Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Multikablar?

  1. #1
    Macke
    Macke är inte uppkopplad
    Mackes avatar
    Börjar bli varm i kläderna

    Multikablar?

    Har nån erfarenhet av thomanns billiga multikablar dom som heter sssnake? Sumpar dom ljudet nåt?

    Hur är dom i jämförelse med hosa som ligger steg upp i prisklass.

  2. #2
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Jag är nöjd med mina. Inga glapp och bra känsla i plugg och kabel. Brus? Jag hör inga skillnader, men kör mest obalanserat.

  3. #3
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Nöjd med min piska därifrån. Påverkar inte ljudet mer än mina andra telekablar.

  4. #4
    Frengus
    Frengus är uppkopplad nu
    Frenguss avatar
    Veteran
    Hör inte skillnad på mina heller. Har lött om både hosa och vanliga ssnake och var ingen större skillnad på kabelstam heller tyckte jag.

  5. #5
    Macke
    Macke är inte uppkopplad
    Mackes avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Sweet. Var lite osäker på dom, har haft thomanns egna pathckablar till pedalbordet och dom snodde en hel del diskant.

    Blir ganska mycket billigare med thomann.
    Behöver ett antal piskor.

  6. #6
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av HD_Macke Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sweet. Var lite osäker på dom, har haft thomanns egna pathckablar till pedalbordet och dom snodde en hel del diskant.

    Blir ganska mycket billigare med thomann.
    Behöver ett antal piskor.
    Det låter helt orimligt. Om det inte var en trasig lång kabel eller extremt dålig signal. Att kablar låter olika är till största delen en myt, även om lågnivå är känsligare.

  7. #7
    mooneh
    mooneh är inte uppkopplad

    Senior
    Jag har en del pro multikablar till salu. Jag kan sälja för 70% av nypris på delarna från thomann och jobbet med lödningen gratis. Ingen är äldre än 2 år.

    Det är sommercable quantum med neutrik kontakter mest. Trs, ts och inserts kablar. Jag har även patch kablar med sommercable tricone och np2x kontakter.
    De kostar ju ändå en del men har bra skärmning, låg kapacitans och smidiga jobba med, inte så hårda.

    Pm om någon är intresserad.

    Jag har en 6m 24 kanaler så 48 kontakter. Annars mest 8 kanaler.

  8. #8
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av kockpit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det låter helt orimligt. Om det inte var en trasig lång kabel eller extremt dålig signal. Att kablar låter olika är till största delen en myt, även om lågnivå är känsligare.
    Nej, det är däremot en myt att alla kablar låter likadant. Och jo, speciellt märkbar skillnad då man kör med så hög impedans som från t ex en elgitarr genom ett pedalbord. Men orka tjafsa om saken.. det är lätt att testa själv.. jag har gjort det ett par gånger. Skillnaden är ibland så stor så att det inte ens behövs blindtester (jag använder pluggen Hofa Blind Test då diffen är mer subtil).

    MEN, det kanske inte märks om man kompromissar i alla led i sin lyssning? Då finns det nog andra detaljer att byta ut som ger betydligt större skillnad..

  9. #9
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Låter mer rimligt med högimpedans och längre kablar (som ofta är fallet med elgura). Gamla analoghärken med bäst före datum satt till 1982 ungefär coh som står två meter från mixern blir nog tveksamt hjälpta av dyrkabel hösten 2018. Men det är min erfarenhet här, jag har ett lass finkablar också.

  10. #10
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av HD_Macke Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har nån erfarenhet av thomanns billiga multikablar dom som heter sssnake? Sumpar dom ljudet nåt?

    Hur är dom i jämförelse med hosa som ligger steg upp i prisklass.
    De är väll okej, har några ligger du kan låna och prova.

  11. #11
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej, det är däremot en myt att alla kablar låter likadant. Och jo, speciellt märkbar skillnad då man kör med så hög impedans som från t ex en elgitarr genom ett pedalbord. Men orka tjafsa om saken.. det är lätt att testa själv.. jag har gjort det ett par gånger. Skillnaden är ibland så stor så att det inte ens behövs blindtester (jag använder pluggen Hofa Blind Test då diffen är mer subtil).

    MEN, det kanske inte märks om man kompromissar i alla led i sin lyssning? Då finns det nog andra detaljer att byta ut som ger betydligt större skillnad..
    Även med korta patchkablar?
    Har inte pedalerna ofta någon form av förförstärkning inbyggd också?
    Senast redigerat av kockpit den 2018-10-02 klockan 06:59.

  12. #12
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag är nöjd med mina. Inga glapp och bra känsla i plugg och kabel. Brus? Jag hör inga skillnader, men kör mest obalanserat.
    Fungerar fint här också

  13. #13
    brynolf
    brynolf är inte uppkopplad
    brynolfs avatar
    Senior
    Det är mest en fråga om hur hårt rockenroll de klarar och hur länge. Jag skulle inte köra ssnake live, men i hemmastudion har man ju mer tid att byta/löda om nåt skulle strula.

  14. #14
    Morglurg
    Morglurg är inte uppkopplad
    Morglurgs avatar
    Veteran
    Rätta mig om jag har fel, men all eventuell ljudpåverkan från olika sladdtyper borde väl enbart bero på sladdens impedans, dvs om den är i tillräcklig grovlek, mindre än hundra meter lång, och bra skärmad torde ljudpåverkan vara försumbar.

Liknande ämnen

  1. korta multikablar att resa med
    Av HZA i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-02-20, 21:50
  2. Udda multikablar + Rackfråga
    Av bmeeks i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2009-12-10, 12:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •