Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Hörlurstestsida

kockpit
    kockpit är uppkopplad nu
    kockpits avatar
    Veteran

Hörlurstestsida

Kanske varit uppe förr, men klart intressant.

Bekräftar min uppfattning och dyrkan av 300-kronosluren Skull Candy Grind.

https://www.rtings.com/headphones/to...!threshold*0.1

kockpit
    kockpit är uppkopplad nu
    kockpits avatar
    Veteran
    Verkar vara vanligt att dyra lurar rullar av vid cirka 100Hz, inte undra på att det låter basfattigt.

kockpit
    kockpit är uppkopplad nu
    kockpits avatar
    Veteran
    DT770 verkar vara toppen.

Jag kollar bara frekvenskurvan, resten brukar lösa sig av sig självt så länge den är skapligt jämn

jazzdoktorn
    jazzdoktorn är inte uppkopplad
    jazzdoktorns avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kockpit Visa inlägg

Jag kollar bara frekvenskurvan, resten brukar lösa sig av sig självt så länge den är skapligt jämn
    Dt770 är sjukt bra.
    Bästa lurar jag haft.
    Testade att jämföra lite med några andra lurar och sidan hade rätt

nyd
    nyd är uppkopplad nu
    nyds avatar
    Veteran
    Trodde det var klarlagt att det viktiga är vad man har _i_ lurarna

kockpit
    kockpit är uppkopplad nu
    kockpits avatar
    Veteran
    Provlyssnade DT770 (250ohm), var inte helt övertygad, men köpte ändå. Men det får lämnas tillbaka.
    Fattar inte att dessa stora välrenommerade märken inte lyckas bättre med att producera neutrala lurar (om de ens vill, folk i allmänhet verkar skita i neutralt ljud, mer BAAAAAAS bara!), för mycket bas (men inte alls som Audio Technica M50x, eller någon JBL jag också köpt (båda returnerade), men otroligt stark diskant och för tunt mellan, kompenserade genom att dra av lite i lågbasen 0-100Hz och upp en lite kring 2-6 KHz och ner lite vid 10-20KHz, stämde ganska väl överens med en annan kurva jag hittade nu. Lite burkiga överlag också, som DT250. Går säkert att vänja sig vid dessa, men när jag kan köpa "skitlurar" för 400kr som är betydligt mer neutrala är det liksom inte värt det. Varför köpte jag då inte ett par till av mina favoriter? För jag villa ha lite mer rejäla doningar och spiralkabel och lite mer detaljerade är de nog också, men det väger inte upp.

Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	dt770-pro-250.png 
Visningar:	6 
Storlek:	40,9 KB 
Id:	84083

kockpit
    kockpit är uppkopplad nu
    kockpits avatar
    Veteran
    Testade nu DT990, Rolle RH-200 och några dyrare Yamaha.
    DT990, bättre än 770, mindre bas och mindre essiga och hade inte burkigheten hos de slutna 770. Men ändå total hängmatta.
    Yamaha lät bara allmänt illa, med massa resonanstoppar i diskanten.
    RH-200 fick följa med hem, inte asamma upplösning och luftiga ljud som 990, men även 770, har, utan mer kompakt och sammansatt ljudbild. Men väldigt mycket rakare i frekvensåtergivning, vill höra när elgitarrer skär igenom vid 2KHz, i Beyers låter allt alldeles för bra, tack vare hängmattan. RH-200 blir bra för mix tycker jag, känns väldigt monitorlika, än så länge

Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Har DT990 och DT770 också och ja 990 är bättre och skönare.
    Har bara haft 770 i någon månad så det är möjligt att de inte är inspelade än.
    Men misstänker att 770 är ’enhanced’ i basen, låtar som jag mixat i 990 låter väldigt överdrivna i basen på 770.

Eller så är 770 mer korrekta

biomoib
    biomoib är uppkopplad nu
    biomoibs avatar
    Veteran
    Jag har DT990 och är riktigt nöjd. Mina gamla AKG K240 (som något djur gnagde upp sladden på) blir bara hängande trots att jag lagt ner jobbet att byta sladd. Det är bara när vi är flera som behöver lurar de används. Jag tycker DT990 både är vilsamma att ha på under längre pass och att de låter riktigt bra och jag tycker inte de ligger särskilt fel i basen jämfört med mina studiomonitorer eller jämfört med den ganska OK hifianläggning jag också har tillgänglig som referens i studion.

Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

Senior
    Jag kör DT880, upplever luren som tydlig åt drag åt hifi, snarare än monitorlur.

Saker låter lite för bra helt enkelt. Skall plocka fram mina gamla AKG240 för att testa och jämföra.

Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Moderator
    Endast marginellt slagen av ATH-M50

Men vad jag förstår på tidigare trådar är det just DT770 och ATH-M50 som är 99'ornas favoriter. Grymt mycket lur för pengen. Jag har även ett par AKG 701'or men de kommer inte ens i närheten.

valsolos avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    Endast marginellt slagen av ATH-M50

Men vad jag förstår på tidigare trådar är det just DT770 och ATH-M50 som är 99'ornas favoriter. Grymt mycket lur för pengen. Jag har även ett par AKG 701'or men de kommer inte ens i närheten.
    Jag använder oftast ath-m50x. X'et gör den extremt mycket syntigare
    Senast redigerat av valsolo den idag klockan 11:00. Anledning: Autokorrekt

Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Moderator
    ...och som vanligt kör jag vintage M50...

Har precis investerat i nya fluff-ringar då de gamla var helt utslitna. Kommer ha mina M50 tills de är så slitna att de bara består av gaffatejp. Har faktiskt aldrig hört ett par bättre lurar (disclaimer: dock ej testat DT770)

kockpit
    kockpit är uppkopplad nu
    kockpits avatar
    Veteran
    M50x köpte jag en gång, blev nästan förbannad, så mycket bas! Returnerade.

Jag är ute efter raka monitorlurar, inte tonårsbas med hängmatta.

SteelberryWorker
    SteelberryWorker är uppkopplad nu
    SteelberryWorkers avatar
    Veteran
    Varje gång jag testar lurar så fastnar jag för AKG och Sennheiser på andra plats. Och så har det varit i årtionden.... Både vad gäller ljudmässigt och komfort... både för studio och för Hifi. Kostigt konservativ man är...

SteelberryWorker
    SteelberryWorker är uppkopplad nu
    SteelberryWorkers avatar
    Veteran

Håller med - och det är nog därför jag gillar AKG, ingen överdriven bas så långt örat hör. Sedan är mina 240s inte ideala i mellanregistret och djupbas är förståss helt frånvarande.

Om man vill ha riktigt rak kurva så måste man nog skaffa en lösning för att räta ut den, så som Sonarworks.com

valsolos avatar
    Vintage

Måste vara fel på exet du fick. Är själv allergisk mot "dabazzphones"

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •