Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Reparation av högtalare

  1. #1
    rootaccess
    rootaccess är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna

    Reparation av högtalare

    Hej!
    Två högtalare i min replokal har pajat, någon som vet vad som kan vara fel med dem?
    De är passiva, kopplade till en technics-stereoförstärkare med kopparkablar.
    En mixer är kopplad till förstärkaren. De la av under ett rep, då vi körde sång och bas genom dem.
    Det går fortfarande att få lite diskantljud ur den vänstra högtalaren. Den högra högtalaren går igång ibland
    även den med diskantigt ljud, men så lägger den av/producerar ljud om vartannat, med ett litet klickljud.
    Efter att ha prövat systemet med en annan förstärkare och även prövat mixern med andra högtalare kan jag sluta
    mig till att både förstärkaren och mixern fungerar som de ska. Någon som vet vad som kan ha hänt?
    Den högra högtalaren som fungerar sämst luktar dessutom lite bränt.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	högtalare1.jpg 
Visningar:	39 
Storlek:	269,8 KB 
Id:	83857Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	högtalare2.jpg 
Visningar:	11 
Storlek:	150,2 KB 
Id:	83858

  2. #2
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Skumt att båda pajat samtidigt. Nåt måste hänt i systemet. Men elementen eller nån komponent i delningsfiltren har väl gått. Allt sånt finns som delar att köpa. Skruva isär och se om nåt ser suspekt ut.

  3. #3
    rootaccess
    rootaccess är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skumt att båda pajat samtidigt. Nåt måste hänt i systemet. Men elementen eller nån komponent i delningsfiltren har väl gått. Allt sånt finns som delar att köpa. Skruva isär och se om nåt ser suspekt ut.
    Okej, ska öppna o kolla =)

  4. #4
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Var de anpassade till varandra, dvs samma nivåspecifikationer och Ohm etc?

  5. #5
    rootaccess
    rootaccess är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Var de anpassade till varandra, dvs samma nivåspecifikationer och Ohm etc?
    Hm, det vet jag inte. Men de är ju ett högtalarpar, som har funkat i flera år tillsammans. Så det borde dem väl vara?

  6. #6
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Menade stärkare och högtalare

  7. #7
    rootaccess
    rootaccess är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Menade stärkare och högtalare
    Okej. Jag tror inte att det var några speciella inställningar gjorda i förstärkaren. Men jag har inte så bra koll på sånt.

  8. #8
    JagErMed
    JagErMed är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Kontrollera DC-offset på förstärkarutgången.

    Det faktum att du hör tweeter kan indikera att baselementet är defekt. Diskantelement skyddas typiskt mot likspänning av kondensatorn i crossover, men är ofta de första som försämrar fel på grund av att spela för högt eller förstärkaren går på självkänsla.

    beklager google translate

  9. #9
    rootaccess
    rootaccess är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av JagErMed Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kontrollera DC-offset på förstärkarutgången.

    Det faktum att du hör tweeter kan indikera att baselementet är defekt. Diskantelement skyddas typiskt mot likspänning av kondensatorn i crossover, men är ofta de första som försämrar fel på grund av att spela för högt eller förstärkaren går på självkänsla.

    beklager google translate
    Okej! Så om baselementet är defekt, måste jag byta det eller räcker det med att jag byter crossovern? Elementet är inte sprucket i alla fall

  10. #10
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Enkelt att testa baselementet, bara koppla direkt mot förstärkaren, funkar det då vet du att det är delningsfiltret (eng. crossover) som är paj. Inte sprucket säger du, menar du fysiskt synbart? För det som normalt händer är att talspolen brinner av, inget som syns.
    Går också att testa med ett vanligt 1,5-volts batteri direkt mot elementet, flyttar sig konen är talspolen rimligen hel.

    Men av bilderna att döma är det en 3-vägare, även ett mellanregisterelement alltså. Hade det inte varit så att du testat förstärkaren med andra högtalare hade jag slagit vad om att det är stärkaren det är fel på, att bränna alla element i båda högtalaren samtidigt låter orimligt, om inte stärkaren är paj och därför skickar likström till högtalarna och som JagErMed säger, diskanten skyddas (som en positiv bieffekt) av kondensator i delningsfiltret. Men! Eftersom det är en horndiskant är det inte alls säkert att den har något filter, utan kanske bara ett motstånd på typ 15 ohm.

  11. #11
    rootaccess
    rootaccess är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av kockpit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Enkelt att testa baselementet, bara koppla direkt mot förstärkaren, funkar det då vet du att det är delningsfiltret (eng. crossover) som är paj. Inte sprucket säger du, menar du fysiskt synbart? För det som normalt händer är att talspolen brinner av, inget som syns.
    Går också att testa med ett vanligt 1,5-volts batteri direkt mot elementet, flyttar sig konen är talspolen rimligen hel.

    Men av bilderna att döma är det en 3-vägare, även ett mellanregisterelement alltså. Hade det inte varit så att du testat förstärkaren med andra högtalare hade jag slagit vad om att det är stärkaren det är fel på, att bränna alla element i båda högtalaren samtidigt låter orimligt, om inte stärkaren är paj och därför skickar likström till högtalarna och som JagErMed säger, diskanten skyddas (som en positiv bieffekt) av kondensator i delningsfiltret. Men! Eftersom det är en horndiskant är det inte alls säkert att den har något filter, utan kanske bara ett motstånd på typ 15 ohm.
    Mm, jag menade inget synbar spricka. Okej, det kan vara så att talspolen brunnit av, för den luktade lite bränt. Okej, så jag kan prova att trycka ett 1,5 volts-batteri direkt mot metalldelen på baksidan av konen? Ska jag trycka +sidan emot eller -sidan av batteriet? Eller ska det vara ett knappcellsbatteri?

  12. #12
    rootaccess
    rootaccess är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av kockpit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Enkelt att testa baselementet, bara koppla direkt mot förstärkaren, funkar det då vet du att det är delningsfiltret (eng. crossover) som är paj. Inte sprucket säger du, menar du fysiskt synbart? För det som normalt händer är att talspolen brinner av, inget som syns.
    Går också att testa med ett vanligt 1,5-volts batteri direkt mot elementet, flyttar sig konen är talspolen rimligen hel.

    Men av bilderna att döma är det en 3-vägare, även ett mellanregisterelement alltså. Hade det inte varit så att du testat förstärkaren med andra högtalare hade jag slagit vad om att det är stärkaren det är fel på, att bränna alla element i båda högtalaren samtidigt låter orimligt, om inte stärkaren är paj och därför skickar likström till högtalarna och som JagErMed säger, diskanten skyddas (som en positiv bieffekt) av kondensator i delningsfiltret. Men! Eftersom det är en horndiskant är det inte alls säkert att den har något filter, utan kanske bara ett motstånd på typ 15 ohm.
    Jag provade att koppla baselementet direkt mot förstärkaren. Det låter lite grann i en sekund typ, sen stängs förstärkaren av (kortsluts?). Indikerar det att talspolen kan vara bränd? Är det svårt/dyrt att fixa?

  13. #13
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Det kan antingen vara kortis i högtalaren och då slår stärkaren ifrån (om den har någon skyddskrets) eller så är det fel på stärkaren och den slår av därför.

    Inte värt att laga elementet, lite googlande visar på att dessa högtalare håller väldigt låg kvalitet.
    Ersättningelement kan säkert köpas för några hundralappar.
    Men om ni ska köra bas igenom PA:t borde ni satsa på något bättre.


    Batterityp kvittar, men inte mer än 1,5 volt, för enkelhetens skull ta plus till plus och minus till minus.

  14. #14
    rootaccess
    rootaccess är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av kockpit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det kan antingen vara kortis i högtalaren och då slår stärkaren ifrån (om den har någon skyddskrets) eller så är det fel på stärkaren och den slår av därför.

    Inte värt att laga elementet, lite googlande visar på att dessa högtalare håller väldigt låg kvalitet.
    Ersättningelement kan säkert köpas för några hundralappar.
    Men om ni ska köra bas igenom PA:t borde ni satsa på något bättre.


    Batterityp kvittar, men inte mer än 1,5 volt, för enkelhetens skull ta plus till plus och minus till minus.
    Okej! Ja, jag tror att förstärkaren har en skyddskrets. För det börjar lysa en röd lampa och så får man starta om den. Körde bara bas genom den tillfälligt eftersom basstärkaren hade pajat :P men nu är den lagad. Har du nåt bra tips om vart man kan köpa baselement i Stockholm? Bor nära hifikit och billebro, är dem bra?

  15. #15
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Hifikit är bra, undvik verkligen Billebro.
    Men kolla även priser på helt nya högtalare också, t.ex. Thomann har ett stort utbud på PA-högtalare, i alla prisklasser.
    Och ännu bättre att köpa aktiva, så slipper du fundera kring matchande förstärkare o.s.v.
    Men det beror så klart på om man vill/kan lägga pengar på det hela.

    Men köp inga nya högtalarelement förrän du är helt säker på att inte förstärkaren är paj, för skyddskretsen kan definitivt slå ifrån p.g.a. kortslutning i slutstegskretsen i förstärkaren.

  16. #16
    rootaccess
    rootaccess är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av kockpit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hifikit är bra, undvik verkligen Billebro.
    Men kolla även priser på helt nya högtalare också, t.ex. Thomann har ett stort utbud på PA-högtalare, i alla prisklasser.
    Och ännu bättre att köpa aktiva, så slipper du fundera kring matchande förstärkare o.s.v.
    Men det beror så klart på om man vill/kan lägga pengar på det hela.

    Men köp inga nya högtalarelement förrän du är helt säker på att inte förstärkaren är paj, för skyddskretsen kan definitivt slå ifrån p.g.a. kortslutning i slutstegskretsen i förstärkaren.
    Det borde inte vara fel på förstärkaren eftersom jag har provat med två olika förstärkare. Men jag har kommit fram till att jag ska köpa nya högtalare. De här högtalarna var ett soprumsfynd, så det känns lugnt att göra sig av med dem. Vi ska väl skaffa ett ordentligt PA-system någon gång i framtiden, men tills dess tänkte jag fixa ett par billiga högtalare. Ska kolla på en ferguson-högtalare ikväll för 100 spänn. Kan ingenting om kapacitet och sådär. Att döma av uppgifterna på bilden, tror du att det är en högtalare som tål mycket/är kraftfull? Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	ferguson.JPG 
Visningar:	6 
Storlek:	24,5 KB 
Id:	84168

  17. #17
    synthjohan
    synthjohan är inte uppkopplad
    synthjohans avatar
    Veteran
    Den där är verkligen inte kraftfull. Den har gränseffekt 30 watt. Dina gamla har 240 watt. Sen är den här 4 ohm medan dina gamla ser ut att vara 8 ohm så där beror det på hur stärkaren är specad.

  18. #18
    rootaccess
    rootaccess är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av synthjohan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den där är verkligen inte kraftfull. Den har gränseffekt 30 watt. Dina gamla har 240 watt. Sen är den här 4 ohm medan dina gamla ser ut att vara 8 ohm så där beror det på hur stärkaren är specad.
    Okej, tack! Då är det inte lönt att köpa, även om den var väldigt snygg o billig =P

Liknande ämnen

  1. Reparation - Inte reparation?
    Av Amonhoteph i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2016-10-04, 14:33
  2. Roland D-70 reparation
    Av Andreas T i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2016-09-10, 20:38
  3. PO-16 reparation
    Av rootaccess i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2016-06-28, 19:42
  4. reparation av sh-7
    Av synthmicke i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 45
    Senaste inlägg: 2013-08-06, 15:21
  5. Begagnade högtalare / Fräscha upp högtalare
    Av Helix i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-10-31, 16:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •