Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Ny Sonos-app, helt trasig

  1. #1
    mhult
    mhult är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna

    Ny Sonos-app, helt trasig

    Sonos släppte i början av veckan en ny, kraftigt förändrad version av sin app till iphone, ipad och Android, och den är tyvärr riktigt dålig.

    Om du inte har uppdaterat ännu, låt bli!

    Problemen är alldeles för många för att lista här, men många funktioner som är növändiga för breda kategorier av användare är borta eller helt trasiga, bland annat möjligheten att lägga till låtar i slutet av spelkön, och att spela musik från en lokal filserver eller NAS.

    Företaget har än så länge inte bett om ursäkt eller rullat tillbaka till den förra, fungerande verionen, utan påstår att förändringen är planerad och att funktioner kommer att läggas tillbaka under de kommande månaderna.

    Många användare är med rätta riktigt förbannade.

    Vad kan man då göra, om man redan fått den nya versionen i sin enhet?
    • Android-användare kan avinstallera appen, hämta den gamla versionen från exempelvis apkmirror.com och manuellt installera den via sideloading.
    • Iphone-användare kan köpa tredjeparts-appen SonoPhone.
    • Ipad-användare kan köpa syskonet till appen ovan, SonoPad (jag har gjort detta).
    • Användare av Windows och Macos kan köra Sonos skrivbords-app som de inte pajat ännu.


    Det går att ta del av skitstormen på flera ställen, bland annat Sonos eget användarforum.

    https://en.community.sonos.com/search?q=new+app

    https://www.theverge.com/2024/5/9/24...onse-statement

    https://www.wired.com/story/people-d...new-sonos-app/

    https://www.reddit.com/r/sonos/comme...ck_megathread/
    Senast redigerat av mhult den 2024-05-12 klockan 15:13.

  2. #2
    BURG
    BURG är inte uppkopplad
    BURGs avatar
    Veteran
    ++ Medhåll på detta , uppgradera inte

  3. #3
    xyltburk
    xyltburk är inte uppkopplad
    xyltburks avatar
    Veteran
    Problem här också. Kan inte använda min Sonos-app öht sedan en vecka.

  4. #4
    Shike
    Shike är inte uppkopplad
    Shikes avatar
    Senior
    Sonos har väl en historia av att pusha ut ganska användarfientliga uppdateringar. T ex när de brickade gamla enheter via mjukvaruuppdatering och gav rabatt på nya som kompensation.

  5. #5
    mhult
    mhult är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Shike Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sonos har väl en historia av att pusha ut ganska användarfientliga uppdateringar. T ex när de brickade gamla enheter via mjukvaruuppdatering och gav rabatt på nya som kompensation.
    Ja, det där var en stor skandal. Där backade de delvis, genom att skapa en separat app, Sonos S1 som funkar med alla gamla enheter, vissa enheter funkar med både S1 och S2, och de nyaste enheterna funkar bara med nyaste appen.

    Många med blandade generationer av enheter blev med rätta irriterade över att behöva leva med två separata Sonos-system som inte kan spela tillsammans, eller tvingas byta ut de äldsta enheterna mot motsvarande nyare.

    Då fanns det ändå en begriplig, tekniska anledning till att de behövde (ville?) skapa mer avancerade funktioner som inte gick att köra på de gamla, klena burkarna. Första generationen Sonos Play:5 var verkligen långsam.

    Jag körde mitt system via den mindre kapabla appen S1 ända tills en av mina burkar, 10 år gammal dog helt, troligtvis på grund av trasig PSU. Då lyckades jag faktiskt använda inbytesprogrammet för att få en rejäl rabatt på nya burkar, trots att den ena burken jag "bytte in" gått sönder. Och min Play:5 brickades inte i processen, utan jag skänkte den fullt fungerande till Myrorna. Så den som köpte den för några hundra har en seg, men fullt fungerade enhet som dock bara funkar med appen Sonos S1.

    Den här gången är det obegripligt att de ersätter en fungerande app med en icke-fungerande. De borde ha gjort den nya appen komplett avseende funktioner, och mindre buggig innan de tryckte ut den till samtliga användare.
    Senast redigerat av mhult den 2024-05-12 klockan 17:43.

  6. #6
    johan_f
    johan_f är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Nu använder jag mest mina symfonisk för att spela spotify på men jag ruttnande redan när dom tog bort möjligheten att spela lokala filer på telefonen via sonos-appen.

    Varför ska den ens ha nya funktioner? Den ska bara spela musik och hålla käften.

  7. #7
    mhult
    mhult är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av johan_f Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu använder jag mest mina symfonisk för att spela spotify på men jag ruttnande redan när dom tog bort möjligheten att spela lokala filer på telefonen via sonos-appen.

    Varför ska den ens ha nya funktioner? Den ska bara spela musik och hålla käften.
    Jag lutar åt ditt håll, men är samtidigt lite kluven.

    Å ena sidan vore det jättebra om den bara hade stöd för SMB-protkollet, så att jag kan spela mina tusentals album som jag lagrar på NAS. Varken appen eller firmware i Sonos-burkarna skulle behöva några uppdateringar, utom möjligtvis säkerhetsuppdateringar någon gång per år.

    Å andra sidan så spelar jag ibland musik från Spotify, eller radio från BBC radio 6. Och stöd för sådana online-tjänster kan mycket väl kräva lite större uppdateringar i app och Sonos-burk, då backend och API och sådana saker vidareutvecklas för alla sådana tjänster.

    Men jag ser inget behov av att lägga till nya funktioner, som AI och röstassistenter, så sådan utveckling med tillhörande obsoletism (heter det så?) är inget som gynnar mig.

  8. #8
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Shike Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sonos har väl en historia av att pusha ut ganska användarfientliga uppdateringar. T ex när de brickade gamla enheter via mjukvaruuppdatering och gav rabatt på nya som kompensation.
    Japp, jag var mäkta förbannad och skapade en tråd om det minns jag. De hotade också med att andra gamla enheter snart skulle brickas men de fick en skitstorm av guds nåde och backade från det senare och delade upp appen i en ny och en gammal.

    Vi som har gamla grejer måste köra den gamla appen (S1) vilket passar mig utmärkt eftersom de inte pillar sönder den lika mycket som de verkar göra med den nya. Om jag installerar den nya så blir halva mitt ljudsystem obrukbart. Verkligen fin företagsfilosofi de har, och miljövänlig.

    Jag lade märke till att de ny ändrat ikonen för den nya appen så den nästan ser ut som den gamla, antagligen för att lura lite folk att råka installera den nya apppen så de förstör sin utrsutning och måste köpa nytt.

    Egentligen hade jag tänkt lämna Sonos men det är ett sån't jäkla jobb att byta ljudsystem så det har inte blivit av, och som sagt, gamla appen är helt ok. Stabilare än någonsin. Eventuellt låser de mig ute från streamingtjänster en vacker dag (det har de hotat med i fem år) men då löser jag det bakvägen antagligen. Eller byter till slut.

    Sonos är ett skitföretag av episka proportioner när det gäller kundrelationer. Tekniken är däremot helt ok. Stabilare idag än för tio år sedan.

  9. #9
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mhult Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...

    Då fanns det ändå en begriplig, tekniska anledning till att de behövde (ville?) skapa mer avancerade funktioner som inte gick att köra på de gamla, klena burkarna. Första generationen Sonos Play:5 var verkligen långsam.
    ...
    Ja, den tesen har ju några (av Sonos betalda?) muppar på deras användarforum drivit i alla år men jag betraktar det som rent strunt faktiskt. Sonosappen är inget annat än en fjärrkontroll, klart de inte hade behövt göra systemen helt okompatibla om de velat. Om inte annat med något litet chipbyte i gamla enheter. Alternativt hade de kunnat erbjuda någon burk (i stil med boost) som kopplar ihop protokollen.

    Man kan ju jämföra med Airport Express, den lilla musikspelaren som funkat sedan stenåldern, och klarar alla Apples uppdateringar. I vart fall hemma hos mig.

    Sanningen är naturligtvis att detta var ett affärsbeslut från Sonos sida. Ett riktigt uselt beslut för att krama ur lite extra dollar ur kunder som byggt in sig och som solkat ner deras varumärke. Och de verkar jobba vidare längs samma linje.

  10. #10
    mhult
    mhult är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, den tesen har ju några (av Sonos betalda?) muppar på deras användarforum drivit i alla år men jag betraktar det som rent strunt faktiskt. Sonosappen är inget annat än en fjärrkontroll, klart de inte hade behövt göra systemen helt okompatibla om de velat. Om inte annat med något litet chipbyte i gamla enheter. Alternativt hade de kunnat erbjuda någon burk (i stil med boost) som kopplar ihop protokollen.

    Man kan ju jämföra med Airport Express, den lilla musikspelaren som funkat sedan stenåldern, och klarar alla Apples uppdateringar. I vart fall hemma hos mig.

    Sanningen är naturligtvis att detta var ett affärsbeslut från Sonos sida. Ett riktigt uselt beslut för att krama ur lite extra dollar ur kunder som byggt in sig och som solkat ner deras varumärke. Och de verkar jobba vidare längs samma linje.
    Att man skulle kunna styra alla generationer Sonos-burkar från en app är en självklarhet. Det finns diverse tredjeparts-appar som gör just det.

    Men att alla generationer Sonos-burkar ska kunna ingå i ett system är i mitt huvud inte lika självklart. Den första generationen Play:5 har otroligt lite minne och klen CPU, så den funkade betydligt sämre år 2020 än 2010, med de streamingtjänster och andra funktioner som Sonos lagt till genom åren.

    En Apple Airport är väl en enklare produkt? Den ansluter kanske inte till API och back end för alla streaming-tjänster, eller? Den kanske bara behöver stöd för airplay-protokollet, som Apple själva har full kontroll över och kan se till att det funkar med alla generationer hårdvara?
    Senast redigerat av mhult den 2024-05-13 klockan 11:45.

  11. #11
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mhult Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Att man skulle kunna styra alla generationer Sonos-burkar från en app är en självklarhet. Det finns diverse tredjeparts-appar som gör just det.

    Men att alla generationer Sonos-burkar ska kunna ingå i ett system är i mitt huvud inte lika självklart. Den första generationen Play:5 har otroligt lite minne och klen CPU, så den funkade betydligt sämre år 2020 än 2010, med de streamingtjänster och andra funktioner som Sonos lagt till genom åren.

    En Apple Airport är väl en enklare produkt? Den ansluter kanske inte till API och back end för alla streaming-tjänster, eller? Den kanske bara behöver stöd för airplay-protokollet, som Apple själva har full kontroll över och kan se till att det funkar med alla generationer hårdvara?
    Uppspelningen är det centrala. Alla Sonosprodukter har redan från början kunnat spela upp linjärt ljud. Det kan de fortfarande. Det enda frågetecknet är den trådlösa kommunikationen mellan ny och gammal enhet. Någon slags bridge, eventuellt via ethernet, måste funka. Apples gamla burk är ett exempel på att det går att ha gamla trådlösa produkter i nya trådlösa system...
    Om man vill.
    Det vill inte Sonos för deras modell att tjäna pengar är hästhandlarens.

    För övrigt är Airplay förmodligen mer avancerat än Sonos system, det klarar ju bild. Skillnaden är att det klarar av att kommunicera med senaste tekniken och gammal teknik samtidigt utan att användaren ens behöver tänka på det.

  12. #12
    musicman
    musicman är inte uppkopplad
    musicmans avatar
    Senior
    Googlade lite och hittade det här, hoppas det kan vara till någon nytta:
    https://github.com/mattwelch/sonospowermate

    https://web.archive.org/web/20160406...n-speak-to-you

  13. #13
    mhult
    mhult är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av musicman Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Googlade lite och hittade det här, hoppas det kan vara till någon nytta:
    https://github.com/mattwelch/sonospowermate

    https://web.archive.org/web/20160406...n-speak-to-you
    Ett krångligt sätt att styra Sonos med en Raspberry Pi, eller har jag missat något?

    Tack, men jag tror att tredjepartsappen SonoPad funkar bättre för mig.

    Jag har dessutom installerat den gamla versionen av appen, 16.1 manuellt i min android-telefon, så jag klarar mig ganska bra nu.

    Det är mest komiskt att Sonos ersatt den fungerande appen med en ny, jättedålig som saknar minst hälften av funktionaliteten hos den gamla, och för vissa användare faktiskt ger noll funktion. Funktionen kommer tillbaka om någon månad...

    Jag tror att Sonos hamnar i domstol för detta.

  14. #14
    mhult
    mhult är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Jag läste precis på Sonos användarforum där en användare tvingats ta en av sina Sonos-burkar ur drift tills vidare, eftersom den har ett alarm programmerat väldigt tidigt på morgonen, som han inte vill ha varje dag.

    Den nya, enda tillgängliga officiella appen saknar helt funktionen att skapa nya eller ändra befintliga alarm. Men redan programmerade alarm finns lagrade i burkarna och tuffar på utan kontroll.

    Om man väljer att spela en specifik låt kommer den att spela den låten och sedan bli tyst. Det finns ingen funktion för att lägga till låtar i spelkön.

    Den här appen är verkligen inte redo för beta-test eller ens alfa-test. Den motsvarar ett proof of concept för en ny app baserat på ett nytt ramverk, men som inte har ambitionen att inkludera ens en bråkdel av funktionaliteten som ska finnas vid release.

    De bestämde sig tydligen för att skeppa en Minimum Viable Product som verkligen inte är Viable. De tillkännagav lanseringen av den nya appen till investerarna och körde på enligt tidplan helt utan att bry sig om hur bra appen var i verkligheten. Någon på användarforumet har också sett i någon logg för App store eller Play store, eller var den nu var, att appen var i beta-testning i en (1) dag!

    Ojojoj.
    Senast redigerat av mhult den 2024-05-13 klockan 18:59.

  15. #15
    mhult
    mhult är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Uppspelningen är det centrala. Alla Sonosprodukter har redan från början kunnat spela upp linjärt ljud. Det kan de fortfarande. Det enda frågetecknet är den trådlösa kommunikationen mellan ny och gammal enhet. Någon slags bridge, eventuellt via ethernet, måste funka. Apples gamla burk är ett exempel på att det går att ha gamla trådlösa produkter i nya trådlösa system...
    Om man vill.
    Det vill inte Sonos för deras modell att tjäna pengar är hästhandlarens.

    För övrigt är Airplay förmodligen mer avancerat än Sonos system, det klarar ju bild. Skillnaden är att det klarar av att kommunicera med senaste tekniken och gammal teknik samtidigt utan att användaren ens behöver tänka på det.
    Men Sonos-burken, eller controller-appen måste kunna interfejsa mot tjänsternas API och presentera ett gränssnitt för att bläddra bland innehåll, starta uppspelning och sedan processa innehållsströmmen, som kan vara på olika format för olika tjänster.

    Gör Airplay allt detta, eller är den bara en överföring av en mediaström som skickas från en Apple-enhet, som i sin tur via en app sköter all komplexitet gentemot tjänsterna?

  16. #16
    musicman
    musicman är inte uppkopplad
    musicmans avatar
    Senior
    Lägger den här länken till er ifall den gör något kul:
    https://github.com/jishi/node-sonos-http-api

  17. #17
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mhult Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men Sonos-burken, eller controller-appen måste kunna interfejsa mot tjänsternas API och presentera ett gränssnitt för att bläddra bland innehåll, starta uppspelning och sedan processa innehållsströmmen, som kan vara på olika format för olika tjänster.

    Gör Airplay allt detta, eller är den bara en överföring av en mediaström som skickas från en Apple-enhet, som i sin tur via en app sköter all komplexitet gentemot tjänsterna?
    Airplay var enbart ett exempel, att man kan ha en gammal spelare i ett nytt system.

    Naturligtvis skulle Sonos kunna lägga till en bridge som strömmar ljudet på "gammalt vis" till gamla burkar från de nya om man köper nu en ny burk. I det fall de inte klarar av att fixa det i mjukvara som Apple vill säga.

    Eventuell komplexitet kan ju den nya bruken hantera i så fall.

    Jag har ett gammalt Sonossystem och gamla appen. Bortsett från att de alltid haft ganska lökig sökfunktion oavsett streaming eller lokalt kan jag inte se att något egentligen saknas för mig. Gamla systemet klarar väl i stort sett det mesta utom röstigenkänning.

    En annan intressant observation är hur Spotify kan spelas upp via de halvgamla produkterna till hela systemet inkl. gen 1, direkt streaming alltså, från appen i mobilen. Det har de löst - antar att Spotify tvingade dem. Då gick det bra minsann.

  18. #18
    mhult
    mhult är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    En sådan bridge som du nämner vore väldigt bra för att slippa slänga bort fullt fungerande högtalare med inbyggd förstärkare, DSP och nätverksinterface.

    Jag håller med om att Sonos S1 har all nödvändig funktionalitet. Det var bara prestanda (respons) hos min Play:5 som jag var missnöjd med.

  19. #19
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mhult Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En sådan bridge som du nämner vore väldigt bra för att slippa slänga bort fullt fungerande högtalare med inbyggd förstärkare, DSP och nätverksinterface.

    Jag håller med om att Sonos S1 har all nödvändig funktionalitet. Det var bara prestanda (respons) hos min Play:5 som jag var missnöjd med.
    Nya appen innan katastrofen, hur klara den att läsa artwork?
    Den gamla Sonosappen har alltid varit lite sisådär med embeddad artwork om man spelar lokala filer, över 1000 pixlar blir det inget och ibland tar det en evighet innan den visar artwork. Sonophone/Sonopad klarar det bättre och verkar ha en cahce för nyligen spelat (verkligen raketforskning). Hur klarade den nya appen det?

Liknande ämnen

  1. Apropå David mot Goliat: Sonos stämmer Google
    Av Oortone i forum Allmänt om musik
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2020-01-11, 01:03
  2. Sonos Play som referenslyssning
    Av HZA i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2016-09-04, 11:12
  3. Soundcloud till Sonos
    Av GloriousL i forum Nyheter
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-11-14, 00:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •