma sätt med övriga produkter i pipeline är slutsatsen närmast självklar.

  24. #24
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av biomoib Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tror att varje person som har spelat på och testat en Deepmind 12 ser lite annorlunda på Behringer/Midas nu än tidigare. Om de fortsätter på samma sätt med övriga produkter i pipeline är slutsatsen närmast självklar.
    Alltså Deepmind 12 och 6 är ju delvis imponerande men också klara hafsverk med kvalitetsproblem. Hade Behringer lagt ned typ ett år till på produktutveckling och finslipning så hade de troligen fått till dom riktigt riktigt bra på både in och utsidan. Sen känns det som om B efr DM släppen sänkt ambitionerna ordentligt genom att bara "släppa" kloner förutom Neutron då som väl får sägas vara en halvklon.
    Senast redigerat av El Toro den 2018-10-15 klockan 21:07.

  25. #25
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Nu får du nog styrka detta påstående om "hafsverk och kvalitetsproblem". Vad grundar du detta påstående på och på vilket sätt det skiljer sig ifrån exempelvis Arturia eller DSI:s senaste?

    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Alltså Deepmind 12 och 6 är ju delvis imponerande men också klara hafsverk med kvalitetsproblem. Hade Behringer lagt ned typ ett år till på produktutveckling och finslipning så hade de troligen fått till dom riktigt riktigt bra på både in och utsidan. Sen känns det som om B sänkt ambitionerna ordentligt genom att bara "släppa" kloner förutom Neutron då som väl får sägas vara en halvklon.

  26. #26
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av biomoib Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu får du nog styrka detta påstående om "hafsverk och kvalitetsproblem". Vad grundar du detta påstående på och på vilket sätt det skiljer sig ifrån exempelvis Arturia eller DSI:s senaste?
    Mycket i och på DM serien är halvfärdigt, grafiska designen/gui:et är amatörmässig, elektronik har fungerat mindre bra eller inte alls,keyboards har varit tvungna att justeras om etc. Självklart kan allt elektroniskt och mekaniskt strula men verkar som om Depmindsyntarna har drabbats hårdare än andra tillverkares.

    https://forum.musictribe.com/forumdi...sues-Reporting
    https://www.youtube.com/watch?v=Gmdnby0dPco
    https://www.youtube.com/watch?v=49rXHOu2exg
    https://www.youtube.com/watch?v=NS1qMADZykM

  27. #27
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Nja.... moog har oxå haft stora problem. Sub37 potten, trächassit på reissue, Minitaurs jävla buggar..... dsi Prophet 8 encoderhistorien....deepmind är inget undantag varken positivt eller negativt

  28. #28
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nja.... moog har oxå haft stora problem. Sub37 potten, trächassit på reissue, Minitaurs jävla buggar..... dsi Prophet 8 encoderhistorien....deepmind är inget undantag varken positivt eller negativt
    Jo fast Deepmind verkar ju ha mycket fler issues än dom du räknar upp som mest drabbats av enstaka specifika problem.

  29. #29
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Oavsett issues eller inte issues tror jag Behringer måste samla sig mycket mer som tillverkare och enhetliggöra sig själva innan kunderna kan kan börja känna eller betrakta dem som "avant garde" i branschen.

  30. #30
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo fast Deepmind verkar ju ha mycket fler issues än dom du räknar upp som mest drabbats av enstaka specifika problem.
    Håller inte med. Dsi Prophet 8 strulet o moogs sub37 potproblem är allvarliga (o dyra) grejer. Men, visst klart att deepmind har buglista. Det har dock de flesta syntar. Vissa märken är dock mer öppna med dem, vissa håller det mer stängt, vissa skiter i det, gör ny variant av synten o så står man där. Sen är det skillnad på hwfel, buggar o "features", som tex slöa envelopes o liknande

  31. #31
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Deepmind som jag testade på 4Sound var defekt, var nog 20 år sedan jag testat en synt i butik som var nyuppackad och trasig. Bekräftade alla mina preferenser om Behringer.

  32. #32
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    DSi/Sequential är förvisso kvalitetstillverkare, men jag tycker inte att de legat så att säga i framkant med innovationen och leklustan. De släpper nya syntar med jämna mellanrum, men det är bara hälften av dem som är analoga och de är ganska lika och strömlinjeformade i designen. Detta skall jämföras med MOOG och KORGs lekfullhet med en hel rad med pryttlar.

    Behringer - frågan är om de kan ta sig förbi sin ickeexisterande kvalitetsstämpel och bli "marknadsledande". Jag tvekar.

    Yamaha har en fin analog tradition att bygga på, det skulle vara riktigt intressant om de tog tag i den och gick all in.

    Moog - tror jag får ha ett par lite lugnare år framöver, de har varit väldigt aktiva de senaste åren.

    Korg - tappade drivet när de tappade Tatsua Takahashi. Frågan är om de kan trolla fram någon som kan plocka upp fanan.

    Arturia - kanske. De har professionen och förmågan. De har ju faktiskt lyckats slå sig fram från mjukvarutillverkare till en accepterad analogtillverkare.

    Småbolagen - det finns mycket kul därute, men de flesta tillverkarna är (för tillfället) för små för att kunna bli "ledande" på ett sådant sätt att alla sitter och stirrar på deras videos och köper deras produkter i stort antal.

    Summa summarum hade det varit kul med ytterligare kapabel tillverkare i konsumtionssegmentet - så jag slipper fylla studion med enbart MOOG och KORG-grejer.
    Du glömde ju den mest sannolikt kapabla tillverkaren.

  33. #33
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du glömde ju den mest sannolikt kapabla tillverkaren.
    Vilken?

  34. #34
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vilken?
    Roland?

  35. #35
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av depulse Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Roland?
    Roland, tog jag inte upp eftersom de de sista åren visat en närmast patologisk motvilja mot att göra analogt. De verkar helt uppslukade av sin modelleringsteknik. Jag såg sannolikheten som minimal helt enkelt.

  36. #36
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Jag är framförallt en gitarrist och en usel keyboardist men jag har under min ganska långa karriär ägt och spelat på en rätt lång räcka av syntar, både analoger, VA och digitala. Alldeles bortsett från Behringers rätt trista rykte måste jag ändå säga att Deepmind 12 absolut är en av de mera inspirerande och imponerande syntarna jag har testat.

    Mitt intryck av Midas-folket, TC och Klark är att de i allra högsta grad är seriösa och inga lycksökare. Att påstå att de har hafsat fram exempelvis DM12 känns däremot ganska oseriöst. Om vi nu i denna tråd ska diskutera den "analoga framtiden" tycker jag nog att Behringers intåg på denna scen är bland de mera spännande saker som har hänt under de senaste åren och som nog kan skaka om branschen rätt rejält. Sen får väl framtiden visa hur de lyckas med sina ganska ambitiösa planer.
    Senast redigerat av biomoib den 2018-10-16 klockan 09:37.

  37. #37
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Roland, tog jag inte upp eftersom de de sista åren visat en närmast patologisk motvilja mot att göra analogt. De verkar helt uppslukade av sin modelleringsteknik. Jag såg sannolikheten som minimal helt enkelt.
    Vi får väl se.

    Den analoga delen av JD-XA är riktigt bra och jag har svårt att tro att man släpper den kunskapen hur som helst, däremot så verkar Roland vara den synttillverkare som är petigast med att få ut saker som fungerar så de hastar nog inte ut en ny analogsynt helt enkelt. I synnerhet inte efter designfloppen med JD-XA.

    Och som false messiah skriver, så tror jag att i synnerhet Roland har fått fundera lite efter Behringers DM12a (och den där Rolandklonstråkisen och hur model D åt upp försäljningen av SE-02), man vill helt enkelt inte ta den analoga fajten i det segmentet, så det skulle inte förvåna mig om nästa analoga Roland blir både dyr och fin.

    Men de är lite svåra att förutspå de där Japanska bolagen.

    Frågan är hur tillförlitlig Moog One är, det återstår att se. Tyckte Sweetwater demon hade några moment där saker inte exakt hände så som jag förväntade mig.
    Senast redigerat av Framerate den 2018-10-16 klockan 12:33.

  38. #38
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	grumpy old men - synth memes.jpg 
Visningar:	34 
Storlek:	63,0 KB 
Id:	84138

    Sorry för OT, men ibland blir 99musik och resten av världen lite väl mycket såhär. Mig själv definitivt inkluderad!

  39. #39
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Jag kan inte fatta att jag ens funderar på att köpa One. Det är lite rubbat.

  40. #40
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kan inte fatta att jag ens funderar på att köpa One. Det är lite rubbat.
    Äsch. Det är IMHO bara positivt att du gör det. Good 4 ya!!!!

  41. #41

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    DSi/Sequential är förvisso kvalitetstillverkare, men jag tycker inte att de legat så att säga i framkant med innovationen och leklustan. De släpper nya syntar med jämna mellanrum, men det är bara hälften av dem som är analoga och de är ganska lika och strömlinjeformade i designen. Detta skall jämföras med MOOG och KORGs lekfullhet med en hel rad med pryttlar.
    Kanske inte som ren analogtillverkare, men Dave Smith har ju nästan från början gjort både hybrider och digitalsyntar: Prophet 2000, VS, var inblandad i Wavestation, Evolver med mera. Så det är i mina ögon fel att betrakta Dave Smith som en ren analogfarbror, även om det kanske är vad som frågas efter i den här tråden.

  42. #42
    Östermalmstorg
    Östermalmstorg är inte uppkopplad
    Östermalmstorgs avatar
    Veteran
    Jag skulle vilja se en nyversion av Hammond Novachord. Fullständig polyfoni! Visst, synthar med monofoni eller begränsad polyfoni men femitelva olika sätt att forma ljudet på har sin charm. Men ändå inte fullständig polyfoni.

    Med Novachord så sätter du dig tillrätta, tänder en cigarett och gör läbbig musik.

    Citat Ursprungligen postat av tonefloat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Deepmind som jag testade på 4Sound var defekt, var nog 20 år sedan jag testat en synt i butik som var nyuppackad och trasig. Bekräftade alla mina preferenser om Behringer.
    Defekt hur? Gjorde det ont i händerna när du tog i den?

    För fullpris är det ju en skandal, men om den var billigare och att de säljer den med trasiga klistermärken på, allmänt slitage och odefinierbart gegg i skrymslen och vrår så vore det ju en annan femma. Då vore det ju äkta!
    Senast redigerat av Östermalmstorg den 2018-10-25 klockan 12:55.

  43. #43
    gbdw
    gbdw är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Vore det inte kul om Elektron kunde göra en Analog keys II som var nåt alldeles extra. Tänker även att Teenage engineering säkert skulle kunna hitta på mycket spännande om de valde att kika på Analogt med målet att överraska..

Liknande ämnen

  1. Mastringslimiter i den analoga domänen?
    Av Frengus i forum Studioutrustning, High end
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2018-05-26, 20:29
  2. Svar: 33
    Senaste inlägg: 2015-02-25, 12:35
  3. Den ultimata analoga polysynthen?
    Av sawtooth i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 110
    Senaste inlägg: 2013-03-07, 07:43
  4. Vad heter den analoga trummisen?
    Av SyZ-X i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-08-24, 13:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •