Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Behringer model D nybörjarfrågor

magnus_pn
    magnus_pn är inte uppkopplad
    magnus_pns avatar
    Senior

Behringer model D nybörjarfrågor

Dags att dra ner byxorna och blotta sin okunskap... igen...och hoppas på att det är någon som orkar svara på några nybörjarfrågor!
    Är väl knappast så känd på forat annat än för ev orgelintresserade medlemmar - ja, jag har en passion för gamla stora analoga bruna åbäken.
    Min kunskap om "riktiga" synthar på hårdvarusidan är i huvudsak begränsat till de tidiga presetsyntharna tillhörande ovan nämnda orglar. Och visst har jag alla arturias softsynthar mfl i datorn men det har mest blivit användning av presetsen.

Därför mycket glad över sista inköpet, en Behringer mod D, som åtminstone för en nybörjare känns helt fantastik! Vilken oerhört rik palett av vackra (och härligt dissonanta) ljud det går att krama ur den!

Då till några frågor som dykt upp:
    1: Mjukvaruuppdateringen - kräver den PC? kan inte öppna EXE filen på macen? ("the unarchiver" brukar kunna öppna det mesta?)

2: Hur fungerar EXT och vad innebär det att man kan koppla ett externt instrument till mod D till detta uttaget? Vad kan jag göra med detta? Kan jag koppla in en orgel tex? Blir det som att koppla till en effektpedal? Antar att jag måste trigga själva "spelandet" från midikeyboarden och se till att orgeln sänder ljud samtidigt- eller??

3: CV/gate. Har en Yamaha CS15D med CV och trigger utgångar. Kan de kopplas till Behringern? Har läst någonstans att Yamaha har någon specialare här? Stämmer det och går det att kringå?
    Har även en Moog Theremin med CV/gate - är det bara att koppla ihop? Gate, PitchCV och VolumeCV står det på Thereminen - vilka ingångar skall de till på Behringern?

4: Sett en del filmer på YT med sequenser/arpeggiator vilket ju verkar kul! Vad är skillnaden, step seq - arpeggiator? Vill gärna skapa egna slingor. Finns väl i Logic men då känns det genast krångligare...
    Vad finns billigt och bra i hårdvara? Tittat bl a på Korg SQ1 och Arturia keystep. Något att rekommendera? Tänk enkelhet....

Tacksam om någon orkar svara!

biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    4. Köp en Arturia Keystep, som är snorbillig och har både sequencer och arpeggiator och experimentera. Seqencern kan du splea in dina egna små sekvencer på och sedan transponera dem i realtid medan arpeggiatorn bryter upp ett ackord och spelar de ingående tonerna i olika följder. Keystep är också lagom stor tillsammans med din model D.

biomoib
    biomoibs avatar
    Veteran
    1. Firmware uppdateras via USB eller midi. Så här står det i manualen:
    4.11 Firmware Update
    Please check our website behringer.com regularly for any updates to the firmware of your MODEL D synthesizer. The firmware file can be downloaded and stored on your computer, and then used to update the MODEL D. It comes with detailed instructions on the update procedure.

drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    FW endast PC så vitt jag vet.

biomoib
    biomoibs avatar
    Veteran
    Du har rätt drifter... Bara windows... jag ska kolla om den funkar på en virtuell PC på min mac. Så här står det:

"Model D Firmware
    Version 1.0.6 - (11 May 2018)
    Firmware Update Tools
    Note: This is a software tool for Model D firmware upgrade. The latest device firmware is built-in.
    • Environment Requirement: Microsoft Windows XP/7/8/10 with .NET 2.0 or above
    • Model Name: Model D
    • Model Code: P0CQJ
    • Firmware version: 1.0.6"

biomoib
    biomoibs avatar
    Veteran
    Nej, verkar inte funka så här vid ett snabbt försök... jag kollar lite mer imorgon.

valsolos avatar
    Vintage
    3. Jepp. Man måste ha triggat envelopes för att få ut ljudet som kommer in via ext

machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    2. Ljudet från din gamla bajsbruna Gem går genom filtret. Jag har inte testat på Model D, men det märker du om du kan tvingas trigga eller bara köra.

3. Yamaha och Korg är styggisarna i klassen och vill inte riktigt prata med de andra välartade eleverna. Det finns konverterare, men det är imho sällan meningsfullt eller ens smdigt.

Pitch CV från thereminen till CV in, gate till trig in, men här kan konverterare behövas (återigen, inte testat på D) och volume CV till VCA in (eller vad det nu står, jag är inte hemma och kan kolla).

4. Tänk till på vad du vill åstadkomma. Men arpeggiator är ju beroende av hur tonerna skickas (höjd vs ordning t ex) samtidigt som en stepsequencer har en av dig programmerad sekvens som du sedan kan transponera med extern signal. SQ-1 är en utmärkt instegsmaskin om man vill börja testa.

59min
    59min är inte uppkopplad

Senior
    Citat Ursprungligen postat av biomoib Visa inlägg
    4. Köp en Arturia Keystep, som är snorbillig och har både sequencer och arpeggiator och experimentera. Seqencern kan du splea in dina egna små sekvencer på och sedan transponera dem i realtid medan arpeggiatorn bryter upp ett ackord och spelar de ingående tonerna i olika följder. Keystep är också lagom stor tillsammans med din model D.
    håller med ....

59min
    59min är inte uppkopplad

Senior
    ställde en del "dumma frågor", fick bra svar här:
    https://www.99musik.se/showthread.ph...inimoog/page16

Bra vid o patchbok länkas.

tips: låt stå på, behöver lite värme (iallafall min) för o låta bra.
    Senast redigerat av 59min den 2018-10-10 klockan 17:59.

mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran
    Jag har både Keystep och (2) SQ-1 till min(a) Boog. Ska du bara ha en så kör på Keystep. Där får du ju både arp och 64 steg seq. Det jag tycker är fint med SQ-1 är att den är så rolig att skruva och spela på. Har du ett midikeyboard hemma så kan du koppla in det i din Boog och köra cv från SQ-1 till Boogen. Då kan du transponera SQ-1slingan med midikeyboardet. Du behöver ju inte använda SQ-1 till bara pitch och gate utan skicka cv till andra destinationer på din Boog. Som typ filter eller amp.

magnus_pn
    magnus_pns avatar
    Senior
    Tack alla för bra tips!
    Skall fråga hustrun snällt om jag får låna hennes PC (en "dy"-dator förresten - där ligger kunskapsnivån för modern teknik i familjen ) för uppdatering av mjukvaran (om det nu behövs om den sista är från i maj?)
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    2. Ljudet från din gamla bajsbruna Gem går genom filtret. Jag har inte testat på Model D, men det märker du om du kan tvingas trigga eller bara köra.
    Här finns inga GEM orglar! (sån skit!) Bara stora fina Yammisar, Eminent , Elka och Hammond.
    Testade idag och lite knepigt var det. Ville köra in sololjuden från D85:an. Fick spela på både orgeln och midikeyboarden samtidigt för att det skulle trigga något. Fick väldigt liten påverkan på ljudet trots ihärdigt skruvande. LFO.n funkade annars som sagt var mycket liten påverkan.
    Thereminen får jag skaffa några sladdar till ;minitele i ena ändan och vanlig i andra. Så får återkomma med den.(måste ju bli ganska intressant!)

Får nog bli en keystep till att börja med - verkar mer lättskött att ha "allt i ett". Så får vi se om en SQ-:a dyker upp senare.
    Antar att det går bra med mini-patchkablar mellan Boogen och keystepen. Behöver man tänka på ngt speciellt där?

@59min: Den har stått på mest hela tiden sen jag fick den så den hinner inte kallna... Bra länkar - tack!

magnus_pn
    magnus_pns avatar
    Senior
    Då var det dags att dra ner brallorna igen då....
    Det blev en Keystep - vansinnigt rolig sak! Har aldrig gillat minitangenter men den är förlåten pga att den känns väldigt robust även i klaviaturen och att sequensern och arpeggiatorn är fantastiskt roliga!

Men en fråga till: TEMPO. Det finns ju ingen display som visar tempot, och ratt och "tap-tempo" i all ära men det är svårt att få exakt.
    När jag spelar in (bl a ovan nämnda analoga orglar) använder jag en zoom 16 för att sedan föra över audiofiler till Logic. Hur kan jag tala om för Keystepen vilket tempo jag vill ha på arp/ seq? I datorn finns även trummorna jag brukar använda.
    Behöver jag någon mer "klocka" eller är det bara jag som inte fattar hur detta fungerar? Försökte få keystepen att vara slav till zoomen men fick inte det att fungera - någon som vet om det skall gå? Behöver jag någon trummaskin eller går det att fixa via ngt program i en padda t ex?

magnus_pn
    magnus_pns avatar
    Senior
    Var frågan FÖR dum? Kom på att jag även har en Novation Impulse. Försökte köra den som master men då fungerar inte inspelningsfunktionen av seq / arpeggiatorn på Keystepen. Skall det fungera? I så fall vad missar jag för inställningar på Keystepen/Impulsen? ( kopplat om Keystepen till midi på baksidan...)

Liknande ämnen

1. [rec] Behringer Model D
    Av Firechild i forum Recensioner och demonstrationer
    Svar: 132
    Senaste inlägg: 2017-12-28, 19:47

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •