Resultat 1 till 30 av 30

Ämne: Prophet-5 vs Prophet-6

  1. #1
    raoul flutters avatar
    Veteran

    Prophet-5 vs Prophet-6

    Ni som haft möjlighet att jämföra, låter de lika?

  2. #2
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Jag vet bara att avstängda låter de lika, men den ena sjunker i värde för varje dag.

  3. #3
    raoul flutters avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av nyd Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag vet bara att avstängda låter de lika, men den ena sjunker i värde för varje dag.
    Om man ej bryr sig om den monetära egenskapen utan den audiofila?

  4. #4
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    äger ingen Prophet 5 eller DSI Prophet 6, men det finns några jämförelser på youtube vet jag. Och där lät de lite olika.

  5. #5
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av raoul flutter Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om man ej bryr sig om den monetära egenskapen utan den audiofila?
    Har tyvärr bara haft 5:an själv.

  6. #6
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Dock är det allmänt känt att en dyr synt alltid låter bätte än en billig.

  7. #7
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	fullfantom.jpg 
Visningar:	97 
Storlek:	300,0 KB 
Id:	83926

  8. #8
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    99:an <3

  9. #9
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av nyd Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har tyvärr bara haft 5:an själv.
    Tvärr...

    Stackare där

  10. #10
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    P600 finns här om du vill komma och testa/lyssna. Inte mycket till P5, men hade (lånad) REV2 och P600 tätt inpå och P600 "kändes" så mycket bättre.

  11. #11
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Var nära att köpa en P600 men backade pga ej släpa-med-live-vänlig. Jävlar vilket gött riv det var i den! Aldrig testat P5, men P6 i butik kändes lite Meh! Såklart superfin synth men den gjorde det inte för mig. Så som P600 och OB6.

    Obs! Jag uttalar mig utifrån väldigt korta stunder med syntharna.

  12. #12
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av kockpit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    P600 finns här om du vill komma och testa/lyssna. Inte mycket till P5, men hade (lånad) REV2 och P600 tätt inpå och P600 "kändes" så mycket bättre.
    How.....? Aldrig hört mer organisk rå och varm poly än rev2 P5.
    P600 är iofs mer snappy/distinkt, mer pro one. Mer 80 än 70..

  13. #13
    deadbeats avatar
    Veteran
    (jag föredrog också 600 framför 5:an när jag hade tillgång till bägge )
    (ursäkt till TS för trådurspårning)

  14. #14
    drglas
    drglas är inte uppkopplad
    drglass avatar
    Veteran
    Jag har haft en Prophet-5 (rev 3.3) och har idag en Prophet-6. Nu är det ganska länge sedan jag sålde 5:an så har lite svårt att jämföra direkt ur huvudet så där.
    Att de är släkt är ganska uppenbart. 6:an är mer stabil. Min 5:a kunde skeva rätt rejält och man var tvungen att auto-stämma den ofta. Antar att det är det som får den att låta lite "fetare" och mer "organisk".
    Min 6:a kalibrerade jag en gång när jag köpte den för 3 år sedan och sedan dess har den varit stabil. Man får snedstämma och köra "slop" för att får lite mer "liv" i den. Om man bortser från det monetära värdet så skulle jag nog iallafall inte byta min P6 mot min gamla P5:a. Tycker faktiskt att filtret låter bättre än i den rev 3.3 jag hade. Har skruvat fram massor med underbara ljud i min P6.
    Gillar dock ingen av dem för basar. Där är Pro-One överlägsen.
    Hade dock önskat mig ett 5-oktavers keyboard och tycker att de kunde ha slängt in en LFO till med lite flera destinationer.

  15. #15
    Techsmechs
    Techsmechs är inte uppkopplad
    Techsmechss avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    How.....? Aldrig hört mer organisk rå och varm poly än rev2 P5.
    P600 är iofs mer snappy/distinkt, mer pro one. Mer 80 än 70..
    P600 med gligli är snappy, men inte originalet..?

  16. #16
    visionfactory
    visionfactory är inte uppkopplad
    visionfactorys avatar
    Veteran
    Säger lite som drglas ovan.

    Har i dag en Prophet 6 eftersom Sequential Circuits är "my choice of drug" synth. Jag tror Prophet 6 är så nära du kan komma originalet, i modern tappning, men som ovan talare säger så är den mer stabil (om du vill, slope!) och har en del extra kul som inte Prophet 5 har. Är super nöjd med min och saknar inte min gamla "äkta" P5 sedan köpet av P6 (hade en P08 innan, som också låter fantastiskt, men kräver lite mer "skills" för att få "riv" i). Prophet 6 är byggd för att låta vintage Prophet 5 vilket jag tycker den gör. Skulle inte byta min Prophet 6 mot en Prophet 5, om man hoppar över vinsten i priset (får ju 2st P6 för priset av en P5 i dag *galet*)

    Jag hade en Prophet 5 Rev 2 för ett gäng år sedan som jag verkligen älskade. Råkade dock ut för två missöden (under 3 års tid) där VCF-chip SSM-2040, VCO-chip SSM-2030 och VCA-chip SSM-2020 brändes. Fick leta reservdelar över hela världen, kändes det som (tack ebay). Efter den andra reparationen vågade jag inte behålla den och sålde den innan det osade bränt igen.

  17. #17
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Jag tycker ju personligen det är skevheten och oberäknigheten som är det stora värdet på just P5. Vill man ha en tämjd best är ju P8an nära nog - men väldigt snäll och förutsägbar. Och klart billigare om pengar spelar in.

  18. #18
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Hade först P5.... sen P6... köpte vidare tillbaka min P5 med ett stort leende. P5 låter så mycket bättre.
    Därmed sagt att P6 inte är en dålig synth. Den låter kanon den med och vissa ljud går att få hyffsat lika i jmf med P5.
    Dock så har P5:an det lilla extra. "Det där som låter vintage". Tydligen väldigt svårt att få till detta i nya analoger.
    Minimoog Model D reissue + Boog är dom enda exemplen (som jag hört) som lyckats bäst med detta.

  19. #19
    raoul flutters avatar
    Veteran
    Tack för alla svar! Det är likheten/skillnaden i ljudet mellan just Prophet-5 och Prophet-6 jag är ute efter. Har fått bra svar i tråden!

  20. #20
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Har en Prophet 5. Vad jag tycker om den skriver jag i en annan tråd:

    Har ägt eller haft långvarig tillgång till de flesta klassiska analogpolysar under åren som gått men Propheten kommer alltid tillbaka och landar alltid rakt i hjärtat. Soundet syncar helt enkelt 100% med min smak. Precis som min Minimoog gör vad det gäller monosynth. Dessa två är de av "de gamla" som definitivt är for life för min del.
    Äger ingen 6a men jag har testat den någorlunda ingående. Hade en vag tanke om att sälja 5an och köpa en 6a och kanske göra en liten hacka i samband med takbyte på huset ifall soundet hade varit tillräckligt nära. Att något är "vintage" i sig själv lämnar mig helt oberörd. Soundet är allt.

    Men nej. Jag tyckte inte magin var där. Riktigt. Med det inte sagt att det inte var en oerhört bra synth, men en ersättare till 5an var den inte för min del. En del pratar om "riv" som någon slags ljudreferens, men jag hänvisar till "dunkel drivande dimma" eller "skiftande dysterhet" som ett ideal att sträva mot

    Men, jag ska inte säga för mycket, jag har som sagt inte ägt en 6a utan bara testat, om än ganska länge.
    Senast redigerat av Ulven den 2018-10-05 klockan 14:30. Anledning: obla-di Obla-da

  21. #21
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av visionfactory Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Säger lite som drglas ovan.

    Har i dag en Prophet 6 eftersom Sequential Circuits är "my choice of drug" synth. Jag tror Prophet 6 är så nära du kan komma originalet, i modern tappning, men som ovan talare säger så är den mer stabil (om du vill, slope!) och har en del extra kul som inte Prophet 5 har. Är super nöjd med min och saknar inte min gamla "äkta" P5 sedan köpet av P6 (hade en P08 innan, som också låter fantastiskt, men kräver lite mer "skills" för att få "riv" i). Prophet 6 är byggd för att låta vintage Prophet 5 vilket jag tycker den gör. Skulle inte byta min Prophet 6 mot en Prophet 5, om man hoppar över vinsten i priset (får ju 2st P6 för priset av en P5 i dag *galet*)

    Jag hade en Prophet 5 Rev 2 för ett gäng år sedan som jag verkligen älskade. Råkade dock ut för två missöden (under 3 års tid) där VCF-chip SSM-2040, VCO-chip SSM-2030 och VCA-chip SSM-2020 brändes. Fick leta reservdelar över hela världen, kändes det som (tack ebay). Efter den andra reparationen vågade jag inte behålla den och sålde den innan det osade bränt igen.
    Därför borde nu DSI lansera en P6 rev2, med SSM-chip!

  22. #22
    skrotis
    skrotis är inte uppkopplad
    skrotiss avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Därför borde nu DSI lansera en P6 rev2, med SSM-chip!
    Och en fem-oktavers klaviatur tack.

  23. #23
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Trådkapning - hur står sig Prophet 6 mot nya Rev 2? Bortsett från features och 5 oktavers klavve - rent ljudmässigt?

  24. #24
    raoul flutters avatar
    Veteran
    Det verkar alltså som att om det är P5-ljudet man är ute efter så är det en sådan som gäller. Men att P6 är en väldigt bra synt som man i vissa fall kan få ganska likt.

  25. #25
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av raoul flutter Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men att man kan få ett liknande sound med i stort vilken synt som helst.
    fix'd

  26. #26
    visionfactory
    visionfactory är inte uppkopplad
    visionfactorys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av raoul flutter Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det verkar alltså som att om det är P5-ljudet man är ute efter så är det en sådan som gäller. Men att P6 är en väldigt bra synt som man i vissa fall kan få ganska likt.
    Med rätt person bakom spakarna så kan han/hon säkert få de flesta subtraktiva (även andra) maskinerna att låta Prophet 5. 👍

  27. #27
    Cberga
    Cberga är inte uppkopplad
    Cbergas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har en Prophet 5. Vad jag tycker om den skriver jag i en annan tråd:



    .... men en ersättare till 5an var den inte för min del. En del pratar om "riv" som någon slags ljudreferens, men jag hänvisar till "dunkel drivande dimma" eller "skiftande dysterhet" som ett ideal att sträva mot

    Men, jag ska inte säga för mycket, jag har som sagt inte ägt en 6a utan bara testat, om än ganska länge.
    Fin beskrivning .
    Jag har sålt min Tempest som jag använde som polysynth och funderar nu på nästa steg. En P6 desktop eller Vermona perfourmer (2 polychainade ! )
    eller kanske en polyfon Eurorack ?
    Vill åt vintage-svajet eller en "dunkelt drivande dimma" som Ulven skriver om . Någon P5 har jag inte råd med dessvärre

  28. #28
    mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Cberga Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fin beskrivning .
    Jag har sålt min Tempest som jag använde som polysynth och funderar nu på nästa steg. En P6 desktop eller Vermona perfourmer (2 polychainade ! )
    eller kanske en polyfon Eurorack ?
    Vill åt vintage-svajet eller en "dunkelt drivande dimma" som Ulven skriver om . Någon P5 har jag inte råd med dessvärre
    Fyra begagnade Boogar?

  29. #29
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Äh, plocka fram kråsskjortan och köp en OB6!

  30. #30
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Tycker att P5 rev2 och Polysix har en luftighet som saknas hos de senare.... men skulle nog välja P6 alla dagar i veckan. Jag tycker den kan få fram det mesta man vill få fram och det låter "vintage" om man vill... P08 var ju väldigt bespottad vet inte vad som skulle vara bättre med rRev två.. det är ju i princip samma maskin med lite tillägg.... vet ju inte hur extre FM tilltalar de som är ute efter analogvärme liksom

    Annars om Dave själv får välja och har helt rätt så knäcker ju Pro2/P12 det mesta

Liknande ämnen

  1. Prophet 5 vs Prophet 600
    Av Firechild i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2013-08-05, 16:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •