Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Schema positiv gate till negativ?

Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran

Schema positiv gate till negativ?

Denna gick jag bet på på Google.

Jag vill vända en positiv gate så den bli negativ. Inte invertera alltså off skall fortfarande vara noll (jord) men on skall ändras från +5V till -9V. Jag har tillgång till -9V matningen, inne i maskinen som skall triggas. Den jobbar alltså internt med negativa spänningar (Yamaha).

machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Jo, det är väl invertering (och förstärkt)? Offset är ju förskjuten nivå.

Oortone
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    Jo, det är väl invertering (och förstärkt)? Offset är ju förskjuten nivå.
    Ja, det har du rätt i men hur skulle man koppla det menar du?
    Den vanliga varianten på inverter är väl denna?
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	INV.png 
Visningar:	2 
Storlek:	2,0 KB 
Id:	83801

Men det funkar väl inte, med -9V på emittern? Det skall väl vara något med en PNP-tänker jag?

machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Det var jag inte... jag var bara språkligt tillrättaläggande.
    Jag har monterat lite jox med hjälp av gejtar, där ”porten” s a s öppnas med t ex +5 och det som ”rinner” genom är -9 i sett fall.

Siel Mono triggar på -7 minns jag. SS-30 och Synare på andra knasvarianter.

Oortone
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    Det var jag inte... jag var bara språkligt tillrättaläggande.
    Jag har monterat lite jox med hjälp av gejtar, där ”porten” s a s öppnas med t ex +5 och det som ”rinner” genom är -9 i sett fall.

Siel Mono triggar på -7 minns jag. SS-30 och Synare på andra knasvarianter.
    Förstår inte riktigt ditt svar, men jag har hamnat i större problem med det jag tänkte göra nu så detta måste jag avvakta med i vilket fall

PeterM
    PeterM är inte uppkopplad
    PeterMs avatar
    Veteran
    Satt uttråkad på tåget och funderade... Fick en idé och tankade ner LTSpice och simulerade
    Tänkte om man har en spänningsdelare på ingången som driver en NPN-trissa, dimensionerad så att den ligger och drar lite tjuvström när ingången är 0V, men när ingången blir 5V så blir spänningen på basen så hög så transistorn börjar leda.
    Observera transistorns emitter är kopplad till -9V.
    Detta borde funka med gemensam jord tycker jag... Du ser hur mycket ström den drar på ingången och internt så att säga där också.
    Så jag skulle väl säga antingen såhär, eller bara en optokopplare som du föreslog i den andra tråden

Namn:	5V_to_-9V_trig.png 
Visningar:	19 
Storlek:	36,9 KB 
Id:	83821
    Senast redigerat av PeterM den 2018-09-30 klockan 23:38. Anledning: Shit vad dåligt jag croppade den, hehe. Ny bild uppladdad :)

Oortone
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PeterM Visa inlägg
    Satt uttråkad på tåget och funderade... Fick en idé och tankade ner LTSpice och simulerade
    Tänkte om man har en spänningsdelare på ingången som driver en NPN-trissa, dimensionerad så att den ligger och drar lite tjuvström när ingången är 0V, men när ingången blir 5V så blir spänningen på basen så hög så transistorn börjar leda.
    Observera transistorns emitter är kopplad till -9V.
    Detta borde funka med gemensam jord tycker jag... Du ser hur mycket ström den drar på ingången och internt så att säga där också.
    Så jag skulle väl säga antingen såhär, eller bara en optokopplare som du föreslog i den andra tråden

Namn:	5V_to_-9V_trig.png 
Visningar:	19 
Storlek:	36,9 KB 
Id:	83821
    Menar du alltså att "pil ner" på båda sidorna är det som skall kopplas till jord?
    Frågan är vad som händer på den maskin som skickar +5V när det ligger -9V konstant in på dess utgång. Kommer det inte leda till att det även här flyter ström via skärm (när den är låg) i den apparat som triggar tillbaka till jorden via audiokontakterna till den apparat som triggas (Yamaha, negativ spänning)?

Tack för tipset hur som helst. Men jag hittade en säkrare lösning med optokopplare så jag kör på den i det här fallet.

PeterM
    PeterM är inte uppkopplad
    PeterMs avatar
    Veteran
    Ja ska du ha en elektrisk signal som överförs galvaniskt mellan två apparater och signalen ska vara relativt jord måste deras jord vara sammankopplad. Spänningar behöver alltid en referenspunkt, vanligtvis jord. Ska två olika kretsar använda samma spänning till något måste de ha samma jord.
    Meningen är ju att strömmen som flyter in genom +5 ska flyta ut genom jorden tillbaks till triggapparaten i samma kontakt, så du ska ju koppla både +5V trig och jord. Att strömmen inne i Yamahaburken går från +5V via -9V till PSUn och sedan tillbaks till triggburken borde inte vara något problem för de använder fortfarande samma jordpotential i sina kretsar men den är nu sammanbunden.
    Med optokopplare slipper du det (och det är ju främst det de brukar användas till) så det är en enkel lösning som sagt. Något dyraremed optokopplare, men i ditt fall lär ju inte den marginella kostnadsökningen vara något problem
    Hur som helst, det borde även funka så som jag ritat det.

Oortone
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PeterM Visa inlägg
    Ja ska du ha en elektrisk signal som överförs galvaniskt mellan två apparater och signalen ska vara relativt jord måste deras jord vara sammankopplad. Spänningar behöver alltid en referenspunkt, vanligtvis jord. Ska två olika kretsar använda samma spänning till något måste de ha samma jord.
    Meningen är ju att strömmen som flyter in genom +5 ska flyta ut genom jorden tillbaks till triggapparaten i samma kontakt, så du ska ju koppla både +5V trig och jord. Att strömmen inne i Yamahaburken går från +5V via -9V till PSUn och sedan tillbaks till triggburken borde inte vara något problem för de använder fortfarande samma jordpotential i sina kretsar men den är nu sammanbunden.
    Med optokopplare slipper du det (och det är ju främst det de brukar användas till) så det är en enkel lösning som sagt. Något dyraremed optokopplare, men i ditt fall lär ju inte den marginella kostnadsökningen vara något problem
    Hur som helst, det borde även funka så som jag ritat det.
    Japp, nu är jag med på hur du menar. Funkar säkert.

Optokopplare är redan beställda så nu kör jag på det men det kan komma till pass en annan gång. Känns lite skönt med galvanisk separation faktiskt.

Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Annars bara en OP med förstärkningen -9/5.

Oortone
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Erik G Visa inlägg
    Annars bara en OP med förstärkningen -9/5.
    Som kan spänningsmatas med -9V i så fall. Något annat (än möjligen -5V) finns inte att tillgå i maskinen. Men som sagt, det blir optokopplare.

Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Aha.

Ja, optokopplare är the shit!

Liknande ämnen

1. Positiv Cubase SX-test i MM
    Av Ropher i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2002-08-12, 19:05

Behörigheter för att posta