Visa resultat för omröstning: Vilken synt ska jag behålla?

Antal röster
51. Du får inte rösta i den här omröstningen
  • Basstation 2

3 5,88%
  • Nordlead A1

13 25,49%
  • Kawai K3

0 0%
  • Kawai 100f

1 1,96%
  • Yamaha CS-5

1 1,96%
  • Mopho x4

1 1,96%
  • Prophet-600

14 27,45%
  • Fantom X6

6 11,76%
  • Rolle SH-3a

2 3,92%
  • Kurre SPS 4-8

0 0%
  • Polivoks

10 19,61%
  • Electro 3

0 0%
Resultat 1 till 44 av 44

Ämne: Vilken synt ska jag behålla?

kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran

Vilken synt ska jag behålla?

Vill hellre hålla på med tågbanan och vandra i skogen och sälja hela skiten (just nu ja!).
    Är väldigt nöjd med denna samling, alla har sin grej och jag vet precis vad de klarar och inte, gillar därför de små gamla mycket, vet direkt vilken jag ska välja för att få fram det jag vill. Och Kurren har bra klav och akutiska ljud och Fantomen samplar till klav/ljudmotor och A1 har extremt bred palett och Mopho X4 är nästan modulär o.s.v. u.z.w.

Men, om jag bara ska ha en enda synt.

Basstation 2
    Nordlead A1
    Kawai K3
    Kawai 100f
    Yamaha CS-5
    Mopho x4
    Prophet-600
    Fantom X6
    Rolle SH-3a
    Kurre SPS 4-8
    Polivoks
    Electro 3

Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Jag hade valt A1 just för bredden på ljuden. Om jag skulle dumpa alla mina maskiner misstänker jag att jag skulle gå helt mjukt om jag skulle bli sugen på att göra musik igen men att ha en maskin att mer komponera på.

Sen är ju alternativet - vilken kan minst emuleras? Om du har massa bra mjukisar som Omnisphere som kan göra det mesta du behöver - och du istället behöver en crazy effekt/skum maskin. Kanske polyvoxen är att föredra?

Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Sälj allt och köp en Korg Kronos.

kockpit
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Frengus Visa inlägg
    Jag hade valt A1 just för bredden på ljuden. Om jag skulle dumpa alla mina maskiner misstänker jag att jag skulle gå helt mjukt om jag skulle bli sugen på att göra musik igen men att ha en maskin att mer komponera på.

Sen är ju alternativet - vilken kan minst emuleras? Om du har massa bra mjukisar som Omnisphere som kan göra det mesta du behöver - och du istället behöver en crazy effekt/skum maskin. Kanske polyvoxen är att föredra?
    Amen precis, A1:an är ju oerhört inspirerande, medan P600 och Polivoksen är väldigt analoga.
    Sedan gillar jag ju att spela piano också...och så tillbaka på ruta ett igen

jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    fjomp
    Nordlead A1
    Mopho x4
    Fantom X6
    Kurre SPS 4-8
    Polivoks
    Prophet-600

Börja med att bara ha kvar hälften av syntarna, mitt förslag här ovan. Därefter kan du gå vidare med att ta bort hälften igen?

Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Märklin FTW!!!

machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    Nordlead A1
    Mopho x4
    Fantom X6
    Kurre SPS 4-8
    Polivoks
    Prophet-600

Börja med att bara ha kvar hälften av syntarna, mitt förslag här ovan. Därefter kan du gå vidare med att ta bort hälften igen?
    Klok variant. Men ka du prompt ha bara en kvar så behåll en polyfon. A1 kanske? Vad fasen vet jag, jag äger bara en av de på listan.

valsolos avatar
    Vintage
    Fantomen. Den täcker det mesta imho. Du kan jamma, spela poly/mono. Har Rolandsoundet & om dator pajjar har du sequencer i den

Tror dock jag är den enda som kommer rösta på den iom att den (o kurre) är de minst hippa syntarna
    Senast redigerat av valsolo den 2018-10-08 klockan 14:07.

kockpit
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Real Parakeet Visa inlägg
    Märklin FTW!!!
    Nä, kör ju DC

Eller snarare DCC, som ju är AC med PWM.

Men tvåräls då, inte treräls.

Så min avatar skulle digga modelljärnväg, PWM!

PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    A1 och akustiskt piano, klart

Bobisch
    Bobisch är inte uppkopplad
    Bobischs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Behåll Polivoks!

Sedan kör du mjukvara och ett MIDI keyboard alternativt behåller en andra synth som har bra anslagskänsliga tangenter och MIDI.

Citat Ursprungligen postat av kockpit Visa inlägg
    Vill hellre hålla på med tågbanan och vandra i skogen och sälja hela skiten (just nu ja!).
    Är väldigt nöjd med denna samling, alla har sin grej och jag vet precis vad de klarar och inte, gillar därför de små gamla mycket, vet direkt vilken jag ska välja för att få fram det jag vill. Och Kurren har bra klav och akutiska ljud och Fantomen samplar till klav/ljudmotor och A1 har extremt bred palett och Mopho X4 är nästan modulär o.s.v. u.z.w.

Men, om jag bara ska ha en enda synt.

Basstation 2
    Nordlead A1
    Kawai K3
    Kawai 100f
    Yamaha CS-5
    Mopho x4
    Prophet-600
    Fantom X6
    Rolle SH-3a
    Kurre SPS 4-8
    Polivoks
    Electro 3

Real Parakeet
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Å ena sidan så hade jag behållit den mest flexibla synten, den som har "allt". Roland Fantom kanske? Å andra sidan kan man göra det med mjukvara och då hade jag behållit den som känts mest exklusiv och svår att hitta igen.

kockpit
    kockpits avatar
    Veteran
    Kan ju lägga till att mjukvara i alla former finns och även EMX-1 och Toraiz. En ESI på hyllan också. Och PSRe313, halvpaj K2000 och en osäljbar GEM WS1. VL1 också. En gammal m3r står visst här. Och en Sprinter 61b. Det var nog allt.

Varkyar
    Varkyar är inte uppkopplad
    Varkyars avatar
    Senior
    Jag röstar nog också på A1, även om jag i princip inte har någon som helst erfarenhet av de övriga.

Väldigt breda ljudmöjligheter tycker jag och väldigt intuitiv (även detta är ett tyckande från min sida).

Infra
    Infra är inte uppkopplad
    Infras avatar
    Veteran
    Ska du behålla 1 så hade ja valt A1.
    Men jag är ju lite av en Nord Lead fanboy!

Infra
    Infra är inte uppkopplad
    Infras avatar
    Veteran
    Det finns ju mycket godis, sh3a te x men ingen man behåller som enda synth. A1 är ju väldigt mångsidig och utmärkt masterklav.
    Ja har själv nl3 för ändamålet.

my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Ett helt solklart val i min bok: Fantom X6. Där har du bredden som de övriga saknar.

Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Moderator
    Ahfan. Röstade helt fel; fick rundgång i hjärnan och röstade på den jag tycker du ska sälja...

Vilket egentligen kanske är en intressantare fråga imo. Rangordna vilken synt du absolut klarar dig utan. Vilken är mest meningslös i din uppsättning?

Eller tänker du verkligen bara behålla en?

Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Sälj allt och köp en Nord Stage 3 istället, jag har själv lekt med den tanken. Bra masterklav också till resten itb.

kockpit
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    Sälj allt och köp en Nord Stage 3 istället, jag har själv lekt med den tanken. Bra masterklav också till resten itb.
    Faktiskt jag med. Har ju rubbet den!

- - - Uppdaterad - - -

Av svaren att döma är nog P600 mest lättsåld i alla fall

kockpit
    kockpits avatar
    Veteran
    De som används vid jammande och spelande är överlägset A1+BS2+EMX (Toraizen är nyförvärv) och Kurren för Pianolir.

Ur den synvinkeln är det givet.

Men analog då!

Och Electro 3:an behövs för eventuella gig.

Sattan så svårt.

enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Jag tyckte Kavajen... mest för den känns lite ovanlig och borde kunna bli kul med lite multitrack.

Vilken synt hittar du på flest låtar på?

enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Jag skulle välja Polivoks eller CS-5 av dina syntar dom verkar råast i soundet av de du har, men jag gillar ju bara Waldorf VA och Korg analogisar...

kockpit
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av enapa Visa inlägg
    Jag tyckte Kavajen... mest för den känns lite ovanlig och borde kunna bli kul med lite multitrack.

Vilken synt hittar du på flest låtar på?
    Japp, riktigt fin multritrackad är den

https://soundcloud.com/platon1980/platonkawai100f

Flest låtar (cirka 1-2 om året totalt ) kommer helt olika, ibland en pianogrej, ibland från en loopande LFO på SH-3:an.
    Väldigt splittrad är jag.

NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    Nordlead A1
    Mopho x4
    Fantom X6
    Kurre SPS 4-8
    Polivoks
    Prophet-600

Skulle göra som jgb och machinepop. Enda skillnaden är Mophon ut och kvar BS2. Jag tycker att Mophon ligger för nära Norden

Eller om du ska behålla 1 som du frågar så håller jag med valsolo. Fantom som smör och bröd och låtskrivarmaskin
    Senast redigerat av NON den 2018-10-08 klockan 17:33.

theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Polivoks!
    Mest emotionell och musik är bra när den är mycket emotionell!

Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Fantomen och Nordleaden täcker väl in typ 95% av alla synthljud du någonsin kommer att behöva? Om man ska vara realist.

Kanske behålla Polivoksen också som en udda häst.

indigo
    indigo är inte uppkopplad
    indigos avatar
    Veteran
    Sälj allt istället.

skrotis
    skrotis är inte uppkopplad
    skrotiss avatar
    Vad är bakgrunden till att du (med uppenbart synthintresse) funderat på att klara dig med en enda maskin när du har en sådan rejäl samling?

Real Parakeet
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Infra Visa inlägg
    Det finns ju mycket godis, sh3a te x men ingen man behåller som enda synth. A1 är ju väldigt mångsidig och utmärkt masterklav.
    Ja har själv nl3 för ändamålet.
    Så klart. Det är ju världens bästa synt.

Phat
    Phat är inte uppkopplad
    Phats avatar
    Veteran
    1 synt?

Ettor Error, does not compute.

Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Veteran
    Och en Sprinter 61b...
    Där sade du ju det. Behåll gratisorgeln

Trummaskin. Olika fräsiga orgelljud. Bas och kompsekvenser. Allt man behöver

kockpit
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg

Men flåset i panflöjten är slut tyvärr.
    Användes faktiskt på en låt på en skiva, orgelljudet, roligare än att köra Electro 3 hela tiden.
    Och slidercapsen borta, låg i replokalen, men jag fattade inte vad de var till, förrän långt senare
    Bra som syntstativ för övrigt.

kockpit
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av skrotis Visa inlägg
    Vad är bakgrunden till att du (med uppenbart synthintresse) funderat på att klara dig med en enda maskin när du har en sådan rejäl samling?
    Klarar mig ju alldeles utmärkt med datorn och ett MIDI-klav. Men jag är en riktig samlarneandertalare, spar på massa skit, har 40 par skor, haft över 60 olika syntar o.s.v.
    Musiken tar mindre och mindre plats, bara prylfokus nästan, men så kommer den där korta intensiva perioden, då är är det väldigt gott att knappa igång rubbet och göra precis det jag vill.

foliekatt
    foliekatt är inte uppkopplad
    foliekatts avatar
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg

Ja, livet är inte komplett utan italiensk plast och auto magic.

Jag röstade BS2. Inte för att jag vet ett dugg om din spelstil, men den känns ok som "sälj allt behåll en"-maskin när livet spenderas mycket på annat håll. Liten att plocka fram när den behövs, ganska bra ur knoppvridningssynpunkt och i min värld en ganska kompetent mono som kan låta lite gammeldags.

Sen såg jag att du kör itb mycket, då tror jag ännu mer på att behålla något som är kul att krana.

kockpit
    kockpits avatar
    Veteran
    Lirade en stund igår.
    Mophon är lättats att ta bort, har så mycket, men blir mest en synt med tweakade presets, till skillnad från A1 där jag så gott som alltid gör ljuden från scratch. Men den dagen jag vill ha aftertouch till x och en av fyra LFO till y då?
    Och jag sålde den första jag hade, bara för att få total crawings och gas. Och köpte en igen. Som nu står nästan oanvänd.

CS-5 går nästan helt att återskapa på A1, men ändå, skitigt analog, så olinjär på något vis.

Och K3 har världens bästa pads, också en synt jag köpt igen efter att ha ångrat försäljning.

depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Sälj aldrig om du har plats

RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Senior
    Det mesta förutom polyfoniska VCF:s (med få undantag) växer på träd väl. Hybriden K3m lämnade jag in på service en gång, det var någon paj komponent som var svår att ersätta så den blev aldrig lagad...

Behåll nedan tycker jag:

Nordlead A1
    Kawai K3
    Prophet-600
    Fantom X6
    Polivoks
    Electro 3

kockpit
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av depulse Visa inlägg
    Borde flytta, så jag inte har plats.

skrotis
    skrotis är inte uppkopplad
    skrotiss avatar
    Citat Ursprungligen postat av depulse Visa inlägg
    Så har jag själv alltid resonerat men ibland så tynger det med bara vetskapen om att prylarna ligger oanvända.
    För egen del så hade jag nog, som ett första steg att komma igång med utrensningen, försökt göra mig av med det som är relativt enkelt att återinförskaffa. Därefter hoppats på att det rullat på lite av sig självt..

depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Borde flytta, så jag inte har plats.
    Jag flyttade för att få mer plats, men sedan blev det fler barn och jag flyttade ned i den minimala källaren. Ett hundratal synthar, samplers och trummaskiner på 10 m2. Mycket i rack, men ändå för mycket prylar. Dax att sälja av lite mer.

ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Skönt att höra att det är fler än jag som är multihobbyister ... undras om det är någon koppling mellan musik och modelljärnvägar ... Rod Stewart lär ha en ordentlig modelljärnväg och Pete Waterman samlar på fullskaletåg. Jag upplever också från tid till annan att jag tröttnar på den ena hobbyn för att ta upp den andra ett tag och så pendlar det runt en del. Säkert någon diagnos på det... Tar jag med rullbandspelarna så har jag tre hobbyben att stå på som alla konkurrerar om hjärnkapacitet och tid men som samtidigt ger nödvändig variation.

Missade omröstningen men jag hade sagt att om du bara ska ha en synt skulle det vara A1:an. Men det där är ju högst personligt, och jag har aldrig rattat en X6 så jag har ingen aning om hur den skulle vara för att ta en annan i högen. Förmodligen hade jag lite skamligt erkänt att den var den mest användbara, lite som jag försöker erkänna för mig själv att min E-Mu XL-7 faktiskt är det instrument jag skulle behålla om jag bara fick välja ett enda.

Mitt råd skulle annars vara att sälj det som är mest ointressant, vänta två veckor, upprepa, tills du har ett enda instrument kvar.

Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad

Redaktör
    Har någon sagt det än? Sälj allt och köp en Moog One.

foliekatt
    foliekatt är inte uppkopplad
    foliekatts avatar
    Eller peta ned allt i djupaste källaren och se vilken du går och hämtar först när det brister

Liknande ämnen

1. Hjälp! Vilken synt ska jag köpa?
    Av DrArthurKrause i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2017-04-15, 20:30
  2. Herregud, vilken analog synt ska jag köpa?
    Av MK Ultra i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2014-03-22, 16:17
  3. vad ska jag behålla? Soundcraft eller tascam?
    Av netlas i forum Övrig hårdvara
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2012-08-06, 00:37
  4. Ännu en "vilken synt ska jag köpa":-)
    Av corelli i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2011-01-08, 13:02
  5. Vilken synt ska jag köpa?
    Av sisältää i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2004-10-20, 20:06

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg