Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: V till S trigg och burk med negativ spänning, hur blir det egentligen?

Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran

V till S trigg och burk med negativ spänning, hur blir det egentligen?

Jag trodde jag kommit på något smart, att jag kan trigga trumpadesen på en Yamaha MR10 via helt vanlig V-till-S-trigg konvertering. Padsen är bara vanliga strömbrytare.

Jag har testat på en och det funkade men nu när jag tänkte löda klart resten slås jag av att det schematiskt blir konstigt med jorden när man kopplar till annat. Yamaha MR10 har negativa matningar internt, även på padsen. Eftersom trigkonverteringen kräver att strömmen på switchsidan flyter åt ett givet håll måste den negativa matningen kopplas till jord på konverteraren.

Så här blir två "triggkanaler":

Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	mr10.JPG 
Visningar:	7 
Storlek:	225,0 KB 
Id:	83806

Eftersom trigg-konverteraren i sin tur är kopplad till en sequencer som styr annan ljudutrustning och allt sedan möts i en mixer (ljudkort) så betyder det ju att MR10:s -9V hamnar på skärmen i annan utrustning och därmed även dyker upp på sin egen audioutgångs skräm vilken är kopplad till jord. Det måste väl bli kortslutning?

Hur gör man för att lösa detta? Någon slags optokopplad V-till-S-trig?

Oortone
    Oortones avatar
    Veteran
    PROBLEM LÖST
    Svarar själv nu när jag testat med optokopplare. Detta funkar som V-till-S-konverterare med negativ spänning på switchsidan och med optoisolation. Testade latency mot annat som triggas "normalt" och det finns ingen latency i optokopplaren som är mätbar i audiosammanhang.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	optogate.jpg 
Visningar:	4 
Storlek:	133,6 KB 
Id:	83825

Bara att köpa 5 optokopplare stycken och koppla till trumpadsens kretskortsanslutningar och köra.
    Senast redigerat av Oortone den 2018-10-01 klockan 11:17.

ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Det där är faktiskt ett väldigt elegant sätt att lösa det på. Du kan ju i princip ha vadförnågotsomhelst in bara man kopplar + och - rätt. Vill man vara riktigt flexibel kan man koppla en likriktarbrygga så kan den verkligen ta vadförnågotsomhelst oavsett +/- -polaritet, men det går ju lite utanför behovet.

Ofta kopplar man en bakvänd diod över fototransistorn för att skydda den mot felkopplingar, eftersom den inte tål speciellt hög spänning i backriktningen (databladet för 6N138 säger 5V), eller om man nu skulle koppla en källa som lämnar mer än 5V någon gång.

Oortone
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av ricard Visa inlägg
    Det där är faktiskt ett väldigt elegant sätt att lösa det på. Du kan ju i princip ha vadförnågotsomhelst in bara man kopplar + och - rätt. Vill man vara riktigt flexibel kan man koppla en likriktarbrygga så kan den verkligen ta vadförnågotsomhelst oavsett +/- -polaritet, men det går ju lite utanför behovet.

Ofta kopplar man en bakvänd diod över fototransistorn för att skydda den mot felkopplingar, eftersom den inte tål speciellt hög spänning i backriktningen (databladet för 6N138 säger 5V), eller om man nu skulle koppla en källa som lämnar mer än 5V någon gång.
    Bra tips där. Jag funderade på ett skydd av liknande slag.
    Jag har redan haft en del fenomen (bl.a. brum) när jag kopplar lite större gate/cv-härvor med min Beatstep Pro och annat grejs. Så att skilja av optiskt där det går känns som ett vinnande koncept. Synd att det inte går lika lätt med CV.

Liknande ämnen

1. B-stock.... Hur dassigt är det? och vad egentligen menas?
    Av freddp i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 50
    Senaste inlägg: 2016-10-24, 11:11
  2. Hur går det med loudnesskriget egentligen? (-16 LUFS)
    Av barockugglan i forum Mixning & mastring
    Svar: 41
    Senaste inlägg: 2016-01-13, 10:02
  3. Svar: 35
    Senaste inlägg: 2015-11-11, 22:51
  4. Svar: 82
    Senaste inlägg: 2012-01-17, 23:20
  5. Hur funkar det egentligen med refills?
    Av Nicko35 i forum Propellerheads
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-07-27, 17:15

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •