Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Luftfuktartips?

  1. #1
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran

    Luftfuktartips?

    Bor i lägenhet i 30-tals betonghus med gistna tvåglasfönster och ska man ha fungerande inomhustemperatur på vintern så måste elementen brassa på rejält, med grymt torr luft som resultat. Det påverkar gitarrer tydligt negativt, banden börjar sticka ut ganska snart varje vinter pga krympta halsar och nu har jag dessutom just skaffat en halvdyr akustisk, så jag behöver hitta en bra lösning.

    Lägenheten är bara på 35 kvm, men trots att jag kört med dubbla fuktare i några år, så kommer jag inte upp till vettig luftfuktighet. Min ena har dessutom lagt av, så jag måste ändå köpa ny. Jag vill ha en som jobbar på låg volym och som inte sprider kalkdamm över halva lägenheten, vilket en del modeller jag haft tidigare gjort.

    Den jag har som överlevt är en Oskar Stadler Form, som inte jobbar med ultraljud och inte sprider ett tydligt ångmoln. Den kalkar inte ner omgivningen och är hyggligt tyst, men är inte alls lika effektiv som den OBH Nordica som avled i vintras. Nordican var alltså ganska effektiv, men jobbade med ultraljud och lämnade rejält med kalkdamm efter sig.

    Har en sån där liten grunka man hänger i ljudhålet på en akustisk, men den räcker nog inte så långt och hjälper ju inte elgitarrerna.

    Är det nån som har några tips på bra manicker?

  2. #2
    machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator
    Flyttbil till Skåne - här är det fasen fuktigt precis exakt alltid, inne som ute.

  3. #3
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Flyttbil till Skåne - här är det fasen fuktigt precis exakt alltid, inne som ute.
    Haha, ja, jag köpte en 45 år gammal elbas från Danmark för ett par år sen. All metall var rostanlupen, stallskruvarna helt genomrostade, huvudet som en gång varit ljus lönn var mörkbrunt...

    Men OK, får jag bo i Studio Sting så kan det väl finnas en del kompenserande faktorer.

  4. #4
    machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator
    Haha - besök gärna, men det blir nog trångt med madrass på golvet.

    (Btw, inte hunnit med kretsbyte men hör av när jag gjort.)

  5. #5
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    När det var som torrast hemma så ställde jag helt enkelt typ brödformar fyllda med vatten på elementen. Dunstade över tiden, men gav trots allt en hel del fukt. Så kanske fundera på mer passiva lösningar?

  6. #6
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Ställa vattenkar på elementen kanske. Det skulle kunna vara så enkelt

    (Och NU ser jag att JGB skrivit detta för en timme sen typ. Äh. Post! )

  7. #7
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ställa vattenkar på elementen kanske. Det skulle kunna vara så enkelt
    Bortglömda klassiker...

    https://www.google.se/search?q=luftf...w=1337&bih=835

  8. #8
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    hasse_fx: Precis sådana jag tänkte på, men istället för att köpa något så tog jag det jag hade hemma istället.

  9. #9
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    De där elementhängda grejerna räcker ingenstans hos mig på vintern tyvärr. När jag haft dubbla fuktare på, så har jag gjort av med 6 - 7 liter vatten per dygn, utan att komma upp i vettig fuktighet. Ligger utetemperaturen runt nollan kommer jag upp till kanske 30% luftfuktighet, runt -10 grader ute, så dansar det runt 25%. Helst ska man ligga på åtminstone 40%.

  10. #10
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Bor du i saharaöknen?!?

    Finns det elementhängda eller motsvarande som är större? Så att de faktiskt fungerar ett tag utan att behöva fyllas på. Annars tänker jag mig något med en hink vatten och ett tygstycke i (för att få större avdunstning) skulle kunna vara värt att laborera med.

  11. #11
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Köp 20 st yuccapalmer

  12. #12
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Nja, alltså, elementhängda är inte särskilt bra för mig helt enkelt. Dels för att de inte ger tillräcklig volym, dels för att de inte sprider fukten ordentligt i rummet och dels för att de kan få problem med bakterie- och algtillväxt. När jag bodde i en dubbelt så stor lägenhet, men med treglasfönster och bra isolering, så räckte elementvarianten till, men det bildades läskiga biotoper i dem efter ett tag...

    Jag skulle tippa att jag behöver komma upp till åtminstone 10 liter per dygn. Låter kanske mycket, men det blir många kubikmeter luft även i en 35-kvadratare som min, typ 80 - 90. Jag baserar inte det här på gissningar heller, utan på många års testande med olika varianter och både på hur gitarrerna reagerat och vad hygrometern sagt.

    Det jag är ute efter är alltså tips på en bra och effektiv "aktiv" luftfuktare, som nån själv har erfarenhet av i en väldigt torr inomhusmiljö. Det vimlar av produkter, från några hundralappar till tiotusentals kronor, så det är en djungel därute. De jag haft hittills har legat mellan 500 - 1500 kr, så jag räknar med att få stega upp lite i pris, men det ska allt vara en jädrans bra om jag ska lägga mer än 2.000 kr.

    (Nu kanske nån undrar hur tusan man kan ha 25% luftfuktighet inne på vintern, när det lätt kan vara 80% utomhus i Sverige då. Men det beror på att det är relativ luftfuktighet vi pratar om och den är relativ till temperaturen. 100% = max mängd fukt luften kan innehålla vid en viss temperatur. Vid plus 20 grader så kan luften innehålla nästan tio gånger så mycket fukt som vid minus 10 t.ex.)

  13. #13
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bor du i saharaöknen?!?

    Finns det elementhängda eller motsvarande som är större?
    Använda flera?

  14. #14
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Hur många t-shirts har du? Kanske rensa skåpen?

    Vad lagar du för mat?

  15. #15
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Skaffa flera vattenrelaterade hobbies. Stort akvarium. Hydroponisk odlingsanläggning. Jacuzzi. Borde bli asbra

  16. #16
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Många bra tips där, som dock kräver större lägenhet, men ska jag ändå byta kanske jag skulle kunna hitta en som är lite mer välisolerad och så bortfaller problemet...

    Det där med matlagning kan nog va nåt, ett rejält grytlångkok ger faktiskt utslag på hygrometern, trots att den inte står i köket. Effekten går iofs över snabbt, men om man lagar mat hela tiden så kan det nog funka. Så om jag säger upp mig från jobbet och startar dygnetruntöppet soppkök hemma, så kan jag nog både försörja mig och hålla luftfuktigheten uppe, lysande!
    (Eller så köper jag en ny luftfuktare. Låt mig fundera lite bara... )

  17. #17
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    För den händelse att nån uttorkad stackare hittar till den här tråden nån dag, så tänkte jag följa upp lite.

    Köpte först en Nordic Home Culture CF-6500. Stor tank, luftrenande funktion och evaporativ, så den sprider inget kalkdamm att tala om. Men den låter. Inte jättemycket, men det går inte att ha den i rummet i ettan, eftersom det även är mitt sovrum. Suck. Nåja, den fick stå i köket. Men då kom ju inte fukten upp alls lika mycket i rummet. Suck.

    Köpte därefter ett stycke testvinnande Wilfa Hue-6B. Hurra! Hyggligt tyst! Och äntligen kom jag (tillsammans med de andra två fuktarna) upp till runt 40%. Men. Kalkdamm. Sjuka mängder. Suck.

    De kallaste vinterdagarna gick det f.ö. åt 8 - 10 liter vatten per dygn för att hålla den luftfuktigheten. 8 - 10 liter! Vanliga fuktare för normala hem brukar ha en tank på 2 - 3 liter. Det säger väl en del om hur torrt jag har det.

    Så. Jag planerade faktiskt att bygga mig en gitarrhumidor till denna vinter, men jag har ont om kvadrat och gott om gitarrer. In kommer då 4sounds konkurs och hjälper till. Ja, Uppsala-butikens luftfuktare säljs på auktion och auktionsverket var vänliga nog att ange modellnamn. Den här proffsmodellen ska klara av att leverera 2 liter - i timmen. Och utan kalkdamm. Nu jäklar ska här fuktas! Hoppas bara det inte blir fuktskador nu istället...

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •