Sidan 9 av 19 FörstaFörsta ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 ... SistaSista
Resultat 481 till 540 av 1112

Ämne: Moog One 8/16-voice Analog Synthesizer

  1. #481
    99JJQ
    99JJQ är inte uppkopplad
    99JJQs avatar
    Veteran
    Ärligt talat gillade jag videon med STG...kanske är för att jag alltid gillar STG...

  2. #482
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Jag tror (eventuellt) att ett "problem" med den (för köparen) om vi ser till hur det gått med andrahandspriset på minimoogen är att den kommer att få ett relativt lågt andrahandsvärde ganska tidigt - i relation till sitt nypris alltså.

    Kanske.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av 99JJQ Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ärligt talat gillade jag videon med STG...kanske är för att jag alltid gillar STG...
    Han hade något stråkljud som var helt magiskt.

  3. #483
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tror (eventuellt) att ett "problem" med den (för köparen) om vi ser till hur det gått med andrahandspriset på minimoogen är att den kommer att få ett relativt lågt andrahandsvärde ganska tidigt - i relation till sitt nypris alltså.

    Kanske.
    Köper man en Moog One - o man samtidigt inte är ekonomiskt oberoende- så köper man den "for life" IMHO. Så tankar om andrahandsvärde/ekonomi blir obsoleta

  4. #484
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tror (eventuellt) att ett "problem" med den (för köparen) om vi ser till hur det gått med andrahandspriset på minimoogen är att den kommer att få ett relativt lågt andrahandsvärde ganska tidigt - i relation till sitt nypris alltså.

    Kanske..
    Du får hitta på din egen virtuella valuta som baseras på njutningsgrad av att traktera ett fulländat instrument x tid Se det som en själslig investering som skapar mervärde i livet och då kommer du se att du inte har förlorat något ekonomiskt oavsett andrahandsvärde Eller bara go for it!
    Senast redigerat av tobbiew den 2018-10-12 klockan 11:28.

  5. #485
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av tobbiew Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du får hitta på din egen virtuella valuta som baseras på njutningsgrad av att traktera att fulländat instrument x tid Se det som en själslig investering som skapar mervärde i livet och då kommer du se att du inte har förlorat något ekonomiskt oavsett andrahandsvärde Eller bara go for it!
    +99

  6. #486
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Väntar spänt på att folk säljer av sina memorymoog.. Så jag kan få en till slut..

  7. #487
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av mad.gibbon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack för den. Där försvann all gas.
    Om de gör en utan skärmar och utan menyer så kan jag tänka mig en.
    Nu har jag spanat en massa videor och lyssnat också. Den låter gött, men dessvärre måste jag skriva under på mad.gibbons uttalande ovan. En skärm kan behövas för snabb lokalisering eller som ren bekräftelse på ett tryck, men det är aldrig vara något jag rattar ljud i. Delvis därför åkte Andromedan ut och nu känns det nästan som att jag sparat 90000 kronor (GAS-logik!).

  8. #488
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av tobbiew Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du får hitta på din egen virtuella valuta som baseras på njutningsgrad av att traktera ett fulländat instrument x tid Se det som en själslig investering som skapar mervärde i livet och då kommer du se att du inte har förlorat något ekonomiskt oavsett andrahandsvärde Eller bara go for it!
    Nu var det inte för egen del jag tänkte främst utan mer rent generellt. Jag tycker generellt det är idiotisk att investera i elektronik som en investering. Icke desto mindre får kan ju vid köp av en nittiotusenkronorspryl ta med "omedelbar" värdeminskning i beräkningen på något sätt. Det ska bli intressant att se vad det landar på. Om de beggade går för snarlikt inköpspris eller 50% ... typ liksom ena

  9. #489
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu var det inte för egen del jag tänkte främst utan mer rent generellt. Jag tycker generellt det är idiotisk att investera i elektronik som en investering. Icke desto mindre får kan ju vid köp av en nittiotusenkronorspryl ta med "omedelbar" värdeminskning i beräkningen på något sätt. Det ska bli intressant att se vad det landar på. Om de beggade går för snarlikt inköpspris eller 50% ... typ liksom ena
    Hur många Quantum/ProphetX/Code8/Modal002/008 m fl ser man på begnagatmarknaden? Enormt få. TA Cirklonsequencern t ex. Jag betalade mer än nypris för den. O inte bara för att jag är usel på affärer utan pga att den är smått omöjlig att hitta begnagad

  10. #490
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu var det inte för egen del jag tänkte främst utan mer rent generellt. Jag tycker generellt det är idiotisk att investera i elektronik som en investering.
    Men det är väl mer än elektronik? Det är ett instrument som troligtvis skulle kunna ha en given plats under många många år. Jag har svårt att tänka på det som en värdeminskning. Vem köper ett sånt här instrument för att det i framtiden ska ge avkastning några tusenlappar hit eller dit?

  11. #491
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av tobbiew Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men det är väl mer än elektronik? Det är ett instrument som troligtvis skulle kunna ha en given plats under många många år. Jag har svårt att tänka på det som en värdeminskning. Vem köper ett sånt här instrument för att det i framtiden ska ge avkastning några tusenlappar hit eller dit?
    Jo men poängen med att det är elektronik är att det är 14000 små elektriska delar som kan gå sönder och äta upp dina 90000 skattade kronor på två sekunder. Det är en skitdålig investering sett som investering. Nu är förvisso gamla syntar lite av ett under i driftsäkerhet. Ny elektronik är dock betydligt mindre pålitlig.

  12. #492
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur många Quantum/ProphetX/Code8/Modal002/008 m fl ser man på begnagatmarknaden? Enormt få. TA Cirklonsequencern t ex. Jag betalade mer än nypris för den. O inte bara för att jag är usel på affärer utan pga att den är smått omöjlig att hitta begnagad
    Nu har iofs Prophet X och Quantum just börjat säljas (ok de senare har varit ute ett tag). Frågan är dock vilket begagnatpris de kommer att betinga. Det vet vi ju inte. Men visst finns det pryttlar som det är ont om, de är väl dock oftas, som cirklon, tillverkade i högst begränsade upplagor.

    Moog One lär ju dock serietillverkas flera år - förbehållet att antalet köpare såklart är något begränsat.

  13. #493
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ny elektronik är dock betydligt mindre pålitlig.
    Det skulle jag gärna se en riktig studie på. Jag skulle spontant gissa på det exakt omvända. Moderna prylar är generellt långt driftsäkrare än gamla, trots att de dessutom ofta är flera tiopotenser mer komplexa, och jag gissar att det även gäller elektronik. (I alla fall om man tar bort all billigbillig nyproduktion, vilket är rimligt efter som de billigbilliga grejorna från förr brutit ihop för länge sedan, eller inte fanns till att börja med).

  14. #494
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo men poängen med att det är elektronik är att det är 14000 små elektriska delar som kan gå sönder och äta upp dina 90000 skattade kronor på två sekunder. Det är en skitdålig investering sett som investering. Nu är förvisso gamla syntar lite av ett under i driftsäkerhet. Ny elektronik är dock betydligt mindre pålitlig.
    Byggs Moog One och andra flaggskeppsyntar med sämre komponenter än gamla syntar menar du? Äldre syntar vore ju inte driftsäkra utan service och byten av komponenter precis som allt annat elektriskt/mekaniskt. En del av de äldre syntarna kräver ju konstant service och det krävde de även som relativt nya
    Det är ju fritt valt vad man vill investera i. För en studio eller för en professionell musiker är det ju ett arbetsverktyg som kan ge avkastning. I det perspektivet kostar den mindre än en snickares skåpbil och den håller längre. Sen tror jag inte att hobby-entusiasten bryr sig om en eventuell värdeminskning

  15. #495
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tobbiew Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Byggs Moog One och andra flaggskeppsyntar med sämre komponenter än gamla syntar menar du? Äldre syntar vore ju inte driftsäkra utan service och byten av komponenter precis som allt annat elektriskt/mekaniskt. En del av de äldre syntarna kräver ju konstant service och det krävde de även som relativt nya
    Det är ju fritt valt vad man vill investera i. För en studio eller för en professionell musiker är det ju ett arbetsverktyg som kan ge avkastning. I det perspektivet kostar den mindre än en snickares skåpbil och den håller längre. Sen tror jag inte att hobby-entusiasten bryr sig om en eventuell värdeminskning
    Generellt sett så är ju dagens massproducerade elektronik inte byggd för att hålla, utan bytas ut var 5e år minst. Om Moog använder sig av samma underleverantörer som övriga industrin kan det säkert vara sämre kvalitet på vissa saker, men också bättre på andra. Det jag tror kommer rasa först är mekaniska grejer som pottar t ex. Har någon sett om One har kvalitet eller mass market där?

  16. #496
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    (I alla fall om man tar bort all billigbillig nyproduktion, vilket är rimligt efter som de billigbilliga grejorna från förr brutit ihop för länge sedan, eller inte fanns till att börja med).
    Det där är orsaken till att det finns gamlingar som kan ge "hälsoråd" av typen "drick en hela whisky om dagen, det har jag gjort sedan jag var fem och jag lever fortfarande!".

  17. #497
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av nyd Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Generellt sett så är ju dagens massproducerade elektronik inte byggd för att hålla, utan bytas ut var 5e år minst.
    Jag vill inte alls vara konfliktsökande utan undrar stilla vad du har för källa på det? Eller bara en feeling?

  18. #498
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av deleted user Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag vill inte alls vara konfliktsökande utan undrar stilla vad du har för källa på det? Eller bara en feeling?
    Jämför jag hållbarheten på en MacBook från 2012 & en iBook från 1999 så tror jag att den från 2012 kommer leva längre i år mätt

  19. #499
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    *(kill?)gissar hur Amon tänkte*

    Min Odyssey från 1972 har bara fått potar bytta och funkar galant.
    Mobiltelefoner och CD-spelare i bilen har jag hunnit med några sedan 2000.

    Det är vad jag tror fler är inne på. Vissa saker byggs för att hålla tre år (mobiler) och andra för tio (random vitvara i köket, eller TVn för den delen) och en tredje grej ska hålla längre (hifi-grejer som inte är från stormarknaden och uppenbarligen syntar).

    Nej, jag har inga siffror eller artiklar från nå't universitet med faktabaserad bakgrund till detta påstående.

  20. #500
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det skulle jag gärna se en riktig studie på. Jag skulle spontant gissa på det exakt omvända. Moderna prylar är generellt långt driftsäkrare än gamla, trots att de dessutom ofta är flera tiopotenser mer komplexa, och jag gissar att det även gäller elektronik. (I alla fall om man tar bort all billigbillig nyproduktion, vilket är rimligt efter som de billigbilliga grejorna från förr brutit ihop för länge sedan, eller inte fanns till att börja med).
    Jag hävdar det omvända.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    *(kill?)gissar hur Amon tänkte*

    Min Odyssey från 1972 har bara fått potar bytta och funkar galant.
    Mobiltelefoner och CD-spelare i bilen har jag hunnit med några sedan 2000.

    Det är vad jag tror fler är inne på. Vissa saker byggs för att hålla tre år (mobiler) och andra för tio (random vitvara i köket, eller TVn för den delen) och en tredje grej ska hålla längre (hifi-grejer som inte är från stormarknaden och uppenbarligen syntar).

    Nej, jag har inga siffror eller artiklar från nå't universitet med faktabaserad bakgrund till detta påstående.
    Tack

  21. #501
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    dyrare/finare saker tror jag har en tendens att hålla längre än mer budgetvariantgrejjer. Tänker Fiat 131 vs Porsche 911 tex. Men det kan ju oxå bero på att man tar hand om dem (vårdar) bättre..

  22. #502
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Garanterar att Moog One innehåller element av planerat åldrande! T.ex. är tangenterna gjorda av pressade corn flakes som sakta kommer suga åt sig all eventuell mjölk inom en meters avstånd och bli helt soggiga och mjuka. Inom en vecka eller två kommer Moog Two släppas.

  23. #503
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Ur investeringsperspektiv så är det tyvärr skitdåligt att handla denna typen av prylar nu när kronan är så jäkla svag. Jag kommer ihåg när dollarn flög iväg och hur syntpriserna blev helt bananas på kort tid, och nu känns det normaliserat med så höga priser.

    Men får kronan lite bättre värde igen så kan ju samma sak hända fast på andra hållet och det är ju bara att räkna lite på hur mycket billigare en Moog One faktiskt kan bli helt automagiskt. Plus att den säkert går ner lite oavsett efter ett tag, för det brukar nya syntar göra.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Dollar.jpg 
Visningar:	9 
Storlek:	59,8 KB 
Id:	84077

    Men man kan ju inte gå runt och vänta heller, en blandning av förnuft och hjärta är väl det bästa och då får man kanske lite tur på köpet.

    Eller så har man oflyt och förlorar massor och har inte ens gillat syntjäveln.

  24. #504
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av xyltburk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Garanterar att Moog One innehåller element av planerat åldrande! T.ex. är tangenterna gjorda av pressade corn flakes som sakta kommer suga åt sig all eventuell mjölk inom en meters avstånd och bli helt soggiga och mjuka. Inom en vecka eller två kommer Moog Two släppas.
    Det är en objektiv sanning enligt mig!

  25. #505
    visionfactory
    visionfactory är inte uppkopplad
    visionfactorys avatar
    Veteran
    Intressanta frågeställningar. Hur många Moog One tror ni det kommer att säljas i Sverige? Minns att vi hade en diskussion för ett tag sedan om hur många OB6 som vi trodde skulle säljas i Sverige och det var förvånande få när någon med insikt i branchen uttalade sig. Moog One ligger i ett helt annat segment och borde vara väldigt få. Så begagnatmarknaden blir nog inte så stor, elller?

  26. #506
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Just klaviaturen har ju varit en svaghet hos MOOG länge. Ofta har ju tangenterna blivit cigarettgula ungefär samtidigt som man packat upp syntarna ur kartongen. Nu sitter ju en high-end fatar-klaviatur i. Man kan hoppas att den har lite mer beständighet i vitan.

  27. #507
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vissa saker byggs för att hålla tre år (mobiler) och andra för tio (random vitvara i köket, eller TVn för den delen) och en tredje grej ska hålla längre (hifi-grejer som inte är från stormarknaden och uppenbarligen syntar)
    Ja, man får oftast vad man betalar för. Var det inte så förr? vari ligger det självklara att en synt som kostar 40-90 kkr som tillverkas idag har kortare livslängd än den som kostade motsvarande summa förr?

  28. #508
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av tobbiew Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, man får oftast vad man betalar för. Var det inte så förr? vari ligger det självklara att en synt som kostar 40-90 kkr som tillverkas idag har kortare livslängd än den som kostade motsvarande summa förr?
    Det finns inget självklart naturligtvis. Men vi lever i en tid som bara gör saker halvdant innan produkten levereras - det gäller allt från datorpogram till möbler till syntar. Sub37:an som ändå är solklart bäst i sin klass (jo) kom i den första batchen med en skitpott för filtret. Dave Smiths kvalitetssyntar kom med skitencoders de med (numera har man väl lärt sig). Korg levererar en poly med ny funktionalitet men inga oscillatorer/effekter som man kan utnyttja den nya funktionaliteten med ...

    Generellt sett lever vi i en fuskålder.

    Nu tänker jag dock - och hoppas - att MOOG verkligen lagt ner själ och hjärta i den här. Men jag är ändå orolig för att enkodrarna och displayen sett sina bästa dar för länge sedan om sisådär fyrtio år. Men jag blir såklart jätteglad om jag har fel.

  29. #509
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Memorymoog var knappast färdig när den släpptes (som exempel) Vad gäller dagens premiumprodukter så vet vi inte. Den som lever får väl se, bokstavligen talat

  30. #510
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    till möbler
    Det där har jag insyn i och kan kommentera.

    I "door- and windowmaking" från 1850 står det att ett tillräckligt gott virke för fönsterkonstruktion ska ha fler än 15 årsringar på en tumnagel, jämfört med möbeltillverkning där det räcker med tio. Kollade sist sambon ville ha en Ikeamöbel. TVÅ årsringar på hela benet av vår byrå. Snacka om snabbvuxet trä.

    Elektronik vete tusan. Däremot kan jag tänka mig att industrin har sämre kontroll och räknar med att kunden själv upptäcker vissa fel och kommer tillbaka med dem.

  31. #511
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av deleted user Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det där har jag insyn i och kan kommentera.

    I "door- and windowmaking" från 1850 står det att ett tillräckligt gott virke för fönsterkonstruktion ska ha fler än 15 årsringar på en tumnagel, jämfört med möbeltillverkning där det räcker med tio. Kollade sist sambon ville ha en Ikeamöbel. TVÅ årsringar på hela benet av vår byrå. Snacka om snabbvuxet trä.

    Elektronik vete tusan. Däremot kan jag tänka mig att industrin har sämre kontroll och räknar med att kunden själv upptäcker vissa fel och kommer tillbaka med dem.
    Jo så är det ju också. Vi har möjlighet att byta på ett sätt som inte alls fanns förr.

    Hursom, jag tycker vi har kommit ifrån ursprungsfrågan i just detta. Det är vanskligt att investera i elektronik - som investering betraktat. För dem som nu gör det.

    Själv ska jag gå och köpa en trisslott nu

  32. #512
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av deleted user Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    I "door- and windowmaking" från 1850 står det att ett tillräckligt gott virke för fönsterkonstruktion ska ha fler än 15 årsringar på en tumnagel, jämfört med möbeltillverkning där det räcker med tio. Kollade sist sambon ville ha en Ikeamöbel. TVÅ årsringar på hela benet av vår byrå. Snacka om snabbvuxet trä.
    Och om du kollar på någon tillverkare där byrån är tänkt att vara av kvalitet nog att hålla en livstid och kostnaden för byrån är flera månadslöner (vilket var normalfallet för så länge sedan). Hur ser det ut då?

    Bilar är ju ett fint exempel på vardagsteknik som både blivit mycket mycket mer komplex och mycket mycket mer pålitlig.

  33. #513
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Själv ska jag gå och köpa en trisslott nu
    +1. Fingers crossed!

  34. #514
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Själv ska jag gå och köpa en trisslott nu
    Nej, men gör inte det. Snälla.

    Det är negativt väntevärde på alla typer av lotterier, så rent statisktiskt är enda sättet att inte gå back att inte spela alls. Men, om ni nu ska chansa å spela med målsättning att faktiskt vinna pengar, spela på något som delar ut vinstbeloppet lite vettigare än triss. Nästan hela totala vinstbeloppet delas ut som småbelopp, givetvis i jämna multipler av priset av en trisslott, med förhoppningen att "vinnarna" ska köpa fler trisslotter, förlora, och i slutändan betala tillbaks även vinstpengarna. Kolla och räkna på baksidan av lotten. Klockrent upplägg för att komma runt kravet att dela ut en skaplig andel av intäkten som vinst. Det borde snarast klassas som bedrägeri!

  35. #515
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Men fläktarna då, har ni glömt fläktarna? Tänk om den låter som en Bontempiorgel när man startar den?
    Det lär vi väl inte få veta förrän den finns i butik.

  36. #516
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Albedo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men fläktarna då, har ni glömt fläktarna? Tänk om den låter som en Bontempiorgel när man startar den?
    Det lär vi väl inte få veta förrän den finns i butik.
    Jag har då aldrig hört talas om en orgel utan fläktar. Eller ska vi låta korgossar trampa som förr i tiden? I sanning omodernt och de håller inte lika länge nuförtiden dessutom

  37. #517
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Albedo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tänk om den låter som en Bontempiorgel när man startar den?
    Tänk om den låter som en Bontempiorgel när man spelar på den!!!!

  38. #518
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tänk om den låter som en Bontempiorgel när man spelar på den!!!!
    Det tog jag för givet!

  39. #519
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Jaaa.. det va allt bättre förr.

  40. #520
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Keiowas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jaaa.. det va allt bättre förr.
    Ju förr desto bättre!

  41. #521
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Det var förmodligen bättre förr.

    IC-kretsar hade keramisk kapsling och inte epoxy som nu.
    Det avledde kretsarnas största fiende, värme, mycket bättre med längre livslängd som följd.

    Motstånd var större och inte ytmonterade.
    Därför gick det bra utan fläkt.

    Förmodligen är och var elektrolytkondingar de samma vilket är en stor bov i livslängden.

    Pengarna den kostar går förmodligen till R&D payback och löner till anställda.

    Men den håller nog minst samma 30år som min D50.

  42. #522
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av janost Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    Pengarna den kostar går förmodligen till R&D payback och löner till anställda.
    Det får vi hoppas. Men komponent och materialkostnaden är inte ringa. 16 st. analoga syntar i en låda plus Eventide effekter bättre keyboard m.m lär nog ändå kosta minst 20.000 för Moog att sätta ihop plus då kostnader för R&D löner marknadsföring support m.m.
    Senast redigerat av El Toro den 2018-10-12 klockan 20:09.

  43. #523
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det får vi hoppas. Men komponent och materialkostnaden är inte ringa. 16 st. Sub 37 plus Eventide effekter bättre keyboard m.m lär nog ändå kosta minst 20.000 för Moog att sätta ihop plus då kostnader för R&D löner marknadsföring support m.m.
    Det är ett relativt litet företag och ett projekt som One kostar.
    I alla fall initialt.

  44. #524
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av janost Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är ett relativt litet företag och ett projekt som One kostar.
    I alla fall initialt.
    Arp/Chroma t ex - men moog har ju starkt varumärke

  45. #525
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Albedo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men fläktarna då, har ni glömt fläktarna? Tänk om den låter som en Bontempiorgel när man startar den?
    Det lär vi väl inte få veta förrän den finns i butik.
    Det här är den tredje orsaken som kan hindra mig från att beställa en. Är det så många som fem fläktar (enligt en bild postad tidigare) så blir det tyvärr ingen deal. Tycker inte en synth ska låta även om inte line out är kopplad.

  46. #526
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Det kan vara just för att INTE låta som det är fem fläktar (som går på lågvarv) istället för en (som går på högvarv). Så att vänta på rapport om eventuellt fläktsus är nog bra.

  47. #527
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av KungKrille Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det här är den tredje orsaken som kan hindra mig från att beställa en. Är det så många som fem fläktar (enligt en bild postad tidigare) så blir det tyvärr ingen deal. Tycker inte en synth ska låta även om inte line out är kopplad.
    Förhoppningsvis så låter de väldigt lite eller går igång först när de verkligen behövs. Med tanke på One priset så borde Moog köra med högkvalitets fläktar som låter lite. Men vi få väl se och höra

  48. #528
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det kan vara just för att INTE låta som det är fem fläktar (som går på lågvarv) istället för en (som går på högvarv). Så att vänta på rapport om eventuellt fläktsus är nog bra.
    Förmodligen är det 5 fläktar just för att de går på lågvarv och inte låter.

    Men det är löjligt.
    Man kan köra Quad core intel helt fläktlöst men inte en synt från 2018?

  49. #529
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Bara att kolla effektförbrukningen i specen...

  50. #530
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bara att kolla effektförbrukningen i specen...
    Nja, man kan köra 60-100watt platt-tv helt utan fläkt.
    Men den står upp.

    En synt ligger ner och blir inte av med värmen.

  51. #531
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage

    https://youtu.be/ond-NgA2xF8

    - - - Uppdaterad - - -

    Sweetwater har gjort en video också. Vilken nog är den bästa videon så här långt vad gäller genomgång av alla funktioner.


    https://youtu.be/HqBTDiNdFmg
    Senast redigerat av Katzenjammer den 2018-10-13 klockan 09:03.

  52. #532
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Många intressanta funktioner som gömmer sig i OS:et. Att man t ex kan ladda en del av ett ljud (synth 1, 2 eller 3) in i ett annat och på så vis kombinera ihop nya ljud. Så man behöver inte ladda en hel patch/preset. Ackord-glissandot var trevligt med. Många bra funktioner i arpeggiatorn/sequencern.

    Måste säga att upplägget i OS:et och den visuella feedbacken är smart genomtänkt. Sjukt sugen på att testa denna nu.

  53. #533
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    And/Or/If-funktioner osv. Smart. Att man kan spara ut enbart själva modulationsinställningarna och ladda in dem i ett annat ljud. Det här är definitivt en synth som har mycket att upptäcka.

  54. #534
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    29:37 ish - Pitch Variance om man vill ha lite mer random pitch förändring på oscillatorerna. Bra. Tycker jag är halva nöjet på OB-6 tex. Även OB-8 och the Wave har faktiskt röst detuning som komplement till osc detuning.

  55. #535
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Tyvärr kan man inte säja "pappa jag vill ha en synt"
    Jag är vuxen nu, men det hade varit kul att gå till musikaffären och med tindrande ögon peka på en Moog One och säja "en sån vill jag ha på min födelsedag, pappa!"

  56. #536
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Mitt inre jag verkar redan ha beslutat sig för att jag är ägare av en One. Farligt ...

  57. #537
    Varkyar
    Varkyar är inte uppkopplad
    Varkyars avatar
    Veteran
    Jag skulle ju inte bli arg ifall jag fick en, verkar låta finfin och kunna massor.


    (Men vad har de gjort med hemsidan! Sidoskrollning som idé dog väl i samma ögonblick någon testade för första gången!)

  58. #538
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Oerhört genomtänkt synt, ”det enda som saknas” är modulerbara effekter, men som jag förstod det så kommer det nog senare.

    Ser verkligen fram emot lite bättre ljudexempel nu och inte mer prat.

  59. #539
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Jag ska nog också köpa en så jag kan göra riktigt bra musik!
    Senast redigerat av Keiowas den 2018-10-13 klockan 12:18.

  60. #540
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tyvärr kan man inte säja "pappa jag vill ha en synt"
    Jag är vuxen nu, men det hade varit kul att gå till musikaffären och med tindrande ögon peka på en Moog One och säja "en sån vill jag ha på min födelsedag, pappa!"
    Har du en son så be honom göra det och skyll inköpet på att du inte kan säga nej till ett par tindrande barnaögon.

Liknande ämnen

  1. Novation Peak - 8 Voice Poly
    Av Nihad i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 282
    Senaste inlägg: 2022-04-03, 19:53
  2. Ratt till Korg Mono/Poly (eller Poly-6)
    Av skogge i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-08-23, 18:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •