Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Triac som ljudrelä?

Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran

Triac som ljudrelä?

Det här är inget praktiskt problem just nu, utan av nyfikenhet. Ibland om man moddar saker hamnar man i läget att man vill ha en switch i en ljud ljudkedja (växelström) och långa kabeldragningar till en panel riskerar att skapa störningar.

Kan en triac fungera i sådana sammanhang, eller färgar de ljudet i t.ex nollgenomgången? Den enda långa kabel som krävs i det läget är gaten. Man hör mest om triacer i dimmrar och annat där exakt reproduktion av in till utgång är mindre viktig.

ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    En triac har typ ett diodspänningsfall över sig (om inte mer) när den leder, så den är dels inte lämplig av det skälet du anger, och dels så räcker inte signalnivån hos en lågnivåsignal till överhuvudtaget egentligen.

Men man kan ju bygga en låda med en analog switch i eller ett tungelementrelä, och styra lådan remote så får man den långa kabeln där den gör mindre skada.

Oortone
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av ricard Visa inlägg
    En triac har typ ett diodspänningsfall över sig (om inte mer) när den leder, så den är dels inte lämplig av det skälet du anger, och dels så räcker inte signalnivån hos en lågnivåsignal till överhuvudtaget egentligen.

Men man kan ju bygga en låda med en analog switch i eller ett tungelementrelä, och styra lådan remote så får man den långa kabeln där den gör mindre skada.
    Misstänkte att det var nå't i den stilen. Man kanske kan göra roliga ljudförvrängare med dem?
    Vad menar du förresten med analog switch i låda?

ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Det finns ju IC-kretsar som switchar analoga signaler. Jag menade att man tar en sådan med tillhörande kringkomponenter och bygger in i en liten låda.

Hehe, jo, med lite pyssel borde man nog kunna göra lite ljudbearbetning med en triac, men jag tror det i slutändan upplevs som lite olika former av distorsion då man ganska brutalt kapar vågformen. (Nåt som Eric Barbour (Metasonix) säkert hade haft jätteskoj med om han inte varit så fast i rörträsket).

oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av ricard Visa inlägg
    Det finns ju IC-kretsar som switchar analoga signaler. Jag menade att man tar en sådan med tillhörande kringkomponenter och bygger in i en liten låda.

Hehe, jo, med lite pyssel borde man nog kunna göra lite ljudbearbetning med en triac, men jag tror det i slutändan upplevs som lite olika former av distorsion då man ganska brutalt kapar vågformen. (Nåt som Eric Barbour (Metasonix) säkert hade haft jätteskoj med om han inte varit så fast i rörträsket).
    Jag har varit inne på distiga ”vca”er med triac, men har inte kommit till skott (som med så mycket annat).

4066 är ju en klassiker för att switcha men den klickar. Så man ska väl ha något med nollgenomgång, eller som analyserar signalen och switchar när det inte klickar.

Oortone
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    Jag har varit inne på distiga ”vca”er med triac, men har inte kommit till skott (som med så mycket annat).

4066 är ju en klassiker för att switcha men den klickar. Så man ska väl ha något med nollgenomgång, eller som analyserar signalen och switchar när det inte klickar.
    Aha, det är ju ett alternativ. Att det klickar behöver inte vara ett så stort problem. Även analoga strömställare klickar i många situationer. Bra tips.

oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    Aha, det är ju ett alternativ. Att det klickar behöver inte vara ett så stort problem. Även analoga strömställare klickar i många situationer. Bra tips.
    Ja, ska det bara på och av en gång om dagen eller så är det ju lugnt.

Liknande ämnen

1. Svar: 45
    Senaste inlägg: 2018-09-23, 20:34
  2. finns det någon au plugin som låter som jx8p-chorus?
    Av Funkenteller i forum Övrig mjukvara
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2014-11-23, 19:04
  3. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-07-23, 22:16

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •