Resultat 1 till 51 av 51

Ämne: Hörlurstestsida och egna mätningar

  1. #1
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran

    Hörlurstestsida och egna mätningar

    Kanske varit uppe förr, men klart intressant.

    Bekräftar min uppfattning och dyrkan av 300-kronosluren Skull Candy Grind.

    https://www.rtings.com/headphones/to...!threshold*0.1

    Edit, postade några egna mätningar längre ner.
    Senast redigerat av kockpit den 2018-10-18 klockan 21:38.

  2. #2
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Verkar vara vanligt att dyra lurar rullar av vid cirka 100Hz, inte undra på att det låter basfattigt.

  3. #3
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    DT770 verkar vara toppen.

    Jag kollar bara frekvenskurvan, resten brukar lösa sig av sig självt så länge den är skapligt jämn

  4. #4
    jazzdoktorn
    jazzdoktorn är inte uppkopplad
    jazzdoktorns avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kockpit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    DT770 verkar vara toppen.

    Jag kollar bara frekvenskurvan, resten brukar lösa sig av sig självt så länge den är skapligt jämn
    Dt770 är sjukt bra.
    Bästa lurar jag haft.
    Testade att jämföra lite med några andra lurar och sidan hade rätt

  5. #5
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Trodde det var klarlagt att det viktiga är vad man har _i_ lurarna


    https://youtu.be/PwniRvmK5PU

  6. #6
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Provlyssnade DT770 (250ohm), var inte helt övertygad, men köpte ändå. Men det får lämnas tillbaka.
    Fattar inte att dessa stora välrenommerade märken inte lyckas bättre med att producera neutrala lurar (om de ens vill, folk i allmänhet verkar skita i neutralt ljud, mer BAAAAAAS bara!), för mycket bas (men inte alls som Audio Technica M50x, eller någon JBL jag också köpt (båda returnerade), men otroligt stark diskant och för tunt mellan, kompenserade genom att dra av lite i lågbasen 0-100Hz och upp en lite kring 2-6 KHz och ner lite vid 10-20KHz, stämde ganska väl överens med en annan kurva jag hittade nu. Lite burkiga överlag också, som DT250. Går säkert att vänja sig vid dessa, men när jag kan köpa "skitlurar" för 400kr som är betydligt mer neutrala är det liksom inte värt det. Varför köpte jag då inte ett par till av mina favoriter? För jag villa ha lite mer rejäla doningar och spiralkabel och lite mer detaljerade är de nog också, men det väger inte upp.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	dt770-pro-250.png 
Visningar:	22 
Storlek:	40,9 KB 
Id:	84083

  7. #7
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Testade nu DT990, Rolle RH-200 och några dyrare Yamaha.
    DT990, bättre än 770, mindre bas och mindre essiga och hade inte burkigheten hos de slutna 770. Men ändå total hängmatta.
    Yamaha lät bara allmänt illa, med massa resonanstoppar i diskanten.
    RH-200 fick följa med hem, inte asamma upplösning och luftiga ljud som 990, men även 770, har, utan mer kompakt och sammansatt ljudbild. Men väldigt mycket rakare i frekvensåtergivning, vill höra när elgitarrer skär igenom vid 2KHz, i Beyers låter allt alldeles för bra, tack vare hängmattan. RH-200 blir bra för mix tycker jag, känns väldigt monitorlika, än så länge

  8. #8
    Haplo
    Haplo är uppkopplad nu
    Haplos avatar
    Veteran
    Har DT990 och DT770 också och ja 990 är bättre och skönare.
    Har bara haft 770 i någon månad så det är möjligt att de inte är inspelade än.
    Men misstänker att 770 är ’enhanced’ i basen, låtar som jag mixat i 990 låter väldigt överdrivna i basen på 770.

    Eller så är 770 mer korrekta

  9. #9
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Jag har DT990 och är riktigt nöjd. Mina gamla AKG K240 (som något djur gnagde upp sladden på) blir bara hängande trots att jag lagt ner jobbet att byta sladd. Det är bara när vi är flera som behöver lurar de används. Jag tycker DT990 både är vilsamma att ha på under längre pass och att de låter riktigt bra och jag tycker inte de ligger särskilt fel i basen jämfört med mina studiomonitorer eller jämfört med den ganska OK hifianläggning jag också har tillgänglig som referens i studion.

  10. #10
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag kör DT880, upplever luren som tydlig åt drag åt hifi, snarare än monitorlur.

    Saker låter lite för bra helt enkelt. Skall plocka fram mina gamla AKG240 för att testa och jämföra.

  11. #11
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av kockpit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    DT770 verkar vara toppen.
    Endast marginellt slagen av ATH-M50

    Men vad jag förstår på tidigare trådar är det just DT770 och ATH-M50 som är 99'ornas favoriter. Grymt mycket lur för pengen. Jag har även ett par AKG 701'or men de kommer inte ens i närheten.

  12. #12
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Endast marginellt slagen av ATH-M50

    Men vad jag förstår på tidigare trådar är det just DT770 och ATH-M50 som är 99'ornas favoriter. Grymt mycket lur för pengen. Jag har även ett par AKG 701'or men de kommer inte ens i närheten.
    Jag använder oftast ath-m50x. X'et gör den extremt mycket syntigare
    Senast redigerat av valsolo den 2018-10-17 klockan 11:00. Anledning: Autokorrekt

  13. #13
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    ...och som vanligt kör jag vintage M50...

    Har precis investerat i nya fluff-ringar då de gamla var helt utslitna. Kommer ha mina M50 tills de är så slitna att de bara består av gaffatejp. Har faktiskt aldrig hört ett par bättre lurar (disclaimer: dock ej testat DT770)

  14. #14
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    M50x köpte jag en gång, blev nästan förbannad, så mycket bas! Returnerade.

    Jag är ute efter raka monitorlurar, inte tonårsbas med hängmatta.

  15. #15
    Steelberry
    Steelberry är uppkopplad nu
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Varje gång jag testar lurar så fastnar jag för AKG och Sennheiser på andra plats. Och så har det varit i årtionden.... Både vad gäller ljudmässigt och komfort... både för studio och för Hifi. Kostigt konservativ man är...

  16. #16
    Steelberry
    Steelberry är uppkopplad nu
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kockpit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    M50x köpte jag en gång, blev nästan förbannad, så mycket bas! Returnerade.

    Jag är ute efter raka monitorlurar, inte tonårsbas med hängmatta.
    Håller med - och det är nog därför jag gillar AKG, ingen överdriven bas så långt örat hör. Sedan är mina 240s inte ideala i mellanregistret och djupbas är förståss helt frånvarande.

    Om man vill ha riktigt rak kurva så måste man nog skaffa en lösning för att räta ut den, så som Sonarworks.com

  17. #17
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av kockpit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    M50x köpte jag en gång, blev nästan förbannad, så mycket bas! Returnerade.

    Jag är ute efter raka monitorlurar, inte tonårsbas med hängmatta.
    Måste vara fel på exet du fick. Är själv allergisk mot "dabazzphones"

  18. #18
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Ändå kul att det är sådan extrem skillnad mellan lurar, att inte alla strävar efter korrekt återgivning. Och kanske någon extrabasgrej för dem som gillar det.

  19. #19
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Det är väl delvis för att det är så svårt att fixa linjär återgivning i lurar, då trixar man med kurvorna för att det ska upplevas som bra ändå. Och delvis för att medelkonsumenten vill ha baaaaas.

  20. #20
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    På superbooth i år gickmånga utställare omkring m några nya bautastora o svindyra s.k. superlurar. Har dock glömt namnet på dem

  21. #21
    Framerate
    Framerate är uppkopplad nu
    Framerates avatar
    Veteran
    Jag upplever att man vänjer sig vid lurar och när man byter så blir nästan vad som helst dåligt. Jag har två lurar jag alternerar mellan, ett par Sennhieser HD595 och ett par m50x, och när jag använt Sennheiser för länge, så låter m50x bara bas och hängmatta, men när jag använt dem en period och går tillbaks så låter Sennheiser tunt och nasalt.

    Man måste ge nya lurar relativt lång tid innan allt har satt sig.

    Sen hör vi olika också och om man har pajat hörseln en smula så kan vissa frekvenser bli jobbiga.

    Med andra ord så får man ta tips och omdömen med en nypa salt.

    Imho.

  22. #22
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag upplever att man vänjer sig vid lurar och när man byter så blir nästan vad som helst dåligt. Jag har två lurar jag alternerar mellan, ett par Sennhieser HD595 och ett par m50x, och när jag använt Sennheiser för länge, så låter m50x bara bas och hängmatta, men när jag använt dem en period och går tillbaks så låter Sennheiser tunt och nasalt.

    Man måste ge nya lurar relativt lång tid innan allt har satt sig.

    Sen hör vi olika också och om man har pajat hörseln en smula så kan vissa frekvenser bli jobbiga.

    Med andra ord så får man ta tips och omdömen med en nypa salt.

    Imho.
    +99

  23. #23
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Hjärnan har lätt för att anpassa sig till olika frekvenskurvor med tiden. Sonarworks eller nästan vilken EQ som helst kan hjälpa en hel del där också. Men transientåtergivning över olika frekvenser, "sound stage", hur bra de kan spela upp olika frekvenser samtidigt med mera tycker jag därför är mycket mer intressant att lyssna efter då jag testar nya lurar. Däremot, då dessa viktigare detaljer börjar bli intressant så drar priserna snabbt iväg.

    Det här snacket om "för mycket bas" osv tycker jag enbart är intressant om lurarna ska användas från en telefon. Men då är det antagligen lurar för "skönlyssning" och inte för mix eller liknande. Eller?

  24. #24
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    Det här snacket om "för mycket bas" osv tycker jag enbart är intressant om lurarna ska användas från en telefon. Men då är det antagligen lurar för "skönlyssning" och inte för mix eller liknande. Eller?
    Hur menar du? Jag vill ju ha raka lurar vid mix och kan tänka mig hängmatta och lite extra bas vid lyssning, men du vill ha tvärt om?

  25. #25
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag upplever att man vänjer sig vid lurar och när man byter så blir nästan vad som helst dåligt. Jag har två lurar jag alternerar mellan, ett par Sennhieser HD595 och ett par m50x, och när jag använt Sennheiser för länge, så låter m50x bara bas och hängmatta, men när jag använt dem en period och går tillbaks så låter Sennheiser tunt och nasalt.

    Man måste ge nya lurar relativt lång tid innan allt har satt sig.

    Sen hör vi olika också och om man har pajat hörseln en smula så kan vissa frekvenser bli jobbiga.

    Med andra ord så får man ta tips och omdömen med en nypa salt.

    Imho.
    Jo, visst kan man kanske vänja sig, men när Gabriels s-rika SO-platta skär i öronen och basen på hans US-platta gör mig sjösjuk och illamående på riktigt, vete sjutton hur jag ska vänja mig.
    DT770 beter sig så, och JBL-lurarna jag inte minns namnet på, typ E55 eller nåt.

  26. #26
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av kockpit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur menar du? Jag vill ju ha raka lurar vid mix och kan tänka mig hängmatta och lite extra bas vid lyssning, men du vill ha tvärt om?
    Jag menar så här:
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hjärnan har lätt för att anpassa sig till olika frekvenskurvor med tiden. Sonarworks eller nästan vilken EQ som helst kan hjälpa en hel del där också.
    + förtydligande angående din sista fråga: Det är knöligare att langa på Sonarworks eller liknande (eller en helt vanlig EQ) då du lyssnar via en telefon.

  27. #27
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Ok, då hajar jag.

    Men det är inget för mig då jag har en fix idé/övertygelse om att aldrig eq:a lyssning i monitorer eller hörlurar, samt vid lyssning på hemmabyggda högtalare (då ändrar jag i passiva filtret istället).
    De grejerna ska helt enkelt vara så raka att eq är överflödig.
    Och när 149-kronors lurar (nytt lägsta pris på prisjakt) levererar bra ljud, utan alltför skev frekvenskurva, har jag inte mycket till övers från "studiohörlurar" som låter boombox.
    Tycker fortfarande det fladdrar alldeles för mycket, speciellt hos Beyerdynamic, med 770 som boombox, 990 som hängmatta och 250 som NS-10 substitut.

    Vid lyssning/mätning på olika högtalare tycker jag det är en mycket mer homogen kategori, men det är klart att rummet spelar in så mycket mer (om det inte är antiormoljekablarna från Biltema jag använder som likriktar allt, kanske inte spelat in dem ordentligt ännu

  28. #28
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Tror det är en utopi att kunna mixa i lurar. Beror ju på var ribban ligger men basen är svinsvår att sätta i lurar. Jag har själv kört hela resan från hörlursstudio i hyreshus till highend akustikbehandlad proffsstudio till nuvarande ”gör det själv” akustikbehandlad studio men ändå ok.
    Min tes är att är rummet hyfsat bra är det viktigare med bra monitorer än extremt bra akustik. Det är ju ändå närfältslyssning de flesta jobbar med.

  29. #29
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tror det är en utopi att kunna mixa i lurar.
    Det var en gång sant. Men absolut inte längre. Tekniken har gått framåt även här.
    Senast redigerat av Volantiz den 2018-10-17 klockan 16:32.

  30. #30
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av kockpit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men det är inget för mig då jag har en fix idé/övertygelse om att aldrig eq:a lyssning i monitorer eller hörlurar
    Det förklarar problematiken här. Det går ju iofs att modda lurarna också. Ibland även förstärkaren.

  31. #31
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Nä, Rolle åker tillbaka också, för bumliga i basen, saknade lite i röstområdet också, syns ganska tydligt nedan.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Roland RH-200.jpg 
Visningar:	16 
Storlek:	64,6 KB 
Id:	84192

    Testade några andra också

    Koss Porta Pro, låter faktiskt bra, saknas lite lågbas och känns orena.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Koss Porta Pro.jpg 
Visningar:	14 
Storlek:	58,1 KB 
Id:	84193

    Beyer DT-250, låter sämre än det ser ut, burk och platt, saknar topp och lågbas.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Beyer DT-250.jpg 
Visningar:	12 
Storlek:	63,6 KB 
Id:	84194

    Musicstore MS-300, låter sämre än det ser ut, riktigt illa faktiskt, gick inte alls att kompensera med eq.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Musicstore MS-300.jpg 
Visningar:	12 
Storlek:	71,1 KB 
Id:	84195

    Audiotechnica, okänd, låter som det ser ut, skit.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Audiotechnica okänd lur.jpg 
Visningar:	14 
Storlek:	69,4 KB 
Id:	84196

    Sony MDR-CD370, mina enda lurar i många år, och dessa har jag försökt pensionera i flera år, låter vamt och gott och stort, men saknar topp.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Sony MDR-CD370.jpg 
Visningar:	16 
Storlek:	63,0 KB 
Id:	84197
    Senast redigerat av kockpit den 2018-10-18 klockan 21:44.

  32. #32
    655321
    655321 är inte uppkopplad
    655321s avatar
    Veteran
    Inga hd-25or??

  33. #33
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Jag har mixat med mina K701:or, med hyggligt resultat. Jag checkar i högtalare då och då, för som nämnts ovan kan det vara svårt med basbalansen annars, men jag har gjort säkert 90% av jobbet med de lurarna.

  34. #34
    Framerate
    Framerate är uppkopplad nu
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kockpit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Edit, postade några egna mätningar längre ner.
    Hur gör man egna mätningar?

  35. #35
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur gör man egna mätningar?
    Illuminati!



    Behringer ECM-8000 mätmikrofon
    Sedan tog jag ett block av cellplats, gjorde ett hål för mikrofonen och satte lurarna på blocket, över hålet.
    Ger en viss osäkerhet i basen, eftersom trycket mot blocket varierar basåtergivningen, speciellt hos slutna lurar.
    Freeware "REW" (Room Eq Wizard) funkar bra.

    Frekvensspektrat ger ju långt ifrån sanningen och helheten, värt att tänka på


    Finns massa andra varianter/paket också.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av 655321 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inga hd-25or??
    Nä, detta var det jag hade i lådorna.

  36. #36
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Måste vara fel på exet du fick. Är själv allergisk mot "dabazzphones"
    Trodde det var diskanten man tappade med åldern enligt mätningar är M50 galet basiga. Kanske dina det är fel på, till det bättre

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	AudioTechnica_ATHM50_Graph_FRCompare.jpg 
Visningar:	12 
Storlek:	72,4 KB 
Id:	84209

  37. #37
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Personalen undrade lite försiktigt om jag någonsin provat några lurar som jag varit nöjd med, eftersom jag dömde ut allt de hade i butiken :9

    Impulsköpte Shure SRH440 på Classe på vägen tillbaka från 4-Sound.

    Räknar med retur på dessa, men enligt recensioner ska de vara basfattiga, så de kanske passar mig.
    Så länge det inte är för burkiga och oluftiga som DT-250.

    Återkommer med omdöme och mätning ikväll.

  38. #38
    Framerate
    Framerate är uppkopplad nu
    Framerates avatar
    Veteran
    Har du provat några Sennheiser egentligen? Jag har haft olika Sennheisermodeller sedan åttiotalet och det brukar alltid vara där jag landar och de flesta av deras modeller brukar inte beskyllas för att vara basiga.

  39. #39
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har du provat några Sennheiser egentligen? Jag har haft olika Sennheisermodeller sedan åttiotalet och det brukar alltid vara där jag landar och de flesta av deras modeller brukar inte beskyllas för att vara basiga.
    Ja, men det var 20 år sedan, är ju sugen på att testa speciellt HD600.
    Men det är ont om fina Sennheiser i Norrköping, går i och för sig alltid att beställa hem och returnera.

    Men, lyssnar lite snabbt på SRH440 nu och de är helt klart bäst av alla jag provat senaste åren (se olika inlägg ovan för vilka, den som har lust och orkar).
    Aningen basfattiga, men hellre det än den där överröstande bumligheten. Briljant diskant utan att vara för skarp.
    Aningen nasala.
    Ska in i bastun nu och klämma några bärs (säg inte det till en norsk), så får vi se om intrycket består.
    Forfarande himla sugen på att beställa AKG K612.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Shure SRH440.jpg 
Visningar:	14 
Storlek:	59,3 KB 
Id:	84212

  40. #40
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Om du har möjlighet att testa K701:or, gör det. Tycker det känns som att du har ungefär samma synpunkter som jag brukar ha på lurar och i spannet upp till 3k, så blev de mina favoriter. Kostade typ 3 k när de kom, men nu kan man hitta dem för runt 1300 spänn och det tycker jag är galet prisvärt, om man vill ha ett någorlunda ohajpat ljud att mixa med.

    Inget toppscore på det sammanfattade betyget på sidan du länkade till, men inom genren "critical listening" får de 7,6.

  41. #41
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Det bästa med att testa nya hörlurar är alla detaljer som kan upptäckas, kör alltid några spår från SO och US, hittar nya grejer varje gång!

    Peter Gabriel är Gud.

  42. #42
    Framerate
    Framerate är uppkopplad nu
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kockpit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det bästa med att testa nya hörlurar är alla detaljer som kan upptäckas, kör alltid några spår från SO och US, hittar nya grejer varje gång!

    Peter Gabriel är Gud.
    Tittade på Wall-E med mina barn igår och hejade till när filmen var slut och eftertexterna drog igång med musik av och med Peter Gabriel. Off Topic, yeah!

  43. #43
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om du har möjlighet att testa K701:or, gör det. .....Kostade typ 3 k när de kom, men nu kan man hitta dem för runt 1300 spänn och det tycker jag är galet prisvärt, om man vill ha ett någorlunda ohajpat ljud att mixa med.
    Detalj kring det: Prissänkningen har att göra med att de flyttade tillverkningen till Kina och då i samband med det började använda billigare material. Sämre kvalitet. Jag har däremot ingen aning om hur det är med eventuell ljudskillnad. Jag har ett par 702or från Österrike liggandes i någon kartong. De stod sig väldigt bra mot konkurrensen i sin prisklass. Absolut inget jag skulle använda idag, men bra lurar!

  44. #44
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Det stämmer att de görs i Kina numer, sen 2014 tror jag. Men de sänktes inte så lågt som till 1300 då, när jag köpte mina kineser tog de flesta en god bit över 2k för dem. Vet inte om det kan ha hänt mer med tillverkningen sen dess möjligen, eller om det bara handlar om att det är en ganska gammal modell nu (kom 2008). Om det är nån skillnad på material och byggkvalitet debatteras på nätet, en del hävdar att de österrikiska bara sattes ihop där, av samma kinatillverkade delar... Ljudet påstås vara samma.

    Om jag jämför med mina österrikiska 271:or så märker jag hursomhelst ingen skillnad på byggkvaliteten. Det enda jag inte gillar med 701:orna är att sladden inte är utbytbar, men det var den väl inte på de österrikiska heller tror jag.

  45. #45
    Spacedude
    Spacedude är inte uppkopplad
    Spacedudes avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Detalj kring det: Prissänkningen har att göra med att de flyttade tillverkningen till Kina och då i samband med det började använda billigare material. Sämre kvalitet. Jag har däremot ingen aning om hur det är med eventuell ljudskillnad. Jag har ett par 702or från Österrike liggandes i någon kartong. De stod sig väldigt bra mot konkurrensen i sin prisklass. Absolut inget jag skulle använda idag, men bra lurar!
    Vad kör du för lurar nuförtiden? Frågar iom att du verkar vara en studioräv

  46. #46
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Spacedude Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad kör du för lurar nuförtiden? Frågar iom att du verkar vara en studioräv
    Pendlar främst mellan dessa numera:
    JH Audio Layla
    JH Audio Angie
    Audeze LCD-i4
    Focal Clear Pro
    Sennheiser HD800

    De tillsammans med ett par olika förstärkare, Sonarworks (bara ibland) och Can Opener räcker väldigt långt.

  47. #47
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Jisses, vilken samling! Var finns avundsjuke-smajlyn när man behöver den...?!

  48. #48
    flussmedel
    flussmedel är inte uppkopplad

    Veteran
    Min syn-
    Om en hörlur har uppenbara problem med frekvensgång så är det ett problem men annars inte avgörande.
    Just detta gör att de flesta mätningar inte bidrar alls om vad som är bra, generellt för allt inom liknande diskussion.
    Allt som inte är bas/diskant är relevant. Volantiz var inne på detta och jag vill bygga vidare på detta. "Soundstage", uppfattning av ljudplacering skulle jag kalla kritisk om man tar hänsyn till vad man vill förmedla. Alla har säkert en bild av vad en "platt" inspelning är.
    Just detta fenomen är svårt att mäta.

    Fokusera på det som hjälper dig att få ihop detta område då frekvens o.d. Går att lära sig att hantera med tid.

    Allt går inte att mäta (iaf inte idag), kom ihåg det.

    Min syn...

  49. #49
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Så är det, det är därför DT-250 låter skit (minsta soundstage av alla märkeslurar jag provat), även om frekvenskurvan ser mycket vettig ut.

    Shurelurarna känner jag mig mycket nöjd med just nu, de har luft och hyfsad soundstage, trots att de är slutna.

  50. #50
    batmannen
    batmannen är inte uppkopplad
    batmannens avatar
    Senior
    Tack för tipset gällande Grind kockpit. Köpte mig ett par och de låter visserligen "annorlunda" än mina Shure SRH-840, men vet inte om det är bättre eller sämre. Dock...För 149:- så är de skrattretande bra. Helt fantastiskt ljud. Tack än en gång <3

  51. #51
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av batmannen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack för tipset gällande Grind kockpit. Köpte mig ett par och de låter visserligen "annorlunda" än mina Shure SRH-840, men vet inte om det är bättre eller sämre. Dock...För 149:- så är de skrattretande bra. Helt fantastiskt ljud. Tack än en gång <3
    Härligt att någon lyssnade (pun intended)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •