Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Behringer Model D Eurorack

jaxne
    jaxne är inte uppkopplad

Börjar bli varm i kläderna

Behringer Model D Eurorack

Jag har lite funderingar som gäller Behringer Model D i ett Euroracksammanhang. Jag har tänkt bygga egen låda till den för att samtidigt bygga in midiklaviatur så att den får lite tangenter. För att göra ett snyggare bygge vill jag koppla in så mycket som möjligt på insidan istället för att tex ha midikabel som kommer ut från lådan och sedan inkopplas igen på ovansidan. Då skulle jag ju även kunna bygga in midi-merger så att jag kan ha både midi från klaviatur och sequencer inkopplat samtidigt.
    Min tanke var då att jag skulle kunna utnyttja de kontakter som redan finns på kretskortet och framförallt anslutningen till Eurorack. Men eftersom jag aldrig varit i kontakt med Eurorack innan är det mycket som är nytt för mig som jag inte är med på hur det fungerar. Den kontakt som finns för Eurorack på kretskortet verkar bara ha matningsspänning och jordanslutning. Så hur är det tänkt att övrig kommunikation skall ske? Är det bara anslutningarna på ovansidan som används för styrsignaler och ljudutgång då? Använder Eurorack inte midi utan det är enbart CV-signaler för att styra oscillatorerna? Jag hade hoppats att det gick att komma åt midi där eftersom mitt första antagande var att detta fanns i kontakten när de skriver i manualen att midi i Euroracksammanhang måste konfigureras med SysEx-meddelanden då switcharna på baksidan inte är tillgängliga.
    Men det går då inte att göra som jag tänkt utan att ge mig på att löda in egna anslutningar på kretskortet? Har jag alltså förstått rätt att det enbart är kraftmatning som kommer på baksidan i detta fall för Eurorack och att allt annat ändå måste kopplas på ovansidan då?

ZackZick
    ZackZick är inte uppkopplad
    ZackZicks avatar
    Veteran
    Nej där finns en CV och en gate-signal också i specifikationen. Men det är kanske inte säkert att Model D lyssnar på de två signalerna.

http://www.doepfer.de/a100_man/a100t_e.htm

jaxne
    jaxne är inte uppkopplad

Börjar bli varm i kläderna
    Det var visst inte någon anslutning på de signalerna dessvärre.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	model_d_eurorack.PNG 
Visningar:	4 
Storlek:	34,2 KB 
Id:	84026

Jag får helt enkelt hitta på en annan lösning. Kanske åker på att löda in egna anslutningar då om jag vill göra som jag tänkt. Får studera kretskortet närmare och se ifall det finns någon oanvänd pinne i X21 eller X23 kan trådas om till midi-signalen med lite tur för att få en okej lösning.

Liknande ämnen

1. [rec] Behringer Model D
    Av Firechild i forum Recensioner och demonstrationer
    Svar: 132
    Senaste inlägg: 2017-12-28, 19:47

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •