Resultat 1 till 21 av 21

Ämne: Switched on Bach turns 50

hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad

Vintage

jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    fjomp
    Hmm. Borde ju lyssna på hennes grejer någon gång. Mäktigt att Switched on Bach fick ett sådant genomslag!

Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Hm, då var jag sex år. Minns inte om jag visste vad en MOOG var just då? Tror inte det.
    Men helt klart är hennes album en milstolpe för synthen.

hasse_fx

Vintage
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    Hmm. Borde ju lyssna på hennes grejer någon gång. Mäktigt att Switched on Bach fick ett sådant genomslag!
    A Clockwork Orange bidrog en hel del...

Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Veteran
    Jag tycker plattan är fantastisk. Bästa bach-stunden man kan ha. Orglar och orkestrar i all ära liksom.

PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Japp.

Var är Wendy då? 80 år snart.

Vore kul att veta om hon mår bra.

segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    Mästerverk av mästerverk! Jag hade en idé om att göra Switched on, men med barnmusik. Titeln blev dock ett problem. Switched on kids/children skulle nog inte gå hem :/

rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    Ett litet kärleksbrev från Atom TM till Wendy Carlos
    https://www.youtube.com/watch?v=TvElfmn-TTI

Ingen på Youtube eller spotify.. buhu

Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    SOB var en enorm milstolpe i mitt liv!
    Svängde in på synthar, klassisk musik, komposition, modularbegär.

M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av segerfalk Visa inlägg
    Mästerverk av mästerverk! Jag hade en idé om att göra Switched on, men med barnmusik. Titeln blev dock ett problem. Switched on kids/children skulle nog inte gå hem :/
    Haha!

PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Erik G Visa inlägg
    SOB var en enorm milstolpe i mitt liv!
    Svängde in på synthar, klassisk musik, komposition, modularbegär.
    Allt på en gång! Själv gapar jag ännu oförstående av vissa klanger på skivan, ofattbart snyggt och överintelligent gjort. Faktiskt rent oöverträffat. Magin finns även på Thriller & I Feel For You-albumen tycker jag, just detta med high end-kompetent ljudskruvande som jag ännu inte riktigt hört någon annan stans. Jag anser att det är angreppssättet som gett så goda resultat, inte utrustningen. Man har som hört ett ljud i sitt huvud och sedan lyckats skapa detta och få det inspelat, tänker jag mig. Ofta lager på lager och pow- det är där det händer.

Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Är det inte där största bedriften ligger? I att var först? Nydanande.. nyskapande. Om än på klassiskt material?

MJ i all ära; men han spinner ju mycket vidare på en redan etablerad motown-tradition. Han är ju inte i samma utsträckning nydanande som fru Carlos. Att efterapa andra - att sno massa inspiration av redan etablerade - slår i min bok inte så högt (klarar de flesta med lite jävla anamma och massa tid). Men att skapa något från grund upp - kräver lite vision.

PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Jag tänker på enskilda ljud / passager.

hasse_fx

Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Frengus Visa inlägg
    MJ i all ära; men han spinner ju mycket vidare på en redan etablerad motown-tradition. Han är ju inte i samma utsträckning nydanande som fru Carlos. Att efterapa andra - att sno massa inspiration av redan etablerade - slår i min bok inte så högt (klarar de flesta med lite jävla anamma och massa tid). Men att skapa något från grund upp - kräver lite vision.
    Det är mycket "vision" även i PFs exempel - visst bygger det på en Motown-tradition, men också lyft till en annan nivå när det gäller arr och produktion. WC bygger ju verkligen på tradition - en "rendering" av Bach, men med andra förutsättningar. Båda är exempel på när någon/några varit "först" med att lyfta fram nya idéer och koncept - men knappast möjliga att jämföra "rakt av"...

PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Exakt. Lyssna på det mkt korta syntsolot / riffet i Baby Be Mine. Återskapa det tack

Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Så här i retroperspektiv så är det väl en av de mest överskattade albumen som gjorts med tanke på hyllningskören. Vad är bra? En väldigt begåvad notläsare som spelar efter partitur och lyckas återskapa oboe/stråk/fagott etc med en modularsynth? Hur svårt är det? Inte alls. Men det var banbrytande på den tiden ja. Dels att denna person kom på idén men även hade tillgång till denna svindyra utrustning. Tur timing och talang i den ordningen som man brukar säga i branschen...
    Det är ju inte ens speciellt kreativt. Ljuden är ju härmande ljud rakt av efter orkesterklangerna om jag inte missminner mig.
    Då tycker jag Clockwork Orange soundtracket tar det en nivå upp.
    Senast redigerat av Firechild den 2018-10-08 klockan 13:11.

Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    Exakt. Lyssna på det mkt korta syntsolot / riffet i Baby Be Mine. Återskapa det tack
    Hehe, ja, jag satte inte in mig själv i ekvationen. Tanken var ju stora musikbegåvningar som blir ihågkomna i historien (där hamnar tyvärr inte jag hehe).

Om du har stor talang (vilket helt klart MJ hade, han är ju helt ohotat en av de största artisterna under 40 år) så får man använda det till något. Han gjorde helt sin grej. Och jävligt bra dessutom. Men någon hade redan krattat manegen. Det hade de inte för Carlos. Inte för Gary Numan heller när han blev först med "synthpop" med sin Cars som toppade UK listan. Det hade ingen gjort tidigare med elektronisk musik = pionjär. Men är ju bara min åsikt rörande "bedrift". Smaksak. Kan tänka mig flera 99or tycker de som gjort ett coolt brejk med sin Tr909 är större pionjärer än dessa gamlingar

SteelberryWorker
    SteelberryWorker är inte uppkopplad
    SteelberryWorkers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    Det är ju inte ens speciellt kreativt. Ljuden är ju härmande ljud rakt av efter orkesterklangerna om jag inte missminner mig.
    Då tycker jag Clockwork Orange soundtracket tar det en nivå upp.
    Det kan ju låta nonchalant och ignorant men jag håller faktiskt med. Visst, att arrangera Back på synth var helt nytt grepp då och visst är det bra och fick stor betydelse. Men jag tycker inte det låter så kul idag. Jag tycker nog att Tomita gjorde det bättre - arrangera klassisk musik för modularsynth. Han använde synthens egna klanger snarare än att imitera akustiska instrument. Och gjorde det mer uttrycksfullt. Men det var väl synthens förbannelse de första 20 åren - att den skulle vara ett instrument som skulle låta som aktustiska instrument. Kanske inte sant 100% men allmänhetens uppfatting var nog ofta så. Och samplern och alla ROMplers gjordes/görs fortfarande i den andan.
    Det känns som att med Minimoog reissue så har vi kommit till den punkten att synthen är ett eget instrument som låter synth på sina egna premisser.

hasse_fx

Vintage
    Lika igno-nchalant kan jag hävda att SoB av samma skäl hade något som gjorde verket unikt långt efter Kraftwerk och "syntpop", då WC ägnade mycket energi i sitt härmande att faktiskt tolka verken - varierande tempon och inte minst dynamiken. Det dröjde i princip till DX7 innan dynamik (i form av anslagskänslighet) gjorde sitt återtåg på synt-arenan (på bred front - CS80 var ett obskyrt undantag ). Idag är sådant inget tekniskt problem - dock har ju exakt tempo och noll dynamik kommit att bli del av grundvalarna i syntdominerade genres.

PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage

Som att tala för döva öron.

M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    Som att tala för döva öron.
    Nej, det var Beethoven

Liknande ämnen

1. Switched-On Bach
    Av PF i forum Skivor & artister
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2015-05-26, 15:24
  2. Klaviatur-träning á la Switched On Bach - nån som har noter?
    Av M i Gbg i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-01-12, 22:19
  3. Switched-on klassiskt
    Av henning i forum Allmänt om musik
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2013-12-23, 10:36
  4. Switched mode PSU
    Av oljud i forum Modularer & sånt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2012-07-20, 20:09
  5. BCR2000 turns evil