Resultat 1 till 43 av 43

Ämne: JX-10

Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran

JX-10

Jag ger den 10 av 10

PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Uttömmande!

Albedo
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    Uttömmande!
    Det är talet som är det viktiga, inte hur mycket man talar.

nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    En JX-10 säger mer än tusen ord.

kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Jag tar den, swishar om tio.

machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av kockpit Visa inlägg
    Jag tar den, swishar om tio.
    Kostar den 10?

valsolos avatar
    Vintage
    10

#undergångenärnära

The Introvert
    The Introvert är inte uppkopplad
    The Introverts avatar
    Veteran
    9

#närmarenu

my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    300 kronor bjudet

kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av my03 Visa inlägg
    300 kronor bjudet
    Mer är den inte värd!

Albedo
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kockpit Visa inlägg
    Mer är den inte värd!
    Värd 10 tusen

nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Mer än CS-10 iallafall tycker jag.

KungKrille
    KungKrille är inte uppkopplad
    KungKrilles avatar
    Veteran
    JX-10=J10-10=J

Steve
    Steve är inte uppkopplad

Veteran
    Stängde precis av min JX10 och loggade in här tänkandes vad himla gosig den är

Vad heter expansionen som ger lite mer patchar mm, Wewooven? Någon som testat?

Hur är det att fixa till tangentbordet på dessa?

dannes
    dannes är inte uppkopplad
    danness avatar
    Veteran
    Den är fin, men jag sålde min för ett tag sen. Jag hade trattat ned i en sweetspot i den som jag blev kvar i. Den begränsade mig på nåt sätt att utvecklas vidare, därför fick den lov att gå. Men fin synt helt klart.

Kraft
    Kraft är inte uppkopplad
    Krafts avatar
    Senior
    Turnerade i åtskilliga år med den. Perfekt gig-synth, för stor i min studio så 8P får duga.

Albedo
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Steve Visa inlägg

Ja, den är härlig!
    Vecoven.com, nej jag har inte satt in nån sån, jag tycker den funkar bra ändå, men andra här har skrivit om det vet jag.
    Menar du aftertouchen? Min aftertouch var stenhård (obefintlig) när jag köpte den begagnad, men det gick rätt lätt att fixa tycker jag, med lite tips på nätet.

Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Steve Visa inlägg

Vecoven - http://www.vecoven.com/superjx/superjx.html

Albedo
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Kraft Visa inlägg
    Turnerade i åtskilliga år med den. Perfekt gig-synth, för stor i min studio så 8P får duga.
    Man brukar ju säga att JX10 är två stycken JX-8P, men på nätet finns prat om att det inte är samma chorus i de båda, att JX8P har ett bättre chorus, är det något du har märkt?

PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    JX8P är så fet i sig att det knappt märks med en till "engine".

Albedo
    Albedos avatar
    Veteran
    JX8P är så fet i sig att det knappt märks med en till "engine".
    Det håller jag med om, fördelen är väl bara att man får mer polyfoni, eller kan köra split keyboard med två ljud med 6 voicer.

dannes
    danness avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Albedo Visa inlägg
    Det håller jag med om, fördelen är väl bara att man får mer polyfoni, eller kan köra split keyboard med två ljud med 6 voicer.
    Jag tycker nog att layer är viktig grej på den. Annars är väl jx8p snudd på bättre?

Scorphion
    Scorphion är inte uppkopplad
    Scorphions avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Älskar JX-10s ljud i original. Har iaf fått hem vecovens fulla romkit (med pwmkort), drog till med ny display (Noritake VFD) när jag ändå höll på.
    Nu saknas bara lite pryttlar från mouser (plintar och bandkablar). Blir spännande detta

Kraft
    Kraft är inte uppkopplad
    Krafts avatar
    Senior
    Man brukar ju säga att JX10 är två stycken JX-8P, men på nätet finns prat om att det inte är samma chorus i de båda, att JX8P har ett bättre chorus, är det något du har märkt?
    Jag hadde inte 8P på samma tid som 10 så har inget direkt grunnlag för jämførelse, men chorus på 8P låter helt kanon för min del. Endast upplever jag at 6 toners polyfoni ofta inte sträcker til så MKS-70 hamnar nog här innom kort ;-)

jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Kraft Visa inlägg
    Jag hadde inte 8P på samma tid som 10 så har inget direkt grunnlag för jämførelse, men chorus på 8P låter helt kanon för min del. Endast upplever jag at 6 toners polyfoni ofta inte sträcker til så MKS-70 hamnar nog här innom kort ;-)
    om du har möjlighet Kraft, så jämför klangen ifrån jx-8p med en mks-70. Jag tyckte inte att min mks-70 lät som mina äldre inspelningar med en jx-8p. Jag hade parameterschema och skapade exakt samma ljud på mks-70. Kan ha varit av behov av kalibrering kanske?

Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Scorphion Visa inlägg
    Älskar JX-10s ljud i original. Har iaf fått hem vecovens fulla romkit (med pwmkort), drog till med ny display (Noritake VFD) när jag ändå höll på.
    Nu saknas bara lite pryttlar från mouser (plintar och bandkablar). Blir spännande detta
    Kul projekt!

Real Parakeet
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    JX-3p låter bäst i hela JX-serien.

Albedo
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Real Parakeet Visa inlägg
    JX-3p låter bäst i hela JX-serien.
    VCA: BA662?

Steve
    Steve är inte uppkopplad

Veteran
    Tycker JX10an har en metallisk klang i choruset som även jx3p har. Helt fantastiskt. JX8P upplever jag som "fetare" i klangen.
    Underbara alla 3.

Dalleponken
    Dalleponken är inte uppkopplad
    Dalleponkens avatar
    Veteran
    Efterföljaren D-20 är två JX-10 i en och mycket fetare

dannes
    danness avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Dalleponken Visa inlägg
    Efterföljaren D-20 är två JX-10 i en och mycket fetare
    Hur många är det i en D-110?

dickydiggler
    dickydiggler är inte uppkopplad
    dickydigglers avatar
    Veteran
    D-550 är väl 55 stycken JX-10 i en smidig rackenhet va

machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Moog One är en tiondels JX-10. Tänk vilket fyndpris JX-10 säljs för!

Real Parakeet
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av dannes Visa inlägg
    Hur många är det i en D-110?
    Det varierar med vilken revision av filter den har.

RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Senior
    Jag ger den 10 av 10
    Maybe this is the final countdown... eller en konspiration från Rolandz brass-agenter där dr Preset styrde vco/dco med järnhand för att simulera pcm och sedermera pcm för att simulera vco/dco. Efter nedräkningen finns bara rester av acb algoritmer lagrade i flytande kristaller i en fusion av allt.

Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	tinfoil.jpg 
Visningar:	0 
Storlek:	31,0 KB 
Id:	83972

dannes
    danness avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Real Parakeet Visa inlägg
    Det varierar med vilken revision av filter den har.
    Ok, jag har bara testat den med d1-arré resonansfilter.

PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Det är när trådar fladdrar iväg man måste bibehlla sitt fokus.

Albedo
    Albedos avatar
    Veteran
    Det är när trådar fladdrar iväg man måste bibehlla sitt fokus.
    Men roligt med den här tråden som omväxling var att den startades som en oseriös och sen gick över till att bli lite seriös.
    Senast redigerat av Albedo den 2018-10-08 klockan 10:15.

PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Ja det är ju först då den är intressant.

För att reda ut det hela;
    1. Parakeet har fel och trollar med sin 3P-kommentar.
    2. Dalleponken har fel och trollar med sin D-20-kommentar.

Hur? Ja;
    1. 3P kan inte återge ljud som Voices, Soundtrack, har inte heller unison detune för ultrafeta basljud.
    2. Det är den långt mer avancerade D-50 som kan sägas innehålla två tidiga VA-uppsättningar JX-10 – men mer på ett matematiskt vis än ett musikaliskt, eftersom klangfärgerna oftast är för olika. När det kommer till brassljuden så kan de dock låta nästan identiskt. Även D-20 lyckas komma nära där. Men det är dock bättre att diskutera syntarna var för sig även om Roland har en ganska spännande evolutionsmässighet i sitt designande; JV-1080 är ju på många vis en vidareutvecklad D-50 – med dubbla antalet röster (vid fyra samtidiga ljudkällor) – men samtidigt saknar den VA-oscillatorn med sin variabla pulsvidd.

De tar vissa idéer vidare och överger andra. Troligen lite så här: Om vi utgår från att Jupiter 4 och sedan 8 var grunden för alla deras polysyntar fram till JX-10; alla modeller måste kunna återge stråkar, brass och liknande med våra klangfärger; check. Gäller Juno-1 såväl som JP-6 osv. D-50: Vi måste kunna möta konkurrensen från DX7 men även bibehålla det varma ljudet, check. 1080: Vi måste ta D-50 och Sound Canvas vidare men utan brus och aliasing, check.

Jag har gjort en väldig massa ljuddemos och grubblat i åratal på dessa saker så det är ingenting jag skjuter från höften, är mer uppriktigt nördigt intresserad av allt detta.

Tycker också att Korg gör rena skräpprodukter jämfört med Roland. Roland har en otroligt mycket högre ribba som de jobbar efter. Den märker man bara när man djupdyker i instrumenten.

PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Här gjorde jag förresten exempelvis en pryl med D-20 och man hör att den fixar JX/JP-brasset utan större problem;

jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

Veteran
    hade både D-110 och D-50 samtidigt och gjorde många fina ljud på båda via midi editor på Atari. klangmässigt låter D-110 lite skitigare i klangen vill jag minnas. hårda brassljud kändes som ett kliv upp på D-50 jämfört med jx-8p, men jx-8p har sina fördelar på stråk och voiceljud klangmässigt. (enligt mej då)

Fred99
    Fred99 är inte uppkopplad
    Fred99s avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Här gjorde jag förresten exempelvis en pryl med D-20 och man hör att den fixar JX/JP-brasset utan större problem;

Underbart! Blir ibland förvånad vad vissa lyckas krama ur enklare synthar som inte har så bra status och rykte. MKT handlar ju om vem som spelar på synthen, oavsett viken sort det är och kan editerar ljuden osv.. Titta tex på Kebu. Han gör magi med alla synthar. Firechild också för den delen .

Kolla vad denna kvinna gör med en Juno 1:a!
    https://www.youtube.com/watch?v=wIl2sVkn6sk&t=370s

depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Fred99 Visa inlägg
    Underbart! Blir ibland förvånad vad vissa lyckas krama ur enklare synthar som inte har så bra status och rykte. MKT handlar ju om vem som spelar på synthen, oavsett viken sort det är och kan editerar ljuden osv.. Titta tex på Kebu. Han gör magi med alla synthar. Firechild också för den delen .

Kolla vad denna kvinna gör med en Juno 1:a!
    https://www.youtube.com/watch?v=wIl2sVkn6sk&t=370s
    Påminner mej om en episod i början på 90-talet när jag och några producentpolare hade hyrt in oss i en studio några dagar för att göra färdigt en house låt. Vi satt med en Prophet femma, MS20, S1000, M1, ett stort mixerbord och en 24 kanals analog bandare och en hel hoper effekter. Sångerskan fick med sej en mix hem på kassett för att öva och skriva några ny verser. Hon kom tillbaka morgonen efter med en ny inspelning av låten med ett proffsigt arrangemeng, ny text och sång pålägg. Det lät så mycket proffsigare än vad vi lyckats göra efter några dagar i studion. Jag frågade vem som hade gjort denna nya version på några timmar. Det var hennes pojkvän med endast en Korg M3R och en enkel porta som tagit ut låten, arrangerat om den och spelat in en ny version med sångstämmor och allt, på några timmar. Så det hänger inte på utrustningen, vet man vad man gör kan man komma långt med enklare grejer, något PF visat många gånger.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •