Resultat 1 till 26 av 26

Ämne: Hur låter AKG K240 Studio?

kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran

Hur låter AKG K240 Studio?

Ännu en tråd för subjektiva bedömningar.

Men jag behöver köpa grisen i säcken.

Hur skulle du beskriva ljudet?

Min preferenser är inte för stark bas, men djup.
    Och ingen filt på diskanten.

(Ovanstående är rakt emot hur de flesta konsumentlurar idag låter.)

Har ett par DT250 som jag tycker låter skit, ingen botten, tunn diskant och massa skrikig mellanregister, låter 240 Studio så också tycker du?

machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Lustigt - just dessa två kör jag. DT250 till att banda sång för att det sitter limmade och håller tätt. K240S för vanlig lyssning under längre tid. De pallar inte analog tungbas men låter imho ärliga, sitter bra och jag upplever att det jag eventuellt gör ”fel” med dessa blir ”rätt” i den klara mixen.

machinepop
    machinepops avatar
    Administrator
    Och ja, DT250 låter skit!

iamrucke
    iamrucke är inte uppkopplad
    iamruckes avatar
    Senior
    K240 hade jag svårt för i början just pga avsaknad av bas, och ”för” mycket diskant. Nu tycker jag de låter kalas och använder dagligen. Det jag gillar med dom främst är att (i brist på tekniska termer) det är väldigt enkelt att separera alla instrument/komponenter i en mix. Det blir på något sätt tydligt vart allt sitter. Får man det att låta balanserat och sjyst i K240 så upplever jag att det låter hyfsat lika bra i andra lurar och högtalare.

moelodin
    moelodin är inte uppkopplad
    moelodins avatar
    Senior
    Också nöjd. Kört dem sen 2005. Måste väl vara ett betyg i sig - inne på mitt tredje par.

Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Akg lurarna har jag haft länge och precis som Rucke säger så är dom ”raka”. Nu spelar det roll att jag ”kan” dom också men upplever att vissa andra lägger till för mycket som inte finns där. Inte roligast att lyssna på musik i kanske men bra lurar för att få en hyfsat korrekt bild tycker jag för en inte alltför dyr peng.

D-Noise
    D-Noise är inte uppkopplad
    D-Noises avatar
    Senior
    Jag har två par. What can I say.

kockpit
    kockpits avatar
    Veteran
    Tack alla!

PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Världsklass!

Veteran
    K701 går djupt, K240 bumlig runt 100 hz typ.

machinepop
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av D-Noise Visa inlägg
    Jag har två par. What can I say.
    You and me both - ett par i mixern och ett par i ljudkortet.

Spacedude
    Spacedude är inte uppkopplad
    Spacedudes avatar
    Senior
    Jag kör AKG K240 MKII, har haft dem många år och för vad de är så tycker jag de låter riktigt bra och ger ganska ärlig bild av vad man hör/spelat in. Inte den bästa basen, lite dämpad. Men sköna att lyssna med. Ganska mjuka inte skrikiga i diskanten vilket kan vara både en för- och nackdel.
    Senast redigerat av Spacedude den 2018-10-03 klockan 09:58. Anledning: rättstavning

my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Har och kör K240 monitor vilka (enligt diverse forum) ska låta ganska likt studiovarianten (med en gnutta mindre?? bas möjligtvis). Hade stora problem att vänja mig vid dem efter att ha använt extremt basiga lurar innan, men nu så undrar jag hur jag någonsin kunde lyssna genom annat tidigare. iamrucke säger som det är. Man hör allt och gör det väldigt bra.

(https://en.audiofanzine.com/studio-h.../user_reviews/)

erko
    erko är inte uppkopplad
    erkos avatar
    Veteran
    Kan bara hålla med tidigare talare: "Rak" ljudbild tycker jag också. Väldigt sköna lurar att ha på sig länge till skillnad från hd-25:orna som jag har som klämmer åt lite mycket mot glasögonen efter nån timme.

avart
    avart är inte uppkopplad

Veteran
    K240 låter väldigt mycket runt om också... Läcker massor! (har bara testat mk1)

SteelberryWorker
    SteelberryWorker är inte uppkopplad
    SteelberryWorkers avatar
    Veteran
    Diggar dom ljudmässigt och ergonomiskt men jag har ett par AKG271 som komplement (går lite djupare i basen och ger mer fokus när omgivningen stängs ute) och funderar på ett par Sennheiser som komplement.

erko
    erko är inte uppkopplad
    erkos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av avart Visa inlägg
    K240 låter väldigt mycket runt om också... Läcker massor! (har bara testat mk1)
    Håller med! Var tvungen att skaffa slutna lurar för att inte störa resten av familjen vid mixning nattetid

itsalwaysyou
    itsalwaysyou är inte uppkopplad

Börjar bli varm i kläderna
    Jag har en K240 mk2 och en K601. 601 kräver mycket mer kraft av hörlursförstärkaren och mina låter därför väldigt tunt. 240 låter väldigt dovt jämfört med 601 och mina monitorer, men det finns en sanning i det. När jag lyssnar på mina mixar i konsument-lurar tycker jag de saknar diskant. Förmodligen för att mina monitorer överdriver diskanten och jag då kompenserar bort det.

K240 är en mycket bekväm lur!

machinepop
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av erko Visa inlägg
    Håller med! Var tvungen att skaffa slutna lurar för att inte störa resten av familjen vid mixning nattetid
    Precis... jag har ofta ganska hög volym när jag sjunger och då är k240 skitdåliga. Där kommer dt250 väl till pass. Sitter som lim på min skalle (stl 63-64). Men k240 låter som sagt bra och boostar man basen lite för att man inte tycker den hörs brukar det bli bra för onlinematerisl som ofta spelas genom skithögtalare...

kockpit
    kockpits avatar
    Veteran
    Blir ändå lite orolig, puckel vid 100Hz låter läskigt. Det är ju så jag upplever DT250, värsta midbasen (plus lite annat dåligt också).

Kjell har ju en del AKG, kanske får ta mig tid att lyssna där.

Och förresten, det räcker med 30 sekunder, direkt efter shakuhachin avslöjas om jag blir nöjd, undrar vilken låt det är

Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    Precis... jag har ofta ganska hög volym när jag sjunger och då är k240 skitdåliga.
    Om jag försöker tracka sång med mina AKG K601 så händer det att jag får rundgång!!!!

Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kockpit Visa inlägg
    Blir ändå lite orolig, puckel vid 100Hz låter läskigt. Det är ju så jag upplever DT250, värsta midbasen (plus lite annat dåligt också).

Kjell har ju en del AKG, kanske får ta mig tid att lyssna där.

Och förresten, det räcker med 30 sekunder, direkt efter shakuhachin avslöjas om jag blir nöjd, undrar vilken låt det är
    Det som jag inte gillar är att att jag upplever att K240 tappar djupbasen också...

johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Sen jag fick en mancave har jag kunnat använda mina K240 Studio utan att riskera att störa någon. Använder dem till både skapande och lyssnande. Dock inte för inspelning av sång, för det är inte alltid jag eftersträvar feedback.

särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Vad tycker ni om AKG K701/702 ?

Veteran
    Citat Ursprungligen postat av särkvark Visa inlägg
    Går K701 går djupt ned i basen, men svag bas. Bra att mixa i.

Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av särkvark Visa inlägg
    702:an är ett bra val i sin prisklass! Jag har iofs endast testat ett par som tillverkades i Österrike. Numera så tillverkas de tydligen i Kina. Ingen aning om kvaliteten förändrats, men priset störtdök iaf.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •