Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Filosofiska rummet snackar rytm, sväng, BPM och den metriska maskinen

ryssen
    ryssen är inte uppkopplad

Börjar bli varm i kläderna

Filosofiska rummet snackar rytm, sväng, BPM och den metriska maskinen

https://sverigesradio.se/avsnitt/1154613

Snubblade in mitt i Filosofiska rummet under matlagningen, temat var rytm och vad jag hann höra så diskuterade de typ vad rytmen triggar i vår biologi, exempelvis utifrån BPM samt en rad subjektiva parametrar för när det svänger. Självklart kom även kommentaren att det nu för tiden fanns en massa program i vilka vi kan använda för att skriva musik och att de är mycket metriskt bundna vilket innebär att musiken som skapas i dem inte låter vidare bra/spännande utan behöver luckras upp med diverse små felaktigheter och avvikelser. Filosoferna kallar alltså på mer groovy kvantiseringar och slop i samtidens robotmusik!
    Ska ta och lyssna programmet i sin helhet nu och se vad mer som sades.

machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Hörde en del när jag gick och plockade på jobbet (eller var det i bilen hem?). Hursomhelst, ganska kul att höra folk med lite annan ingång snacka rytm.

M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Åh, det ska jag ge en lyssning. Tack för tips!

oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av ryssen Visa inlägg
    Självklart kom även kommentaren att det nu för tiden fanns en massa program i vilka vi kan använda för att skriva musik och att de är mycket metriskt bundna vilket innebär att musiken som skapas i dem inte låter vidare bra/spännande utan behöver luckras upp med diverse små felaktigheter och avvikelser. Filosoferna kallar alltså på mer groovy kvantiseringar och slop i samtidens robotmusik!
    Det intressanta med musikers avvikelser från regelbunden puls är att de inte är slumpmässiga som i vitt brus, utan de är mer korrelerade över tid. Ligger man lite efter slaget så gör man det troligen nästa slag också.

Liknande ämnen

1. Pulsen/HJärtats Rytm och BPM
    Av Jätten i forum Övrig hårdvara
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2016-08-09, 17:21
  2. Den förrädiska maskinen -->[?]<--
    Av Ƶl8R i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 49
    Senaste inlägg: 2015-03-16, 23:56
  3. Den där Ikea-lådan alla snackar om....
    Av evirob i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-09-30, 17:04

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •