Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Ny macbook.

  1. #1
    andy74
    andy74 är inte uppkopplad
    andy74s avatar
    Senior

    Ny macbook.

    Hej.

    Hur gör ni?

    Jag har ekonomisk ångest över att min fina macbook PRO mid 2012 börjar ge med sig. Den sackar, orkar mindre och mindre logic projekt och skärmen börjar lägga av då och då. Satte själv in en ssd disk för några år sedan vilket gav den nytt liv, men.... suck.

    De nyare macbook kostar vaaansinnigt mkt pengar, dessutom m mindre lagringsutrymme.
    Är det värt det?

    På mitt jobb försöker jag köra pc och andra program men har verkligen inte tid och ork att lära mig ny DAW från grunden, så helst inte byte till PC.

    Hellre satsa på imac som har mer prestanda i samma prisklasser och förlora portabiliteten?

    Eller? Om jag köper macbook PRO, vilken klarar man sig med?

    Ja, ni förstår säkert att jag bara behöver ett bollplank här. Jag har inte hängt med någonting sedan jag köpte min nuvarande macbook.

  2. #2
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Komplettera med en mini då? Klart billigare.

  3. #3
    andy74
    andy74 är inte uppkopplad
    andy74s avatar
    Senior
    Ska kolla. Inte ens tänkt på dem.

  4. #4
    Monoski
    Monoski är inte uppkopplad
    Monoskis avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av andy74 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hej.
    min fina macbook PRO mid 2012 börjar ge med sig.
    ....
    De nyare macbook kostar vaaansinnigt mkt pengar
    Är det värt det?
    ....
    6 år har du fått ut av din nu!
    Slå ut priset på en ny mac på 6 år till. Så länge håller inte annat (IMHO). Det blir inte så mycket över tid.

  5. #5
    andy74
    andy74 är inte uppkopplad
    andy74s avatar
    Senior
    Sant. Vill inte vara dumsnål heller. Begagnat är också ett alternativ,men om det krånglar så står man där utan garanti och support......

    Men visst är nya macar dyrare än tidigare? Eller?

  6. #6
    avart
    avart är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av andy74 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men visst är nya macar dyrare än tidigare? Eller?
    Japp - så är det och SEK är väldigt låg.

  7. #7
    Spacedude
    Spacedude är inte uppkopplad
    Spacedudes avatar
    Senior
    Ja kronan är verkligen svag just nu, det svider när man ska inhandla nya plugins m.m.

  8. #8
    Peeter
    Peeter är inte uppkopplad
    Peeters avatar
    Senior
    Det finns väl företag som säljer begagnat med garanti - motsvarande refurbished på andra sidan havet. Jag har inget namn i huvudet just nu, men det borde inte vara svårt att söka på. Se bara till att du får ordentligt med HD och minne.

    Sen finns det ju olika företag som kör leasingvarianter också. Jag köpte min förra Macbook Pro på det sättet - betalade en femhundring i månaden i tre år eller vad det nu var och hade garanti och service under hela den tiden. Det kräver förstås att man har företag själv.

    Ibland kan man ju också få tag på näst nyaste modellen hyfsat billigt hos olika återförsäljare, om man inte behöver det allra nyaste. Allt som är nyare än 2012 kommer ju att bli ett lyft.

  9. #9
    trashkaiser
    trashkaiser är inte uppkopplad
    trashkaisers avatar
    Veteran
    Men varför går den långsammare då? En processors prestanda är väl konstant eller har jag missuppfattat nåt? Den kanske bara behöver en hårdstädning. Har själv en mbp 2013 och känner verkligen den är rätt optimal i prestanda för det jag gör men börjar bli fett slitet batteri och skärm. Lite nojig inför att byta sånt själv men verkstad är ju idiotdyrt. Nån som meckat med tex batteribyte?

  10. #10
    trashkaiser
    trashkaiser är inte uppkopplad
    trashkaisers avatar
    Veteran
    Annars är ett tips att kolla direkt efter det kommer ny modell. Köpte min early 2013 på elgiganten för 14 som kostade 25 veckan innan pga late 2013 precis släppts.

  11. #11
    fragster
    fragster är inte uppkopplad

    Senior
    Är i samma sits. Eller liknande iaf.
    Har en mac mini som börjar tröttna en aning, men där lär det ju komma en ny, typ snart?

    Köper jag nåt snart så siktar jag nog på rimigt stor SSD, för mkt minne (16gb) och kanske inte snabbaste CPUn. Tanken är då att klara sig på detta 6+ år framöver...

  12. #12
    alof
    alof är inte uppkopplad
    alofs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Min rekommendation är att släppa tanken på de allra senaste macbookarna som släppts efter 2016 - både pga högt pris men också för att det fortfarande är en aning för tidigt för att dyka in i USB-C-träsket. Det blir sjukt krångligt med donglar hit och dit när man använder sin laptop som musikdator eller som en Pro-dator överlag. Jag hade en superfin från 2017 ett tag men sålde ganska snabbt pga detta. Håll utkik på Blocket, köp en Macbook Pro Retina från 2013-2015 med minst 16 GB RAM för mellan 8 000 - 14000 kr och den kommer ticka på i ytterligare ett par år.

  13. #13
    andy74
    andy74 är inte uppkopplad
    andy74s avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av trashkaiser Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men varför går den långsammare då? En processors prestanda är väl konstant eller har jag missuppfattat nåt? Den kanske bara behöver en hårdstädning. Har själv en mbp 2013 och känner verkligen den är rätt optimal i prestanda för det jag gör men börjar bli fett slitet batteri och skärm. Lite nojig inför att byta sånt själv men verkstad är ju idiotdyrt. Nån som meckat med tex batteribyte?
    Upplever att nyare pluggar tex drar mer kraft.

  14. #14
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av alof Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Min rekommendation är att släppa tanken på de allra senaste macbookarna som släppts efter 2016 - både pga högt pris men också för att det fortfarande är en aning för tidigt för att dyka in i USB-C-träsket. Det blir sjukt krångligt med donglar hit och dit när man använder sin laptop som musikdator eller som en Pro-dator överlag. Jag hade en superfin från 2017 ett tag men sålde ganska snabbt pga detta. Håll utkik på Blocket, köp en Macbook Pro Retina från 2013-2015 med minst 16 GB RAM för mellan 8 000 - 14000 kr och den kommer ticka på i ytterligare ett par år.
    Precis. Samt att det är helt döfött att uppgradera eller ens laga dom nya då allt är fastlödat. Så de lär inte bli lika långlivade som de gamla

Liknande ämnen

  1. Köpråd: Macbook white eller Macbook unibody?
    Av depulse i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-01-11, 17:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •