Sidan 14 av 19 FörstaFörsta ... 4 10 11 12 13 14 15 16 17 18 ... SistaSista
Resultat 781 till 840 av 1112

Ämne: Moog One 8/16-voice Analog Synthesizer

  1. #781
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag antar att typ ett tjugotal har fått prototyper för att betatesta och göra fabrikspresets också så alla nya videos behöver inte vara Ones som är köpta via butik.
    Det är inte alla som gör nån vettig demo av den märker man. Du borde ha fått låna en Firechild. Låt oss mailbomba svenska generalagenten med kravet, kära 99;or!

  2. #782
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är inte alla som gör nån vettig demo av den märker man. Du borde ha fått låna en Firechild. Låt oss mailbomba svenska generalagenten med kravet, kära 99;or!
    Jag ser det goda i idén, men jag tänker inte mejlbomba agenten för att någon annan skall få en Moog One. Skicka den hit istället, mitt behov är större.

  3. #783
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag ser det goda i idén, men jag tänker inte mejlbomba agenten för att någon annan skall få en Moog One. Skicka den hit istället, mitt behov är större.
    ok, fair enough

  4. #784
    ricard
    ricard är uppkopplad nu
    ricards avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Anledning till fläkt(ar) kan ju vara dels att de har en sämre termisk design, utan bra naturlig avledning, dels att de valt strömintensiva konstruktioner i elektroniken, där hotspots behöver kylas, eller så behöver behöver moog one hålla en jämn temperatur internt, t ex av stabilitetsskäl. Antingen var fläktarna medvetet med tidigt i designprocessen, eller så har behovet uppstått allt eftersom konstruktionen fortskridit.
    Kombinationen lågt brus och låg ström är ofta svår att realisera, så det kan ju vara en anledning kanske. Temperaturutämning kan vara en annan som du säger.

    Samtidigt är ju fläktar inte utan problem ens rent tekniskt: de drar in damm i maskinen (kolla hur en ordinär dator ser ut inuti efter ett par års användning) vilket i och för sig kan till viss del hanteras med filter, men som i så fall behöver bytas med jämna mellanrum.

  5. #785
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du borde ha fått låna en Firechild.
    Jag vill låna en Firechild!

  6. #786
    tonefloat
    tonefloat är uppkopplad nu
    tonefloats avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av beem Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag vill låna en Firechild!
    Som kan spela hymner i vardagsrummet iförd Sequentialshorts?

  7. #787
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av tonefloat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Som kan spela hymner i vardagsrummet iförd Sequentialshorts?
    Haha exakt, så vackert

  8. #788
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av beem Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag vill låna en Firechild!

  9. #789
    sisältää
    sisältää är inte uppkopplad
    sisältääs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Albedo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hör man något fläktljud?
    Någon på MuffWiggler tyckte det: "The fan is fucking loud. When it starts, it's alarmingly loud if you don't expect it. Once that settles, it quiets down for a while, but starts humming again shortly after use."

    Personligen fattar jag inte hur detta skulle kunna vara ett problem alls men jag är väl inte så känslig för den typen av bakgrundsljud.

  10. #790
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Tycker Deepmindsetupen m fläkt funkar finemang. Man kan själv ställa in nivån på fläkten. Hoppas One oxå har sådana parametrar

  11. #791
    machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator
    Jag tror vi glömmer att man här i riket oftare får sjunkande temperatur om man öppnar fönstret än vice versa. Mufftjommen kan ju teoretiskt sett bo på en plats där syntrackaren får jobba för högtryck för att ens palla fungera.

  12. #792
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tror vi glömmer att man här i riket oftare får sjunkande temperatur om man öppnar fönstret än vice versa. Mufftjommen kan ju teoretiskt sett bo på en plats där syntrackaren får jobba för högtryck för att ens palla fungera.
    Dom av oss som har byggt sin studio uppe på vinden, får väl liknade problem med värme på sommaren...?

  13. #793
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tycker Deepmindsetupen m fläkt funkar finemang. Man kan själv ställa in nivån på fläkten. Hoppas One oxå har sådana parametrar
    Fast man vill ju stänga av fläkten Och om det går kan man undra varför den är där ...

  14. #794
    Nfuture
    Nfuture är inte uppkopplad
    Nfutures avatar
    Veteran
    Tänker så här: om folk som har som jobb, och har hållt på med det några decennier, att utveckla och bygga synthar tycker det behövs fläktar så behövs det fläktar.

    Diggar man inte fläktar så köper man inte denna synthen. Eller andra synthar med fläktar.

    Var och spelade på den i två nya timmar i dag. Hörde inte en fläkt. Men de är där! Och de kan kanske låta! Man kan kanske modulera dem!
    Senast redigerat av Nfuture den 2018-11-05 klockan 18:07.

  15. #795
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Komplex kompakt yteffektiv analog elektronik medför hög effekt per ytenhet. Det är ju fortfarande relativt höga strömmar i farten (jfr digital elektronik) för att kretsarna ska fungera på rätt sätt. Det lär nog fordras fläktar i de mer komplexa analoga apparaterna - bara att hoppas att konstruktörerna gör det bästa av saken.

    Edit: Vore intressant med en "component count" i en Moog One, relativt en Memorymoog, OB Xa, P5, etc. I Andromeda är det väl mycket som "händer" i deras egna LSI-kretsar? Uli pratade ju om 4000 komponenter i DeepMind-12.
    Senast redigerat av hasse_fx den 2018-11-05 klockan 18:25.

  16. #796
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Komplex kompakt yteffektiv analog elektronik medför hög effekt per ytenhet. Det är ju fortfarande relativt höga strömmar i farten (jfr digital elektronik) för att kretsarna ska fungera på rätt sätt. Det lär nog fordras fläktar i de mer komplexa analoga apparaterna - bara att hoppas att konstruktörerna gör det bästa av saken.

    Edit: Vore intressant med en "component count" i en Moog One, relativt en Memorymoog, OB Xa, P5, etc. I Andromeda är det väl mycket som "händer" i deras egna LSI-kretsar? Uli pratade ju om 4000 komponenter i DeepMind-12.
    Cyril Lance Moog's Chief engineer:
    "There are something like 14,000 components in the Moog One"

    https://www.soundonsound.com/news/birth-moog-one

  17. #797
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Jag betvivlar att ingen förstår varför det är fläktar. Det förtar ju inte problematiken med att instrumentet eventuellt producerar störande fläktljud.

  18. #798
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag betvivlar att ingen förstår varför det är fläktar. Det förtar ju inte problematiken med att instrumentet eventuellt producerar störande fläktljud.
    Det tillverkas fläktar idag som i princip är ljudlösa. Hoppas Moog använder sådana i produktionsmodellerna av One. Sen kan ju även sådana fläktar ge upphov till störljud beroende på hur och var synten placeras.

  19. #799
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag betvivlar att ingen förstår varför det är fläktar. Det förtar ju inte problematiken med att instrumentet eventuellt producerar störande fläktljud.
    Så gör även vinden i träden, grannens skällande hund, bruset från trafiken utanför etc. Har aldrig någonsin störts av fläktljud i varken syntar eller datorer i musiksammanhang då de inte har utsatts i en miljö där de tvingats gå på högvarv. Jag tror ärligt talat inte det kommer att uppfattas som störande i ett normalt tempererat rum och min vilda gubbgissning är att de kanske behövs i varmare miljöer som typ i livesammanhang mm. Det är ju trots allt en performancesynt som ska tåla en del.

  20. #800
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Ett trädsus är vackert och avslappnande, fläktljud gör en suicidal. Däri ligger skillnaden

    Men nog om detta, det får bli att provlyssna fläktarna i butik. Det vore ju synd om köpet av kanske väldens bästa analogpoly någonsin skulle behöva falla på just den grejen.

    Moog utlovade en mängd videos förra veckan, men det blev inte så många ...

  21. #801
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det vore ju synd om köpet av kanske väldens bästa analogpoly någonsin skulle behöva falla på just den grejen.
    Det vore nog mer synd om den la av pga värmeproblem mitt under en konsert med den där stora artisten Jag tror att Moog tar det säkra för de osäkra, det vore en alldeles för stor prestigeförlust om den la av eller i värsta fall tog skada vid högre arbetstemperaturer.

  22. #802
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Det vore ju synd om man inte hörde Gahan sjunga, inte på grund av att Fletchers spelar fel utanför att fläktarna går på högvarv i hans Moog Etta

  23. #803
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det vore ju synd om man inte hörde Gahan sjunga, inte på grund av att Fletchers spelar fel utanför att fläktarna går på högvarv i hans Moog Etta
    Spelar Fletcher?

  24. #804
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tobbiew Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Spelar Fletcher?
    Han menade klappar händerna i takt men ibland på 1 och 3.

  25. #805
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av tobbiew Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Spelar Fletcher?
    Jag har sett honom försöka spela live. Förra turnén vill jag minnas. Basmellanspelet till den förhatliga Just can't get enough. Gahan stod jämte honom och stampade frenetiskt takten - utan framgång

    Wilder sa in någon video också typ "och så lite effektljud till Fletcher"


  26. #806
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Live video nu om uppdateringen 1.0.1

    Ps. Hihi, såg nu att en reverb preset heter Dinner Plate.

  27. #807
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Ganska långt informativt filosoferande om fläktljuden under den inledande delen där. Bra!

    En bit in när han börjar leka med de båda filtren hör man också hur nära han kommer en flanger-effekt. I princip kan man nästan känna att den har en analog flanger ombord ... och det är ju grymt kul

    Annars måste jag säga, mer på ett generellt plan, att jag är lite kär i Moog just nu. De gör det så jäkla bra, jordnära och lekfullt, men ändå grymt professionellt. När jag "kom tillbaka" till syntandet för typ sju åtta år sedan var Moog ett ganska tråkigt företag (enligt mig) med de inte alls så snygga Little Phatty och Slim Phattyn. Men så började det efter sub-phattyn hända magiska saker i och med Sub 37, Mother 32, nygamla modularer, nygammal minimoog, DFAM och nu One. Jag myser när jag tänker på det. Det är en härlig känsla

  28. #808
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    SOFNO!

  29. #809
    pawal
    pawal är inte uppkopplad
    pawals avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Annars måste jag säga, mer på ett generellt plan, att jag är lite kär i Moog just nu. De gör det så jäkla bra, jordnära och lekfullt, men ändå grymt professionellt. När jag "kom tillbaka" till syntandet för typ sju åtta år sedan var Moog ett ganska tråkigt företag (enligt mig) med de inte alls så snygga Little Phatty och Slim Phattyn. Men så började det efter sub-phattyn hända magiska saker i och med Sub 37, Mother 32, nygamla modularer, nygammal minimoog, DFAM och nu One. Jag myser när jag tänker på det. Det är en härlig känsla
    De kanske till och med börjar göra mindre Eurorack-moduler snart...

  30. #810
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men så började det efter sub-phattyn hända magiska saker i och med Sub 37, Mother 32, nygamla modularer, nygammal minimoog, DFAM och nu One. Jag myser när jag tänker på det. Det är en härlig känsla
    Hur är känslan när du tänker på GRANDMOTHER?

  31. #811
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur är känslan när du tänker på GRANDMOTHER?
    Jag gillar den - på avstånd. Jag hade gett den en annan design förvisso, men annars tycker jag den verkar härlig

  32. #812
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Håller med dig förresten, tycker verkligen att Moog har hittat rätt. De känns mycket mer trygga med sina produkter nu än för några år sedan och har ju en bra mångfald så att de tilltalar en ganska bred marknad (trots att de kör sitt egna race på något vis ändå).

    När jag köpte min Subsequent så fick jag en riktig kick av nostalgi och nyfikenhet på Moog, så jag tog en liten virtuell tur med Google Earth street view i Asheville och det verkar vara ett genuint litet företag verkligen. Ingen fet industri.

    Och kul att de vågar satsa och ta ut svängarna.

  33. #813
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ganska långt informativt filosoferande om fläktljuden under den inledande delen där. Bra!
    Här hör man ju på killen att ljudet från fläktarna är en issue ändå.
    Verkar vara precis som när Korg Kronos kom, vissa står inte ut med fläktljudet i sin annars tysta studio och vissa tänker inte ens på ljudet.

  34. #814
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Albedo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Här hör man ju på killen att ljudet från fläktarna är en issue ändå.
    Verkar vara precis som när Korg Kronos kom, vissa står inte ut med fläktljudet i sin annars tysta studio och vissa tänker inte ens på ljudet.
    Ja nej det kändes skönt att veta att det uppenbarligen inte bara var jag som gnällt

  35. #815
    tonefloat
    tonefloat är uppkopplad nu
    tonefloats avatar
    Moderator
    Noise canceling hörlurar kanske när man rattar One?

  36. #816
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Eller långa midikablar till dator (fläktfri) i annat rum med editor
    Citat Ursprungligen postat av tonefloat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Noise canceling hörlurar kanske när man rattar One?

  37. #817
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Eller långa midikablar till dator (fläktfri) i annat rum med editor
    Ett annat rum UTAN AC!

  38. #818
    sisältää
    sisältää är inte uppkopplad
    sisältääs avatar
    Veteran
    Någon One-ägare klagade lite över noise floor också. Mycket brus blir det.

  39. #819
    Cberga
    Cberga är inte uppkopplad
    Cbergas avatar
    Veteran
    Kör en kur med en Korg Wavestation som har det där gnyende störiga inverter-pipet och sedan står du ut med vilket fläktljud som helst

  40. #820
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Det gör inget man inte har råd att köpa än. Det är ju uppenbart att den inte är färdig utvecklad i grunderna än. Ingen verkar veta hur brusig och fläktsurrig den faktiskt inte blir.

  41. #821
    toby1
    toby1 är inte uppkopplad
    toby1s avatar
    Senior
    Sitter det några led-ringar runt någon av alla kontroller på ONE? Hur fås en bra överblick av alla parametrar när det hoppas mellan patcher?

  42. #822
    machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av toby1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sitter det några led-ringar runt någon av alla kontroller på ONE? Hur fås en bra överblick av alla parametrar när det hoppas mellan patcher?
    Överblick? Minnen är ju för de som inte vågar ratta själva.

  43. #823
    Johan Runeson
    Johan Runeson är inte uppkopplad
    Johan Runesons avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av toby1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sitter det några led-ringar runt någon av alla kontroller på ONE? Hur fås en bra överblick av alla parametrar när det hoppas mellan patcher?
    På samma sätt som på alla syntar med minnen nånsin utom Nord Lead 3, kanske?

  44. #824
    toby1
    toby1 är inte uppkopplad
    toby1s avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Överblick? Minnen är ju för de som inte vågar ratta själva.
    Sant Men jag tappar bort mig runt en Junos komplexitet… One är överväldigande för ett kontrollfreak (ordvits). Mina öron och kunskaper räcker inte till att förstå vad som händer bakom spakarna, är för inkörd på mjukvara. Inte ens en manual knapp hjälper på ONE gissar jag, möjligtvis manual + startpatch. Kanske kommer en app att köra paralellt med som visar allt överskådligt.

    Citat Ursprungligen postat av Johan Runeson Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    På samma sätt som på alla syntar med minnen nånsin utom Nord Lead 3, kanske?
    Det ska ju vara premium Min LP har det men visserligen bara 4st vilket är för snålt… NL3 är flaggskeppet som gäller.

  45. #825
    machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Johan Runeson Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    På samma sätt som på alla syntar med minnen nånsin utom Nord Lead 3, kanske?
    Touché!

    Sedan undrar jag om inte OSCar tillhörde de första där man insett problematiken som toby1 också pratar om. De läste det utan LED-ringar, men ganska smart trots allt. (Man "stämmer" varje potentiometer med hjälp av LED-raden uppe till vänster.)

  46. #826
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Johan Runeson Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    På samma sätt som på alla syntar med minnen nånsin utom Nord Lead 3, kanske?
    Vilket är skälet till att jag alltid surnar på alla synthar med minnen, förutom NL3.

  47. #827
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Touché!

    Sedan undrar jag om inte OSCar tillhörde de första där man insett problematiken som toby1 också pratar om. De läste det utan LED-ringar, men ganska smart trots allt. (Man "stämmer" varje potentiometer med hjälp av LED-raden uppe till vänster.)
    Jo. Finns ju oxå lösningar med "håll in shift och ratta på en ratt för att värdet ska visas i displayen" m fl. Samma med synthar som har en "panel"-knapp, som typ init:ar nuvarande ljud till det som panelens rattar råkar stå på. Finns det någon synth med motorreglar?

    Oavsett, särskilt på komplexa synthar är det ett problem om man vill kunna återgå till och fortsätta editera ett tidigare sparat ljud.

  48. #828
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Oavsett, särskilt på komplexa synthar är det ett problem om man vill kunna återgå till och fortsätta editera ett tidigare sparat ljud.
    Detta. Man kan ju hoppas att den funktionen finns, den har ju en fin display som borde kunna innehålla just sådan info (åtminstone håll inne shift+ratta info).

  49. #829
    android
    android är inte uppkopplad
    androids avatar
    Veteran
    Hade ju varit grymt premium om de kört med Little Phattys LED-ringar även på One.

  50. #830
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Nej, för fan...tänk leds runt rattarna på en memorymoog...hjälp!

  51. #831
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo. Finns ju oxå lösningar med "håll in shift och ratta på en ratt för att värdet ska visas i displayen" m fl. Samma med synthar som har en "panel"-knapp, som typ init:ar nuvarande ljud till det som panelens rattar råkar stå på. Finns det någon synth med motorreglar?

    Oavsett, särskilt på komplexa synthar är det ett problem om man vill kunna återgå till och fortsätta editera ett tidigare sparat ljud.
    Tom Beatstep Pro har touchrattar och så for du rör i den visas värdet i displayen

  52. #832
    sm0hm
    sm0hm är inte uppkopplad

    Veteran
    Trycker man på de olika sektionerna så visas rattvärdena på skärmen.

  53. #833
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Ringar är ju inget problem när det gäller encoders - ratta från inladdade står, helt enkelt. Men ring i kombination med potentiometer med ändlägen? Streck på ratten pekar på pot-värdet på den tryckta skalan, ringen visar på det inladdade programmets värde? En Grön Led för programmets värde, en röd för rattens position?`

  54. #834
    ricard
    ricard är uppkopplad nu
    ricards avatar
    Veteran
    Memorymoogen på sin tid visade både det förinställda och det nuvarande värdet i sin söta 8-teckensdisplay när man vred på något. Så man fick inte direkt någon överblick, men så fort man vred på något så fick man i varje fall reda på vad den hade haft för värde och kunde således vrida tillbaka den dit.

  55. #835
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Jag tackar Gud allsmäktig för att One inte har lysdioder kring rattarna. Det är alldeles för mycket lysdioder på moderna syntar som det är.

    Synten har möjlighet att spara oändligt med versioner av samma patch, så det är bara att spara och sedan hämta fram sin version 2.3.0.1 om man blir missnöjd med editeringen.

  56. #836
    android
    android är inte uppkopplad
    androids avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ringar är ju inget problem när det gäller encoders - ratta från inladdade står, helt enkelt. Men ring i kombination med potentiometer med ändlägen? Streck på ratten pekar på pot-värdet på den tryckta skalan, ringen visar på det inladdade programmets värde? En Grön Led för programmets värde, en röd för rattens position?`
    Fast det finns lösningar på det. På Moog Little Phatty visar LEDen det sparade värdet och sedan finns det några olika varianter på hur det fungerar när man skruvar.
    -Hoppar direkt till rattens värde.
    -Parametern förändras inte förrän man vridit ratten till LED:ens läge.
    -En gradvis ändring när man rör ratten, tills man är framme.

    Jag kör med det sistnämnda.

  57. #837
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av android Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast det finns lösningar på det. På Moog Little Phatty visar LEDen det sparade värdet och sedan finns det några olika varianter på hur det fungerar när man skruvar.
    -Hoppar direkt till rattens värde.
    -Parametern förändras inte förrän man vridit ratten till LED:ens läge.
    -En gradvis ändring när man rör ratten, tills man är framme.

    Jag kör med det sistnämnda.
    Så fungerar även P12 (utan ringar) - man kan välja "hoppa" till rattens värde, turn-through och proportionellt.
    Men är strecket på ratten "kalibrerat" så räcker det med en indikator-ring.

    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tackar Gud allsmäktig för att One inte har lysdioder kring rattarna. Det är alldeles för mycket lysdioder på moderna syntar som det är.
    Jag förstår inte din inställning, men så antar jag att du saknar LED-indikatorer också...

  58. #838
    toby1
    toby1 är inte uppkopplad
    toby1s avatar
    Senior
    Vi som gillar High Coast Synthesis har alltid sagt ”No led ring no bling bling” 🙂

  59. #839
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Synten har möjlighet att spara oändligt med versioner av samma patch, så det är bara att spara och sedan hämta fram sin version 2.3.0.1 om man blir missnöjd med editeringen.
    Men då har du ju noll koll på vad du egentligen gör. Vad jag förstår så är det just alla modulationsmöjligheter som är syntens selling point och det blir ju väldigt svårt att designa ljud du vill komma tillbaka till och jobba med om du har noll indikation på vad du har gjort innan. Men de verkar ha tänkt på detta och att värdena kan visas i displayen.

  60. #840
    toby1
    toby1 är inte uppkopplad
    toby1s avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av sm0hm Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Trycker man på de olika sektionerna så visas rattvärdena på skärmen.
    Skärm löser mycket, hoppas jag får möjlighet att testa One någon gång.

    OT: Bling bling!

    http://midibox.org/forums/gallery/im...ng-2/?browse=1

Liknande ämnen

  1. Novation Peak - 8 Voice Poly
    Av Nihad i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 282
    Senaste inlägg: 2022-04-03, 19:53
  2. Ratt till Korg Mono/Poly (eller Poly-6)
    Av skogge i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-08-23, 18:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •