Sidan 19 av 19 FörstaFörsta ... 9 15 16 17 18 19
Resultat 1 081 till 1 112 av 1112

Ämne: Moog One 8/16-voice Analog Synthesizer

  1. #1081
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du kan ju räkna med att Moog one kommer bli en superdyr ultravintage klassiker i framtiden.
    Ja det känns fan givet tycker den har något slags mytologiskt skimmer redan nu. Väldigt nyfiken på om den blir en permanent del av Moog's sortiment. Eller om den kanske slutar tillverkas under några årtionden som jag har för mig var fallet med Minimoogen? För att sen i framtiden föräras en reissue ala Minimoog.

  2. #1082
    tommyc
    tommyc är uppkopplad nu
    tommycs avatar
    Veteran
    Ja, det tar säkert 10 år innan alla kan komma över känslan att "det är ju inte en MemoryMoog-reissue" och sedan börja hitta dess egna sweetspots.

  3. #1083
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Bara att hoppas att Moog fortsätter tillverka den länge nog så att marknaden mättas tillräckligt bra för att den inte ska sticka iväg i pris senare i livet.

  4. #1084
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bara att hoppas att Moog fortsätter tillverka den länge nog så att marknaden mättas tillräckligt bra för att den inte ska sticka iväg i pris senare i livet.
    nä den motsatta effekten hade ju varit välkommen att den droppa över tid till mer mänskliga nivåer så att fler kunde köpa den. jag tror aldrig det kommer bli fallet, snarare som sägs här att den kan bli ännu dyrare när den blir vintage och får kult-status och hela det köret. trist att en så bra maskin bara skall vara tillgängligt till ett fåtal kapitalstarka invidvider, men så är det väl med allt. en jävulskt fin synth iaf

  5. #1085
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Moog själva har ju sagt att de avser tillverka den över lång tid.

  6. #1086
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Moog själva har ju sagt att de avser tillverka den över lång tid.
    Intressant någon intervju eller i samband med att den släpptes? Måste varit en stor chansning/wild card tänker jag mig.

  7. #1087
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av Oxus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Intressant någon intervju eller i samband med att den släpptes? Måste varit en stor chansning/wild card tänker jag mig.
    Tror nog att det inte var en särskilt stor chansning med tanke på de höga priserna och efterfrågan på 30 40 år gamla polysyntar, det visar klart att marknaden existerade för moderna high end polysyntar. Plus det faktumet att det finns 100.000-tals mer eller mindre professionella keyboardspelare jorden runt.
    Att Moog planerat att tillverka One en längre period är nog naturligt eftersom projektet i sig tagit lång tid att genomföra och varit resurskrävande.
    Jag tror nog de kommer komma upp i 10.000 sålda One så småningom om man räknar in diverse specialversioner och mkII:or. etc
    Senast redigerat av El Toro den 2020-09-09 klockan 14:32.

  8. #1088
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Moog själva har ju sagt att de avser tillverka den över lång tid.
    Jag vill minnas det var under någon av deras egna livesända demovideos som jag hörde det.

    Jag har iofs svårt att tänka mig at de lägger ner en sådan enorm mängd utveckling på en produkt som inte skulle vara tänkt att håla över lång tid.

  9. #1089
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tror nog att det inte var en särskilt stor chansning med tanke på de höga priserna och efterfrågan på 30 40 år gamla polysyntar der visar klart att marknaden existerade för moderna high end syntar. Plus der faktum att det finns 100.000-tals mer eller mindre profedsionella keyboardspelare jorden runt.
    Att Moog planerat att tillverka den en längre period är nog naturligt eftersom projektet i sig tagit lpng tid att genomföra och varit resurskrävande.
    Jag tror nog de kommer komma upo i 10.000 sålda så småningom om man räknar in diverse specialversioner och mkII:or.
    Bra poäng! Yes det känns rimligt att de tagit ett helhetsgrepp och analyserat efterfrågan/marknaden. Den gör sig bra i instagramflöden bland olika kända producenter. Verkligen en high-end produkt, till skillnad från en hel del vintageprodukter som inte nödvändigtvis uppvisar samma lyxiga materialval. Men det är väl också helt i linje med vad Moog alltid stått för? T ex så är jag lite perplex över Roland, deras produkter på 70 och 80-talet hade väldigt stryktåliga konstruktioner när det kom till de lite dyrare produkterna. Men under 90-talet blev merparten av deras synthar extremt plastiga, exempelvis JP-8000 och JD-800 jämfört mot Jupiter-8 osv. Så tänker mig att om vissa av de ursprunligen billigare och plastigare Roland produkterna kunnat uppnå de vintagepriser de i dagsläget betingar, så har nog Moog One potential att kunna betinga ett väldigt högt andrahansvärde om cirka 30 år. ska bli intressant att följa, förutsatt att man lever så pass länge då.
    Senast redigerat av Anubis den 2020-09-09 klockan 14:06.

  10. #1090
    tommyc
    tommyc är uppkopplad nu
    tommycs avatar
    Veteran
    Ja, Moog One känns nästan ohotad på tronen som en riktig high-end analog polysynth. Schmidt EightVoice kanske möjligen aspirera.

  11. #1091
    Framerate
    Framerate är uppkopplad nu
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har iofs svårt att tänka mig at de lägger ner en sådan enorm mängd utveckling på en produkt som inte skulle vara tänkt att håla över lång tid.
    Med 8 GB internminne så finns det kanske till och med en viss utvecklingspotential, vet dock inte hur för det känns kanske lite oheligt med något mer digitalt i den.

  12. #1092
    Bobisch
    Bobisch är inte uppkopplad
    Bobischs avatar
    Veteran
    Folk på andra forum gnäller ju på att ljudet på One inte håller samma kvalitet som ljudet på en Memory Moog.

    Har de rätt eller har de bara lyssnat för mycket på Memory Moog och dragit (den felaktiga?) slutsatsen; -För att One inte låter som en Memory Moog så är den dålig. De sätter Memory Moogen som referens.

    En One låter ju annorlunda, men annorlunda behöver ju inte betyda dåligt.

    Vad tycker 99-panelen?

  13. #1093
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av Bobisch Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    En One låter ju annorlunda, men annorlunda behöver ju inte betyda dåligt.

    Vad tycker 99-panelen?
    Inte fan låter Moog One dålgt iaf. Möjligt att Memory Moogen låter lite bättre ibland men sen låter nog många Memory Moogar rätt olika när de jämförs idag på grund av åldrade komponenter etc.

  14. #1094
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    One har ju helt andra oscillatorer.

  15. #1095
    Bobisch
    Bobisch är inte uppkopplad
    Bobischs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inte fan låter Moog One dålgt iaf. Möjligt att Memory Moogen låter lite bättre ibland men sen låter nog många Memory Moogar rätt olika när de jämförs idag på grund av åldrade komponenter etc.
    Kanske uttryckte mig dåligt; Många menar det du menar; Att Memory Moog ofta låter bättre. (betyder ju inte att One låter dåligt)

  16. #1096
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Bobisch Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kanske uttryckte mig dåligt; Många menar det du menar; Att Memory Moog ofta låter bättre. (betyder ju inte att One låter dåligt)
    "Bättre" är ett helt relativiserat adjektiv Tage Danielsson kunde nog förklarat typ:

    MoogOne låter givetvis lika som originalet, dvs MoogOne. MemoryMoog låter också bäst som sig själv! MoogOne låter inte som MemoryMoog och MemoryMoog låter inte som MoogOne.


    En del föredrar klangen från vintage-synten och andra föredrar klangen från den nyare, samt förstås, att den nyare har många modernare funktioner som gör den mer ergonomisk och ger större ljudpalett.

  17. #1097
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    Det ultimata vore en keytar version Anabola ingår ej. Moog Big One.
    Senast redigerat av Anubis den 2020-09-09 klockan 20:19.

  18. #1098
    Framerate
    Framerate är uppkopplad nu
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oxus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det ultimata vore en keytar version Anabola ingår ej. Moog Big One.
    Moog LiberatiOne då kanske?

  19. #1099
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Äh Moog One har ju bredare palett.. så en duktig vridare fixar lätt till samma ljud så inte en käft hör skillnad i A/B test (utom Firechild då ).
    När MemoryMoogen kom så var det ett jävla gnäll om att den inte lät så bra som MiniMoogen och inte ens i närheten av en sån (Bob själv gillade ju inte polyfoniska synthar)... samma fenomen var det ju med DSI/SC. När P6 kom så var det gnäll på den och helt plötsligt var P08 som varit utskälld som fan när den kom pga DCO mm... skitbra och P6 lät ju inte som en P5..bla..bla..osv...

    Personligen tycker jag det är helt otroligt att Moog tillverkat denna best...det är väl vad varenda gubbkäft suktat efter...sen när den kommer...nä för dyrt....Behringer kanske gör en i Keychain storlek för kaffepeng....då jävlar blir alla nöjda

    Klart som fan Moog One är "bättre" än MemoryMoog.... Men..men....det låter...bla..bla.... POW!!!

  20. #1100
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Äh Moog One har ju bredare palett.. så en duktig vridare fixar lätt till samma ljud så inte en käft hör skillnad i A/B test (utom Firechild då ).
    När MemoryMoogen kom så var det ett jävla gnäll om att den inte lät så bra som MiniMoogen och inte ens i närheten av en sån (Bob själv gillade ju inte polyfoniska synthar)... samma fenomen var det ju med DSI/SC. När P6 kom så var det gnäll på den och helt plötsligt var P08 som varit utskälld som fan när den kom pga DCO mm... skitbra och P6 lät ju inte som en P5..bla..bla..osv...

    Personligen tycker jag det är helt otroligt att Moog tillverkat denna best...det är väl vad varenda gubbkäft suktat efter...sen när den kommer...nä för dyrt....Behringer kanske gör en i Keychain storlek för kaffepeng....då jävlar blir alla nöjda

    Klart som fan Moog One är "bättre" än MemoryMoog.... Men..men....det låter...bla..bla.... POW!!!
    Jag tycker det är något uppfriskande med Moog's approach. Raka motsatsen till Roland med sina konstiga samurajdoktriner, där inget får återupprepas. OK ni behöver inte återupprepa Jupiter 8, men gör som Moog och gör en extra allt inspirerad modell då? Moog gör riktiga Rolls-Royce grejer. Medans Roland verkar lite fast i plastiga Toyota-träsket. Jag skulle tagit en sprojlans ny MoogOne alla dagar i veckan istället för nån gammal ostämd nikotinberoende MemoryMoog.

  21. #1101
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av Oxus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tycker det är något uppfriskande med Moog's approach. Raka motsatsen till Roland med sina konstiga samurajdoktriner, där inget får återupprepas. OK ni behöver inte återupprepa Jupiter 8, men gör som Moog och gör en extra allt inspirerad modell då? Moog gör riktiga Rolls-Royce grejer. Medans Roland verkar lite fast i plastiga Toyota-träsket.
    Roland har ju redan gjort extra allt versioner på Jupiter 8 flera stycken till och med! Ganska välbyggda sådana och väldigt bra till hyfsade priser. Roland har aldrig varit en snobbig lyxtillverkare, de vet att sånt inte säljer i de upplagor de behöver sälja för att gå runt för Roland.

  22. #1102
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Roland har ju redan gjort extra allt versioner på Jupiter 8 flera stycken till och med! Ganska välbyggda sådana och väldigt bra till hyfsade priser. Roland har aldrig varit en snobbig lyxtillverkare, de vet att sånt inte säljer i de upplagor de behöver sälja för att gå runt för Roland.
    Nej jag tror Roland gör helt rätt..framtiden är helt klart digital eller hybrid. Sen kunde dom ju kosta på sig en riktig Boutique serie med deras klassiska maskiner som 303...därimot så är ju 808 i princip omöjlig att återskapa digitalt då de använder en del kretsar som är helt finito. Men så bra som AIRA/Boutique ändå är så tror jag skillnaden mellan originalen och en digital emulering om tio år kommer vara obefintlig.... Det handlar ju bara om att lådan ska vara som originalet.

  23. #1103
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej jag tror Roland gör helt rätt..framtiden är helt klart digital eller hybrid. Sen kunde dom ju kosta på sig en riktig Boutique serie med deras klassiska maskiner som 303...därimot så är ju 808 i princip omöjlig att återskapa digitalt då de använder en del kretsar som är helt finito. Men så bra som AIRA/Boutique ändå är så tror jag skillnaden mellan originalen och en digital emulering om tio år kommer vara obefintlig.... Det handlar ju bara om att lådan ska vara som originalet.
    Yes som sagt emulationerna börjar blir vassa, men skulle gärna se fullskaliga chassis sen om de är identiska med originalens design är inte lika viktigt, men fullstora liksom. Pocket versionerna var roliga nu några år, och testade väl marknaden/mottogs bra. Ge oss valmöjligheter, res/gigvänliga/compact living editions plus vanliga fullstora för de med stora händer/dålig syn/slottägare. The honey monsters Aira serien var ett steg i rätt riktning helt klart. Menar OG TB-303 var ju redan liten så att fick för sig att göra den ännu mindre var bara för kul.

    Angående Rolands alla Jupiter-inspirerade synthar, det är värdigt en egen tråd. Ett hel vetenskap det där.
    Senast redigerat av Anubis den 2020-09-09 klockan 22:27.

  24. #1104
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av Oxus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Yes som sagt emulationerna börjar blir vassa, men skulle gärna se fullskaliga chassis
    Har ju inte spanat sista inkarnationen..men det var väl mer ratt på den och plåt väl?

  25. #1105
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har ju inte spanat sista inkarnationen..men det var väl mer ratt på den och plåt väl?
    Yes men lite för liten display för mig med tanke på hur mycket menydyk det är, riktigt djup synth. Intressanta emulationer, gillar konceptet med valfrihet/många synthmotorer. Den låter jättebra.

  26. #1106
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av Oxus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Yes men lite för liten display för mig med tanke på hur mycket menydyk det är, riktigt djup synth. Intressanta emulationer, gillar konceptet med valfrihet/många synthmotorer. Den låter jättebra.
    Får testa den vid tillfälle...men det finns så mkt nytt som vattnas i munnen.... det finns för mkt i dag för man ska hinna med.

  27. #1107
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Får testa den vid tillfälle...men det finns så mkt nytt som vattnas i munnen.... det finns för mkt i dag för man ska hinna med.
    Ja exakt lite småsjukt. Man får vara glad i alla fall för att det fortfarande finns typ två synthbutiker i sthlm där man kan kika lite Man blir lite smått yr av utbudet med reviews/unboxings på youtube.

  28. #1108
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Kul att arbetsnamnet på Moog One var Polymoog:
    https://www.matrixsynth.com/2018/12/...-one.html#more

  29. #1109
    SINUS
    SINUS är inte uppkopplad
    SINUSs avatar
    Senior
    Tycker MOOG gjort ett fantastiskt jobb med ONE på alla sätt. Att den sedan råkar likna en MM vid en snabb första anblick gör inget alls i mina ögon.

  30. #1110
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av SINUS Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tycker MOOG gjort ett fantastiskt jobb med ONE på alla sätt. Att den sedan råkar likna en MM vid en snabb första anblick gör inget alls i mina ögon.
    Så bra, då kan du få dumpa MM hos mig om du ändå inte saknar den.

  31. #1111
    SINUS
    SINUS är inte uppkopplad
    SINUSs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så bra, då kan du få dumpa MM hos mig om du ändå inte saknar den.
    MM är rotad som en ek i studion, och går inte att få bort. Dessutom tar den en massa plats som du inte har..

  32. #1112
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av SINUS Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tycker MOOG gjort ett fantastiskt jobb med ONE på alla sätt. Att den sedan råkar likna en MM vid en snabb första anblick gör inget alls i mina ögon.
    Nej, av skisserna att döma så verkar de haft tre olika spår - Minimoog looken, Sub 37-looken och Memorymoog looken.
    Bra att de valde den senare.

Liknande ämnen

  1. Novation Peak - 8 Voice Poly
    Av Nihad i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 282
    Senaste inlägg: 2022-04-03, 19:53
  2. Ratt till Korg Mono/Poly (eller Poly-6)
    Av skogge i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-08-23, 18:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •