Sidan 6 av 19 FörstaFörsta ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 16 ... SistaSista
Resultat 301 till 360 av 1112

Ämne: Moog One 8/16-voice Analog Synthesizer

  1. #301
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Som high-end-jämförelse, en Eventide H9000 placerar sig prismässigt mellan en Moog One 8 resp. 16.

  2. #302
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av tobbiew Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    El Toro bestämmer inte min smakpreferens ety den är högst subjektiv. Har du koll på hur jag lyssnade på dessa?
    Nej men kan inte ha varit någon vidare lyssning eftersom din beskrivning inte stämde in på de flesta demoljuden.

  3. #303
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av ricard Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Minimoog - Minilogue - Det enda som hjälper mot gas är Minifom.

    But back to the Moog ...

    Efter att ha kollat på en del av den smådansanta videon ovan så känns det som en kapabel maskin där de har tänkt på en hel del (fattas bara), även om jag har svårt att köpa svaret på "hur många modulationsvägar finns det" som "vi vet inte, stöter ni på en gräns så säg till oss". Nån slags teknisk begränsning finns det, någonstans.

    Men framförallt ... jag är lite besviken på att de mitt i allt nytt inte kunde komma på nåt bättre än en klassisk modulationsmatris, detta härke som drar tillbaka alla syntar till 80-talets "skit i rattar, bläddra efter parametrarna istället". En hel frontpanel med rattar, men modulationsvägarna, de får man skrolla efter. Ja, jag vet att det är populärt, och att det är svårt att komma på ett bra alternativ (men Matrixbrute är väl på god väg...?), men come on Moog, we'd hoped for something a little more amidst all the revolutionary stuff.
    Japp, det är en av få saker som man är lite bekymrad över hur pass intuitivt matrix routingen är. På Xpander/Matrix12 är det hyfsat lätt att routa men det är besvärligare om man skall "avrouta" något Då är det menu diving som gäller och relativt dålig överblick vad man gjort tidigare för routingen. Nu har ju ONE en stor display men frågan är som sagt om man egentligen hade föredragit lite mindre flexibel routing och utan menu diving vs routa vad du vill med vad du vill men bläddra som en dåre i displayen. Jaja, lyxproblem. Fantastiskt roligt att Moog gör en Poly, helt sjukt kul tycker jag plus att man lägger till ett extra multimode filter, många LFO´s och Envelopes...och jag har inte ens blivit tillfrågad om önskade specar hehe

  4. #304
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej men kan inte ha varit någon vidare lyssning eftersom din beskrivning inte stämde in på de flesta demoljuden.
    El Toro: Du förstår inte betydelsen av subjektiv?

  5. #305
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej men kan inte ha varit någon vidare lyssning eftersom din beskrivning inte stämde in på de flesta demoljuden.
    Återigen, jag personligen tycker att Soundcloud-exemplen var oinspirerande och lät kallt och dött. Tack det är inget fel på min förmåga att lyssna eller den utrustning jag lyssnar på. Det känns mer som att du blir kränkt över att min personliga smak inte överensstämmer med din.

  6. #306
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av synthboy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kul med livefeed https://www.youtube.com/watch?v=2I2XOJgKm7o men de arbetar verkligen inte snabbt, önskar att det gick att snabbspola med bild.
    Hade jag haft tid så hade jag velat kolla igenom en hel byggnadsvideo, ganska nyttigt att se.
    Många delar och arbetsmoment helt klart.

    Däremot verkar det ju vara hela fem fläktar riktade inåt mot klaviaturet?

    Bifogad fil 83979
    Är det verkligen fläktar då (har inte själv lyckats spola till just det här momentet i filmen)? Lite lustigt att det inte kommenterats mer här i så fall med tanke på fläkt-paniken Deepmind orsakade.

  7. #307
    android
    android är inte uppkopplad
    androids avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av ricard Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men framförallt ... jag är lite besviken på att de mitt i allt nytt inte kunde komma på nåt bättre än en klassisk modulationsmatris, detta härke som drar tillbaka alla syntar till 80-talets "skit i rattar, bläddra efter parametrarna istället". En hel frontpanel med rattar, men modulationsvägarna, de får man skrolla efter. Ja, jag vet att det är populärt, och att det är svårt att komma på ett bra alternativ (men Matrixbrute är väl på god väg...?), men come on Moog, we'd hoped for something a little more amidst all the revolutionary stuff.
    Det finns väl numer ganska bra lösningar på att hantera en modulationsmatris utan en massa menydykande. DSI har ett system där man klickar på matrisknappen, vrider på de parameterrattar som man vill ha som källa och destination, och så är det klart.

  8. #308
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    El Toro: Du förstår inte betydelsen av subjektiv?
    Jo men kallar man ljudexempeln synnerligen kalla och oinspirerade så är det ju objektivt fel. Eller så har man usel lyssning

  9. #309
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av android Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det finns väl numer ganska bra lösningar på att hantera en modulationsmatris utan en massa menydykande. DSI har ett system där man klickar på matrisknappen, vrider på de parameterrattar som man vill ha som källa och destination, och så är det klart.
    Men hur ser man sedan att man har gjort en routing? Eller hur tar man bort den?
    Inte en diss utan mer nyfiken fråga...

  10. #310
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av android Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det finns väl numer ganska bra lösningar på att hantera en modulationsmatris utan en massa menydykande. DSI har ett system där man klickar på matrisknappen, vrider på de parameterrattar som man vill ha som källa och destination, och så är det klart.
    Även Nord har liknande med morph och där ser man det modulerade med en grön lysdiod, funkar ju bra.
    Jag ser att Moogen har sin variant av gillaknappen från NLA1.

  11. #311
    android
    android är inte uppkopplad
    androids avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av nidas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men hur ser man sedan att man har gjort en routing? Eller hur tar man bort den?
    Inte en diss utan mer nyfiken fråga...
    Antar att man måste klicka lite och kolla på skärmen. (Jag har ingen tillräckligt ny DSI-synth, så jag har bara sett detta på demos.) Så här står det i SOS om Rev 2:
    "The Rev 2 is replete with modulation options, not least of which is an eight-slot modulation matrix that allows you to direct your choice of 22 sources to your choice of 53 destinations, with each slot having an individual, bipolar amount control. Programming this can be simpler than you might imagine — just hold down the Source button and adjust the control that you want to define as the modulation source, and then do the same with the Destination button. This doesn’t provide access to the complete list of sources or destinations, but it’s a quick way to programme the most common ones, and you can access the rest on-screen in the usual fashion."

  12. #312
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av tobbiew Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Återigen, jag personligen tycker att Soundcloud-exemplen var oinspirerande och lät kallt och dött. Tack det är inget fel på min förmåga att lyssna eller den utrustning jag lyssnar på. Det känns mer som att du blir kränkt över att min personliga smak inte överensstämmer med din.
    Tror ingen som har hört SC ljudeexemplen håller med dig om att de skulle låta döda oinspirerade och synnerligen kalla generellt. För det gjorde de inte. Några lät kalla ja men det är ju lätt justerbart och troligen upplagda för att visa att One kan låta kall vilket för många är en bra sak.

  13. #313
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo men kallar man ljudexempeln synnerligen kalla och oinspirerade så är det ju objektivt fel. Eller så har man usel lyssning
    Jag tycker att den låter som en blandning av olika analoga polysyntar från förr, men lite åt det mörka hållet. När det låter som vackrast så anar jag att det är Eventide som får ta på sig en del av äran faktiskt, jag känner igen det där skimmrande högupplösta... <3

    Inget nytt under solen egentligen, men en dyr och fin synt. Tyvärr så lär den väl ha ett antal barnsjukdomar som så ofta från Moog.

    Jag får ingen GAS alls, den är helt enkelt inte värd pengarna för mig. Inte ens i närheten.

  14. #314
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Sen är väl frågan, varför en 8-rösters variant?
    Inget klagomål men om man ska ut med 70k och få dubbelt så många röster för 20k till.
    Så verkar 8 röster varianten ännu mindre prisvärd, IMO.

  15. #315
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av nidas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men hur ser man sedan att man har gjort en routing? Eller hur tar man bort den?
    Inte en diss utan mer nyfiken fråga...
    P12 har 16 slots i modulationsmatrisen. Att assigna är lätt - tryck på source och välj/vrid/tryck på kontrollen. Därefter trycker man på destinationsknappen och väljer denna. Även mängden modulations ställs in med egen ratt. Första lediga slot tas i anspråk. Samtidigt dyker menyn upp i displayen, vilket tillåter mer detaljerat pillande, samt att ta bort kopplingar.

  16. #316

    Veteran
    Hade jag haft pengar och plats så är Moog One ett lätt köp! Omedelbar GAS.
    När jag hörde Chick Corea och Dick Hyman spela kom jag att tänka på orgeldemos gjorda av fabriksorgeldemonstratörer... inte så upphetsande.

  17. #317
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Finns absolut inget high end med en synt. Gäller alla eller ingen. Omöjlig linje att dra. Sjukt också när folk utbrister "wow" om rena kalleankafunktioner som seq-playback med C64-display... vem behöver det? Kul i en minut. Bara konstaterar.

  18. #318
    mooneh
    mooneh är inte uppkopplad

    Senior
    Jag är inte helt såld på ljudet än så länge för att lägga så mycket pengar.

  19. #319
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av android Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det finns väl numer ganska bra lösningar på att hantera en modulationsmatris utan en massa menydykande. DSI har ett system där man klickar på matrisknappen, vrider på de parameterrattar som man vill ha som källa och destination, och så är det klart.
    Det ultimata skulle vara en assign-knapp på varje modulationskälla, kombinerat med NL3-gränssnitt, där man så fort man trycker ner assign-knappen ser valda parametrar med range på diodringarna, och enkelt kan lägga till/ta bort genom att bara vrida på den ratt man vill modulera. Exakt lika som morph-tillldelning funkar på NL3:an. (F ö lite ledsen att NL3 inte löst LFO/modenv-routing på det sättet, men DSP:n kanske inte räckte för att göra "morph" av dem med. Samt att "pan" inte har någon ratt och OSC1 ingen pitchratt, såklart, vilket de behövt ha i så fall...)
    Senast redigerat av rydan den 2018-10-09 klockan 11:40.

  20. #320
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av Haplo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sen är väl frågan, varför en 8-rösters variant?
    Inget klagomål men om man ska ut med 70k och få dubbelt så många röster för 20k till.
    Så verkar 8 röster varianten ännu mindre prisvärd, IMO.
    För många så räcker 8 röster väldigt långt. Hell det är ju som 8 vidareutvecklade Minimoog och vad kostar bara 1 sådan?

  21. #321
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tror ingen som har hört SC ljudeexemplen håller med dig om att de skulle låta döda oinspirerade och synnerligen kalla generellt. För det gjorde de inte. Några lät kalla ja men det är ju lätt justerbart och troligen upplagda för att visa att One kan låta kall vilket för många är en bra sak.
    El Toro den allsmäktige ofelbara tyckaren! Jag tror säkert att det kommer mer ljudexempel, men det jag har hört hittills har verkligen inte övertygat mig. Onödigt att racka ner på smak och tycke och insinuera att det är fel på en persons förmåga att lyssna. Du avgör inte du vad andra ska tycka då det är rent subjektivt vad man har för preferenser och förväntningar.

  22. #322
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo men kallar man ljudexempeln synnerligen kalla och oinspirerade så är det ju objektivt fel. Eller så har man usel lyssning
    Så vad betyder subjektiv då?

    Om jag översätter ditt resonemang till mat så säger tobbiew "jag tycker lever är äckligt" och du säger "du har bara inte haft rätt kock som tillagat levern". Eller valfri annan mat.

    Från Wikipedia:
    Subjektivitet, term som betecknar osaklighet, partiskhet. Motsats till objektivitet.

    Subjektiv, term för en personligt färgad, eventuellt osaklig bild. Motsats till objektiv.

  23. #323
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tycker att den låter som en blandning av olika analoga polysyntar från förr, men lite åt det mörka hållet. När det låter som vackrast så anar jag att det är Eventide som får ta på sig en del av äran faktiskt, jag känner igen det där skimmrande högupplösta... <3
    Jag tycker i o f s att en del av ljudexemplen låter väldigt fint. Men jag delar din uppfattning om att det nog till stor del är reverb och effekter som gör ljuden, samtidigt som det tyvärr döljer mycket av maskinens grundljud. Är ju någonstans det som är det mest intressanta. Sen låter ju de flesta ljudexemplen sådär "modernt retro", typ som ljudens motsvarighet till blekta polaroidbilder. Oavsett, givet features borde den ju kunna väldigt väldigt mycket mer än vad som visas. Skulle inte kasta ut den om jag fick en.

    Problemet, för mig, är att om någon erbjöd mig att byta min NordLead3 mot den (för att behålla då, inte bara för att sälja...) skulle jag nog tacka nej...

    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Som high-end-jämförelse, en Eventide H9000 placerar sig prismässigt mellan en Moog One 8 resp. 16.
    Vi kan väl säga som så. Om någon bad mig göra ovanstående val, men det ingick en H9000 med NL3:an blev valet inte direkt svårare...

  24. #324

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Finns absolut inget high end med en synt. Gäller alla eller ingen. Omöjlig linje att dra. Sjukt också när folk utbrister "wow" om rena kalleankafunktioner som seq-playback med C64-display... vem behöver det? Kul i en minut. Bara konstaterar.
    Det är "Aston Martin" känslan som jag får på Moogen.
    Men fortsatt så är nog Thor fortfarande min favorit synt, har investerat så mycket tid i Thor...

  25. #325
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av tobbiew Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    El Toro den allsmäktige ofelbara tyckaren! Jag tror säkert att det kommer mer ljudexempel, men det jag har hört hittills har verkligen inte övertygat mig. Onödigt att racka ner på smak och tycke och insinuera att det är fel på en persons förmåga att lyssna. Du avgör inte du vad andra ska tycka då det är rent subjektivt vad man har för preferenser och förväntningar.
    Ditt resonemang håller fortfarande inte eftersom du avfärdade alla ljudexemplen på ett synnerligen klumpigt och i de flesta fall direkt felaktigt vis. Är som sagt rätt övertygad om att de flesta inte tyckte att exemplen på SC lät döda, synnerligen kalla och oinspirerade .

  26. #326
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så vad betyder subjektiv då?

    Om jag översätter ditt resonemang till mat så säger tobbiew "jag tycker lever är äckligt" och du säger "du har bara inte haft rätt kock som tillagat levern". Eller valfri annan mat.
    Din jämförelse haltar betänkligt eftersom han avfärdade 47 ljudexempel på ett bräde typ all mat smakar illa. Jag påstår inte att alla de var bra men det absoluta flertalet lät knappast döda synnerligen kalla eller oinspirerande.

  27. #327
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Som high-end-jämförelse, en Eventide H9000 placerar sig prismässigt mellan en Moog One 8 resp. 16.
    En ande dyker upp och säger att jag får en av dessa, men bara en, gratis.

    Betänketid innan jag skulle greppa Eventiden: 0 sekunder.

  28. #328
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ditt resonemang håller fortfarande inte eftersom du avfärdade alla ljudexemplen på ett synnerligen klumpigt och i de flesta fall direkt felaktigt vis. Är som sagt rätt övertygad om att de flesta inte tyckte att exemplen på SC lät döda, synnerligen kalla och oinspirerade .
    Ok, då är det fastställt att du avgör vad "de flesta" tycker och då är väl jag antagligen den som faller utanför normalfördelningskurvan i snille och smak enligt dina definitioner och du får helt enkelt försöka leva vidare med det.

  29. #329
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För många så räcker 8 röster väldigt långt. Hell det är ju som 8 vidareutvecklade Minimoog och vad kostar bara 1 sådan?
    Menade inte att den skulle vara oanvändbar.
    Menar rent price/performance.

    100% mer röster för 25-30% mer i kostnad.

  30. #330
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ditt resonemang håller fortfarande inte eftersom du avfärdade alla ljudexemplen på ett synnerligen klumpigt och i de flesta fall direkt felaktigt vis. Är som sagt rätt övertygad om att de flesta inte tyckte att exemplen på SC lät döda, synnerligen kalla och oinspirerade .
    Och du förstår bevisligen inte begreppet subjektivitet. Vad de flesta andra tycker är helt irrelevant för vad någon tycker.

    Antar att du enligt samma resonemang älskar alla schlager-vinnare, eftersom väldigt många andra tyckte de lät bäst.

  31. #331
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Din jämförelse haltar betänkligt eftersom han avfärdade 47 ljudexempel på ett bräde typ all mat smakar illa. Jag påstår inte att alla de var bra men det absoluta flertalet lät knappast döda synnerligen kalla eller oinspirerande.
    Inte för att vara sådan men det var inte jag som skrev det inledningsvis (jag svarade på ett annat inlägg). Det du säger till mig är att det är fel på mina smaklökar och att alla objektivt tycker att maträtt x smakar bra. Ditt argumenterande kommer inte att få mig att tycka att soundcloudklippen helt plötsligt låter bra. Move on.

  32. #332
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av tobbiew Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ok, då är det fastställt att du avgör vad "de flesta" tycker och då är väl jag antagligen den som faller utanför normalfördelningskurvan i snille och smak enligt dina definitioner och du får helt enkelt försöka leva vidare med det.
    Eller så erkänner du helt enkelt att du inte lyssnade särskilt ordentligt eller alls på ljudexemplen. Vilket måste vara fallet om din lyssning fungerar ok.

  33. #333
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Eller så erkänner du helt enkelt att du inte lyssnade särskilt ordentligt eller alls på ljudexemplen. Vilket måste vara fallet.
    Varför skulle det tvunget vara fallet? Du kan inte få in i din skalle att alla inte tycker som du eller? Jag tyckte också rätt många av ljudexemplen var ordentligt intetsägande. Några var snygga. Några var vidriga (Sergio t ex). De flesta var rätt "jaha". Så då tycker väl jag också fel då...

  34. #334
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Eller så erkänner du helt enkelt att du inte lyssnade särskilt ordentligt eller alls på ljudexemplen. Vilket måste vara fallet om din lyssning fungerar ok.
    Erkänner? Är jag misstänkt för något? Dålig smak?

  35. #335
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Din jämförelse haltar betänkligt eftersom han avfärdade 47 ljudexempel på ett bräde typ all mat smakar illa. Jag påstår inte att alla de var bra men det absoluta flertalet lät knappast döda synnerligen kalla eller oinspirerande.
    Nu är du väldigt subjektiv, från mitt objektiva seende på dina utsagor.

  36. #336
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Och du förstår bevisligen inte begreppet subjektivitet.
    Jag förstår men frågan är om du gör det? Kan man på ett direkt felaktigt sått påstå något felaktigt om de flesta av 47 exempel och komma undan genom att påstå att det klart felaktiga påståendet är subjektivt?
    Vad som är kallt dött mjukt varmt rött och blått är sällan subjektivt..

  37. #337
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Sen kan ju tilläggas att ljudexempel för synthar generellt inte brukar vara något bra sätt att utvärdera vad de kan och hur de låter, egentligen. Ljudet är ju dessutom bara en liten del av den här typen av synth, på så sätt att alla seriösa poly-synthar (analoga och digitala) låter "bra", så features och gränssnitt i relation till pris blir betydligt mer avgörande. Sen är den här någonstans tillräckligt dyr och tillräckligt Moog för att vara en samlarpjäs, och för samlaren/moogfanatikern är strängt taget alla andra attribut underordnade...

  38. #338
    tonefloat
    tonefloat är uppkopplad nu
    tonefloats avatar
    Moderator
    Hallå!

    Såsom TS vill jag gärna att ni drar ett streck i debatten om sub kontra obj!

    Diskutera gärna ljuden i sig, som att stråkljudet var extremt bra antagligen på grund av att den har mer än en LFO

  39. #339
    Vierphoria
    Vierphoria är inte uppkopplad
    Vierphorias avatar
    Veteran
    El Toro, jobba mindre med subjektiva predikativ.

  40. #340
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag förstår men frågan är om du gör det? Kan man på ett direkt felaktigt sått påstå något felaktigt om de flesta av 47 exempel och komma undan genom att påstå att det klart felaktiga påståendet är subjektivt?
    Vad som är kallt dött mjukt varmt rött och blått är sällan subjektivt..
    Jätteenkelt. Om du påstår att någon inte kan tycka det någon tycker (vilket är EXAKT vad du gjorde), har du per definition fel. Personen tycker exakt det den tycker. Kallt kan i högsta grad vara subjektivt, t o m i sin bokstavliga betydelse. Min fru tycker ofta dusch/badvatten är för kallt samtidigt som jag tycker det är för varmt. Vem av oss har fel enligt dig?

    Sen är ALLA attribut av den typen kring ljud subjektiva, för ljuden är faktiskt inte mätbart kalla eller varma, eller mätbart mjuka eller hårda. Eller hur många grader kelvin ska ett padljud vara för att vara varmt enligt dig? Ett padljud som är rött för någon kan säkerligen uppfattas som blått för någon annan.

  41. #341
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Intressant blir att se hur duktiga moog har blivit på den digitala delen. Om de klämt in bra processorer och gjort alla styrfunktioner digitala (och rattarna högupplösta) så öppnas stora möjligheter till optimeringar och nya funktioner, baserat på önskemål och feedback. Den extrema LFO-rangen och "the preset soup" visar på att de tänkt lite bredare än "reissue". T.ex. ett uppdaterat gränssnitt för routing av modulation.

  42. #342
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Intressant blir att se hur duktiga moog har blivit på den digitala delen. Om de klämt in bra processorer och gjort alla styrfunktioner digitala (och rattarna högupplösta) så öppnas stora möjligheter till optimeringar och nya funktioner, baserat på önskemål och feedback. Den extrema LFO-rangen och "the preset soup" visar på att de tänkt lite bredare än "reissue". T.ex. ett uppdaterat gränssnitt för routing av modulation.
    Man undrar ju även. Sades väl någonstans ang presets att den har 8GB lagring. 8GB? För presets? Varför då? Har de smugit in D/A någonstans måntro, så de kan lägga till sample/wavetable/annat som tar en massa minne?

    (D/A i ljudkedjan före filter då. Att det finns en hög med D/A i maskinen är rätt upenbart...)
    Senast redigerat av rydan den 2018-10-09 klockan 13:47.

  43. #343
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Finns absolut inget high end med en synt. Gäller alla eller ingen. Omöjlig linje att dra.
    För tillverkarna finns de absolut - i praktiken, kanske inte. De försöker alltid lansera och sälja dyra toppmodeller, men i en del fall är de knappt värda sitt skrotvärde, trots att de var bleeding-edge några år tidigare. I andra fall är det mer eller mindre leksaker som blir högt värderade.

    Men tillverkar man med dyra optimerade komponenter, med tanken att inte kompromissa med funktion och kvalitet så "är" det high end Även Emulator-1 har ju sina fans...

  44. #344
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Fan. Jag köpte en Model 15 i våras. Den här är mer kompetent synthmässigt med sina dubbla filter, 3 LFO, extra envelope o annat godis - PER RÖST! Lägg därtill effekter, tri-trimbalitet med 3 sequencers och 3 arpeggiatorer, minnen, splits och layers, tangentbord, MIDI samt att den antagligen håller sig hyfsat stämd.

    Och trots allt detta är den i värstingversionen billigare än min Model 15.

  45. #345
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Jag räknar fortfarande på hur jag ska få råd. De blir ju alltid lite billigare än släpp-priset, så myglar man av momsen på något sätt. Femtio tusen borde man kunna komma ner i.

  46. #346
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag räknar fortfarande på hur jag ska få råd. De blir ju alltid lite billigare än släpp-priset, så myglar man av momsen på något sätt. Femtio tusen borde man kunna komma ner i.
    Ungefär vad en ny bil går ned i pris om du kör den från försäljaren och parkerar den hemma. Dvs nästan ingenting.

  47. #347
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av depulse Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ungefär vad en ny bil går ned i pris om du kör den från försäljaren och parkerar den hemma. Dvs nästan ingenting.
    Från sjuttio till femtio är ändå en bra bit. "Bilen" är fortfarande ganska dyr dock.

  48. #348
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Finns bara en lösning på detta debackel. 99musik köper en tillsammans och skickar runt den via skumma men försiktiga baksätesurlastningar i industriområden GPSerna knappt hittar till. Om 3500:- per andel blir lagom då? Så kan alla leka i 20 dagar per år eller nåt med sin fetingmoog. Den som blir kär i syntfan (!) samtidigt som återbäringen på livskonsumtionen av low end-syntar utfaller får lösa ut alla andra. Lite som att överlämna lägenhet så besiktar man syntens skick kontinuerligt så att ingen spiller mjöd, onödigt mycket tid eller onödigt många patchplatser på meningslöst syntbrass. Deal or no deal?

  49. #349
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Finns bara en lösning på detta debackel. 99musik köper en tillsammans och skickar runt den via skumma men försiktiga baksätesurlastningar i industriområden GPSerna knappt hittar till. Om 3500:- per andel blir lagom då? Så kan alla leka i 20 dagar per år eller nåt med sin fetingmoog. Den som blir kär i syntfan (!) samtidigt som återbäringen på livskonsumtionen av low end-syntar utfaller får lösa ut alla andra. Lite som att överlämna lägenhet så besiktar man syntens skick kontinuerligt så att ingen spiller mjöd, onödigt mycket tid eller onödigt många patchplatser på meningslöst syntbrass. Deal or no deal?
    haha jag är på

  50. #350
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Finns bara en lösning på detta debackel. 99musik köper en tillsammans och skickar runt den via skumma men försiktiga baksätesurlastningar i industriområden GPSerna knappt hittar till. Om 3500:- per andel blir lagom då? Så kan alla leka i 20 dagar per år eller nåt med sin fetingmoog. Den som blir kär i syntfan (!) samtidigt som återbäringen på livskonsumtionen av low end-syntar utfaller får lösa ut alla andra. Lite som att överlämna lägenhet så besiktar man syntens skick kontinuerligt så att ingen spiller mjöd, onödigt mycket tid eller onödigt många patchplatser på meningslöst syntbrass. Deal or no deal?
    Hahaha, deal

  51. #351
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    No deal... men jag kanske kan bistå med frakt då och då.

  52. #352
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Vore kul Transporthjälpsvilliga ickedelägare skulle även kunna få sisådär några timmars frispel™️ på Mougen som tack för framkörningen, lite som Hertz Freerider-ish.

  53. #353
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Från sjuttio till femtio är ändå en bra bit. "Bilen" är fortfarande ganska dyr dock.
    Jag tycker ni missar bränsleekonomin. Eftersom den går på el borde man kunna få miljöbilspremie dessutom. Känns som rena vinstaffären.

  54. #354
    Cberga
    Cberga är inte uppkopplad
    Cbergas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Finns bara en lösning på detta debackel. 99musik köper en tillsammans och skickar runt den via skumma men försiktiga baksätesurlastningar i industriområden GPSerna knappt hittar till. Om 3500:- per andel blir lagom då? Så kan alla leka i 20 dagar per år eller nåt med sin fetingmoog. Den som blir kär i syntfan (!) samtidigt som återbäringen på livskonsumtionen av low end-syntar utfaller får lösa ut alla andra. Lite som att överlämna lägenhet så besiktar man syntens skick kontinuerligt så att ingen spiller mjöd, onödigt mycket tid eller onödigt många patchplatser på meningslöst syntbrass. Deal or no deal?
    Mycket bra PF!

  55. #355
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Finns bara en lösning på detta debackel. 99musik köper en tillsammans och skickar runt den via skumma men försiktiga baksätesurlastningar i industriområden GPSerna knappt hittar till. Om 3500:- per andel blir lagom då? Så kan alla leka i 20 dagar per år eller nåt med sin fetingmoog. Den som blir kär i syntfan (!) samtidigt som återbäringen på livskonsumtionen av low end-syntar utfaller får lösa ut alla andra. Lite som att överlämna lägenhet så besiktar man syntens skick kontinuerligt så att ingen spiller mjöd, onödigt mycket tid eller onödigt många patchplatser på meningslöst syntbrass. Deal or no deal?
    God idé

  56. #356
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Haha Sköna ni är! Raljerade-idéade-stormade lite på stående höft. Men man borde ju faktiskt kunna göra ngt skriftligt avtal och få det hela att funka. Bästa vore väl att ha all sin utrustning spridd så här, så fick man helt random studiouppsättningar hux flux Men om alla börjar spara nu då så får vi se om det räcker till varsin valfri drömzynt eller om man ska go crazy och timeshare'a nåt hiskeligt dyrt

  57. #357
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Muuahahahaha .... kastar ut frågan på Moogs stream om man kan sätta den i parafoniskt läge och köra igenom ett filter istället för ett per oscillator.

    Kommer tillbaka ett officiellt svar att nej det går inte just nu men att det är en fantastisk idé. Så när det kommer en uppdatering med parafoniskt läge så vet ni vem som kom på det.

    Nu kan jag sälja den förskräckliga Materixbruten med gott samvete

  58. #358
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Har lyssnat på alla ljudexempel jag kommit över idag. Den låter helt sinnessjukt fantastiskt, till och med på tuben.

  59. #359
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Haha Sköna ni är! Raljerade-idéade-stormade lite på stående höft. Men man borde ju faktiskt kunna göra ngt skriftligt avtal och få det hela att funka. Bästa vore väl att ha all sin utrustning spridd så här, så fick man helt random studiouppsättningar hux flux Men om alla börjar spara nu då så får vi se om det räcker till varsin valfri drömzynt eller om man ska go crazy och timeshare'a nåt hiskeligt dyrt
    OT, men intressant:

    ricard har lanserat det där med att bytäga förr. Jag tror att det då delvis pratades ner mycket med tanke på att förr eller senare är det nå'n jävel som spiller cola i synten eller transportfirman dödar den och ägarbilden är oklar etc.

    Men ja, idén är fin och funkar kanske. Men det kräver nog sin lösning i form av förening, tydliga regelverk och medlemsskap.

  60. #360
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Jag gillar att hitta på okonventionella idéer men har faktiskt ingen stor gas själv, kan mest tänka mig testa den nån kväll ba

Liknande ämnen

  1. Novation Peak - 8 Voice Poly
    Av Nihad i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 282
    Senaste inlägg: 2022-04-03, 19:53
  2. Ratt till Korg Mono/Poly (eller Poly-6)
    Av skogge i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-08-23, 18:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •