Sidan 4 av 19 FörstaFörsta 1 2 3 4 5 6 7 8 14 ... SistaSista
Resultat 181 till 240 av 1112

Ämne: Moog One 8/16-voice Analog Synthesizer

  1. #181
    underminer
    underminer är inte uppkopplad
    underminers avatar
    Forumsekonomi
    One synth to rule them all! Bara den har synclead, så är den ett givet köp

  2. #182
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bifogad fil 83874

    Upptäckte just att SY77 har Memorymoog-inspirerade vinklar, duger bra för mig
    Yamaha rockar fett!

  3. #183
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bifogad fil 83874

    Upptäckte just att SY77 har Memorymoog-inspirerade vinklar, duger bra för mig
    Den är ju minst lika snygg också. Minst!

  4. #184
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bifogad fil 83874

    Upptäckte just att SY77 har Memorymoog-inspirerade vinklar, duger bra för mig
    Dra på lite självhäftande trä-imitation på sidorna för äkta SAAB-feeling så är du hemma!

  5. #185
    dannes
    dannes är inte uppkopplad
    danness avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vettefan om det stämmer de tar ju i princip betalt för vad det kostar att i liten skala utveckla designa och tillverka en värstingsynt i ett "dyrland" plus lite vinst.

    De skär inte guld med täljkniv direkt. Hade Behringer tillverkat den skulle den kanske kostat en tredjedel men då troligen inte varit lika välbyggd och genomtänkt. Roland och Korg hade kanske kunnat släppt en för runt halva priset men kompromissat en del och både Behringer och japanerna har ju många andra ben att stå på förutom syntar vilket gör att intäkter från annat subventionerar deras syntar etc genom att deras fasta kostnader blir lägre per såld enhet.
    De flesta syntar är väl utvecklade i dyrländer? Så även Behringer's syntar vad jag förstått.

    DSI kör tex tillverkning i samma dyrland, de är dyra men inte lika dyra som Moog'ar. Min slutsats, Moog tar mycket betalt för logotypen, men om det ger vinster eller bara tillåter dem vara väldigt ineffektiva i något led har jag ingen aning om. Det senare behöver inte vara av ondo, i den uppstressade värld vi lever i.

  6. #186
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av dannes Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    De flesta syntar är väl utvecklade i dyrländer? Så även Behringer's syntar vad jag förstått.
    DSI kör tex tillverkning i samma dyrland, de är dyra men inte lika dyra som Moog'ar. Min slutsats, Moog tar mycket betalt för logotypen, men om det ger vinster eller bara tillåter dem vara väldigt ineffektiva i något led har jag ingen aning om. Det senare behöver inte vara av ondo, i den uppstressade värld vi lever i.
    Titta igen på vad du får med i en Moog One så inser du kanske att jämförelsen mot DSIs syntar inte håller. Betydligt fler kompromisser vad gäller funktioner komponenter och material i DSIs syntar än i Moog One och det ligger troligen mycket mer utvecklingstid bakom One än valfri DSI-synt. Så nej Moog tar inte mer betalt för logon än DSI.

  7. #187
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Jag gillar designen men har noll gas på denna (för en gång skull). Kul att Moog äntligen gör en polyfon synth igen, men börjar inte analogsynthar bli lite tjatigt? Istället för att skapa framtidens ljud verkar de flesta tillverkare fokusera på att återskapa gårdagens ljud. Skulle biltillverkarna göra samma sak skulle vi ha T-Ford reissues rullande på gatorna istället för självkörande elbilar. Jag vill ha nya synthesmethoder som skapar ljudlandskap man inte hört förut, antagligen fel tråd för denna diskussion.

  8. #188
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av depulse Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag gillar designen men har noll gas på denna (för en gång skull). Kul att Moog äntligen gör en polyfon synth igen, men börjar inte analogsynthar bli lite tjatigt? Istället för att skapa framtidens ljud verkar de flesta tillverkare fokusera på att återskapa gårdagens ljud. Skulle biltillverkarna göra samma sak skulle vi ha T-Ford reissues rullande på gatorna istället för självkörande elbilar. Jag vill ha nya synthesmethoder som skapar ljudlandskap man inte hört förut, antagligen fel tråd för denna diskussion.
    I princip kan man skapa nya ljudlandskap med vilken kapabel synt som helst och en bra effektenhet. Gårdages syntljud var och är ju fortfarande futuristiska.
    Moog one har möjligheter som få andra syntar till att skapa både nya och "gamla" ljud.

  9. #189
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Moog one har möjligheter som få andra syntar till att skapa både nya och "gamla" ljud.
    Vore intressant att höra så dela gärna med dig av länk.

  10. #190
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av tobbiew Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vore intressant att höra så dela gärna med dig av länk.
    +1 mer ljud! En sågtand! En PWM med fyra LFO

  11. #191
    drglas
    drglas är inte uppkopplad
    drglass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av depulse Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag gillar designen men har noll gas på denna (för en gång skull). Kul att Moog äntligen gör en polyfon synth igen, men börjar inte analogsynthar bli lite tjatigt? Istället för att skapa framtidens ljud verkar de flesta tillverkare fokusera på att återskapa gårdagens ljud. Skulle biltillverkarna göra samma sak skulle vi ha T-Ford reissues rullande på gatorna istället för självkörande elbilar. Jag vill ha nya synthesmethoder som skapar ljudlandskap man inte hört förut, antagligen fel tråd för denna diskussion.
    Tycker bilanalogin haltar lite grann . Jämför hellre med andra musikinstrument t ex gitarrer, fioler eller vad som helst. Det är klassikerna som gäller och det är det ljud folk vill ha (trots vissa försök att modernisera).
    Vet inte varför just synten är dömd till att vara framtidsinriktad.

  12. #192
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Fioler hade sin höjdpunkt för flera hundra år sedan... allt annat är försök att nå dessa höjder igen. Kanske syntharna också nått denna punkt i evolutionen? Jag började med synthar för att de kunde skapa en futuristisk framtidsbild, nu har de blivit en nostalgisk tillbakablick. Inget fel på denna nya Moog, bara inget som gav mej gas.

  13. #193
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av drglas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vet inte varför just synten är dömd till att vara framtidsinriktad.
    Det var ju så "synthen" marknadsfördes, men helt riktigt ett etablerat instrument med känd ljudpalett - nu finns det ju förstås inte en slags synt (eller...? )

  14. #194
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av depulse Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag gillar designen men har noll gas på denna (för en gång skull). Kul att Moog äntligen gör en polyfon synth igen, men börjar inte analogsynthar bli lite tjatigt? Istället för att skapa framtidens ljud verkar de flesta tillverkare fokusera på att återskapa gårdagens ljud. Skulle biltillverkarna göra samma sak skulle vi ha T-Ford reissues rullande på gatorna istället för självkörande elbilar. Jag vill ha nya synthesmethoder som skapar ljudlandskap man inte hört förut, antagligen fel tråd för denna diskussion.
    Denna jämförelse stämmer ju inte alls.
    En vintage polysynth är ett mycket gedignare bygge (läs dyrare byggda, chassi,komponenter, rattar) än moderna smt polys med mjukvarustyrning så vill man ha klass på ljudet så låter ju vintage helt klart bättre. Så för alla som är rädd för att vintageprylarna skall gå sönder är det ju underbart att få nytillverkat men med gammeldags tänk och gärna med kvalitativa komponenter som man kan reparera själv utan att byta ut hela PCB som tex Alesis Andromeda där det inte går att få tag på röstkortet som reservdel.

  15. #195
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av depulse Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag gillar designen men har noll gas på denna (för en gång skull). Kul att Moog äntligen gör en polyfon synth igen, men börjar inte analogsynthar bli lite tjatigt? Istället för att skapa framtidens ljud verkar de flesta tillverkare fokusera på att återskapa gårdagens ljud. Skulle biltillverkarna göra samma sak skulle vi ha T-Ford reissues rullande på gatorna istället för självkörande elbilar. Jag vill ha nya synthesmethoder som skapar ljudlandskap man inte hört förut, antagligen fel tråd för denna diskussion.
    Håller med till punkt och pricka!

  16. #196
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det var ju så "synthen" marknadsfördes, men helt riktigt ett etablerat instrument med känd ljudpalett - nu finns det ju förstås inte en slags synt (eller...? )
    Känd ljudpalett? Moog One har ju som sagt möjligheter som få andra syntar har till att göra något nytt. Möjlighererna är minst sagt mindboggling. Bara att kolla på dess arkitektur.

  17. #197
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av depulse Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skulle biltillverkarna göra samma sak skulle vi ha T-Ford reissues rullande på gatorna istället för självkörande elbilar.
    Jag kan väl tycka att det inte hänt så mycket sedan T-Forden - 4 hjul med tryckluft, en förare vid ratten, explosionsmotor med oljesmörjning. Elbilar och självkörande etc har precis börjat komma eller knappt. 100 år av finslipande av konceptet utan några revolutioner skulle jag säga...tills nu kanske... analoga subtraktiva synthar har bara utvecklats och förfinats i 50 år typ.... och då var det paus i 25 år av åren... det finns mer att göra. Det flesta instrument har inte förändrats särskilt sedan de uppfanns, lite finslipning kanske. Saxofon, gitarr, trumpet, fiol etc genomgick en hel del förändringar i början men sedan är det mest små justeringar. När formen väl satt sig så händer inte så mycket. Jag ser inte nått problem med det.

  18. #198
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Känd ljudpalett? Moog One har ju som sagt möjligheter som få andra syntar har till att göra något nytt. Möjlighererna är minst sagt mindboggling. Bara att kolla på dess arkitektur.
    Vad är det som är så "mindboggling"? Ja, jag har kollat på dess arkitektur.

    Blending the tri/saw and square/pulse waves together opens the harmonic floodgates, resulting in waveform complexity not commonly associated with analog synthesis. The Moog One oscillator section is also equipped with waveform modulation, hard sync, ring modulation, and FM (Frequency Modulation) for virtually unlimited analog sound generation.


    För mig är inte det där något utöver det vanliga. Därmed inte sagt att det skulle vara dåligt på något sätt, tvärtom. Går att få ut massor av ljud av det. Men det är ingenting som kliver i nya fotspår direkt.

    Så vad är nytt?

  19. #199
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad är det som är så "mindboggling"? Ja, jag har kollat på dess arkitektur.
    Det är att för att det är Moog och de har gjort en poly. Då kan man säga så utan att ha hört den. Alla andra varumärken dissar man helst innan man har hört dem

  20. #200
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad är det som är så "mindboggling"? Ja, jag har kollat på dess arkitektur.

    Blending the tri/saw and square/pulse waves together opens the harmonic floodgates, resulting in waveform complexity not commonly associated with analog synthesis. The Moog One oscillator section is also equipped with waveform modulation, hard sync, ring modulation, and FM (Frequency Modulation) for virtually unlimited analog sound generation.


    För mig är inte det där något utöver det vanliga. Därmed inte sagt att det skulle vara dåligt på något sätt, tvärtom. Går att få ut massor av ljud av det. Men det är ingenting som kliver i nya fotspår direkt.

    Så vad är nytt?
    Motfråga vilken analog polysynt modern eller vintage bräcker denna Moogs möjligheter?
    Sen har jag inte skrivit att något i Moog One är direkt nytt men möjligheterna att skapa nya judlandskap är ändå givetvis enorma med alla modulations, effekt routing och kombinationsmöjligheter m.m. som finns.
    Senast redigerat av El Toro den 2018-10-04 klockan 15:22.

  21. #201
    tommyc
    tommyc är inte uppkopplad
    tommycs avatar
    Veteran
    Jag ser inte heller One som någon nyskapande synth i första hand, mer bara en uppdatering av deras Memorymoog. Men det är ju väldigt många som har saknat en modern polyfonisk synth med Moog-karaktär, så om den levererar när det gäller ljud så kanske den är värd sitt pris. Det är väl i princip bara SE Code 8 som har varit i den klassen, rent ljudmässigt, av nytillverkade polysynthar? Den är ju i samma prisklass som One men saknar klaviatur och det lyxiga interfacet som One ser ut att ha.
    Frågan är bara om den verkligen låter så bra som man förväntar sig, risken är att den bara låter "trevligt" ungefär som jag tycker om DSI Prophet 6.

  22. #202
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Motfråga vilken analog polysynt modern eller vintage bräcker denna Moogs möjligheter?
    Sen har jag inte skrivit att något i Moog One är direkt nytt men möjligheterna att skapa nya judlandskap är ändå givetvis enorma med alla modulations, effekt routing och kombinationsmöjligheter m.m. som finns.
    Ah. Så det var det du menade egentligen med "Moog One har ju som sagt möjligheter som få andra syntar har till att göra något nytt.", då förstår jag. Dvs, "nytt" i kontexten "analog polysynt".

  23. #203
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Motfråga vilken analog polysynt modern eller vintage bräcker denna Moogs möjligheter?
    Alesis A6 exempelvis. Vet inte om den "bräcker", men den är i alla fall helt klart i samma division m a p features. Sen har du ju Schmidt, men den är ju lite special och ännu dyrare, så vet inte om den räknas.
    Senast redigerat av rydan den 2018-10-04 klockan 15:33.

  24. #204
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Fan jag är egentligen bara nyfiken på hur en rejäl Unison-blaffa låter med den här maskinen
    Senast redigerat av Ulven den 2018-10-04 klockan 15:58. Anledning: För att det behagade mig.

  25. #205
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    två olika filter, CV expression, tre olika ljud samtidigt, FX till varje ljud, Eventide reverb, 3st sexstegsenveloper, modulationsmatrix, 4st LFO;er, tre sequencers samtidigt är väl ett bra kliv upp, jämfört med Alesis A6 och Memorymoog?

  26. #206
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    två olika filter, CV expression, tre olika ljud samtidigt, FX till varje ljud, Eventide reverb, 3st sexstegsenveloper, modulationsmatrix, 4st LFO;er, tre sequencers samtidigt är väl ett bra kliv upp, jämfört med Alesis A6 och Memorymoog?
    A6: Två olika filter, tre 7-stegs envelops med massa trix, tre(?) avancerade LFO:er, 16 olika ljud samtidigt (på separata ut), i princip helt modulär routing, digital FX (dock inte per röst såvitt jag vet), sequencer (minns inte hur avancerad dock). Var ett tag sedan jag pillade på en A6 i verkligheten...

    Visst finns det skillnader, men det är inte helt uppenbart för mig att det ena är bättre än det andra. (Förutom kvalitet på digital-FX då, men där är det ju snarast tiden och DSP-kraften som sprungit ifrån A6).

  27. #207
    12345678
    12345678 är inte uppkopplad

    avslutat konto

  28. #208
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Smedberg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Trevlig läsning. LAS!

  29. #209
    sawtooth
    sawtooth är inte uppkopplad
    sawtooths avatar
    Veteran
    Elbilar är som VA. Fejk.

    Citat Ursprungligen postat av SteelberryWorker Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kan väl tycka att det inte hänt så mycket sedan T-Forden - 4 hjul med tryckluft, en förare vid ratten, explosionsmotor med oljesmörjning. Elbilar och självkörande etc har precis börjat komma eller knappt. 100 år av finslipande av konceptet utan några revolutioner skulle jag säga...tills nu kanske... analoga subtraktiva synthar har bara utvecklats och förfinats i 50 år typ.... och då var det paus i 25 år av åren... det finns mer att göra. Det flesta instrument har inte förändrats särskilt sedan de uppfanns, lite finslipning kanske. Saxofon, gitarr, trumpet, fiol etc genomgick en hel del förändringar i början men sedan är det mest små justeringar. När formen väl satt sig så händer inte så mycket. Jag ser inte nått problem med det.

  30. #210
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Motfråga vilken analog polysynt modern eller vintage bräcker denna Moogs möjligheter?
    Sen har jag inte skrivit att något i Moog One är direkt nytt men möjligheterna att skapa nya judlandskap är ändå givetvis enorma med alla modulations, effekt routing och kombinationsmöjligheter m.m. som finns.
    Schmidt har 6 resonanta filter per röst, alla är multimode

  31. #211
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    A6: Två olika filter, tre 7-stegs envelops med massa trix, tre(?) avancerade LFO:er, 16 olika ljud samtidigt (på separata ut), i princip helt modulär routing, digital FX (dock inte per röst såvitt jag vet), sequencer (minns inte hur avancerad dock). Var ett tag sedan jag pillade på en A6 i verkligheten...

    Visst finns det skillnader, men det är inte helt uppenbart för mig att det ena är bättre än det andra. (Förutom kvalitet på digital-FX då, men där är det ju snarast tiden och DSP-kraften som sprungit ifrån A6).
    du har rätt, hade glömt att man har 16 röster som kan vara olika monosyntar om man vill, med separata utgångar. jag velade emellan en A6 och Roland mks-80 en tid, och köpte till slut en mks-80. Ville ha Roland-soundet helt enkelt.

  32. #212
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Jag tycker de borde ha skitit i true bypass för att jävlas med alla analogtalibaner. Hade ändå inte märkts på ljudet.

  33. #213
    JFM
    JFM är uppkopplad nu
    JFMs avatar
    Senior
    Har sjuk gas på denna. Funderar på att kränga av en stor del av maskinparken för att finansiera den. Midisladdar och eluttag är dessutom slut.

  34. #214
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ah. Så det var det du menade egentligen med "Moog One har ju som sagt möjligheter som få andra syntar har till att göra något nytt.", då förstår jag. Dvs, "nytt" i kontexten "analog polysynt".
    Ja och nya ljud/ljudlandskap som inte hörts förut oavsett syntestyp men sådant beror såklart lika mycket på duktiga ljudmakare/musiker som på synten i sig.

  35. #215
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av JFM Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har sjuk gas på denna. Funderar på att kränga av en stor del av maskinparken för att finansiera den. Midisladdar och eluttag är dessutom slut.
    Därav namnet: du har bara råd med en synt i fortsättningen.

  36. #216
    JFM
    JFM är uppkopplad nu
    JFMs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av deleted user Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Därav namnet: du har bara råd med en synt i fortsättningen.
    Hur kunde jag missa det? Så är det ju givetvis.

  37. #217
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Schmidt har 6 resonanta filter per röst, alla är multimode

    Jo men den kostar ju också mer än tre gånger så mycket som 8 rösters Moogen och är troligen inte lika användarvänlig som Moog One. Men givetvis också en fantastisk synt.

  38. #218
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Känd ljudpalett? Moog One har ju som sagt möjligheter som få andra syntar har till att göra något nytt. Möjlighererna är minst sagt mindboggling. Bara att kolla på dess arkitektur.
    Jo det är sannolikt ett helt fantastiskt musikinstrument! Men förväntningarna lär ju vara att den ska låta "som det ska", precis som för andra etablerade instrument - Därmed är det "inte alltid"® som "nyskapande" uppskattas.

  39. #219
    Chrutil
    Chrutil är inte uppkopplad
    Chrutils avatar
    Senior
    GASar hela vägen in på denna.
    Jag som hade tänkt att tjacka på mig en Quantum sitter nu och tänker att en Moog One måste man ha, och en Quantum kan man fixa med en plug-in. Gasat på en MemoryMoog sedan jag hängde på Keyboard Center och spelade på den varannan dag i min ungdom, men det har aldrig blivit av, och nu sitter jag här och quotar Highlander till min fru - “There Can Be Only One”.
    Får nog vänta till Jul så att jag är säker, men så länge den inte låter lika illa som ett Kenny G solo, så blir det nog en.

  40. #220
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av deleted user Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Därav namnet: du har bara råd med en synt i fortsättningen.
    Äh, inte dyrare än ett par rader moduler ju. Nu är i o f s min modular nog anledningen till att jag också bara kommer ha en synth i framtiden (fast det var inte sant, för NL3:an ska ingenstans heller...), och också en stor anledning till att jag faktiskt har noll GAS på den här...

  41. #221
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    du har rätt, hade glömt att man har 16 röster som kan vara olika monosyntar om man vill, med separata utgångar. jag velade emellan en A6 och Roland mks-80 en tid, och köpte till slut en mks-80. Ville ha Roland-soundet helt enkelt.
    Med det sagt. Jag betvivlar inte att MoogOne kommer låta väldigt bra. Verkar vara en väldigt kompetent poly som samtidigt nog träffar väldigt rätt i vad en mängd av vintage-poly-kundkretsen vill ha.

  42. #222
    SINUS
    SINUS är inte uppkopplad
    SINUSs avatar
    Senior
    Tycker den ser väldigt nice ut. Ang. priset, så är ju en linntronicsmoddad memorymoog inte direkt billig heller..

  43. #223
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Undrar vad den kommer att kosta i Sverige. Att lägga till en nolla, plus en liten skvätt, blir nog ganska nära.

    När jag själv funderar på möjligheterna, så inser jag att 16-rösters varianten nog är rätt mycket mer användbar iom att den är tre i en. Möjligheten att dubbla och hårdpanorera samma ljud åt vars ett håll är ju najs exempelvis.

    Då snackar vi alltså +80000 kr. Holy smoke, det är en Quantum OCH en Prophet X (och jag som tyckte att DE var dyra). Jösses, för 80kkr kan jag komma på massor av "bundles" som jag hade haft roligare med än en Moog One.

    Men den är ju såklart snorfin, ingen tvekan om det. Och jag tycker att det enbart är kul att marknaden för syntar verkligen har exploderat på senare tid. Wow!

    Ska bli trevligt med alla klipp som kommer att släppas loss inom kort. Gratis underhållning! Misstänker att Peter Dyer kommer med något lite lätt knäckande. Med flera... Moog brukar vara noga med den biten.

    Men lite gubbvarning är det allt på denna pjäs.

  44. #224
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av depulse Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag gillar designen men har noll gas på denna (för en gång skull). Kul att Moog äntligen gör en polyfon synth igen, men börjar inte analogsynthar bli lite tjatigt? Istället för att skapa framtidens ljud verkar de flesta tillverkare fokusera på att återskapa gårdagens ljud.
    Jag tror såhär: När halvledarteknologin på 60-talet på allvar gjorde syntarna möjliga på bredare front så var de första tankarna att man kunde 'syntetisera' ljud, 'syntetisera' i betydelsen sätta samman ljud från olika ingående komponenter, och en av poängerna var väl just att kunna skapa 'ljud som ingen hört förut' eller 'ljud som man bara hade kunnat tänka sig', dvs uttryckt på ett annat sätt 'framtidens ljud'. Och visst lät Switched-on-Bach och Kraftwerk (för att bara ta ett par axplockI) 'futuristiska' på sin tid! Men när synten tog steget från akademians ljudlaboratorium till musikern så blev den ett instrument som andra, med andra möjligheter. Framförallt började man interagera på ett intuivt sätt med utformningen av ljudet med hjälp av frontpanelen. Men den interaktionen förutsätter också ett visst mått av konsekvens och familiäritet som den klassiska subtraktiva syntesen erbjuder (gärna med extra krydda i form av FM eller samplade grundvågformer). Det är lagom mycket parametrar som är lagom begripliga och på så sätt skapar lagom varierade ljud. Det är ju trots allt massprodukter vi talar om, som måste gå att sälja i tusentals exemplar för att överhuvudtaget få ett pris som är överkomligt.

    Det har ju gjorts försök att återigen gå tillbaka till 'ljud som ingen hört innan'. Samplingstekniken är en metod, tänk att kunna få precisera exakt hur ljudet skall se ut i varje ögonblock! Skriv ner de värdena och spela upp dem som en sampling så kan du skapa precis vilket ljud som helst! Tyvärr matchar det dåligt människans fattningsförmåga och sätt att tänka, så samplingstekniken har relegerats till romplern, gärna med lite extra krydda som gör det mer levande.

    Yamaha gjorde också ett seriöst försök med 'ljud som ingen hört innan' med sin physical-modeling-synt VL-1, jag vill minnas att man lite lanserade den med slogans liknande 'tänk dig en fiol av gummi med tremeterssträngar spelad under vatten'. Men den blev inte heller en hit, även om säkert en och annan fortfarande dyrkar den. (Jag har själv aldrig testat en VL-1 så jag har ingen aning om hur svårrattad den egentligen är, eller om den ens kunde närma sig det den sas kunna låta som).

    Jag tror grejen är att det är väldigt få här i världen som faktiskt vill/kan skapa 'framtidens ljud' eller 'ljud som ingen hört förut', och det finns massor av verktyg, framförallt mjukvarubaserade, för att faktiskt åstadkomma det. Medan det som en gång var 'framtidens ljud', dvs analogsynten, har blivit en egen genre med med sin egen sandlådeutveckling, och då mycket beroende på det intuitiva förhållandet mellan musiker och frontpanel. Och i det ekosystemet så passar Moog One säkert som en handske - för de som har råd.

    Själv tillhör jag dem som fallit för den analoga ljudbilden, även om jag idag tycker det är mer spännande att se hur långt man kan gå när det gäller att implementera den digitalt. Varje gång jag närmar mig konceptet 'ljud som ingen hört förut', så hamnar jag i något slags ointresse alternativt "det lät inte bra, jag förstår att ingen gått vidare med det förut". Men visst är det bra att det finns andra som töjer gränserna.
    Senast redigerat av ricard den 2018-10-05 klockan 13:02.

  45. #225
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av deleted user Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Därav namnet: du har bara råd med en synt i fortsättningen.
    *haha* Episk slutledning!


    https://youtu.be/sqcLjcSloXs

  46. #226
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Undrar vad den kommer att kosta i Sverige. Att lägga till en nolla, plus en liten skvätt, blir nog ganska nära.
    Givet den usla kronkursen tror jag inte den tumregeln funkar längre. Det är ca 30% påslag på amerikanskt pris m moms och tull, och dollarn är över 9 kr, såatteh...

  47. #227
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Givet den usla kronkursen tror jag inte den tumregeln funkar längre. Det är ca 30% påslag på amerikanskt pris m moms och tull, och dollarn är över 9 kr, såatteh...
    Och sedan har vi en så förmånlig miljöskatt på elektronikvaror

  48. #228
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sawtooth Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Elbilar är som VA. Fejk.
    Ja, allt har gått utför sedan man började med blyfritt....

  49. #229
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av NON Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Och sedan har vi en så förmånlig miljöskatt på elektronikvaror
    Vi får väl se om det blir Trump-tull på synthar....som Harley Davison...

  50. #230
    visionfactory
    visionfactory är inte uppkopplad
    visionfactorys avatar
    Veteran
    Det lite trista, som många andra i tråden redan påpekat, är att den hamnar i ett (för mig) ointressant prissegment. Det blir liksom lite ”jaha”. Tyckte redan att Prophet 6 och OB6 var lite ”för dyra för ”hobbybruk”” för min del, men när de kom ut på beg marknaden blev de precis överkomliga för min smak och hobbykonto. Ser inte att det händer med denna monstermaskin.

    Men jag ser fram emot den första 99’ans låt som är gjord på denna, förhoppningsvis trevliga synth. Ska bli så spännande att höra och jag sätter en tia eller två på att Mr.FC är först ut 😜

  51. #231
    12345678
    12345678 är inte uppkopplad

    avslutat konto
    Ska man gissa att massa Minimoog och Voyager kommer dyka upp i säljes nu....?

  52. #232
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Smedberg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ska man gissa att massa Minimoog och Voyager kommer dyka upp i säljes nu....?
    Det dök upp en av varje idag...

  53. #233
    mooneh
    mooneh är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Avundsjuka är det nog inte alls tal om. Däremot har han ordentlig och stundtals inte så ödmjuk tilltro till sin egen förträfflighet. Problemet är att han kan ha rätt där...
    Skulle nog säga det är lite av en mix där.

    https://www.muffwiggler.com/forum/vi...=asc&start=300

  54. #234
    DanielW
    DanielW är uppkopplad nu
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mooneh Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skulle nog säga det är lite av en mix där.

    https://www.muffwiggler.com/forum/vi...=asc&start=300
    När han kommer in på sin pappas medaljer från WWII blir det fan ren satir.

  55. #235
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av DanielW Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    När han kommer in på sin pappas medaljer från WWII blir det fan ren satir.
    Han är en spännande karaktär, minst sagt. Felfri logik!

  56. #236
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    "I guess the only thing worse than a Behringer thread, is a Moog thread."

  57. #237
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Men den har ju bara en LFO!

    Ooops, sorry, fel tråd!

  58. #238
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Har någon klagat på digitala lfoer och envs än?

  59. #239
    trashkaiser
    trashkaiser är uppkopplad nu
    trashkaisers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mooneh Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skulle nog säga det är lite av en mix där.

    https://www.muffwiggler.com/forum/vi...=asc&start=300
    Å herregud. Det där är ju jätteroligt. Du har ju inte byggt en poly! Vasa! jag har byggt svindyra militära vapen och min papa har dödat massa folk.

  60. #240
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har någon klagat på digitala lfoer och envs än?
    Nej men jag tänkte på det i helgen mycket!

Liknande ämnen

  1. Novation Peak - 8 Voice Poly
    Av Nihad i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 282
    Senaste inlägg: 2022-04-03, 19:53
  2. Ratt till Korg Mono/Poly (eller Poly-6)
    Av skogge i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-08-23, 18:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •