Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Måste jag ha en MIDI-merge?

bitbob
    bitbob är inte uppkopplad
    bitbobs avatar
    Veteran

Måste jag ha en MIDI-merge?

Alltså...

Om jag vill använda en synt med en uppsättning midi in/out/thru till att styra två andra syntar så kopplar jag från Midi out till Midi in (och vidare genom andra syntens thru till tredje synten).

Vill jag istället styra alla tre syntar via DAW så ska synt 2 ju kopplas från synt 1:s Midi thru...

För att kunna göra båda sakerna... Måste jag ha en midi merge för att merea out och thru från synt 1? Eller blir det ännu mera knas då?

Tror inte synt1 (SY99) har någon inställning för att ändra beteendet, men ska läsa manualen så klart

Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    För att slippa gamla tiders midi-latency (som jag personligen är svårt allergisk mot) så slutade jag kedja maskiner. Kör alla MIDI på separat spår från en MOTU Microlite. Funkar kanon från DAW. Tar sin ström direkt från USB-porten också så krävs bara en kabel.

Fördel är att du kan addera fler synthar om de skulle komma. 5 Midi in/Ut = 80 separata midi-kanaler.

Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	micro-lite-large-front.jpg 
Visningar:	2 
Storlek:	108,8 KB 
Id:	83973

PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    koppla SYns thru-sladd till out när du vill lattja utan dator

ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Men visst, vill du kunna spela på synt 2 och 3 både från DAW:en och synt 1 samtidigt så måste det mergeas någonstans. Det kan kanske DAW:en göra dock, om du kör synt 1 till den. Sen ger merge ger alltid lite latency vilket inte (äkta) thru gör, men om man behöver mergea så behöver man.

bitbob
    bitbob är inte uppkopplad
    bitbobs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Frengus Visa inlägg
    För att slippa gamla tiders midi-latency (som jag personligen är svårt allergisk mot) så slutade jag kedja maskiner. Kör alla MIDI på separat spår från en MOTU Microlite. Funkar kanon från DAW. Tar sin ström direkt från USB-porten också så krävs bara en kabel.

Fördel är att du kan addera fler synthar om de skulle komma. 5 Midi in/Ut = 80 separata midi-kanaler.

Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	micro-lite-large-front.jpg 
Visningar:	2 
Storlek:	108,8 KB 
Id:	83973
    Har en MIDI-thru-box som jag använder så till det mesta. Men vill ha lite öar som inte är beroende av daw alls. Och ibland är minimala sladdragningar att föredra. (FÖ aldrig upplevt värre MIDI-latency och otajthet som när jag körde ett Yamaha UX256 och aldrig upplevt problem med kedjade prylar).

Frengus
    Frenguss avatar
    Veteran
    Jag får väl erkänna min erfarenhet av latency främst var under 80-talet. Men förstår kravet. Mitt tips var nog mer av allmän karaktär inser jag.

Då är enda tipset - det klassiska - släpp MIDI och gå full out CV/Gate

slirak
    slirak är inte uppkopplad

Veteran
    För lääänge sen så körde jag med en programmerbar MIDI patchbay, en sån här: https://sonicstate.com/digital/model.cfm?modelID=1591

Minns den som mycket smidig, kan inte komma ihåg att den strulade nåt.

Ingen merge i den, så vid behov kombinerade jag med en Anatek Pocket Merge. Funkade hyggligt, men kunde hacka lite med för mycket MIDI cc.

ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Frengus Visa inlägg
    Jag får väl erkänna min erfarenhet av latency främst var under 80-talet. Men förstår kravet. Mitt tips var nog mer av allmän karaktär inser jag.
    Framförallt i MIDI:s barndom när man började köra multitimbralt på den tidens syntar så blev det lite för mycket för dåtidens processorer, i och med att det var mycket MIDI-data som skulle hanteras. Många maskiner blev dessutom nerlastade även för MIDI-data som kanalmässigt var riktat mot andra maskiner, dvs det tog dyrbar processortid att vaska bort MIDI-meddelanden med andra kanaler än syntens egen (egna). Följden blev att om man lade ut hela MIDI-strömmen på en enda MIDI-lina så fick man latencyproblem, inte för att det var latency mellan IN och THRU utan för att varje synt i kedjan var tvungen att jobba övertid med att sortera bort MIDI-meddelanden som den inte skulle ha. Och då hjälpte det högst betydligt att ha ett MIDI-interface med multipla utgångar där varje utgång bara hade MIDI-data till en synt.

Ska man vara ärlig så blir det lite latency mellan IN och THRU, men den är i regionen nanosekunder, så det upplevs inte som en fördröjning; däremot kan man om de olika flankerna på MIDI-signalen fördröjs olika få en distorsion av signalen som gör att efterföljande synt inte kan läsa av MIDI:t ordentligt, oftast med missade eller hängande toner som följd.

Och för att komplicera det ytterligare så finns det syntar med 'soft THRU' där signalen faktiskt går in och vänder i processorn innan den skickas vidare. På alla jag sett med det upplägget så finns det någon parameter där man väljer om man ska ha OUT eller THRU på MIDI OUT, så poängen är att spara MIDI-kontakter. Ibland finns det merge mellan IN och det synten själv genererar. Hursomhelst så får man en latency på minst 320µs mellan IN och OUT (den tid det tar att ta emot en byte på MIDI IN innan man kan skicka den vidare), och det blir oftast längre då synten skall fundera lite på datat också.

Frengus
    Frenguss avatar
    Veteran
    +1 på den, Ricard. Sitter i sen förr att dedikera linorna och då hårdvara är förhållandevis billigt nu har det ju inte varit några större problem att till fullo implementera heller. Även om det kanske inte behövts. Fördel är också det blir lättare att hålla koll tycker jag. Än att mappa enskilda kanaler.

Liknande ämnen

1. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-09-15, 09:20
  2. Midi Merge/Un-merge i Logic?
    Av Angelo i forum Logic
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-07-12, 17:37

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg