Resultat 1 till 50 av 50

Ämne: Mjukvaru-programmering i trummaskiner...

akestromer
    akestromer är inte uppkopplad
    akestromers avatar
    Börjar bli varm i kläderna

Mjukvaru-programmering i trummaskiner...

Hejhej, nu kommer en massa dumma frågor igen.

Jag har försökt söka mig till information men jag vet knappt ens vad jag ska leta efter.

Hur programmerades sequencern i till exempel Boss Dr-55 eller 110 (eller vilken gammal trummaskin som helst egentligen)?

Alltså hur designades sequencern? Gjordes det i C++ eller maskinspråk eller hur funkar det egentligen?

Jag skulle vilja bygga en enkel 16 stegs trumsequencer som skickar midi eller triggar. På det mesta jag hittar på nätet genereras även ljuden i mjukvara & det är jag inte så sugen på. Vilket är det bästa eller kanske enklaste sättet att gå vidare?

Hur börjar man?

Så småningom skulle jag vilja bygga nåt brandgult med en liten skärm...
    Senast redigerat av akestromer den 2018-10-08 klockan 15:29.

theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Assembler på den tiden, idag funkar det med C på lämplig liten CPU med lite I/O!
    Arduino, raspberry Pi, Parallax Propeller etc

akestromer
    akestromers avatar
    Ok, bra, då är jag på rätt väg! Jag har byggt ett gäng midi till trig-grejor med arduino. Leker lite med teensy & pure data nu och har precis börjat kolla på propeller också.

Men finns typ linndrum eller dr55 "mjukvaran" (?) nånstans att hitta? Allt annat går ju jättelätt att hitta på nätet nu. Eller går det att läsa assembler så att man kan lära sig nåt?
    (Jag lär mig tyvärr nästan allting baklänges)

synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Mjukvaran i assembler är speciellt skriven för en viss mikrokontroller från den tiden och idag inte speciellt användbar. Läsa ut den kan man oftast göra genom att läsa ut ett EPROM minne eller kollar här:
    http://dbwbp.com/index.php/9-misc/37-synth-eprom-dumps

Att göra reverse-engineering på den och förstå skulle ta mer tid än att göra något nytt i tex Arduino.
    Sen kan man ju givetvis göra en emulator för den mikrokontrollern och köra assemblerkoden på någon annan plattform (vilket man gör för tex gamla tv-spel) men i det här fallet känns det lite onödigt.

Oavsett, lycka till med ditt projekt

akestromer
    akestromers avatar
    Ja, tack!!

Allt jag gör brukar ta lite längre tid...
    Hoppas att jag får lite idéer.

jazzdoktorn
    jazzdoktorn är inte uppkopplad
    jazzdoktorns avatar
    Veteran
    Spännande projekt.

ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Jag skulle rekommendera att utgå från t ex Midibox (http://www.ucapps.de) eller Axoloti (http://www.axoloti.com). Då får man hela tråkgörat med OS och MIDI-hantering klart från början och man kan ägna sig åt själva prorgrammeringen av sin sequencer eller vad man nu vill göra. Midibox körs i sin modernaste form på ett STM32F4DISCOVERY-kort, så man får bygga lite mer själv om man vill ha DIN-MIDI.

Axoloti marknadsförs som en digital virutell modular, men kortet har en hel del I/O-pinnar samt både USB-MIDI och DIN-MIDI klart på kortet så man kan nöja sig med att bara använda den delen. Styrkan med Axoloti är dock den grafiska miljön, och om man är mer intresserad av att bara programmera så skulle jag föredra Midibox. Framförallt rena MIDI-prylar är inte Axolotins styrka då det händer lite för mycket automagiskt för man skall ha full kontroll på det som går in och ut (vilket kan vara en fördel eller nackdel beroende på vad man vill göra).

Sen finns det Pisound (https://blokas.io/) som är ett audio- och MIDI-shield med tillhörande mjukvara till RPi, men trots att jag köpt en sån för ett bra tag sedan har jag aldrig testat den.

matsen
    matsen är inte uppkopplad

Senior
    Teoretiskt sett:
    Ta reda på vilken processor som använts.
    Skaffa datablad/manual för denna.
    Skaffa en "Disassembler" för denna.
    Kör på utläst EPROM -fil.
    ... Grotta.

Men som sagt det kan ju vara svårt att hitta info och framförallt en disassembler för någon gammal udda processor.
    Sen kan man behöva förså lite hur den jobbar med minne/prom, om den alltid bootar på adress noll eller någon offset (därför datablad/manual), hur interrupt funkar osv.
    Det man får ut ur en disassembler innehåller ju inte heller några vettiga "labels" eller variabelnamn så man brukar väl försöka jobba med att döpa om dessa till vettiga labels alteftersom man börja fatta vad som händer.
    Sen kan man nog behöva vara hyggligt hemma på schemat så man kan förstå vad/hur externa kretsar interagerar med processorn (ex. hur accessas en DAC, är den minnes-mappad och var i minnet i så fall).

Kul om man är motiverad/intresserad, eller fruktansvärt tidsslöseri om man inte är det

akestromer
    akestromers avatar
    Ja, men det här är roligt! Jag har redan slösat en massa tid på det. Det är en sån där grej jag bara snöar in på & lätt fastnar utan att komma vidare, så allt det här hjälper ordentligt!

På sidan som synthboy länkade till hittade jag ett par roliga OS. Sen kom jag till en disassembler som iallafall klarade att översätta för Z80. Så dit kommer jag nog komma tillbaka igen när jag lär mig mer. Det blir väl lite som att lära sig tyska genom att bara kolla på RTL. Men ja, med det & lite riktig skolning på andra ställen kanske jag kommer nån vart om några år.

Axolotin var jag inne och sniffade på nyligen, men körde på teensyn istället. Tänkte aldrig på den som controller dock så det får jag kolla upp igen! & midibox hade jag missat helt. Mycket intressant.

Men ja, drömmen vore ju att kunna programmera nåt i typ basic & ladda upp på en raspberry så man får nåt i den här stilen:

Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Drum Computer.jpg 
Visningar:	9 
Storlek:	235,8 KB 
Id:	83981

Men ja, om jag kunde börja med en dr55a vore ju det nåt.
    Det här är den enda intressanta trumsequencern jag hittat: https://www.youtube.com/watch?v=6ArDGcUqiWM

Här var en annan intressant sida jag sprang på:
    http://www.chriskann.com/TR707/TR707_CPU_Format.html

Redaktör
    Min misstanke skulle vara att äldre trummaskiner är skrivna såpass maskinnära (dvs assembler eller C och mycket krokar direkt in i hårdvaran) att de kanske inte är till särskilt stor hjälp för att bygga något liknande idag.

Pratar vi trumsequencer tror jag gränssnittet är den stora utmaningen, så beroende på vad du är ute efter skulle jag kika på verktyg för att göra den biten enklare – typ Puredata, Supercollider, etc, som också ricard är inne på.

Jag misstänker att det förmodligen går att skriva tillräckligt snabb kod i tex Python för den delen, men det är inget jag har någon direkt erfarenhet av. (Tex Live använder Python, och Lua som också är ett skriptspråk är populärt i spelindustrin – så länge vi inte pratar DSP så är ju moderna processorer vansinnigt mycket snabbare än det som fanns på 1980-talet, så för att spotta ur sig lite MIDI och läsa av lite knappar så kommer man undan med en del overhead när processorerna är på 700MHz istället för 7.)

Men det beror ju också på vad du är ute efter, om poängen specifikt är att skriva något på låg nivå så är det ju lite dumt att ge sig på någon högrenivålösning.

biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Oj, oj, Z80... jag skrev en lärobok "back in the days" om assemblerprogrammering på Z80 och trodde väl aldrig att det skulle dyka upp här nu nästa årtusende. Jag förslår att du skippar det spåret och satsar på C, C# eller C++.

akestromer
    akestromers avatar
    Hehe, ja, nä Z80 kommer jag inte använda. Jag skrev ett spel på vic20n för 30+ år sen & det gör jag inte om. Men nu finns ju copy + paste & det borde ju göra allt lite lättare.

Drömtrummaskinen movement mcs använde nascom 2 som var baserad på z80. Men också drumtraks och drumulatorn använder z80.
    Jag försöker bara lära mig metoder för hur man gör och hur det gjordes förr (när allt var bättre ) Jag tycker man borde kunna byta ut z80n mot nåt modernare utan att det blir en onödigt komplicerad apparat med gummiknappar & touchscreens.

Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    Pratar vi trumsequencer tror jag gränssnittet är den stora utmaningen
    Ja, verkligen! Jag har byggt några midi trumsequencers i pure data nu och tycker det funkar ganska bra. Framförallt ju för att lära sig tänka rätt. Men jag är inte helt nöjd än. Och så vet jag inte hur man flytta över det till hårdvara. Pduino får jag inte att funka.
    Men jag ska kolla in supercollider också, det vet jag inte vad det är än!

Det borde väl gå att programmera som moduler kanske? Alltså man gör en modul som är ett spår med 16 steg, så om man vill ha 6 spår använder man 6 såna. Och sen en modul som är midi in, en midi ut, clock in eller vad det nu blir. Och som man sen kan kombinera ihop till precis den maskin man vill ha. Men ja, det är kanske en annan diskussion.

ZackZick
    ZackZick är inte uppkopplad
    ZackZicks avatar
    Veteran
    Det går nog utmärkt att kombinera alla spår i en processor. Det är inte så beräkningstungt. Den resurs som nog riskerar bli brist på är antal in/utgångar på datorn (lite beroende på hur du sköter inmatning/programmering)

Att synka ihop flera moduler blir antagligen mer komplext och inför nya problem.

bitbob
    bitbob är inte uppkopplad
    bitbobs avatar
    Veteran
    Jag skrev en trummaskin i Flash (actionscript snarare) en gång i tidernas begynnelse

Ljuden var samplingar. Och varje trumljuds sekvens sparades i en integer. Och sen bitskiftades varje int ett steg i en loop om 16 steg. 1a satt för steget = spela upp sampling.

Sjukt meningslöst och sjukt otight pga Flash...

janost
    janost är inte uppkopplad
    janosts avatar
    Veteran
    Bara de analoga trummaskinerna triggas från en CPU.

De digitala som ex. Drumulator så är CPU:n trummaskinen.
    Samplingarna skyfflas till DAC mha DMA.

De triggas inte utan CPU:n skriver data till specifika register i DMA för att trigga ett ljud.

biomoib
    biomoibs avatar
    Veteran
    Hmm... förstår jag detta? Borde göra det... men det känns lite tveksamt... LOL
    Vad menar han egentligen?

Citat Ursprungligen postat av janost Visa inlägg

De triggas inte utan CPU:n skriver data till specifika register i DMA för att trigga ett ljud.
    Senast redigerat av biomoib den 2018-10-08 klockan 21:05.

janost
    janosts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av biomoib Visa inlägg
    Hmm... förstår jag detta? Borde göra det... men det känns lite tveksamt... LOL
    Vad menar han egentligen?
    En gång till då.

Bara analoga trumljudmoduler (undantaget DMX och Linn) pingas med en klassisk triggerpuls.

De samplebaserade har en DMA (automatisk dataskyffling från minnet till D/A omvandlare) som inte bara triggas av CPU utan kräver att du sätter upp flera register (minnesplatser) för att initiera och starta ett trumljud.

akestromer
    akestromers avatar
    Typ såhär? En analog CPU triggar ljud en digital läser.

Rätt?

Edit: de kom visst upp samtidigt. Bra beskrivning.

akestromer
    akestromers avatar
    Men ja, det är typen som pingar jag är intresserad av.

biomoib
    biomoibs avatar
    Veteran
    Sorry, Janost... men jag håller inte med dig om detta som en absolut sanning. Jag ser flera andra möjligheter i en digital lösning att lösa detta på...

janost
    janosts avatar
    Veteran
    Sorry, Janost... men jag håller inte med dig om detta som en absolut sanning. Jag ser flera andra möjligheter i en digital lösning att lösa detta på...
    Det beror ju som sagt vilken trummaskin han mekar med?
    Men exemplet Drumulator fungerar med DMA.

janost
    janosts avatar
    Veteran
    Men är det sequencern du vill göra så gjordes den i assembler gammalt tillbaka och numer i C och C++

Men det enda kravet på en sequencer är timingen och går att skriva i princip i vilket språk som helst.

akestromer
    akestromers avatar
    Ja, tack för all hjälp! Det är det här med nya språk, ibland vet man inte riktigt var man ska börja.
    Just nu sitter jag & leker med supercollider & har väldigt roligt.

Många av de musik och midi-anpassade språken jag sprungit på verkar vara mer intresserade av intern ljudgenerering än kontrollering av externa saker som låter.

Med lite tur är supercollider typ som spanska till C++s italienska eller nåt. Så att iallafall vissa språkregler gäller båda.

Bra med ett språk som håller en intresserad fram tills man börjar förstå lite. Nä, nu behöver jag kaffe.

janost
    janosts avatar
    Veteran
    Ett pattern i en step-sequencer är bara en array eller en lista siffror, säg 16 steg lång.

Innehåller steget en 1:a så bankar du på bastrummen, en 2:a så slår du på virveln.
    En 3:a så drämmer du till bägge samtidigt.

För varje klockpuls så avancerar du ett steg i listan och när du kommer till steg 17 så nollställer du och börjar om.

Editorn är ett program för att ändra värdena i listan.

dannes
    dannes är inte uppkopplad
    danness avatar
    Veteran
    typ nåt sånt här ungefär för en pulstrig sequencer, (där I/O pin register läs funktionerna måste skrivas också så klart, men de är ju plattformsberoende)

---
    unsigned char ptn[16];
    unsigned char step = 0;
    unsigned char state = 0;

unsigned char readInputPins(void); // funktion som läser 8 pinnar
    void writeOutputPins(unsigned char reg); // funktion som skriver 8 pinnar

int main(void) {

while(1) {
    if ( ((readInputPins() & 0x01) == 0x01) && (state == 0) ) {
    writeOutputPins(ptn[step]);
    state = 1;
    step++;
    if (step == 16)
    step = 0;
    }

if ( (( readInputs() & 0x01) == 0x00) && (state == 1) ) {
    writeOutputPins(0);
    state = 0;
    }
    }
    }
    ---

Men bättre att låta clockpinne komma in via ett interrupt, typ nåt sånt här:

void irq(void) {
    writeOutputPins(ptn[step]);
    step++;
    if (step==16)
    step=0;
    }

Då kan man lägga editorn i main.

(det brukar alltid vara bra att se nåt exempel... med reservation för nån miss eftersom jag bara skrivit detta som inlägg.)
    Senast redigerat av dannes den 2018-10-09 klockan 07:47.

janost
    janosts avatar
    Veteran
    Och en Arduino Uno för 75spänn är en jättebra plattform för nybörjare som kör ovanstående kod 20ggr snabbare än en C64.

Så utöver själva sequencern så kan den även driva display och knappar.

När du sedan känner dig mer hemma med C-programmering så kan du flytta projektet till valfri plattform.

dannes
    danness avatar
    Veteran
    Och en Arduino Uno för 75spänn är en jättebra plattform för nybörjare som kör ovanstående kod 20ggr snabbare än en C64.

Så utöver själva sequencern så kan den även driva display och knappar.

När du sedan känner dig mer hemma med C-programmering så kan du flytta projektet till valfri plattform.
    Självklart bör man skriva det i nåt högnivåspråk, tex C. Ser ingen större anledning att göra detta i C++.

tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Härligt, tror jag har kvar Atari Midi programeraboken

ZackZick
    ZackZicks avatar
    Veteran
    Om du behöver flera pinnar än vad en Arduino Uno har så kan en Arduino Mega 2560 vara ett alternativ. T.ex. om du vill läsa av många strömbrytare och/eller styra många olika utgångar.

Om man vill ha flera utgångar kan man även bygga ut sin microcontroller med I/O-expanders. Dvs separata kretsar som ger ännu flera utgångar. Det kan i sin enklaste form vara vanliga skiftregister som man skiftar in bit för bit till, förslagsvis via microcontrollerns SPI-buss.

Flera ingångar kan man få med multiplexrar (både digitala och analoga ingångar), eller skiftregister (endast digitala).

ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran

Många av de tidiga sampelbaserade trummaskinerna, t ex Drumtraks och Oberheim DMX, har inte ljuden tillgängliga för processorn, utan varje ljudkanal är sin egen lilla sampleplaybackmaskin med ljud-(EP)ROM, klockgenerator och D/A-omvandlare. Så där triggas ljudet väsentligen som i en analog trummaskin med någon form av puls som släpper iväg räknaren så den räknar igenom alla adresser i motsvarande ljudminne och resultatet pytsas ut via en D/A-omvandlare och ljuden mixas sedan analogt.

Därmed inte sagt att man borde göra så idag om man skulle bygga en trummaskin naturligtvis.

biomoib
    biomoibs avatar
    Veteran
    Intressant, Ricard! Jo, det finns ett antal sätt att lösa detta på...

dannes
    danness avatar
    Veteran
    Intressant, Ricard! Jo, det finns ett antal sätt att lösa detta på...
    Sequencern kan man göra med skiftregister...

ZackZick
    ZackZicks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av dannes Visa inlägg
    Sequencern kan man göra med skiftregister...
    eller med mutliplexer om man har hårdvaruswitchar

akestromer
    akestromers avatar
    Ja, frågan är ju som sagt gränssnittet. Jag ska börja plugga den här nu & se om nåt fastnar. https://www.letsstartcoding.com/syntax/

Om man kör midi behövs väl färre in och utgångar. Då kan man ju till o med mata in patterns med midi eller seriell data eller vad det heter.

Så då kan man ha 1 en midikontroller/keyboard med klocka -> 2 Sequencer -> 3 ljudapparat med midi. Så alltså tre olika apparater. 1an & 3an har jag redan så då blir det mindre att bygga med lite tur.

Jag har en arduino midi till trig kod jag använder & en nano kostar ju nästan ingenting. Kanske lite klumpigt, men modultänket gör det lättare att inte bli överväldigad och faktiskt komma nånvart.

Men ja, idag har jag lite för mycket annat att jobba & tänka på för att det ska bli riktigt rätt.

dannes
    danness avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av akestromer Visa inlägg
    Ja, frågan är ju som sagt gränssnittet. Jag ska börja plugga den här nu & se om nåt fastnar. https://www.letsstartcoding.com/syntax/

Om man kör midi behövs väl färre in och utgångar. Då kan man ju till o med mata in patterns med midi eller seriell data eller vad det heter.

Så då kan man ha 1 en midikontroller/keyboard med klocka -> 2 Sequencer -> 3 ljudapparat med midi. Så alltså tre olika apparater. 1an & 3an har jag redan så då blir det mindre att bygga med lite tur.

Jag har en arduino midi till trig kod jag använder & en nano kostar ju nästan ingenting. Kanske lite klumpigt, men modultänket gör det lättare att inte bli överväldigad och faktiskt komma nånvart.

Men ja, idag har jag lite för mycket annat att jobba & tänka på för att det ska bli riktigt rätt.
    Om du känner att du vill fokusera på programmering så är kanske en RPi med en ableton/launchcontroller är smidigast som editor / kontroller. Jag har själv gjort en sequencer som använder en Behringer LC-1 som interface. Men gillar man löda och pyssla, så kan ju en arduino eller liknande är mera rätt.

akestromer
    akestromers avatar
    Vad är "RPi med ableton/launchcontroller"? Jag försökte googla men det gick inge bra. Och jag älskar att löda & pyssla. Vill mest bygga nåt eftersom det jag vill ha inte verkar existera.

Jag avskyr silikon-knapparna som i princip alla tillverkare använder. Jag kör med klassiska tangentbordsknappar. Finns det nåt härligare än att starta en 808a eller en dr55a!? Känns liksom som att man gör nåt viktigt för världsfreden med såna knappar.

Mest vill jag för att bygga nåt som är snyggt, bra och inspirerande. Jag känner mig ganska säker på hur man bygger en midicontroller av en arduino.

Min nuvarande setup för den som är intresserad:
    De senaste åren har jag sålt de flesta av mina fintrummaskiner & byggt kopior på de ljud jag gillat mest själv istället. Hade en 808a som jag sålde & nu har jag byggt de flesta av ljuden på veroboard & den funkar perfekt med en arduino nano midi till trig. & drumtraksen sålde jag precis & bytte mot två konstiga epromtrummisar jag hittade billigt på ebay & byggde in midi i. (De håller jag på & kopierar också. & lägger upp scheman till här när jag lyckats.)
    Sen kontrollerar jag hela schabraket med en mpc500.

Men det vore kul att kunna bygga ihop allt med en bra trumsequencer. En trummaskin utan sequencer är ju lite tråkigt.
    Senast redigerat av akestromer den 2018-10-09 klockan 23:53.

Redaktör
    Vad är "RPi med ableton/launchcontroller"? Jag försökte googla men det gick inge bra. Och jag älskar att löda & pyssla. Vill mest bygga nåt eftersom det jag vill ha inte verkar existera.
    Gissar att dannes menar Raspberry Pi + tex Novation Launchpad eller Ableton Push. Men…

Jag avskyr silikon-knapparna som i princip alla tillverkare använder. Jag kör med klassiska tangentbordsknappar. Finns det nåt härligare än att starta en 808a eller en dr55a!? Känns liksom som att man gör nåt viktigt för världsfreden med såna knappar.
    …där har du silikonknapparna du inte vill ha. Men tex något från Midi Fighter kanske kan vara något att kika på?

akestromer
    akestromers avatar
    Ja, midifightern verkar mycket bättre, men fortfarande inte riktigt vad jag är ute efter.
    Jag behöver ingen midikontroller. Jag kan köra Pure Data för att testa vad jag sen behöver bygga. Så jag börjar med att fokusera på C++ programmeringen av själva sequencern.

Såhär ser min 808-härmare ut:

Namn:	808.jpg 
Visningar:	15 
Storlek:	90,5 KB 
Id:	84003

Här är en instagram jag fyllt med inspiration:
    https://www.instagram.com/frontpanels/

Lite väl retro kanske. Men ja, inspiration är ju bra.

Hjorten
    Hjorten är inte uppkopplad
    Hjortens avatar
    Administrator
    Snygg! Kan vi få ljudexempel?

akestromer
    akestromers avatar
    Javesst!

Electronica Kroumata:
    https://soundcloud.com/iceland-karate/drumvoice2000

Har inte byggt klart maracas/clap eller rimshot/clave än. Men det lär dröja...

Hjorten
    Hjorten är inte uppkopplad
    Hjortens avatar
    Administrator
    Det låter ju riktigt fint ändå.

dannes
    danness avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    Gissar att dannes menar Raspberry Pi + tex Novation Launchpad eller Ableton Push. Men…

…där har du silikonknapparna du inte vill ha. Men tex något från Midi Fighter kanske kan vara något att kika på?
    Korrekt RPi.

Den jag nämnde Behringer LC1 har inte silikonknappar.

Namn:	Z01451309819.jpg 
Visningar:	3 
Storlek:	28,4 KB 
Id:	84004

Jag har den liggande när jag använder den som sequencer. Inte snyggast, men funktionellt och jag är så himla trött på att löda och mecka.
    Senast redigerat av dannes den 2018-10-10 klockan 14:18.

nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Om du gillar att löda skulle du ju kunna bygga sequencern helt "analogt" d v s med diskreta komponenter. En klocka, en räknare, 16 on/off-switchar per kanal och lite buffers för att få fina triggar. Sedan kan du fippla dit Midi-klockning ifall du vill slava den.

ZackZick
    ZackZicks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av dannes Visa inlägg
    Korrekt RPi.

Den jag namngav Behringer LC1 har inte silikonknappar.

Namn:	Z01451309819.jpg 
Visningar:	3 
Storlek:	28,4 KB 
Id:	84004

Jag har den liggande när jag använder den som sequencer. Inte snyggast, men funktionellt och jag är så himla trött på att löda och mecka.
    Hur interfacear du LC1:an? Har du byggt sequencerhårdvaran själv? Eller Raspberry kanske?

dannes
    danness avatar
    Veteran
    LC1 har USB, och den är en sån MIDI standard device. Så den dyker upp som en MIDI device.

Hårdvaran jag kört med hittils är en gammal Intel Atom minilaptop, som kör Linux. Tycker dock man har lite timeing problem med Linux, funderar på att byta till något realtidssystem, dock har man då lite problem med USBMIDI drivare kanske. Raspberry skulle ju funka också.

Launchpad (ableton) style att växla ptn på olika spår är ju super nice. Viktig feature för mig är att kunna byta ptn på spår individuellt, och att ptn kan vara av vilken längd som helst. Man kan ha den rullande hela tiden och slå av på inspelning när man vill på vilket spår man vill. Jag har en gemensam ptn bank för alla spår, så man kan köra ett ptn som man spela in på ett spår på ett annat.
    Nu byter jag ptn när masterklockan går runt en bar. Man kan fundera på om det är bättre att byta när ett ptn wrappar runt istället. Då kan man få förskjutningar på ptn som går jämt ut, om det är bra eller dåligt kan man diskutera.

En grej jag är lite nöjd med är att använda diodringarna runt knobarna för att visa var man är i sekvenserna (den nedre vänstra är mastertrack, de fyra till höger är ptn per spår. Den uppe till vänster är midiclockan):
    https://www.dropbox.com/s/axzqm82rph...51368.mp4?dl=0

Här är en tidig test. Här synkas den från en TT606, och den styr en karp och en korg707. För mig är realtids inspelning en viktig feature. (här hade jag inte kläckt iden att använda diodringarna utan kör en sån vanlig blinkradda.)
    https://www.dropbox.com/s/56c3oiapwq...05411.mp4?dl=0

Sorry för kass ljudkvalle och helt värdo filmupptagning, det är hörlurar på bordet som plockas upp av telefonen...

Det jag gjort är ju mjukvara skriven i ANSI C, posix. (harmonierar med trådrubrik någorlunda )

Hoppas ingen känner att jag har kapat tråden, det är inte min mening. Ta det som bygginspiration...
    Senast redigerat av dannes den 2018-10-10 klockan 14:38.

akestromer
    akestromers avatar
    Häftigt dannes! Absolut ingen trådkap!

Jag börjar sakta förstå din kod från några inlägg sen också ju mer jag läser på. Verkar som att jag faktiskt håller på & lär mig lite!

Nyd: Helt analogt är jag inte så sugen på. Blir för jäkla klumpigt just med trumsequencers. Och jag tycker det behövs lite mer crossovers mellan lödare och programmerare. Kan bli lite extremistiskt ibland. Här är en tidigare trumsequencer jag börjat på:

Namn:	PA106074.JPG 
Visningar:	14 
Storlek:	1,19 MB 
Id:	84011

(Ok, jag kanske är lite ohälsosamt besatt av snygga ovanliga trummaskiner)

Hugo Hasslo
    Hugo Hasslo är inte uppkopplad
    Hugo Hasslos avatar
    Senior
    Ja, midifightern verkar mycket bättre, men fortfarande inte riktigt vad jag är ute efter.
    Jag behöver ingen midikontroller. Jag kan köra Pure Data för att testa vad jag sen behöver bygga. Så jag börjar med att fokusera på C++ programmeringen av själva sequencern.

Såhär ser min 808-härmare ut:

Namn:	808.jpg 
Visningar:	15 
Storlek:	90,5 KB 
Id:	84003

Snygg trummis! Kul att tänka att den spottar ut Miami Bass rytmer.

akestromer
    akestromers avatar
    Citat Ursprungligen postat av Hugo Hasslo Visa inlägg
    Snygg trummis! Kul att tänka att den spottar ut Miami Bass rytmer.
    Hehe, tack! Tycker det är svårt att INTE spela supersonic när man har en 808 koskälla!

makari
    makari är inte uppkopplad
    makaris avatar
    Veteran
    Kul projekt. Du skriver att du byggt midi till trigg-grejer på arduino tidigare? Börja där i så fall, du borde ha halva inne redan. Antar att midi sync är bra att ha. Det är ju nästan bara att lägga till en liten snurra som spottar ut sig trigg-pulser så är du hemma. Jag tror att större delen av ett sånt projekt inte kommer att handla om själva sequencern. Utan 90% av koden kommer förmodligen handla om hur du programmerar den och hur du matar in data via knappar och rattar.

Snyggt! Nåt du kommer fortsätta uppdatera. För i så fall följer jag.

akestromer
    akestromers avatar
    Ja, det låter som en vettig linje. De jag byggt tidigare har varit kopior på andras kod som jag modifierat med det pyttelilla jag visste då för att anpassa till mina projekt. Men nu har jag läst på lite mer så snart kommer alla konstiga termer bli lättare att förstå.

Men ja, det blir nog just gränssnittet som kommer bli utmaningen. Men det känns kul. Att tänka ut nåt smart & enkelt.

Citat Ursprungligen postat av makari Visa inlägg
    Snyggt! Nåt du kommer fortsätta uppdatera. För i så fall följer jag.
    Tack! Jag har kommit av mig lite, men jag försöker hålla liv i den.

Liknande ämnen

1. Programmering
    Av Kloo i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-01-22, 22:53
  2. FM-programmering
    Av Dalleponken i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-07-15, 09:43
  3. mjukvaru-electronica
    Av hdw i forum Övrig mjukvara
    Svar: 6